Annons:
Etikettprathörnan
Läst 423 ggr
Tant Grön
10/13/18, 12:09 PM

Nya rätter på ditt julbord

Äter ni traditionellt julbord, eller har ni lagt till några nya rätter? Själv har jag lagt till dom finska lådorna och grönkål.

Annons:
MonicaLagerquist
10/13/18, 12:11 PM
#1

Sen ett par år tillbaka så har vi gröna bönor med hackad rödlök med en vinigrett på julbordet.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
10/13/18, 12:12 PM
#2

Förr testade vi alltid något nytt och vi hade dignande julbord och lagade mat tillsammans i "dagarna tre" med min bror och svägerska och deras barn.🙂

Numera så äter vi enbart de vi vet att vi gillar mest och som kommer att ätas upp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
10/13/18, 12:14 PM
#3

#1 Vill gärna ha receptet. 🙂

MonicaLagerquist
10/13/18, 12:24 PM
#4

#3    

Två dl  lätt kokta Haricots verts

en rödlök skuren i små bitar.

1 msk dragon vinäger

3 msk  olivolja.

i gnutta salt lite nymalen svartpeppar.

Häll marinaden över de varma kokta Haricots vertsen.

Lägg i rödlöken och låt stå ett par timmar.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
10/13/18, 12:36 PM
#5

#4 Tack, detta skall jag göra till jul. 🙂

emeliiiiieee
10/13/18, 12:43 PM
#6

Blir traditionellt julbord men min kusins karl har alltid nån kålgratäng med.

Annons:
JMW
10/13/18, 12:46 PM
#7

Jag har sedan ett antal år tillbaka en coleslaw gjord på rödkål. Provade den till jul och nu har den blivit just en stående rätt på julbordet.

MonicaLagerquist
10/13/18, 12:52 PM
#8

#7     Ja det gör jag också.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/13/18, 1:03 PM
#9

Det är traditionellt julbord hos oss. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
10/13/18, 1:05 PM
#10

Vad är ett traditionellt julbord egentligen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
10/13/18, 2:04 PM
#11

#10 Vad som är traditionellt beror ju på var man kommer ifrån. Här är det skinka, dopp i grytan, olika syltor och rullad, lutfisk med kokt potatis och vit sås m.m.
Själv äter jag vegetariskt julbord, men min man och släkten äter det traditionella.

Maria
10/13/18, 2:28 PM
#12

Vi äter olika sillinläggningar, sillsallad, gravad lax med mera. Vi äter även en kålsallad med saltkött och så långkål. Ibland Janssons och köttbullar och prinskorvar. Ingen lutfisk. Sedan jag var liten har vi ätit äggost istället för risgrynsgröt. Minns att många tyckte det var konstigt men numera är ju äggost riktigt poppis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
10/14/18, 1:14 PM
#13

Både ock. En del traditionell och endel inte. Efter många år som ovo-vegetarian och med en syster som är lakto-ovo och en som är vegan blir det mycket grönt på julbordet

l'm back

Annons:
Caeli
10/14/18, 5:10 PM
#14

Här försöker vi minska ner på antalet rätter istället för att lägga till!😀

Maria
10/14/18, 5:26 PM
#15

#14 Samma här. Sista åren har vi försökt hålla oss till det som vi gillar allra bäst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lavine
10/14/18, 10:12 PM
#16

Jag har börjat göra långkål, dvs grönkål. Det har aldrig funnits på vårt julbord och min familj blev nog rätt förvånad när jag tog med det, men de tyckte det var gott. Jag tycker det är helt sjukt gott, hehe. 

Jag är inte vegetarian men äter mest vegetariskt och lagar bara vegetariskt och  enstaka gånger fisk. Men har fastnat för kalkonprinskorv, så det är också nytt numera. 

Sedan testar jag varje år några vegetariska recept, ibland är det varianter på traditionell julmat och ibland inte. Grönkålspaj, brysselkålspaj, ugnsbakad rotselleri. Sistnämnda kommer jag att göra i år också även om det inte är en klassisk julig smak, men det är väldigt gott. 

Coleslaw på rödkål lät ju klockrent, det måste jag göra i år.

Caeli
10/14/18, 10:31 PM
#17

Vi har dopp i grytan mitt på dagen och sedan grönkål och skinka plus risgröt på kvällen. Ingenting mer. Lutfisk blir det oftast till middag någon av de andra juldagarna.

Lavine
10/14/18, 10:36 PM
#18

#17 Ja, vi äter julbord. Jag personligen anordnar inget, utan är gäst, men tar med mig någon rätt.

Upp till toppen
Annons: