Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 976 ggr
MonicaLagerquist
10/14/18, 7:50 AM

Gran

Hugger du din gran eller köper du den?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JMW
10/14/18, 8:16 AM
#1

Sedan några år har vi inte gran inne. Jag har gjort en "gran" av björkgrena som hängs på väggen.

Ute blir det förstås en gran. Vi hugger. Har inte köpt en gran på säkerligen 25 år.

Maria
10/14/18, 8:19 AM
#2

Vi har ingen gran på grund av katterna.

Tidigare har vi såklart haft gran när sonen var mindre men då har vi alltid köpt. Har aldrig haft tillgång till att hugga själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
10/14/18, 8:54 AM
#3

Jag är ju allergisk mot gran så numera har vi en klädd gran ute på glasverandan.Vi har alltid huggit vår egen gran.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
10/14/18, 10:10 AM
#4

Vi har ingen egen skog så vi köper den. Det luktar så gott när den kommer in, plastgran kan ingen av oss tänka sig.

Carmarino
10/14/18, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Köper granen för jag har ingenstans att hugga den själv (och orkar inte göra det heller). Eftersom jag har levande ljus i granen så är plastgran inget alternativ.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
10/14/18, 10:27 PM
#6

Har plastgran, bordsvarianten, då vi har katt. Blir kanske riktig gran den dagen vi inte har katten kvar, men det kan ju dröja ett par år till.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Lavine
10/14/18, 10:38 PM
#7

De år jag har haft har jag köpt. Har då klädd gran utomhus pga katter och platsbrist. 

I år kommer jag att klä en liten gran som växer ute i stugan. Bara en liten ljusslinga och enstaka pynt.

Cessy
10/14/18, 10:53 PM
#8

Vi har gran o numera alltid kungsgran/ädelgran för att jag ska få plats med allt vårt julpynt o granen står i stora rummet.. Vi har varit tillsammans i 40 år i feb. o vi har haft katt/katter i lika många år o de är innekatter. Men vi har alltid dörren stängd in till granen då vi inte själva är där o jo det går att lära katter att de inte får klättra i granen. 😉😃

Carmarino
10/15/18, 10:30 AM
#9

#6 Mina katter älskar att ligga under granen på julgransmattan och mysa. 🙂

Fast för säkerhets skull har jag skaffat en extratung julgransfot, så att granen står stadigt. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
10/15/18, 12:10 PM
#10

Precis! Foten måste vara stadig o även om mina katter inte klättrar i granen så länge jag ser dem eller snor glitter o kulor, så litar jag inte ett ögonblick på att de skulle låta bli den om jag/vi inte var i rummet. Katter är ögontjänare. 
Fast vi hade en grå randig hankatt innan Zelda o han älskade verkligen granen. Varje morgon när jag öppnade dörren for han in o pussade granen o sedan la han sig på mattan bredvid granen o låg där o tittade på granen som om det var det finaste han någonsin sett. Han sov gärna på mattan också så länge granen fanns i huset o under alla hans år så petade han aldrig på granen o honom vågade jag lämna ensam med granen - dock inte nattetid när vi sov.

Carmarino
10/15/18, 1:03 PM
#11

Har slutat med glitter i granen, för det är för frestande för katterna. Däremot är de rätt förtjusta i halmstjärnorna. Dem har jag dock rätt många av, så det är ingen "kattastrof" om det försvinner en eller två under julen. Fast det gör det oftast inte faktiskt. 🙂

En gång hade jag en katt som älskade att leka med julgranskulorna, och de kulor vi hade då var av glas. Så de gick sönder när han drog ner dem och dribblade in dem i väggen med ett slagskott. Eftersom det var kulor i många olika färger, och vi hade bestämt att vi bara skulle ha kvar de röda, så hängde vi alla de andra längst ner i granen.

Vi tänkte att då kunde han leka med dem, och så gjorde det inte så mycket om de gick sönder. Tji fick vi, för han tyckte också bäst om de röda kulorna, så han hoppade upp i luften och slog ner de röda kulorna, medan alla de andra hängde kvar längst ner. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
10/15/18, 3:30 PM
#12

#9 Haha, min katt tuggar och sliter i allt sånt där. Har även försökt med en "äkta bordsgran", alltså en en, men det är samma där. 😂 Det som glittrar bryr hon sig inte så mycket om, det är själva växtligheten hon vill åt. 😂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
10/15/18, 3:32 PM
#13

#12 Det händer att mina katter provsmakar granen också. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carrosh
10/15/18, 3:33 PM
#14

#13 Måste lukta oliiiiidligt gott för att vilja smaka på det, alltså! 😃

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
10/15/18, 3:34 PM
#15

#14 Eller också har de en onaturlig böjelse för terpentin. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
10/15/18, 3:36 PM
#16

#15 Tror mer på själva granen - dekorationerna har aldrig varit särskilt intressant (såvida det inte ligger ihopknöglat till en boll som man kan jaga runt).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
10/15/18, 3:42 PM
#17

#16 Ja, de kanske tycker det är skönt med lite "barrmassage" i munnen. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
10/15/18, 3:46 PM
#18

#17 Hahaha, måste vara så! Hahaha

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Taggeman
10/16/18, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Då var årets gran huggen. 😉

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
10/16/18, 4:59 PM
#20

#19 Ser att den redan är färdigpyntad. Det gäller att vara tidigt ute. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Taggeman
10/16/18, 5:08 PM
#21

Ja det är stora kottar på den. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MonicaLagerquist
10/16/18, 5:09 PM
#22

👍

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
10/22/18, 8:20 PM
#23

Vi hugger i egen skog minst en på framsidan och en på altanen. Har vi plats blir det en inne också, dock inte i år eftersom julafton firas hos oss.

Våra katter har aldrig brytt sig om julgran inte ens när det var kattungar, kanske för att de är alltid varit utekatter. Däremot har julklappspapper, snören och kartonger varit intressanta


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: