Annons:
Etikettadvent
Läst 2399 ggr
MonicaLagerquist
10/13/18, 4:27 PM

Adventskalender

Det finns ju en mängd olika kalendrar allt från Öl ,the, whisky kaffe.

Kommer du att köpa någon till dig eller ge bort någon i år?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Göstage]
10/13/18, 4:51 PM
#1

Jag brukar köpa en kalender för egen del och ge bort ytterligare någon från Fågelcentralen som tar hand om skadade fåglar.

Travis D
10/13/18, 4:57 PM
#2

jag brukar göra häst godis kalender =) tar gamla kalendrar och fyller dom med hästgodis =)

Lona
10/13/18, 5:56 PM
#3

Kompisen och jag brukar göra till varandra. Vi samlar på oss smågrejer under hela året, det är ganska kul faktiskt. Sen byter vi "riktiga" julklappar på julafton också förstås.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
10/13/18, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Brukar köpa vanliga chokladkalendrar. Tycker "specialkalendrarna" är så dyra. Förra året köpte jag även kalendrar till katterna, men det blir nog inga i år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/13/18, 6:56 PM
#5

Jag funderar på att köpa en choklad kalender till svärmor.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/13/18, 6:58 PM
#6

Det blir nog uppskattat. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
10/13/18, 11:11 PM
#7

Jag köper olika kalendrar från katthemmen för att stödja dem.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cessy
10/15/18, 1:35 AM
#8

Har köpt en kalender som ska innehålla små Dies (en form av små stansmallar som man stansar ut i en dies-cutting-maskin/stansmaskin typ Cuttlebug, Big Shot. Ska bli superkul att ha en kalender är ända sean sg flyttade hemifrån som 17-åring sedan jag hade en egen adventkalender (Är 58 nu) 😃

Tarotstollan
10/15/18, 2:14 AM
#9

#8. Var har du köpt den?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
10/15/18, 7:11 AM
#10

Jag såg att Marabou hade en smart och billig chokladkalender.En vanlig 300 grams chokladkaka innehåller ju 24 bitar så det var bara utterhöljet som var numrerat så skulle man ta en bit om dagen.

 https://www.torebrings.se/produkt/marabou-chokladkalender-24-rutor/4071900

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
10/15/18, 7:15 AM
#11

#10. 😃Den var för enkel, den hade jag ätit upp på en dag!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
10/15/18, 7:16 AM
#12

#11 Fusk 💣

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
10/15/18, 7:24 AM
#13

😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
10/15/18, 10:33 AM
#14

#10 Håller med Tarotstollan.

Hade de gjort luckor i förpackningen, och haft "färdigbrutna" chokladbitar, så hade det varit lättare att låta bli att ta mer än en, men när man har öppnat förpackningen är det ju bara bökigt att vika ihop den igen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
10/15/18, 12:23 PM
#15

#9 Jag bokade den av Sari Hänninen på fb (Sari's stamping studio)

Men såg sedan att den även fanns att förboka hos Scrapbruket:
https://scrapbruket.com/font-colorbrownujul-christmas-u-font/stansar-punches-dies/forbokning-rox-stamps-adventskalender-2018/

monstermash
10/30/18, 10:42 PM
#16

I år får det bli en av the body shops julkalendrar för min del. Skulle köpt förra året men den jag hade hann bli utsåld, så snart dags att beställa årets. 

Jag är lite sugen på the rituals julkalender också, men det får nog räcka med en 😃

Carmarino
10/31/18, 12:09 PM
#17

#16 Du får visa bild på vilken det blev sedan. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
11/2/18, 10:03 PM
#18

#17 Absolut! 🙂

Carmarino
11/4/18, 4:46 PM
#19

Såg att cdon.com säljer en massa olika adventskalendrar. Just nu är det rea på dem också. Fast de är ändå rätt dyra.

https://cdon.se/leksaker/adventskalendrar/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
11/5/18, 10:44 PM
#20

Jag skrev ju om i #8 o #15 om att jag bokat en adventskalender som består av Dies o nu har jag precis bokat en annan som består av Magnoliastämplar som Hannas Pysselstuga säljer. Tänka sig - jag har inte haft en adventskalender sedan jag bodde hemma (flyttade hemifrån som 17-åring o nu vid 58 års ålder så kommer jag plötsligt har 2 st.😮😃😍

Annons:
Carmarino
11/6/18, 12:21 AM
#21

#20 Man kan aldrig få för många adventskalendrar - oavsett hur gammal man är. 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
11/6/18, 12:26 AM
#22

Här haft chokladkalenddr varje år sedan jag var barn.

monstermash
12/3/18, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Den här fick det bli i år :) 

Är dock fortfarande sugen på en till nu när de är prissänkta 😇

[[eskils_]]
12/3/18, 4:42 PM
#24

Har inte haft adventskalender sedan jag var barn. 😊

#1 Låter bra att stödja Fågelcentralens arbete. Men det är väl vanliga årskalendrar de säljer, inte adventskalendrar med luckor?

#21 Choklad går det ju att äta ändå… 🙂

Sarafiaklara
12/18/18, 1:46 AM
#25

Har glömt att skriva. Jag gjorde en adventskalender till min man med öl, godis och lite grejer. Han övveraskade mig och gjorde en lappkalender med aktiviteter för varje dag (typ att han gör söndagsbrunch och jag får välja film). Mysigt att öppna tillsammans varje kväll. Tidigare har jag haft kalender från the Body shop och Rituals men jag tycker inte de varit helt bra.

MonicaLagerquist
12/18/18, 8:47 AM
#26

#25 Vilken kul ide.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
9/25/19, 3:13 PM
#27

Såg att man kan göra sin egen adventskalender på Cewe. Det finns lite olika sorter, både med och utan tillhörande choklad.

Den billigaste kostar 129 kr + porto och då innehåller luckorna foton som man väljer själv. Ingen choklad alltså.

Den dyraste kostar 749 kr + porto och det är en utvikbar kalender med premiumchoklad, men den finns bara i begränsat antal - endast 300 stycken!

Däremellan finns kalendrar med Ferrero Praliner, Kinder choklad eller sådana man fyller själv. De finns i olika storlekar (antingen stående eller liggande format) och olika design, eller också kan man skapa en egen design. Så det går att få en väldigt personlig kalender till ett rätt hyfsat pris om man vill.

https://www.cewe.se/fotokalender/chokladkalendrar.html

(Ingen reklam, tycker bara det är en trevlig idé.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
9/25/19, 3:26 PM
#28

Kul idé Det får bli en vanlig choklad kalender till svärmor i år igen. Förra åreykalender var väldigt uppskattat.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
9/25/19, 3:33 PM
#29

Det blir en vanlig chokladkalender för mig också. Har visserligen två kalendrar liggande, som man kan fylla med valfria Praliner, men det är inte så roligt att göra en till sig själv. Dessutom orkar jag inte göra 24 olika Praliner heller. 🥵


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
9/25/19, 3:57 PM
#30

Kul att kunna göra en egen. 

Det blir en hudvårdskalender för mig detta året med. Får se när jag kommer till skott och köper den dock. 🙂

Carmarino
10/4/19, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Så här ser kalendrarna man kan fylla själv ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/25/19, 10:26 AM
#32

Om man har drygt en miljon över så kan man alltid köpa en adventskalender från den exklusiva butiken Tiffany's i USA. Den kostar endast 112.000 dollars, vilket blir ca 1.082.398 svenska kronor. Fast vill man ha en får man nog skynda sig att beställa. Det görs bara fyra stycken. 😃

https://www.tiffany.com/stories/very-very-extraordinary-tiffany-gifts/

https://www.insider.com/tiffany-and-co-advent-calendar-2019-10


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/26/19, 12:26 AM
#33

#32. Tur att jag redan har tillräckligt med tingeltangel i lådorna!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/26/19, 1:02 PM
#34

#33 👍😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
JMW
10/26/19, 7:01 PM
#35

Kanske lite fånigt men jag brukar köpa två chokladkalendrar. En till mig och en till maken. Det är liksom tradition. 🙂

Carmarino
10/27/19, 10:48 AM
#36

#35 Tycker inte det är fånigt. Jag köper fortfarande minst en chokladkalender till mig själv. Oftast blir det två, för jag kan inte bestämma mig för vilket motiv jag tycker bäst om. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
10/27/19, 12:13 PM
#37

Nej inte fånigt alls :) jag köper en varje år och har så gjort sedan jag var barn.

JMW
10/27/19, 4:50 PM
#38

Åh så härligt att läsa. Vi älskar våra chokladkalendrar. Har inte köpt än men sett dem överallt.

Tarotstollan
10/27/19, 10:10 PM
#39

Jag har bara sett Pixie kalendrar ännu. Tror de heter så med små sagoböcker i.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JMW
10/28/19, 8:20 AM
#40

Jag såg i helgen på både Maxi och Dollarstore.

Honestyisdead
10/29/19, 1:07 PM
#41

Chokladkalender har jag sett i alla affärer nu. Coop,maxi, öob,  dollarstore.

Annons:
Carmarino
10/29/19, 1:45 PM
#42

Såg ingen på Maxi igår, men jag tittade inte så noga heller. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
11/7/19, 8:30 PM
#43

Nu är årets adventskalender inhandlad.

JMW
11/7/19, 8:46 PM
#44

Jag köpte två chokladkalendrar idag 🎅

Honestyisdead
11/7/19, 9:48 PM
#45

Nu hag jag också en :)

Carmarino
11/8/19, 12:35 PM
#46

Har inte sett några i affärerna än - åtminstone inte några som kostar mindre än runt hundralappen eller mycket mer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
11/8/19, 2:16 PM
#47

#46 Lidl på miatorp har, maxi på råå har.

Carmarino
11/8/19, 2:55 PM
#48

#47 Där brukar jag inte handla. Fast det är ju några veckor kvar, så jag räknar med att få tag i en chokladkalender även i år. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/11/19, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Nu hade min affär fått in de vanliga chokladkalendrarna, och som vanligt kunde jag inte välja. Därför blev det två. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
11/11/19, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

De här köpte jag på Lidl för ett tag sedan.

Carmarino
11/11/19, 4:31 PM
#51

#50 Fina.

(Tog mig friheten och vände på bilden.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
11/11/19, 5:42 PM
#52

#51 Tack för vändningen! 👍

Tarotstollan
11/12/19, 12:00 AM
#53

Här har chokladkalendrarna kommit fram i Ica affärerna också men jag tycker de är dyra. Den billigaste som jag kunde tänka mig låg på runt 70 kr. Fast då var det små choklad bars i den. Funderar på om jag skall köpa en senare i alla fall!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/12/19, 12:19 PM
#54

#53 De jag köpte kostade 10 kr/styck. Det är mer lagom. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/12/19, 11:31 PM
#55

#54. Jo, det är ett bra pris!👍 Men då är det ju bara en lite chokladplutt i den, inte mycket att hänga i Julgranen!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
11/13/19, 2:37 PM
#56

#55 Min erfarenhet är att det inte är så mycket mer choklad i de kalendrar som kostar runt hundra kronor. Det är visserligen kvalitetschoklad, men det har jag i mitt chokladlager. Jag kanske ska lägga några bitar av den i de kalendrar jag köpte för ett par år sedan (#31), men ännu aldrig använt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/9/20, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#57

Köpte två chokladkalendrar idag. Undrar om affären har kvar från förra året, för jag ser nu i #49 att kalendrarna har exakt samma motiv som då. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
11/9/20, 5:44 PM
#58

#57 Hoppas verkligen att det inte är kvar från förra året.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
11/9/20, 5:47 PM
#59

#58: Troligtvis inte. Kollade bäst-före-datum och det är juli 2022. 👍😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

jollycox
11/9/20, 6:20 PM
#60

Jag vill ha en vanlig papperskalender så jag funderar på att köpa tv och radio-kalendern. Har tidigare år köpt en vanlig chokladkalender. Att öppna en lucka varje dag i december hör till julen så en adventskalender måste jag ha. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

  • Redigerat 11/9/20, 6:20 PM av jollycox
Pyttelite
12/21/20, 9:54 PM
#61

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Önskar du överraska maximalt genom att skaffa en adventskalender som ingen kan tänka sig är adventskalendern med fläsksvålar ett bra val.
Carmarino
12/22/20, 3:00 AM
#62

#61: Undrar om den kommer på rea? 🤔😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: