Prathörnan

Prathörnan 2 (OT)

2018-09-11 20:09 #0 av: Carmarino

Den förra prathörnan kom upp i 300 inlägg.  Det tog nästan exakt ett år. Glad

I den här tråden kan vi prata om allt möjligt. Det behöver inte handla om julen, men det är roligt om det gör det.

Även i år har tidningen Hembakat börjat förbereda julnumret, så lite "julvibbar" får man när man följer deras Instagram-konto.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-14 16:16 #1 av: Hera

Nu längtar jag. Börjar pynta i oktober. Med myslampor!

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-09-14 16:22 #2 av: Carmarino

Jag börjar också känna lite jullängtan. Har inte börjat pynta än, men myslampor har jag - och stearinljus.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-14 16:35 #3 av: Hera

Jag väntar bara på att mim lägenhet ska bli lite svalare. Sen blir det levande ljus här med :)

Anmäl
2018-09-14 17:06 #4 av: Carmarino

Här har det redan blivit rätt svalt, fast jag tänder inte stearinljusen mer än när jag har fikagäster. Har en förmåga att somna framför teven på kvällarna nämligen. GeneradSkrattar

Anmäl
2018-09-14 17:15 #5 av: Hera

#4 Tur att du är medveten om det :)

Nu måste jag tända ljus ikväll. Blev så sugen :)

Anmäl
2018-09-14 17:41 #6 av: Carmarino

#5 Ja, verkligen. Glad

Anmäl
2018-09-16 19:27 #7 av: Hera

Såja

Anmäl
2018-09-16 19:29 #8 av: Carmarino

Mysigt! Tummen upp

Anmäl
2018-09-16 19:37 #9 av: Hera

Ja det är så mysigt. Har tänt ljus lite överallt. Snart blir det en kopp te och film :)

Älskar höst och vinter!

Anmäl
2018-09-17 09:59 #10 av: Carmarino

På söndag är det höstdagjämning. Tummen upp

Anmäl
2018-09-22 13:48 #11 av: jollycox

Jag får alltid julkänsla alldeles för tidigt och sen inget när det väl är december. Lösningen på det är att ta bort 2-3 månader på året, förslagsvis juni, juli och eventuellt augusti Skrattar

Anmäl
2018-09-22 14:05 #12 av: Hera

#11 Gapskrattar

Anmäl
2018-09-22 16:39 #13 av: Carmarino

#11 Tummen upp

Fast jag har julkänsla hela hösten, och ibland redan i augusti till och med. Sedan blir det bara mer och mer fram till julafton. På juldagen är nästan all julkänslan borta konstigt nog, trots att allt pyntet fortfarande är framme.

Anmäl
2018-09-22 17:03 #14 av: Carmarino

Oh, vad jag vill ha en sådan härDreglar

Med frakt skulle den kosta ca 275 kronor, så det är ju överkomligt. Problemet är bara att jag så sällan bakar sådana kakor, så den hade förmodligen bara blivit liggande i lådan. Glad

Fast jag kanske kunde kavla marsipan med den, och göra marsipankakor istället? Tummen upp

Edit: Tog bort länken, eftersom jag kollade upp webshopen, och den verkar inte helt okej. Hittade den här sidan istället, men just den kaveln finns inte med där. Däremot kan man beställa en kavel med sitt eget namn om man vill. Tummen upp

Den här kaveln är nog en bra ersättare för den andra. Glad

Anmäl
2018-09-24 05:55 #15 av: Tarotstollan

#14. Det var en fin kavel! Du kan ju använda den till pajlock och marsipanlock, kanske till mjuk choklad  mm.
Du som är så pysslig kommer nog på något bra!Tummen upp

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-09-24 11:12 #16 av: Carmarino

#15 Ja, den är jättefin, men det är ju så sällan man kan använda den. Vet dessutom att jag inte brukar hinna baka så mycket som jag vill till jul, så jag får nog fundera ett varv till. FunderarGlad

Anmäl
2018-09-24 18:17 #17 av: Carmarino

Känner ni för att göra era egna chokladkalendrar och dela ut till släkt och vänner - eller sälja - så går det att köpa färdiga papperskalendrar med plastfack att stoppa pralinerna i.

De är dock inte billiga. Ett 25-pack kostar 750 kronor plus moms. Sedan tillkommer ju kostnaden för det som ska stoppas i dem. Inte konstigt att kalendrarna man köper i affärerna är så dyra om enbart förpackningen kostar ca 40 kronor. Förskräckt

https://grycksbobox.se/forpackningar/choklad-konfektyr/advendskalenderar-2018

Anmäl
2018-09-25 10:55 #18 av: Carmarino

Idag är det Äpplets dag. Har ni köpt några juläpplen  än, eller plockat dem själv kanske?

Exempel på juläpplen:

Cox Orange
Eldrött Duväpple (dessa ville alltid min mor ha en skål av till jul)
Ingrid Marie (se bilden)
röda Cox Pomona
röda Belle de Boskoop

Fyll gärna på listan om ni har några egna juläpplefavoriter.

Anmäl
2018-09-25 11:09 #19 av: Hera

Vad menas med juläppe?

Anmäl
2018-09-25 11:17 #20 av: Carmarino

Det är sådana äpplen som man brukar ha till jul. Helst ska de vara röda, eller åtminstone delvis röda.

http://svenskaapplen.blogspot.com/2012/12/julapplet-nummer-ett.html

Anmäl
2018-09-25 11:21 #21 av: Hera

#20 Där ser man. His oss har vi aldrig haft juläpplen.

Anmäl
2018-09-25 11:25 #22 av: Carmarino

Är själv inte särskilt förtjust i äpplen, men min mor ville alltid ha en skål röda äpplen på bordet till jul. Helst ville hon ha "pichon", d.v.s. det som på svenska kallas eldröda duväpplen. De är rätt små och oftast helt röda.

Anmäl
2018-09-27 10:43 #23 av: Carmarino

#14 Har uppdaterat det här inlägget, eftersom den ursprungliga länken inte verkar vara att lita på. Istället hittade jag en sida som jag besökte för många år sedan, och sedan dess försökt hitta tillbaka till. Det lyckades inte förrän idag. Tummen upp

Anmäl
2018-09-27 23:23 #24 av: Tarotstollan

Så många fina!Tummen upp

Anmäl
2018-09-28 13:02 #25 av: Carmarino

Ja, det är många fina kavlar där. Kan berätta att jag beställde en med personlig text på. Glad

Anmäl
2018-10-01 14:52 #26 av: Carmarino

Idag köpte jag satsumas, för att få lite julkänsla. De doftade dock inte så mycket och smakade lite syrligt. Fast de var goda ändå.

Anmäl
2018-10-02 13:30 #27 av: MonicaLagerquist

Idag har jag inhandlat saker så att vi kan göra potatisglögg.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-10-02 13:51 #28 av: Carmarino

Det har jag aldrig hört talas om. Du får visa bilder när ni gör den. Tummen upp

Anmäl
2018-10-02 16:20 #29 av: MonicaLagerquist

Här kommer receptet på potatis glögg.

http://www.bloggjakt.se/gloggrecept-brygg-din-egen-glogg/comment-page-1/

Förra året gick det riktigt åt pipsvängen. Damejeanne gick sönder och vi hade femton lite klibbig glögg på vårt sovrumsgolv,Det tog många tvättar av golvet innan det blev klibbfritt och ingen glögg fick vi.Storgråter

Anmäl
2018-10-02 16:34 #30 av: Carmarino

Kan tänka mig att doften i sovrummet var lite "överväldigande" ett tag efter. Skämtar

Anmäl
2018-10-02 16:36 #31 av: Carmarino

Kan inte minnas att jag någonsin hört talas om att man ska ha potatis i glögg, men det låter ju spännande. Är inte själv särskilt förtjust i glögg, men den här verkar ju innehålla sådant jag tycker om (förutom kardemumma). Fast fem liter är lite väl mycket för min del. Glad

Anmäl
2018-10-02 17:12 #32 av: beem

I lördags föll första snöflingorna. Då börjar julmys smyga sig på. Har börjat titta på nätet på juldekorationer, 

Anmäl
2018-10-02 17:16 #33 av: Carmarino

Några snöflingor kan verkligen skapa julstämning. Glad

Tänk vad olika det är i vårt långa land. Visserligen är det regn och blåst här nere i söder just nu (även om en glimt av solen precis tittade fram), men vi har faktiskt meteorologisk sommar här fortfarande. Det närmaste vi har kommit snö, är att det haglade på några platser i Skåne för ett tag sedan.

Anmäl
2018-10-05 16:19 #34 av: Carmarino

SIA har gjort en Tomteglass med lussebullesmak. Enligt Matgeek så är den tydligen god, så jag får nog försöka hitta en burk när den kommer ut i affärerna. Glad

Anmäl
2018-10-05 18:11 #35 av: Carmarino

Lite julstämning så här i det gråa oktobervädret.

Anmäl
2018-10-05 18:58 #36 av: MonicaLagerquist

Fullt med julsaker på Biltema idag.

Anmäl
2018-10-05 19:09 #37 av: Carmarino

Ja, det har börjat dyka upp lite julsaker i många affärer, dock inte i någon av de jag varit i. Fast det dröjer nog inte så länge innan även de plockar fram julpyntet.

Anmäl
2018-10-05 22:07 #38 av: Tarotstollan

#34. Tyvärr inget för mig då! Jag gillar inte saffran smaken särskilt mycket men jag kan äta om jag måste. Tyvärr har jag visat allergiska reaktioner flera ggr på saffran också, så jag avstår denna glassen.

Anmäl
2018-10-05 22:28 #39 av: Taggeman

Ny juldryckssmak! Skumtomte.
https://www.expressen.se/nyheter/nya-juldrycken-ar-har-lask-med-smak-av-skumtomte/

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-10-05 22:52 #40 av: Tarotstollan

Kunde vara kul att testa!

Anmäl
2018-10-06 07:50 #41 av: MonicaLagerquist

#39     Låter slött och sliskigt. Kräks 

Anmäl
2018-10-06 09:49 #42 av: Taggeman

Jag gillar nog bäst tuggvarianten.

Anmäl
2018-10-06 12:02 #43 av: Carmarino

#38 Så synd. Är inte jätteförtjust i saffran själv, men om det inte är för mycket i bullarna så tycker jag det är gott. Om det däremot är för mycket så har jag svårt för smaken.

Anmäl
2018-10-06 12:04 #44 av: Carmarino

#39 Får hålla utkik, men risken är väl att den inte letar sig ända hit ner till Skåne. Brukar inte dricka läsk, för min mage gillar inte kolsyra, men hittar jag en flaska så ska jag absolut testa - även om jag tycker att skumtomtar är lite för sött.

Anmäl
2018-10-08 12:23 #45 av: Carmarino

Årets första jultidning är inhandlad. Tummen upp

Anmäl
2018-10-08 22:14 #46 av: Tarotstollan

#45. Alltid kul att bläddra och läsa i jultidningar men jag gör aldrig något av deras tips eller recept så jag köper inga tidningar själv längre.

Anmäl
2018-10-08 22:47 #47 av: Carmarino

#46 Gör oftast inte heller några av deras tips, men det händer att jag använder något/några av recepten. Kan ändå inte låta bli att köpa tidningarna, för jag kommer i julstämning när jag läser dem. Glad

Anmäl
2018-10-10 11:44 #48 av: Carmarino

Idag kokade jag lättsockrad drottningsylt. Brukar ha det i yoghurten på morgonen, och en sats på ett kilo bär och 333 g syltsocker brukar räcka i ca sex veckor.

Anmäl
2018-10-10 17:44 #49 av: Carmarino

Fick hem lite tillbehör till julbaket idag.

Anmäl
2018-10-10 17:45 #50 av: Carmarino

Ska försöka hinna/orka med att göra åtminstone en gran till jul. Får se om jag lyckas.

Anmäl
2018-10-19 11:03 #51 av: Carmarino

Ytterligare några jultidningar har hittat hit.

Anmäl
2018-10-19 13:12 #52 av: beem

I går köpte jag en Nissedörr på Rusta. Jag måste ju göra klart så smånissarna vet var de ska flytta in.

https://www.rusta.com/se/nissedorr-p771019630101.aspx

Anmäl
2018-10-19 13:22 #53 av: Carmarino

#52 Har sett den på Instagram. Den är jättesöt. Undrar just vad katterna hade tyckt om att få en Nissedörr här hemma. FunderarSkrattar

Anmäl
2018-10-19 17:52 #54 av: Carmarino

Den här låg i brevlådan idag.

Anmäl
2018-10-19 17:53 #55 av: Carmarino

Och den här hittade jag i bokhyllan. Kom på att jag nog inte har läst den, så nu har jag lite lektyr till december. Tummen upp

Anmäl
2018-10-20 08:19 #56 av: MonicaLagerquist

En Nissedörr vill jag ha.Jag som var på Rusta igår.

Anmäl
2018-10-20 11:06 #57 av: beem

#56 Du kan kolla på Rustas hemsida för din butik om de finns kvar.

Där jag bor hade de strykande åtgång men de fick hem 48 st några dagar senare.

Anmäl
2018-10-20 11:53 #58 av: MonicaLagerquist

#57     Tummen upp

Anmäl
2018-10-20 12:34 #59 av: Carmarino

Nissedörren finns i lager på Rusta här. Kanske det blir ett köp. Ska bara kolla så att jag har någonstans att sätta upp den också. Kanske bredvid katternas matplats? Skämtar

Anmäl
2018-10-20 12:42 #60 av: beem

#59 Aha så du gör inte som jag gör - köper först och sen hemma funderar var jag ska ha saker Skrattar

Anmäl
2018-10-20 13:09 #61 av: Carmarino

#60 Det händer det också. Skrattar

Problemet är bara att jag har så få "lediga" väggar, så det känns lite onödigt att köpa något som jag inte kan använda. Glad

Anmäl
2018-10-21 17:58 #62 av: Hera

Idag åkte julgardinen upp 

Anmäl
2018-10-21 18:07 #63 av: Carmarino

Det var tidigt. Tummen upp

Anmäl
2018-10-21 18:11 #64 av: MonicaLagerquist

Oj det var tidigt.Här åker de upp fredag innan första advent.

Anmäl
2018-10-21 18:12 #65 av: Carmarino

Brukar putsa fönsterna veckan innan advent och då åker mina julgardiner upp.

Anmäl
2018-10-21 18:27 #66 av: Hera

Tar alltid upp den i oktober. Den är så mysig.

Anmäl
2018-10-21 18:41 #67 av: Carmarino

Ja, och så lyser den upp också. Tummen upp

Den är ju inte jättejulig, så man tänker nog inte på att det är en julgardin så här dags på året.

Anmäl
2018-10-22 20:47 #68 av: Torparmor

Min mor köpte alltid Ribston till jul, tyvärr Ledsen finns det ingenstans att köpa längre så vi får nöja oss med Kim från trädgården.

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl
2018-10-23 08:18 #69 av: MonicaLagerquist

#23 En sån kavel villhöver jag.

Anmäl
2018-10-23 08:20 #70 av: MonicaLagerquist

#52 Nu har jag önskat mig en Nissedörr i födelsedagspresent. NU hoppas jag att önskan slår in.

Anmäl
2018-10-23 10:45 #71 av: Carmarino

#68 Visste inte ens att det fanns äpplesorter med det namnet. Glad
Fast Kim verkar vara en bra ersättare som juläpple, med tanke på färgen. Tummen upp

Anmäl
2018-10-23 10:49 #72 av: Carmarino

#69 Det villhövde jag också, men insåg att jag nog har mer nytta av en kavel jag kan ha året om. Börjar känna mig själv tillräckligt bra för att veta att jag förmodligen inte kommer att hinna/orka baka så mycket till jul. Funderar dock på att baka lite pepparkakor och använda min nya kavel på dem. Glad

Har "maskat" namnet så därför ser den lite konstig ut på vissa ställen, men jag tror att ni kan se ungefär hur den ser ut ändå. Storleken är som en normal kavel, trots att den ser liten ut på bilden.

Spegelvände bilden så att ni kan se hur den blir på kakorna också. Glad

Anmäl
2018-10-23 17:46 #73 av: Carmarino

Hade vägarna förbi Zoégas lilla butik nere i stan idag, så då passade jag på att köpa 2 hg kaffebönor av deras julkaffe. Det ska bli spännande att testa det.

Anmäl
2018-10-23 17:54 #74 av: Carmarino

När jag ändå var i närheten, så gick jag in på Åhléns och köpte en burk pepparkakor. Brukar köpa de här pepparkakorna från Arbrå ångbageri, för de är så goda. Plus att burken är så snygg också.

Eftersom detta är Åhléns burk, så ser den ut som den gjorde förra året, men annars är det en ny färg varje år. Årets burk är i guld och svart. Perfekt om man inte hinner eller orkar baka själv. Fast de är ju tyvärr rätt dyra.

Anmäl
2018-10-26 15:46 #75 av: Carmarino

Hittade den här i tidningshyllan idag. Eftersom jag ju har så få julgodisrecept (SkämtarSkrattar), så fick den följa med hem.

Anmäl
2018-10-26 16:57 #76 av: MonicaLagerquist

Idag har jag fått en Nisse dörr. Skrattar

Anmäl
2018-10-26 17:48 #77 av: Carmarino

Så kul. Jag är så sällan i närheten av Rusta här, så jag glömmer bort att gå in där. Fast jag har nog ändå ingen plats att ha nissedörren på. Glad

Anmäl
2018-10-26 19:11 #78 av: jollycox

Nissedörren är ju väldigt söt, har sett såna tidigare fast för älvor. Dock skulle allt utom nissens dörr bli stulet av katter om jag hade ett sånt set. Vilar huvudet i handen

Anmäl
2018-10-26 23:42 #79 av: Tarotstollan

#78. Risken är att de skulle "stjäla" Nissen också!SkämtarFörskräckt

Anmäl
2018-10-27 08:25 #80 av: MonicaLagerquist

Min plan är att sätta Nissedörren på kakelugnsfrisen.

Anmäl
2018-10-27 10:57 #81 av: Carmarino

#78 Skulle tro att hela nissedörren skulle spridas över hela lägenheten om jag satte upp en sådan. Glad

#80 Där passar den bra. Tyvärr ingår inte kakelugn i 60-talslägenheter. Storgråter

Anmäl
2018-10-28 13:30 #82 av: Cessy

Nu har jukortstillverkningen kommit igång.

Anmäl
2018-10-28 13:57 #83 av: Carmarino

Så fina Cessy. De kommer att bli uppskattade av dem som får dem. Tummen upp

Anmäl
2018-10-28 14:31 #84 av: Carmarino

*** Fel tråd ***

Anmäl
2018-10-28 14:34 #85 av: Cessy

Tackelitack Carmarino o jo jag hoppas ju det :-)

Har inte #84 hamnat i fel tråd? :-D

Anmäl
2018-10-28 14:56 #86 av: Carmarino

#85 Jo, jag såg det nu. GeneradSkrattar

Min dator är lite trög idag.

Anmäl
2018-10-29 14:40 #87 av: beem

#82 Så fina julkort.

Anmäl
2018-10-29 14:54 #88 av: Carmarino

Den här har jag läst om på flera julbloggar, men inte förrän idag fanns den i min lokala affär. Det ska bli spännande att testa den, för det är många som sagt att den är jättegod.

Anmäl
2018-10-29 18:25 #89 av: Hera

#88 Väntar med spänning på betyg :)

Anmäl
2018-10-29 19:06 #90 av: Carmarino

#89 Du lär nog få vänta, för när det gäller glass så har jag en viss förmåga att glömma att jag har den i frysen. Hade faktiskt redan glömt bort den. GeneradSkrattar

Anmäl
2018-10-29 19:21 #91 av: MonicaLagerquist

#90 Gapskrattar

Anmäl
2018-10-30 15:21 #92 av: Cessy

#87 Tackelitack Beem! :-)

Anmäl
2018-10-30 15:47 #93 av: Carmarino

Snacka om missvisande rubrik! Galen

Så här står det: "Tomtens mamma pryder årets julfrimärken". Då trodde jag att det kanske var felskrivet så att det var tomtemor som visades på frimärkena, men icke.

Läser man vidare i artikeln så står det "Den 1 november släpps årets julfrimärken, och några av dem pryds av illustrationer av svenska jultomtens "mamma" Jenny Nyström, skriver Postnord i ett pressmeddelande."

http://www.smp.se/tt-feature/tomtens-mamma-pryder-arets-julfrimarken/

Anmäl
2018-10-30 16:02 #94 av: MonicaLagerquist

#93 Gapskrattar

Anmäl
2018-10-30 19:32 #95 av: Jimmy.L

Det är fortfarande oktober, men Gnesta kommun letar redan efter den perfekta julgranen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=7078268&fbclid=IwAR2V2nD9WEs-pSXw9ZAynLoiKeTyGQQ2dZJHO5sulRy_EzI7pBFRnuTDugM

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Det pågår koordinerad spam på iFokus riktad mot Debatt

Anmäl
2018-10-30 19:37 #96 av: Carmarino

Ja, de ska väl sättas upp om en månad ungefär. Glad

Anmäl
2018-10-30 21:12 #97 av: Tarotstollan

#93, Jag tolkade det som att det skulle vara frimärken med Jenny Nyström avbildad på något av dem i alla fall, så var det ju inte.
Jag fick frimärkena hemlevererade idag och de är jättefina!

Anmäl
2018-10-31 12:03 #98 av: Carmarino

#97 Ja, den rubriken gav verkligen utrymme för många feltolkningar. Kul att de var fina. Visste inte att de redan hade släppts, men du kanske får dem "i förtid"?

Anmäl
2018-11-01 02:00 #99 av: Tarotstollan

Ja, jag prenumererar och samlar på Sveriges frimärken, så jag får hem dem lite tidigare. De skall släppas i dag, den 1 /11.

Anmäl
2018-11-01 08:58 #100 av: Taggeman

#99 Då kan du få föredagstämplade frimärken.
Posten fick inte förr i tiden släppa ut frimärkena före utgivnings dag.
Men nu så har det blivit mycket slappare på den fronten.
Men om man ska få något mervärde så ska det skickas i ett rekommenderat brev så att det blir diariefört. Brev

Anmäl
2018-11-01 10:50 #101 av: Tarotstollan

Jag har valt ostämplade, eftersom jag samlar på dem. Skulle jag dö eller tröttna på samlandet, så kan ju jag eller andra använda dem som porto.

Anmäl
2018-11-01 12:56 #102 av: Cessy

Årets julfrimärken är verkligen jättefina o jag var som vanligt på väg att beställa dem. Sedan fastnar jag i att jag alltid får beställa för många så att det säkert räcker till alla kort. Kanske får man också ibland ett oväntat kort o inser att tiden gått ut o måste skicka tillbaka med normalt porto. Detta o att jag varje år får ett antal över som jag sedan aldrig använder eftersom de är årsstämplade utan de bara ligger där + att jag är attans trött att behöva skicka så långt i förväg.😴 Det lilla jag tjänar på julfrimärken äts ändå upp av att jag alltid får några över. Så i år köpte jag istället "Kälkfärd" Definitivt ett fint julfrimärke o fullporto. Jag kan alltså skicka alla kort som normalpost eftersom jag betalat fullt porto o de behöver inte förbrukas i år eller nästa år för de gäller alltid som fullporto.

Ja dyrt i inköp eftersom jag måste ta en hel rulle, men nu har jag nog frimärken för nästan 3 år för det brukar bli typ 35 julkort varje år. Visst då måste jag antagligen på o köpa ny rulle om 2 år för att ha till alla år 3. Men jag är fri att använda dem vilket år jag vill o kan skicka dem inom Post Nords vanliga tidsangivelser eftersom de är fullporto. Så julfrimärkena där några blir liggande varje år o som oftast måste skickas långt i förväg o delas ut alldeles för tidigt blir alltså i slutändan ändå en dyrare affär trots att de är billigare.

https://ebutik.postnord.se/default.aspx?htx=view1&&

Anmäl
2018-11-01 13:01 #103 av: Carmarino

Skriver inte så många julkort, så det brukar räcka med ett häfte med 10 stycken för mig. Glad

Anmäl
2018-11-01 15:28 #104 av: Torparmor

#102   Men precis som Sverigefrimärken kan du använda julfrimärkena nästa år och nästa och nästa, de har ingen sista användardag

Anmäl
2018-11-02 00:31 #105 av: Tarotstollan

Att skicka julkorten inom postens tidsangivelse har aldrig funkat för mig, då pensionen kommer efter sista dagen  de skall vara postade. Det bryr jag mig inte om, utan skickar dem ändå med julfrimärken.

Anmäl
2018-11-02 10:43 #106 av: Cessy

Jo men grejen med "Kälkfärd" är att de ser ut som julfrimärken o är juligt motiv - det är ju knappast Sverigefrimärket. Så kälkfärd kändes som ett bra alternativ till julfrimärkena eftersom julfrimärkena är årsmärkta o det är ju aldrig ett fullportomärke.

Jo jag vet fler som chansar med att skicka efter sista datumet med julfrimärken, men jag är feg. Skulle kännas så pinsamt om de kom fram efter jul o folk tror att man glömt bort dem, så jag vågar inte chansa helt enkelt.

Anmäl
2018-11-02 11:23 #107 av: Jimmy.L

Netto hade redan julskinka. Funderar

Taget med mobilkamera. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-11-02 11:46 #108 av: Jimmy.L

För er som tänkte äta julbord ombord hos Viking Line finns här en rapport om årets julbord.

http://www.seafun.se/blogg/vegansk-och-lekfull-julmat-hos-viking-line/?fbclid=IwAR364hHRn7ki3JL6ASQ0Bi_-ub01Vpn4QQWXqcJJ6HXJKCL5yWHIs87hVng

Anmäl
2018-11-02 14:59 #109 av: Carmarino

#106 Cessy, skulle de komma fram för sent så är det bara att skylla på Postnord. Det är ju inte alltid de lyckas leverera vanligt frankerade brev i tid - eller alls - heller. Skämtar

Anmäl
2018-11-02 15:00 #110 av: Carmarino

#107 Lika bra att starta i tid, så att man är trött på skinkan lagom tills det är dags för julbord. Skrattar

Anmäl
2018-11-02 15:02 #111 av: Carmarino

#108 Det verkar vara ett digert utbud. Ska du ta en tur och äta där?

Anmäl
2018-11-02 15:02 #112 av: Carmarino

Den här låg i brevlådan idag. Tummen upp

Anmäl
2018-11-03 19:28 #113 av: Jimmy.L

#111 Troligen inte.

Anmäl
2018-11-04 16:58 #114 av: Carmarino

Nyss spelade P4 Plus Låt mig få tända ett ljus med Jan Malmsjö. Den låten är för mig en julsång, så det verkar som om julen har börjat så smått även på radion. Tummen upp

Anmäl
2018-11-04 16:59 #115 av: Carmarino

Min favorit är dock den med Siv Pettersson.

Anmäl
2018-11-04 21:55 #116 av: Tarotstollan

Var på C. O. i förrgår och köpte 3 små julfigurer. Utav de som är avbildade köpte jag bara den sista tomten, har köpt förr om åren också så nu har jag en liten samling av diverse figurer. De är så mysiga!

https://www.clasohlson.com/se/view/content/search/?Ne=107208&N=4294964397&D=tomte&Ntt=tomte&showTabs=true

Anmäl
2018-11-04 22:25 #117 av: Tarotstollan

Köpte detta pusslet också, kunde inte motstå det:
https://www.spellenrijk.nl/artikel/21857/christmas-eve-puzzel-1000-stukjes.html

Anmäl
2018-11-05 11:05 #118 av: Cessy

Var på Rusta i fredags o kunde inte låta bli o köpa denna dörrmattan, Skrattar
https://www.rusta.com/se/dorrmatta-christmas-cat-p454017330101.aspx

Anmäl
2018-11-05 11:34 #119 av: Carmarino

#116 och #117 Söt tomte och jättefint pussel. Då kan du sitta i skenet från dina julfigurer och lägga pussel. Mysigt! Glad

Anmäl
2018-11-05 11:35 #120 av: Carmarino

#118 Den hade jag nog inte heller kunnat motstå. Skrattar

Anmäl
2018-11-05 13:20 #121 av: Cessy

#116 Ja de figurerna ser jättefina utGlad

#120 Ja jag är jättenöjd med den. Var även lite tokig o köpte en blå glittergran  (bordsgran) till sonen att ha i sin lgh för han älskar blått o en lila till mig. Antar att den lila blir lite too much, men i år får den stå i vardagsrummets byrå på försök o blir den för mycket så tar jag ner den o har den i mitt hobbyrum som förhoppningsvis är färdigt tills nästa jul Skrattar

Anmäl
2018-11-05 13:37 #122 av: Carmarino

#121 Vill gärna se bild på granarna. Skrattar

Anmäl
2018-11-05 14:05 #123 av: Jimmy.L

Sätt folk som satt upp adventsljusstake nu.

Anmäl
2018-11-05 15:13 #124 av: Carmarino

Ja, vissa börjar tidigt.

Anmäl
2018-11-05 22:39 #125 av: Cessy

#122 De ligger inplastade ännu men du kan se dem här. Den lila på bilden ser dock inte ut som min lila gran gör. Den på bilden är kall-lila o min är varmlila. Min kan jag fota när jag så småningom satt upp den men sonens blå blir svårare för han tar ju den till lägenheten, men den ser ut som på bilden. Bara att de glittrar mycket mer IRL just för de är gjorda av glitter o det går ju aldrig fram på foto tyvärr.
https://www.rusta.com/se/jul/julgranar/julgranar/

Anmäl
2018-11-05 23:39 #126 av: Lavine

Då har jag testat årets skumtomtesmak, kola. Den var ätbar, men onödig. Saknar fjolårets smak lingon, som jag nog nästan tyckte bättre om än originalet. Nej, vad säger jag. Men skulle lingon finnas som ett alternativ skulle jag självmant köpa den ibland, men aldrig kolasmaken. 

När jag säger skumtomtar menar jag Cloettas Juleskum. Glad,

javascript:nicTemp();

Anmäl
2018-11-06 00:15 #127 av: Carmarino

#125 Ja, det vore roligt att se din gran när du har satt upp den. Glad

Anmäl
2018-11-06 00:16 #128 av: Carmarino

#126 Håller med om att förra årets lingonsmak var god. Jag tyckte även om årets smak, alltså kola, men det beror nog på att jag tycker att Malacos kolasnören är jättegoda och årets juleskum smakar som dem. Skrattar

Anmäl
2018-11-06 07:03 #129 av: MonicaLagerquist

Funderar på om jag ska frångå traditionen och sätta upp julgardiner ganska snart.

iom vår renovering av köket har vi ju plockat ner gardinerna och gardinstängerna.

Igår satta vi upp gardinstängerna men nu tvekar jag om vilka gardiner som ska upp. Vanliga gardiner ett par veckor och sen byta eller sätta upp de röda gardinerna redan nu.

Anmäl
2018-11-06 09:58 #130 av: Cessy

Ja då hade jag satt upp julgardinerna nu. Onödigt jobb att först sätta upp de vanliga o så om ett par veckor sätta upp julgardinerna.

Anmäl
2018-11-06 10:01 #131 av: Lavine

#128 Jag gillar också kolasnören, jättemycket, och håller med om att smaken påminner mycket! Däremot som skumtomte, njaaa! 

Men, reas de ut för 5 kronor sen så kommer jag köpa. Tyst

#129 Jag tänkte säga julgardiner nu, men om det var gardiner som var enkla att sätta upp och ner hade jag nog ändå valt de vanliga i några veckor till. 

Fast nu blev jag ju själv sugen på julgardiner, haha. 

Anmäl
2018-11-06 11:16 #132 av: MonicaLagerquist

Jag har röda längder och en kappa med tomtar på. Funderar på att sätta upp längderna men inte kappan
Men än så länge får det vara. Det slipas ju i köket och det dammar ju en del.
Vi har ingen insyn så för den delen behövs inga gardiner. Medans vi håller på och renoverar kan det ju vara bra att få in så mycket ljus som möjligt.

Anmäl
2018-11-06 11:22 #133 av: Carmarino

#132 När ni väl har slipat färdigt, och putsat fönsterna från slipdamm, så är det förmodligen inte så långt kvar tills det är dags att hänga upp gardinerna. Jag hade nog gjort det, istället för att behöva byta efter några veckor igen. Men det är jag det.Skämtar

Räknar med att sätta upp mina om drygt två veckor.

Anmäl
2018-11-06 11:42 #134 av: Hera

Julklapp till mig själv Gapskrattar

Anmäl
2018-11-06 12:58 #135 av: Carmarino

Rena blomsterängen ju. Skrattar

Anmäl
2018-11-06 15:48 #136 av: Taggeman

Min äggklocka la av för en tid sen, såg den här tomten på ica som nu får vakta min tid på äggkokning.

Anmäl
2018-11-06 16:51 #137 av: Carmarino

Det kommer tomten säkert att sköta med den äran. Tummen uppGlad

Anmäl
2018-11-08 21:00 #138 av: beem

#136 Så fin. Vill ha Glad

Anmäl
2018-11-09 08:44 #139 av: Cessy

Ja #136 var jättefin, men jag har dock gett upp det där med äggklockor för mina går alltid sönder, så jag använder alltid mobilen som ju både har stoppur o timer numera. Mycket tråkigare dock än en sådan fin tomteäggklocka.

Anmäl
2018-11-09 12:08 #140 av: Carmarino

Har en pepparkaksgubbe, men den står faktiskt framme året om. Använder den dock inte så ofta, och än så länge har den inte gått sönder.

Anmäl
2018-11-09 12:11 #141 av: Carmarino

Oftast använder jag en en sådan här äggklocka, och den fungerar fantastiskt bra. Har kollat så att tiden stämmer också.

Fast när jag kokar ägg har jag en annan timer som är mer exakt. Kokar nämligen mina ägg i 5 minuter och 30 sekunder, och det är svårt att ställa in halva minuter på en vanlig äggklocka.

Anmäl
2018-11-10 13:34 #142 av: Jimmy.L

#111 Jag ska äta julbord till sjöss, det blir en dagstur till Åland. Jag får återkomma sen med lite bilder och betyg på julbordet. 

Anmäl
2018-11-10 13:50 #143 av: Hera

Nytt.

Lykta med virvlande glitter och kuddfodral.

Anmäl
2018-11-10 15:43 #144 av: Carmarino

Visserligen dricker jag inte vin, men den här skulle jag kunna tänka mig att ge mig själv i julklapp. Skrattar

https://www.amzitee.com/cats-wine-alone?checkout=cart&retailProductCode=505E4A6A13B4A3-47354577A6C7-MS2-TC1001-RED&name=color-changing-right&unit=cm

Anmäl
2018-11-12 13:15 #145 av: Carmarino

Såja, nu är jag redo för första december - och tiden därifrån fram till julafton. Tummen upp

Anmäl
2018-11-13 09:44 #146 av: Carmarino

Det är nästan så jag blir sugen på att koka laktrisknäck när jag ser den här bilden. Dreglar

Anmäl
2018-11-14 12:00 #147 av: Jimmy.L

Med drygt sex veckor kvar till jul har julgransförsäljningen börjat ta fart i Stockholm. På Gärdet trängs hundratals granar i väntan på att köras ut till sina ägare – allt i från privatpersoner, till företag och kommuner. Och årets grantrend är guld, säger Johan Strick, julgransförsäljare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-vantar-julgranarna-pa-forsta-advent

Anmäl
2018-11-14 12:18 #148 av: Jimmy.L

Hårt arbetande möss, duvor och tomtar. Snart är det dags för avtäckningen av NK:s julskyltning på Hamngatan och i år kommer figurerna i skyltfönstren till liv via en app i mobilen.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nu-tar-nks-klassiska-julskyltning-form/reprkm!4fPgINK55NknXOFyIDrqhw/?fbclid=IwAR0zwJfjTxexcBGR40QwhWj4MojRWnac6tHXIq1ZKdP7p4CLW-Zdmb8BpDE

Anmäl
2018-11-14 13:55 #149 av: Carmarino

#147 Tror att jag håller mig till mitt gamla vanliga julpynt. Inget guld där inte, utan mest rött och halm. Fast halm är ju gult förstås. Skämtar

#148 Det blir nog fint. Har aldrig sett NK:s julskyltning, och det kommer jag inte att göra i år heller. Hoppas du tar dig dit och fotar så att även vi övriga delar av landet kan få se lite av den.

Anmäl
2018-11-14 13:56 #150 av: Carmarino

Såg den här när jag var och handlade idag. Kunde naturligtvis inte låta bli att köpa den. GeneradSkrattar

Anmäl
2018-11-14 14:45 #151 av: Carmarino

Eftersom jag skulle baka idag, passade jag på att rosta en påse mandel när jag värmde upp ugnen. Det är så gott med nyrostad mandel. Dreglar

Anmäl
2018-11-14 16:43 #152 av: VSK

Julen börjar närma sig med stormsteg. Drygt 40 dagar kvar bara. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-14 18:54 #153 av: Carmarino

Jäpp!

Anmäl
2018-11-14 23:25 #154 av: Tarotstollan

Jag håller mig till mitt gamla vanliga pynt som vanligt om jag nu kommer att pynta något. Har fortfarande inte bestämt mig.
Är ingen guld människa, utan för mig är det silver som gäller för det mesta.

Anmäl
2018-11-16 22:40 #155 av: Göstage

God Jul! Som man säger i Indiana.

https://www.expressen.se/allt-om-resor/resmal/nordamerika/santa-claus-i-indiana-firar-julen--aret-runt/

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-11-16 23:19 #156 av: Tarotstollan

Dit hade det varit kul att resa men jag hade nog inte velat bo där hela året. Jag hade nog tröttnat på julsakerna, lagom är bäst som de säger! Jag vill kunna längta till julen!Glad

Anmäl
2018-11-17 12:44 #157 av: Carmarino

Håller med Tarotstollan. Även om jag är julfreak så skulle jag inte vilja fira jul året om. Det bästa med julen är ju förberedelserna som man gör månaderna innan.

Anmäl
2018-11-17 12:47 #158 av: Carmarino

Apropå förberedelser, så insåg jag att mitt köksbord hade förvandlats till ett lager. Det var alltså hög tid att röja undan alla recept, råvaror, redskap och annat, som hade samlats på hög.

Anmäl
2018-11-17 12:47 #159 av: Carmarino

Numera ser det ut så här istället.

Anmäl
2018-11-17 12:49 #160 av: Göstage

#158 Påminner om mitt skrivbord undantaget dagligvarorna...Galen

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-11-17 12:51 #161 av: Carmarino

#160 Skrattar

Anmäl
2018-11-17 12:51 #162 av: Jimmy.L

#158 Det ser ut som mitt bord. Skrattar

Anmäl
2018-11-17 12:54 #163 av: Carmarino

#162 Skönt att veta att jag inte är ensam. Skrattar

Anmäl
2018-11-17 16:46 #164 av: Torparmor

Håller med skönt att vi är fler. Sybordet är okuperat av torkade fröer och matbordet av recept, råvaror och burkar med sylt och marmelad som skall svalna

Anmäl
2018-11-17 17:09 #165 av: VSK

Så där rent och snyggt har jag efter jag städat undan det mesta Generad

Gapskrattar

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-17 23:35 #166 av: Tarotstollan

Tvärtemot er andra, är det vardag för mig som det ser ut i #158!Yrar

Anmäl
2018-11-17 23:50 #167 av: Torparmor

#166  Ja det är min vardag också

Anmäl
2018-11-18 03:03 #168 av: Carmarino

Det ser ofta ut så där hos mig. Varje gång jag röjer så tänker jag att jag ska hålla det rent från saker, men så kommer jag in i en period där jag testar nya recept. Då brukar det börja samlas på hög igen.

Anmäl
2018-11-18 11:06 #169 av: Cessy

Sådär ser det i princip alltid ut hos mig, men det som överbelamrar hos mig är den sortens pyssel jag håller på med. Numera i köket  är det pennor, färger, papper, stämplar o.s.v. o så rymmer man upp o tänker att den ordningen borde man alltid ha. Tills man börjar plocka fram sådant man behöver o snart är man där igen. Kaos är med andra ord ett ganska normalt tillståndSkämtarGalenSkrattar

Anmäl
2018-11-18 11:22 #170 av: Carmarino

Ja, det verkar vara vanligt för kreativa personer - så vi får enas om att vi är väldigt kreativa. Skrattar

Läste en gång följande (ungefär):

Det sägs att hur det ser ut på skrivbordet, speglar hur det ser ut i hjärnan på personen ifråga. Undrar då hur det ser ut i hjärnan hos de som har ett helt tomt skrivbord?

Anmäl
2018-11-18 11:46 #171 av: Carmarino

Hittade den här burken i skåpet ovanpå skafferiet. Den brukade min mor ha julkakor i. Fundera på att ta upp den traditionen igen. Fast då måste jag förstås först baka några julkakor. Glad

Anmäl
2018-11-18 12:00 #172 av: Taggeman

Har en likadan plåtlåda (gissar 50 tal) för kaffe men den är otät så kaffe får det inte va i den.

Anmäl
2018-11-18 12:03 #173 av: Carmarino

50-tal låter rimligt. Vet inte riktigt var den kommer ifrån, men jag minns den sedan jag var barn och den var inte ny då.

Det är samma med den här. Kan inte ha kaffe i den, men den funkar bra till kakor.

Anmäl
2018-11-18 12:10 #174 av: Taggeman

Den var nog gjord för att förvara kaffebönor i.

Anmäl
2018-11-18 14:16 #175 av: flocken

Suget efter julen är stor. Igår åkte ljusslingor upp ute.
När sätter ni upp ljusstakar?

Sajtvärd rexkanin & fibromyalgi Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2018-11-18 14:58 #176 av: Carmarino

#174 Ja, kanske det, men de flesta plåtburkar brukar ju bli skeva och otäta med tiden.

Anmäl
2018-11-18 15:00 #177 av: Carmarino

#175 Brukar inte sätta upp ljusslingorna och adventsljusstakarna förrän dagen innan första advent. Har dock två batteridrivna ljusstakar året om, men trots att de säljs som julljusstakar så tycker jag de passar året om. Har en stjärna och ett hjärta.

https://www.clasohlson.com/se/Batteridriven-ljusstake/36-5904

Anmäl
2018-11-19 01:12 #178 av: Cessy

Här sätter vi inte upp adventsljusstakar o adventsstjärnor förrän dagen innan eller 1:a advent o jag tänker alltid att nästa år ska jag sätta upp tidigare, men det blir aldrig så. Men det blir i alla fall mysigt då de väl kommer upp Skrattar

Anmäl
2018-11-19 02:03 #179 av: Tarotstollan

#170. Det stämmer nog bra det där med kreativa människor. Plockar man bort sakerna kan man ju inte göra något när andan faller på. Dessutom måste man ju ha allt nära sig när man väl börjat, kan ju inte hålla på och springa runt och leta efter saker när man skall ha det NU!
Min hjärna är lika rörig som röran på mina bord!Gapskrattar

Anmäl
2018-11-19 11:38 #180 av: Torparmor

#170 och #179  Aha Gapskrattarnu vet jag hur min hjärna ser ut. 

Anmäl
2018-11-19 12:09 #181 av: Jimmy.L

Göteborg knäpper huvudstaden på mulen och tar hem titeln som landets populäraste julmarknad. Men en tröst är att Stockholm i alla fall dominerar pallen och tar hem andra och tredje plats på listan.

https://mitti.se/lansnyheter/stockholm-forlorar-julmarknaderna/

Anmäl
2018-11-19 17:36 #182 av: Carmarino

#181 Har inte varit på någon av de tio på listan. Generad
Håller mig till Fredriksdals julmarknad. Det räcker för mig. Hinner inte med fler. Av någon anledning så försvinner dagarna i en rasande takt så här veckorna innan jul. Funderar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.