Annons:
Etikettprathörnan
Läst 3892 ggr
Carmarino
9/11/18, 8:09 PM

Prathörnan 2 (OT)

Den förra prathörnan kom upp i 300 inlägg.  Det tog nästan exakt ett år. 🙂

I den här tråden kan vi prata om allt möjligt. Det behöver inte handla om julen, men det är roligt om det gör det.

Även i år har tidningen Hembakat börjat förbereda julnumret, så lite "julvibbar" får man när man följer deras Instagram-konto.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
9/14/18, 4:16 PM
#1

Nu längtar jag. Börjar pynta i oktober. Med myslampor!

Carmarino
9/14/18, 4:22 PM
#2

Jag börjar också känna lite jullängtan. Har inte börjat pynta än, men myslampor har jag - och stearinljus.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
9/14/18, 4:35 PM
#3

Jag väntar bara på att mim lägenhet ska bli lite svalare. Sen blir det levande ljus här med :)

Carmarino
9/14/18, 5:06 PM
#4

Här har det redan blivit rätt svalt, fast jag tänder inte stearinljusen mer än när jag har fikagäster. Har en förmåga att somna framför teven på kvällarna nämligen. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
9/14/18, 5:15 PM
#5

#4 Tur att du är medveten om det :)

Nu måste jag tända ljus ikväll. Blev så sugen :)

Carmarino
9/14/18, 5:41 PM
#6

#5 Ja, verkligen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
9/16/18, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såja

Carmarino
9/16/18, 7:29 PM
#8

Mysigt! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
9/16/18, 7:37 PM
#9

Ja det är så mysigt. Har tänt ljus lite överallt. Snart blir det en kopp te och film :)

Älskar höst och vinter!

Carmarino
9/17/18, 9:59 AM
#10

På söndag är det höstdagjämning. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

jollycox
9/22/18, 1:48 PM
#11

Jag får alltid julkänsla alldeles för tidigt och sen inget när det väl är december. Lösningen på det är att ta bort 2-3 månader på året, förslagsvis juni, juli och eventuellt augusti 😃

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Honestyisdead
9/22/18, 2:05 PM
#12

#11 😂

Carmarino
9/22/18, 4:39 PM
#13

#11 👍

Fast jag har julkänsla hela hösten, och ibland redan i augusti till och med. Sedan blir det bara mer och mer fram till julafton. På juldagen är nästan all julkänslan borta konstigt nog, trots att allt pyntet fortfarande är framme.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/22/18, 5:03 PM
#14

Oh, vad jag vill ha en sådan här! 🤤

Med frakt skulle den kosta ca 275 kronor, så det är ju överkomligt. Problemet är bara att jag så sällan bakar sådana kakor, så den hade förmodligen bara blivit liggande i lådan. 🙂

Fast jag kanske kunde kavla marsipan med den, och göra marsipankakor istället? 👍

Edit: Tog bort länken, eftersom jag kollade upp webshopen, och den verkar inte helt okej. Hittade den här sidan istället, men just den kaveln finns inte med där. Däremot kan man beställa en kavel med sitt eget namn om man vill. 👍

Den här kaveln är nog en bra ersättare för den andra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/24/18, 5:55 AM
#15

#14. Det var en fin kavel! Du kan ju använda den till pajlock och marsipanlock, kanske till mjuk choklad  mm.
Du som är så pysslig kommer nog på något bra!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
9/24/18, 11:12 AM
#16

#15 Ja, den är jättefin, men det är ju så sällan man kan använda den. Vet dessutom att jag inte brukar hinna baka så mycket som jag vill till jul, så jag får nog fundera ett varv till. 🤔🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/24/18, 6:17 PM
#17

Känner ni för att göra era egna chokladkalendrar och dela ut till släkt och vänner - eller sälja - så går det att köpa färdiga papperskalendrar med plastfack att stoppa pralinerna i.

De är dock inte billiga. Ett 25-pack kostar 750 kronor plus moms. Sedan tillkommer ju kostnaden för det som ska stoppas i dem. Inte konstigt att kalendrarna man köper i affärerna är så dyra om enbart förpackningen kostar ca 40 kronor. 😮

https://grycksbobox.se/forpackningar/choklad-konfektyr/advendskalenderar-2018


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/25/18, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Idag är det Äpplets dag. Har ni köpt några juläpplen  än, eller plockat dem själv kanske?

Exempel på juläpplen:

Cox Orange
Eldrött Duväpple (dessa ville alltid min mor ha en skål av till jul)
Ingrid Marie (se bilden)
röda Cox Pomona
röda Belle de Boskoop

Fyll gärna på listan om ni har några egna juläpplefavoriter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
9/25/18, 11:09 AM
#19

Vad menas med juläppe?

Carmarino
9/25/18, 11:17 AM
#20

Det är sådana äpplen som man brukar ha till jul. Helst ska de vara röda, eller åtminstone delvis röda.

http://svenskaapplen.blogspot.com/2012/12/julapplet-nummer-ett.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
9/25/18, 11:21 AM
#21

#20 Där ser man. His oss har vi aldrig haft juläpplen.

Carmarino
9/25/18, 11:25 AM
#22

Är själv inte särskilt förtjust i äpplen, men min mor ville alltid ha en skål röda äpplen på bordet till jul. Helst ville hon ha "pichon", d.v.s. det som på svenska kallas eldröda duväpplen. De är rätt små och oftast helt röda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/27/18, 10:43 AM
#23

#14 Har uppdaterat det här inlägget, eftersom den ursprungliga länken inte verkar vara att lita på. Istället hittade jag en sida som jag besökte för många år sedan, och sedan dess försökt hitta tillbaka till. Det lyckades inte förrän idag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/27/18, 11:23 PM
#24

Så många fina!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
9/28/18, 1:02 PM
#25

Ja, det är många fina kavlar där. Kan berätta att jag beställde en med personlig text på. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/1/18, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Idag köpte jag satsumas, för att få lite julkänsla. De doftade dock inte så mycket och smakade lite syrligt. Fast de var goda ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/2/18, 1:30 PM
#27

Idag har jag inhandlat saker så att vi kan göra potatisglögg.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
10/2/18, 1:51 PM
#28

Det har jag aldrig hört talas om. Du får visa bilder när ni gör den. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/2/18, 4:20 PM
#29

Här kommer receptet på potatis glögg.

http://www.bloggjakt.se/gloggrecept-brygg-din-egen-glogg/comment-page-1/

Förra året gick det riktigt åt pipsvängen. Damejeanne gick sönder och vi hade femton lite klibbig glögg på vårt sovrumsgolv,Det tog många tvättar av golvet innan det blev klibbfritt och ingen glögg fick vi.😭

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/2/18, 4:34 PM
#30

Kan tänka mig att doften i sovrummet var lite "överväldigande" ett tag efter. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/2/18, 4:36 PM
#31

Kan inte minnas att jag någonsin hört talas om att man ska ha potatis i glögg, men det låter ju spännande. Är inte själv särskilt förtjust i glögg, men den här verkar ju innehålla sådant jag tycker om (förutom kardemumma). Fast fem liter är lite väl mycket för min del. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
10/2/18, 5:12 PM
#32

I lördags föll första snöflingorna. Då börjar julmys smyga sig på. Har börjat titta på nätet på juldekorationer,


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
10/2/18, 5:16 PM
#33

Några snöflingor kan verkligen skapa julstämning. 🙂

Tänk vad olika det är i vårt långa land. Visserligen är det regn och blåst här nere i söder just nu (även om en glimt av solen precis tittade fram), men vi har faktiskt meteorologisk sommar här fortfarande. Det närmaste vi har kommit snö, är att det haglade på några platser i Skåne för ett tag sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/5/18, 4:19 PM
#34

SIA har gjort en Tomteglass med lussebullesmak. Enligt Matgeek så är den tydligen god, så jag får nog försöka hitta en burk när den kommer ut i affärerna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/5/18, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Lite julstämning så här i det gråa oktobervädret.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/5/18, 6:58 PM
#36

Fullt med julsaker på Biltema idag.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/5/18, 7:09 PM
#37

Ja, det har börjat dyka upp lite julsaker i många affärer, dock inte i någon av de jag varit i. Fast det dröjer nog inte så länge innan även de plockar fram julpyntet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/5/18, 10:07 PM
#38

#34. Tyvärr inget för mig då! Jag gillar inte saffran smaken särskilt mycket men jag kan äta om jag måste. Tyvärr har jag visat allergiska reaktioner flera ggr på saffran också, så jag avstår denna glassen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Taggeman
10/5/18, 10:28 PM
#39

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tarotstollan
10/5/18, 10:52 PM
#40

Kunde vara kul att testa!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
10/6/18, 7:50 AM
#41

#39     Låter slött och sliskigt. 🤮

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Taggeman
10/6/18, 9:49 AM
#42

Jag gillar nog bäst tuggvarianten.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
10/6/18, 12:02 PM
#43

#38 Så synd. Är inte jätteförtjust i saffran själv, men om det inte är för mycket i bullarna så tycker jag det är gott. Om det däremot är för mycket så har jag svårt för smaken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/6/18, 12:04 PM
#44

#39 Får hålla utkik, men risken är väl att den inte letar sig ända hit ner till Skåne. Brukar inte dricka läsk, för min mage gillar inte kolsyra, men hittar jag en flaska så ska jag absolut testa - även om jag tycker att skumtomtar är lite för sött.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/8/18, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Årets första jultidning är inhandlad. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/8/18, 10:14 PM
#46

#45. Alltid kul att bläddra och läsa i jultidningar men jag gör aldrig något av deras tips eller recept så jag köper inga tidningar själv längre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
10/8/18, 10:47 PM
#47

#46 Gör oftast inte heller några av deras tips, men det händer att jag använder något/några av recepten. Kan ändå inte låta bli att köpa tidningarna, för jag kommer i julstämning när jag läser dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/10/18, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Idag kokade jag lättsockrad drottningsylt. Brukar ha det i yoghurten på morgonen, och en sats på ett kilo bär och 333 g syltsocker brukar räcka i ca sex veckor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/10/18, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Fick hem lite tillbehör till julbaket idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/10/18, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#50

Ska försöka hinna/orka med att göra åtminstone en gran till jul. Får se om jag lyckas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/19/18, 11:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

Ytterligare några jultidningar har hittat hit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
10/19/18, 1:12 PM
#52

I går köpte jag en Nissedörr på Rusta. Jag måste ju göra klart så smånissarna vet var de ska flytta in.

https://www.rusta.com/se/nissedorr-p771019630101.aspx


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
10/19/18, 1:22 PM
#53

#52 Har sett den på Instagram. Den är jättesöt. Undrar just vad katterna hade tyckt om att få en Nissedörr här hemma. 🤔😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/19/18, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Den här låg i brevlådan idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/19/18, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Och den här hittade jag i bokhyllan. Kom på att jag nog inte har läst den, så nu har jag lite lektyr till december. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
10/20/18, 8:19 AM
#56

En Nissedörr vill jag ha.Jag som var på Rusta igår.

Stolt ägare till fem La permer

beem
10/20/18, 11:06 AM
#57

#56 Du kan kolla på Rustas hemsida för din butik om de finns kvar.

Där jag bor hade de strykande åtgång men de fick hem 48 st några dagar senare.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

MonicaLagerquist
10/20/18, 11:53 AM
#58

#57     👍

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/20/18, 12:34 PM
#59

Nissedörren finns i lager på Rusta här. Kanske det blir ett köp. Ska bara kolla så att jag har någonstans att sätta upp den också. Kanske bredvid katternas matplats? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
10/20/18, 12:42 PM
#60

#59 Aha så du gör inte som jag gör - köper först och sen hemma funderar var jag ska ha saker 😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
10/20/18, 1:09 PM
#61

#60 Det händer det också. Skrattar

Problemet är bara att jag har så få "lediga" väggar, så det känns lite onödigt att köpa något som jag inte kan använda. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
10/21/18, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Idag åkte julgardinen upp

Annons:
Carmarino
10/21/18, 6:07 PM
#63

Det var tidigt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/21/18, 6:11 PM
#64

Oj det var tidigt.Här åker de upp fredag innan första advent.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/21/18, 6:12 PM
#65

Brukar putsa fönsterna veckan innan advent och då åker mina julgardiner upp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
10/21/18, 6:27 PM
#66

Tar alltid upp den i oktober. Den är så mysig.

Carmarino
10/21/18, 6:41 PM
#67

Ja, och så lyser den upp också. 👍

Den är ju inte jättejulig, så man tänker nog inte på att det är en julgardin så här dags på året.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
10/22/18, 8:47 PM
#68

Min mor köpte alltid Ribston till jul, tyvärr 😕 finns det ingenstans att köpa längre så vi får nöja oss med Kim från trädgården.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
10/23/18, 8:18 AM
#69

#23 En sån kavel villhöver jag.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
10/23/18, 8:20 AM
#70

#52 Nu har jag önskat mig en Nissedörr i födelsedagspresent. NU hoppas jag att önskan slår in.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/23/18, 10:45 AM
#71

#68 Visste inte ens att det fanns äpplesorter med det namnet. 🙂
Fast Kim verkar vara en bra ersättare som juläpple, med tanke på färgen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/23/18, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#72

#69 Det villhövde jag också, men insåg att jag nog har mer nytta av en kavel jag kan ha året om. Börjar känna mig själv tillräckligt bra för att veta att jag förmodligen inte kommer att hinna/orka baka så mycket till jul. Funderar dock på att baka lite pepparkakor och använda min nya kavel på dem. 🙂

Har "maskat" namnet så därför ser den lite konstig ut på vissa ställen, men jag tror att ni kan se ungefär hur den ser ut ändå. Storleken är som en normal kavel, trots att den ser liten ut på bilden.

Spegelvände bilden så att ni kan se hur den blir på kakorna också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/23/18, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Hade vägarna förbi Zoégas lilla butik nere i stan idag, så då passade jag på att köpa 2 hg kaffebönor av deras julkaffe. Det ska bli spännande att testa det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/23/18, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#74

När jag ändå var i närheten, så gick jag in på Åhléns och köpte en burk pepparkakor. Brukar köpa de här pepparkakorna från Arbrå ångbageri, för de är så goda. Plus att burken är så snygg också.

Eftersom detta är Åhléns burk, så ser den ut som den gjorde förra året, men annars är det en ny färg varje år. Årets burk är i guld och svart. Perfekt om man inte hinner eller orkar baka själv. Fast de är ju tyvärr rätt dyra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/26/18, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Hittade den här i tidningshyllan idag. Eftersom jag ju har så få julgodisrecept (😉😃), så fick den följa med hem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/26/18, 4:57 PM
#76

Idag har jag fått en Nisse dörr. 😃

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
10/26/18, 5:48 PM
#77

Så kul. Jag är så sällan i närheten av Rusta här, så jag glömmer bort att gå in där. Fast jag har nog ändå ingen plats att ha nissedörren på. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

jollycox
10/26/18, 7:11 PM
#78

Nissedörren är ju väldigt söt, har sett såna tidigare fast för älvor. Dock skulle allt utom nissens dörr bli stulet av katter om jag hade ett sånt set. 😕

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Tarotstollan
10/26/18, 11:42 PM
#79

#78. Risken är att de skulle "stjäla" Nissen också!😉😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
10/27/18, 8:25 AM
#80

Min plan är att sätta Nissedörren på kakelugnsfrisen.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/27/18, 10:57 AM
#81

#78 Skulle tro att hela nissedörren skulle spridas över hela lägenheten om jag satte upp en sådan. 🙂

#80 Där passar den bra. Tyvärr ingår inte kakelugn i 60-talslägenheter. 😭


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
10/28/18, 1:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#82

Nu har jukortstillverkningen kommit igång.

Carmarino
10/28/18, 1:57 PM
#83

Så fina Cessy. De kommer att bli uppskattade av dem som får dem. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/28/18, 2:31 PM
#84

*** Fel tråd ***


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
10/28/18, 2:34 PM
#85

Tackelitack Carmarino o jo jag hoppas ju det :-) Har inte #84 hamnat i fel tråd? :-D

Carmarino
10/28/18, 2:56 PM
#86

#85 Jo, jag såg det nu. ☺️😃

Min dator är lite trög idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
10/29/18, 2:40 PM
#87

#82 Så fina julkort.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
10/29/18, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#88

Den här har jag läst om på flera julbloggar, men inte förrän idag fanns den i min lokala affär. Det ska bli spännande att testa den, för det är många som sagt att den är jättegod.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
10/29/18, 6:25 PM
#89

#88 Väntar med spänning på betyg :)

Carmarino
10/29/18, 7:06 PM
#90

#89 Du lär nog få vänta, för när det gäller glass så har jag en viss förmåga att glömma att jag har den i frysen. Hade faktiskt redan glömt bort den. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
10/29/18, 7:21 PM
#91

#90 😂

Stolt ägare till fem La permer

Cessy
10/30/18, 3:21 PM
#92

#87 Tackelitack Beem! :-)

Carmarino
10/30/18, 3:47 PM
#93

Snacka om missvisande rubrik! 🤪

Så här står det: "Tomtens mamma pryder årets julfrimärken". Då trodde jag att det kanske var felskrivet så att det var tomtemor som visades på frimärkena, men icke.

Läser man vidare i artikeln så står det "Den 1 november släpps årets julfrimärken, och några av dem pryds av illustrationer av svenska jultomtens "mamma" Jenny Nyström, skriver Postnord i ett pressmeddelande."

http://www.smp.se/tt-feature/tomtens-mamma-pryder-arets-julfrimarken/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/30/18, 4:02 PM
#94

#93 😂

Stolt ägare till fem La permer

[Jimmy.L]
10/30/18, 7:32 PM
Carmarino
10/30/18, 7:37 PM
#96

Ja, de ska väl sättas upp om en månad ungefär. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
10/30/18, 9:12 PM
#97

#93, Jag tolkade det som att det skulle vara frimärken med Jenny Nyström avbildad på något av dem i alla fall, så var det ju inte.
Jag fick frimärkena hemlevererade idag och de är jättefina!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
10/31/18, 12:03 PM
#98

#97 Ja, den rubriken gav verkligen utrymme för många feltolkningar. Kul att de var fina. Visste inte att de redan hade släppts, men du kanske får dem "i förtid"?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/1/18, 2:00 AM
#99

Ja, jag prenumererar och samlar på Sveriges frimärken, så jag får hem dem lite tidigare. De skall släppas i dag, den 1 /11.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Taggeman
11/1/18, 8:58 AM
#100

#99 Då kan du få föredagstämplade frimärken.
Posten fick inte förr i tiden släppa ut frimärkena före utgivnings dag.
Men nu så har det blivit mycket slappare på den fronten.
Men om man ska få något mervärde så ska det skickas i ett rekommenderat brev så att det blir diariefört. ✉️

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tarotstollan
11/1/18, 10:50 AM
#101

Jag har valt ostämplade, eftersom jag samlar på dem. Skulle jag dö eller tröttna på samlandet, så kan ju jag eller andra använda dem som porto.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cessy
11/1/18, 12:56 PM
#102

Årets julfrimärken är verkligen jättefina o jag var som vanligt på väg att beställa dem. Sedan fastnar jag i att jag alltid får beställa för många så att det säkert räcker till alla kort. Kanske får man också ibland ett oväntat kort o inser att tiden gått ut o måste skicka tillbaka med normalt porto. Detta o att jag varje år får ett antal över som jag sedan aldrig använder eftersom de är årsstämplade utan de bara ligger där + att jag är attans trött att behöva skicka så långt i förväg.😴 Det lilla jag tjänar på julfrimärken äts ändå upp av att jag alltid får några över. Så i år köpte jag istället "Kälkfärd" Definitivt ett fint julfrimärke o fullporto. Jag kan alltså skicka alla kort som normalpost eftersom jag betalat fullt porto o de behöver inte förbrukas i år eller nästa år för de gäller alltid som fullporto.

Ja dyrt i inköp eftersom jag måste ta en hel rulle, men nu har jag nog frimärken för nästan 3 år för det brukar bli typ 35 julkort varje år. Visst då måste jag antagligen på o köpa ny rulle om 2 år för att ha till alla år 3. Men jag är fri att använda dem vilket år jag vill o kan skicka dem inom Post Nords vanliga tidsangivelser eftersom de är fullporto. Så julfrimärkena där några blir liggande varje år o som oftast måste skickas långt i förväg o delas ut alldeles för tidigt blir alltså i slutändan ändå en dyrare affär trots att de är billigare.

https://ebutik.postnord.se/default.aspx?htx=view1&&

Carmarino
11/1/18, 1:01 PM
#103

Skriver inte så många julkort, så det brukar räcka med ett häfte med 10 stycken för mig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
11/1/18, 3:28 PM
#104

#102   Men precis som Sverigefrimärken kan du använda julfrimärkena nästa år och nästa och nästa, de har ingen sista användardag


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Tarotstollan
11/2/18, 12:31 AM
#105

Att skicka julkorten inom postens tidsangivelse har aldrig funkat för mig, då pensionen kommer efter sista dagen  de skall vara postade. Det bryr jag mig inte om, utan skickar dem ändå med julfrimärken.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cessy
11/2/18, 10:43 AM
#106

Jo men grejen med "Kälkfärd" är att de ser ut som julfrimärken o är juligt motiv - det är ju knappast Sverigefrimärket. Så kälkfärd kändes som ett bra alternativ till julfrimärkena eftersom julfrimärkena är årsmärkta o det är ju aldrig ett fullportomärke.

Jo jag vet fler som chansar med att skicka efter sista datumet med julfrimärken, men jag är feg. Skulle kännas så pinsamt om de kom fram efter jul o folk tror att man glömt bort dem, så jag vågar inte chansa helt enkelt.

[Jimmy.L]
11/2/18, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Netto hade redan julskinka. 🤔

Taget med mobilkamera.

[Jimmy.L]
11/2/18, 11:46 AM
#108

För er som tänkte äta julbord ombord hos Viking Line finns här en rapport om årets julbord.

http://www.seafun.se/blogg/vegansk-och-lekfull-julmat-hos-viking-line/?fbclid=IwAR364hHRn7ki3JL6ASQ0Bi_-ub01Vpn4QQWXqcJJ6HXJKCL5yWHIs87hVng

Carmarino
11/2/18, 2:59 PM
#109

#106 Cessy, skulle de komma fram för sent så är det bara att skylla på Postnord. Det är ju inte alltid de lyckas leverera vanligt frankerade brev i tid - eller alls - heller. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/2/18, 3:00 PM
#110

#107 Lika bra att starta i tid, så att man är trött på skinkan lagom tills det är dags för julbord. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/2/18, 3:02 PM
#111

#108 Det verkar vara ett digert utbud. Ska du ta en tur och äta där?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/2/18, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Den här låg i brevlådan idag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/3/18, 7:28 PM
#113

#111 Troligen inte.

Carmarino
11/4/18, 4:58 PM
#114

Nyss spelade P4 Plus Låt mig få tända ett ljus med Jan Malmsjö. Den låten är för mig en julsång, så det verkar som om julen har börjat så smått även på radion. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/4/18, 4:59 PM
#115

Min favorit är dock den med Siv Pettersson.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/4/18, 9:55 PM
#116

Var på C. O. i förrgår och köpte 3 små julfigurer. Utav de som är avbildade köpte jag bara den sista tomten, har köpt förr om åren också så nu har jag en liten samling av diverse figurer. De är så mysiga!

https://www.clasohlson.com/se/view/content/search/?Ne=107208&N=4294964397&D=tomte&Ntt=tomte&showTabs=true

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
11/4/18, 10:25 PM
#117

Köpte detta pusslet också, kunde inte motstå det:
https://www.spellenrijk.nl/artikel/21857/christmas-eve-puzzel-1000-stukjes.html

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cessy
11/5/18, 11:05 AM
#118

Var på Rusta i fredags o kunde inte låta bli o köpa denna dörrmattan, 😃
https://www.rusta.com/se/dorrmatta-christmas-cat-p454017330101.aspx

Annons:
Carmarino
11/5/18, 11:34 AM
#119

#116 och #117 Söt tomte och jättefint pussel. Då kan du sitta i skenet från dina julfigurer och lägga pussel. Mysigt! 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/5/18, 11:35 AM
#120

#118 Den hade jag nog inte heller kunnat motstå. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
11/5/18, 1:20 PM
#121

#116 Ja de figurerna ser jättefina ut🙂

#120 Ja jag är jättenöjd med den. Var även lite tokig o köpte en blå glittergran  (bordsgran) till sonen att ha i sin lgh för han älskar blått o en lila till mig. Antar att den lila blir lite too much, men i år får den stå i vardagsrummets byrå på försök o blir den för mycket så tar jag ner den o har den i mitt hobbyrum som förhoppningsvis är färdigt tills nästa jul 😃

Carmarino
11/5/18, 1:37 PM
#122

#121 Vill gärna se bild på granarna. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/5/18, 2:05 PM
#123

Sätt folk som satt upp adventsljusstake nu.

Carmarino
11/5/18, 3:13 PM
#124

Ja, vissa börjar tidigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
11/5/18, 10:39 PM
#125

#122 De ligger inplastade ännu men du kan se dem här. Den lila på bilden ser dock inte ut som min lila gran gör. Den på bilden är kall-lila o min är varmlila. Min kan jag fota när jag så småningom satt upp den men sonens blå blir svårare för han tar ju den till lägenheten, men den ser ut som på bilden. Bara att de glittrar mycket mer IRL just för de är gjorda av glitter o det går ju aldrig fram på foto tyvärr.
https://www.rusta.com/se/jul/julgranar/julgranar/

Annons:
Lavine
11/5/18, 11:39 PM
#126

Då har jag testat årets skumtomtesmak, kola. Den var ätbar, men onödig. Saknar fjolårets smak lingon, som jag nog nästan tyckte bättre om än originalet. Nej, vad säger jag. Men skulle lingon finnas som ett alternativ skulle jag självmant köpa den ibland, men aldrig kolasmaken. 

När jag säger skumtomtar menar jag Cloettas Juleskum. 🙂,

javascript:nicTemp();

Carmarino
11/6/18, 12:15 AM
#127

#125 Ja, det vore roligt att se din gran när du har satt upp den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/6/18, 12:16 AM
#128

#126 Håller med om att förra årets lingonsmak var god. Jag tyckte även om årets smak, alltså kola, men det beror nog på att jag tycker att Malacos kolasnören är jättegoda och årets juleskum smakar som dem. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
11/6/18, 7:03 AM
#129

Funderar på om jag ska frångå traditionen och sätta upp julgardiner ganska snart.

iom vår renovering av köket har vi ju plockat ner gardinerna och gardinstängerna.

Igår satta vi upp gardinstängerna men nu tvekar jag om vilka gardiner som ska upp. Vanliga gardiner ett par veckor och sen byta eller sätta upp de röda gardinerna redan nu.

Stolt ägare till fem La permer

Cessy
11/6/18, 9:58 AM
#130

Ja då hade jag satt upp julgardinerna nu. Onödigt jobb att först sätta upp de vanliga o så om ett par veckor sätta upp julgardinerna.

Lavine
11/6/18, 10:01 AM
#131

#128 Jag gillar också kolasnören, jättemycket, och håller med om att smaken påminner mycket! Däremot som skumtomte, njaaa! 

Men, reas de ut för 5 kronor sen så kommer jag köpa. 🤐

#129 Jag tänkte säga julgardiner nu, men om det var gardiner som var enkla att sätta upp och ner hade jag nog ändå valt de vanliga i några veckor till. 

Fast nu blev jag ju själv sugen på julgardiner, haha.

MonicaLagerquist
11/6/18, 11:16 AM
#132

Jag har röda längder och en kappa med tomtar på. Funderar på att sätta upp längderna men inte kappan Men än så länge får det vara. Det slipas ju i köket och det dammar ju en del. Vi har ingen insyn så för den delen behövs inga gardiner. Medans vi håller på och renoverar kan det ju vara bra att få in så mycket ljus som möjligt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
11/6/18, 11:22 AM
#133

#132 När ni väl har slipat färdigt, och putsat fönsterna från slipdamm, så är det förmodligen inte så långt kvar tills det är dags att hänga upp gardinerna. Jag hade nog gjort det, istället för att behöva byta efter några veckor igen. Men det är jag det.😉

 Räknar med att sätta upp mina om drygt två veckor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
11/6/18, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Julklapp till mig själv 😂

Carmarino
11/6/18, 12:58 PM
#135

Rena blomsterängen ju. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
11/6/18, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Min äggklocka la av för en tid sen, såg den här tomten på ica som nu får vakta min tid på äggkokning.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
11/6/18, 4:51 PM
#137

Det kommer tomten säkert att sköta med den äran. 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
11/8/18, 9:00 PM
#138

#136 Så fin. Vill ha 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Cessy
11/9/18, 8:44 AM
#139

Ja #136 var jättefin, men jag har dock gett upp det där med äggklockor för mina går alltid sönder, så jag använder alltid mobilen som ju både har stoppur o timer numera. Mycket tråkigare dock än en sådan fin tomteäggklocka.

Annons:
Carmarino
11/9/18, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Har en pepparkaksgubbe, men den står faktiskt framme året om. Använder den dock inte så ofta, och än så länge har den inte gått sönder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/9/18, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Oftast använder jag en en sådan här äggklocka, och den fungerar fantastiskt bra. Har kollat så att tiden stämmer också.

Fast när jag kokar ägg har jag en annan timer som är mer exakt. Kokar nämligen mina ägg i 5 minuter och 30 sekunder, och det är svårt att ställa in halva minuter på en vanlig äggklocka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/10/18, 1:34 PM
#142

#111 Jag ska äta julbord till sjöss, det blir en dagstur till Åland. Jag får återkomma sen med lite bilder och betyg på julbordet.

Honestyisdead
11/10/18, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#143

Nytt.

Lykta med virvlande glitter och kuddfodral.

Carmarino
11/10/18, 3:43 PM
#144

Visserligen dricker jag inte vin, men den här skulle jag kunna tänka mig att ge mig själv i julklapp. 😃

https://www.amzitee.com/cats-wine-alone?checkout=cart&retailProductCode=505E4A6A13B4A3-47354577A6C7-MS2-TC1001-RED&name=color-changing-right&unit=cm


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/12/18, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Såja, nu är jag redo för första december - och tiden därifrån fram till julafton. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/13/18, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Det är nästan så jag blir sugen på att koka laktrisknäck när jag ser den här bilden. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
11/14/18, 12:00 PM
#147

Med drygt sex veckor kvar till jul har julgransförsäljningen börjat ta fart i Stockholm. På Gärdet trängs hundratals granar i väntan på att köras ut till sina ägare – allt i från privatpersoner, till företag och kommuner. Och årets grantrend är guld, säger Johan Strick, julgransförsäljare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-vantar-julgranarna-pa-forsta-advent

[Jimmy.L]
11/14/18, 12:18 PM
#148

Hårt arbetande möss, duvor och tomtar. Snart är det dags för avtäckningen av NK:s julskyltning på Hamngatan och i år kommer figurerna i skyltfönstren till liv via en app i mobilen.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nu-tar-nks-klassiska-julskyltning-form/reprkm!4fPgINK55NknXOFyIDrqhw/?fbclid=IwAR0zwJfjTxexcBGR40QwhWj4MojRWnac6tHXIq1ZKdP7p4CLW-Zdmb8BpDE

Carmarino
11/14/18, 1:55 PM
#149

#147 Tror att jag håller mig till mitt gamla vanliga julpynt. Inget guld där inte, utan mest rött och halm. Fast halm är ju gult förstås. 😉

#148 Det blir nog fint. Har aldrig sett NK:s julskyltning, och det kommer jag inte att göra i år heller. Hoppas du tar dig dit och fotar så att även vi övriga delar av landet kan få se lite av den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/14/18, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Såg den här när jag var och handlade idag. Kunde naturligtvis inte låta bli att köpa den. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/14/18, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Eftersom jag skulle baka idag, passade jag på att rosta en påse mandel när jag värmde upp ugnen. Det är så gott med nyrostad mandel. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
11/14/18, 4:43 PM
#152

Julen börjar närma sig med stormsteg. Drygt 40 dagar kvar bara.

Carmarino
11/14/18, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
11/14/18, 11:25 PM
#154

Jag håller mig till mitt gamla vanliga pynt som vanligt om jag nu kommer att pynta något. Har fortfarande inte bestämt mig.
Är ingen guld människa, utan för mig är det silver som gäller för det mesta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
11/16/18, 11:19 PM
#156

Dit hade det varit kul att resa men jag hade nog inte velat bo där hela året. Jag hade nog tröttnat på julsakerna, lagom är bäst som de säger! Jag vill kunna längta till julen!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/17/18, 12:44 PM
#157

Håller med Tarotstollan. Även om jag är julfreak så skulle jag inte vilja fira jul året om. Det bästa med julen är ju förberedelserna som man gör månaderna innan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/17/18, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Apropå förberedelser, så insåg jag att mitt köksbord hade förvandlats till ett lager. Det var alltså hög tid att röja undan alla recept, råvaror, redskap och annat, som hade samlats på hög.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/17/18, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#159

Numera ser det ut så här istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/17/18, 12:49 PM
#160

#158 Påminner om mitt skrivbord undantaget dagligvarorna…🤪

Annons:
Carmarino
11/17/18, 12:51 PM
#161

#160 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/17/18, 12:51 PM
#162

#158 Det ser ut som mitt bord. 😃

Carmarino
11/17/18, 12:54 PM
#163

#162 Skönt att veta att jag inte är ensam. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
11/17/18, 4:46 PM
#164

Håller med skönt att vi är fler. Sybordet är okuperat av torkade fröer och matbordet av recept, råvaror och burkar med sylt och marmelad som skall svalna


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[VSK]
11/17/18, 5:09 PM
#165

#158

Så där rent och snyggt har jag efter jag städat undan det mesta ☺️

😂

Tarotstollan
11/17/18, 11:35 PM
#166

Tvärtemot er andra, är det vardag för mig som det ser ut i #158!🤦‍♂️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Torparmor
11/17/18, 11:50 PM
#167

#166  Ja det är min vardag också


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Carmarino
11/18/18, 3:03 AM
#168

Det ser ofta ut så där hos mig. Varje gång jag röjer så tänker jag att jag ska hålla det rent från saker, men så kommer jag in i en period där jag testar nya recept. Då brukar det börja samlas på hög igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
11/18/18, 11:06 AM
#169

Sådär ser det i princip alltid ut hos mig, men det som överbelamrar hos mig är den sortens pyssel jag håller på med. Numera i köket  är det pennor, färger, papper, stämplar o.s.v. o så rymmer man upp o tänker att den ordningen borde man alltid ha. Tills man börjar plocka fram sådant man behöver o snart är man där igen. Kaos är med andra ord ett ganska normalt tillstånd😉🤪😃

Carmarino
11/18/18, 11:22 AM
#170

Ja, det verkar vara vanligt för kreativa personer - så vi får enas om att vi är väldigt kreativa. 😃

Läste en gång följande (ungefär):

Det sägs att hur det ser ut på skrivbordet, speglar hur det ser ut i hjärnan på personen ifråga. Undrar då hur det ser ut i hjärnan hos de som har ett helt tomt skrivbord?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/18/18, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

Hittade den här burken i skåpet ovanpå skafferiet. Den brukade min mor ha julkakor i. Fundera på att ta upp den traditionen igen. Fast då måste jag förstås först baka några julkakor. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
11/18/18, 12:00 PM
#172

Har en likadan plåtlåda (gissar 50 tal) för kaffe men den är otät så kaffe får det inte va i den.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
11/18/18, 12:03 PM
#173

50-tal låter rimligt. Vet inte riktigt var den kommer ifrån, men jag minns den sedan jag var barn och den var inte ny då.

Det är samma med den här. Kan inte ha kaffe i den, men den funkar bra till kakor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
11/18/18, 12:10 PM
#174

Den var nog gjord för att förvara kaffebönor i.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
flocken
11/18/18, 2:16 PM
#175

Suget efter julen är stor. Igår åkte ljusslingor upp ute. När sätter ni upp ljusstakar?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
11/18/18, 2:58 PM
#176

#174 Ja, kanske det, men de flesta plåtburkar brukar ju bli skeva och otäta med tiden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/18/18, 3:00 PM
#177

#175 Brukar inte sätta upp ljusslingorna och adventsljusstakarna förrän dagen innan första advent. Har dock två batteridrivna ljusstakar året om, men trots att de säljs som julljusstakar så tycker jag de passar året om. Har en stjärna och ett hjärta.

https://www.clasohlson.com/se/Batteridriven-ljusstake/36-5904


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
11/19/18, 1:12 AM
#178

Här sätter vi inte upp adventsljusstakar o adventsstjärnor förrän dagen innan eller 1:a advent o jag tänker alltid att nästa år ska jag sätta upp tidigare, men det blir aldrig så. Men det blir i alla fall mysigt då de väl kommer upp 😃

Tarotstollan
11/19/18, 2:03 AM
#179

#170. Det stämmer nog bra det där med kreativa människor. Plockar man bort sakerna kan man ju inte göra något när andan faller på. Dessutom måste man ju ha allt nära sig när man väl börjat, kan ju inte hålla på och springa runt och leta efter saker när man skall ha det NU!
Min hjärna är lika rörig som röran på mina bord!😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Torparmor
11/19/18, 11:38 AM
#180

#170 och #179  Aha 😂nu vet jag hur min hjärna ser ut.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Jimmy.L]
11/19/18, 12:09 PM
#181

Göteborg knäpper huvudstaden på mulen och tar hem titeln som landets populäraste julmarknad. Men en tröst är att Stockholm i alla fall dominerar pallen och tar hem andra och tredje plats på listan.

https://mitti.se/lansnyheter/stockholm-forlorar-julmarknaderna/

Annons:
Carmarino
11/19/18, 5:36 PM
#182

#181 Har inte varit på någon av de tio på listan. ☺️
Håller mig till Fredriksdals julmarknad. Det räcker för mig. Hinner inte med fler. Av någon anledning så försvinner dagarna i en rasande takt så här veckorna innan jul. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
11/19/18, 10:36 PM
#183

Ja jag har bara varit på en av de som nämns o det är just Jul på Liseberg o den är jättefin, men det är jul på Tivoli också men den är ju inte svensk förståss 😉😃

Carmarino
11/20/18, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

Idag var det dags att börja så smått med julförberedelserna - eller snarare adventsförberedelserna. Brukar alltid putsa fönsterna veckan innan advent, så att de är rena när jag ska hänga upp julgardinerna. Numera orkar jag inte ta alla fönsterna på en gång, så idag blev det fönsterna i arbetsrummet och sovrummet.

Själva fönsterputsningen är inte så jobbig, utan det är att plocka undan framför fönsterna som är det värsta. Så här ser det nämligen ut framför fönstret i arbetsrummet.

Kan ju säga att det är en kamp att flytta pinnliljan utan att slå ner något på vägen. "Pinnarna" är långa, hårda och ostyriga, plus att de är ca en meter långa åt bägge hållen. Tror till och med att några av pinnarna på högersidan är över en meter. 🥵


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
11/20/18, 1:22 PM
#185

#184

Kanske är en sån där trifid till blomma du har 😃

Carmarino
11/20/18, 5:54 PM
#186

#185 Nä, triffiderna förflyttar sig själv - det gör inte den här. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/20/18, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Gick en runda nere i stan idag, efter jag hade fått massage. Såg då att de har börjat julpynta lite här och där i centrum. Så här såg det ut vid Mariakyrkan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/20/18, 6:29 PM
#188

När du ändå håller på med fönsterputs ta mina med. 👍

Annons:
Carmarino
11/20/18, 6:36 PM
#189

Är inte klar med mina egna ens. När jag väl är det så ska resten av lägenheten också städas, så jag kommer inte att hinna med mer än den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/20/18, 6:38 PM
#190

Men när du är klar kan du ta mina och VSK;s fönster. 🙂

Carmarino
11/20/18, 6:42 PM
#191

Nej, det kan jag inte, men ni får gärna komma hit och hjälpa mig med mina. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/20/18, 6:47 PM
#192

Har inte tid ju, ska på kryssning och sedan på massa julmarknader. 🌊

Carmarino
11/20/18, 6:52 PM
#193

Då är du ju ändå inte hemma, så då spelar det ingen roll om dina fönster är oputsade. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
11/20/18, 6:56 PM
#194

Kan nog låna nån bil med högtryckstvätt från nån saneringsfirma ☝️

[Jimmy.L]
11/20/18, 6:58 PM
#195

#194

Jag köper grön och vit färg så målar vi hennes fönster. ☝️

Annons:
Carmarino
11/20/18, 6:59 PM
#196

#195 Då blir jag förmodligen vräkt. 😭


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
11/20/18, 7:00 PM
#197

#196

Du får reducerad hyra 10 år bara du säger rätt lag 😉

Carmarino
11/20/18, 7:01 PM
#198

Rögle BK alltså. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/20/18, 7:11 PM
#199

#196 Men VSK skulle ju anställa dig     #1

[VSK]
11/20/18, 7:12 PM
#200

#198

😮

Carmarino
11/20/18, 7:30 PM
#201

#200 Vet inte om min hyresvärd är sportintresserad, men om han är det så är det mer sannolikt att han håller på Rögle BK än VSK. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/20/18, 7:31 PM
#202

#199 Har inte hört något om att han skaffat slott ännu. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
11/20/18, 7:35 PM
#203

#201

Oj Oj Oj 🥵

😃

Tarotstollan
11/21/18, 12:10 AM
#204

#184. En sådan lilja har jag aldrig sett innan. Blommar den?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/21/18, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

#204 Ja, det händer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/21/18, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Idag var det dags för putsning av resten av fönsterna. Passade också på att hänga upp julgardinerna i köksfönstret när jag ändå var igång. Så nu är allting förberett för adventspyntningen nästa helg. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
11/21/18, 11:50 PM
#207

OUJo0joj, , , Va ni är tidiga alla med Julgardiner , fina dem är ! 

Jag sätter upp mina till nästa helg . 🙂Tänkte baka lite , kanel bullar och även bullar med mandelmassa o saffran . Sedan blir det finska Julstjärnor. 

HH 🙂

Tarotstollan
11/21/18, 11:53 PM
#208

#205. Den var fin, påminner om blommorna på Svärmorstunga. Bildas det droppar på dem också som är söta?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/22/18, 1:14 PM
#209

#207 Brukar sätta upp mina julgardiner när jag putsar fönsterna, vilket jag oftast gör helgen innan första advent. I år blev det några dagar tidigare - men så får jag njuta av gardinerna lite längre. 👍

Däremot har jag inte börjat julbaka än, så där är du tidigare än jag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/22/18, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

#208 Ja, det gör det. Pinnliljan är nära släkt med svärmorstunga, så de har nog ungefär likadana blommor. Har man tur så kommer det även en liten rödorange "frökula". Vad jag kan minnas så har det bara hänt en gång på min pinnlilja, men den har blommat några gånger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/22/18, 9:40 PM
#211

#210. Oj, vilken kul grej!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Jimmy.L]
11/25/18, 8:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

God morgon från M/S Birka. Åt en god trerätters middag ombord igår kväll.

[VSK]
11/25/18, 8:45 AM
#213

Ser gott ut måste jag säga. 

Hoppas ni haft det trevligt.

Carmarino
11/25/18, 1:00 PM
#214

Räckte verkligen det lilla till dig? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
11/25/18, 1:03 PM
#215

#214

Det där var nog förrätten 😃

Carmarino
11/25/18, 1:04 PM
#216

#215 Aha, ja så är det förstås. ☝️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
11/25/18, 4:08 PM
#217

Ska skriva om resan senare i kväll men först blir det lite bonus från Stockholm.

Carmarino
11/25/18, 4:26 PM
#218

#217 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/25/18, 5:51 PM
#220

Mysigt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/26/18, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#221
Carmarino
11/26/18, 11:18 AM
#222

Det ser juligt ut, fast lite kallt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
11/26/18, 12:27 PM
#223

Ser riktigt trevligt ut med alla dessa julgranar.

Annons:
MonicaLagerquist
11/26/18, 4:24 PM
#224

Idag har jag kollat svärmors adventsljusstakar och hennes stjärna.Stjärnan behöver en ny lampa.Så det blir till att fixa till på fredag då planen är att fixa adventsfint hemma hos henne.

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
11/27/18, 1:17 AM
#225

#221. En väldigt vacker vinterbild!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Jimmy.L]
11/27/18, 8:14 AM
#226

Tack så mycket, jag smög mig in där och tog lite bilder.

Carmarino
11/27/18, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#227

Idag har jag bakat saffransbullar. Gjorde två olika sorter av samma deg. Dels en omgång snurror med vaniljmarsipan i fyllningen, dels en där jag kavlade ut degen och tog ut "bullar" med hjälp av pepparkaksformar. Det syns inte så bra på bilden, men det ska föreställa hjärtan och klockor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
11/27/18, 9:10 PM
#228

Åh så gott det ser ut. Så duktig du är.

Vad är vaniljmarsipan ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
11/28/18, 11:54 AM
#229

Tack beem. Vaniljmarsipan är smaksatt marsipan från Odense. Hade flera olika smaker i frysen, men tyckte det passade bäst med vanilj. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
11/28/18, 11:01 PM
#230

#229 Jag visste inte att det finns. Tack för ett bra tips.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Carmarino
11/29/18, 1:05 AM
#231

#230 De är smidiga att använda. Ser fram emot att få se dina "alster", om du gör något bakverk eller godis med marsipanen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/30/18, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Igår kväll var jag på kurs nere i stan, och såg då att de satt upp julänglar som pynt på lyktstolparna. Hade bara mobilen med mig, och fotograferade från rätt långt håll, så bilden blev inte jätteskarp direkt, men jag hoppas ni ser att det är en ängel åtminstone. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
11/30/18, 3:44 PM
#233

Fint hus. 😉

Tarotstollan
11/30/18, 3:47 PM
#234

Så mysigt, mer dekorationer ute under vintern gör en glad och lyser upp i mörkret. Ok, det kanske blir lite dyrare ljusräkning för kommunen men det kan det vara värt.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
11/30/18, 4:28 PM
#235

#233 Ja, det finns en hel del gamla fina hus där. Tyvärr är det ett av de otryggaste områdena i stan, med mycket bråk och skjutningar. Kanske inte just där, men inte långt därifrån.

Fast nu har de byggt en massa nya "centra" där, bl.a. ett med den nya Filmstaden - eller vad det nu är den heter numera. Man kan svagt se den röda ringen med F:et i, strax nedanför den bortre ängeln.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/30/18, 4:31 PM
#236

#234 Ja, stan satsar verkligen på belysning överallt i stan till jul. Längst ner i vänsterkanten kan man se lite av "ljushimmeln" som går över hela gatan längre fram. Vet inte riktigt hur långt den sträcker sig, men det är nog åtminstone 50 meter eller mer.

Ska se om jag kan fota några av de andra dekorationerna i stan också, men jag lär inte kunna få med allihop.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
12/1/18, 7:51 AM
#237

Första december idag.Det var så mysigt att komma ner till köket i morse och se adventsstjärnan lysa i fönstret.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
12/1/18, 8:34 AM
#238

Har inte tagit fram min än, men ska adventspynta under dagen. Så ikväll kommer den att lysa. 🙂👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/1/18, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

Lyxiga pepparkakshus var jag och tittade på idag, in och kika samt rösta på din favorit i länken.

https://minafoton.ifokus.se/discussions/5c02916ece12c40710004d91-lyxiga-pepparkakshus-pa-arkdes

Carmarino
12/2/18, 2:17 AM
#240

Så fina.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

monstermash
12/3/18, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#241

Nu är julpyntet uppe :) Inte helt säker på om jag vill ha alla tre på samma ställe eller om jag ska flytta adventsljusstaken någon annanstans…

Carmarino
12/3/18, 3:48 PM
#242

Tycker nog du kan ha alla tre i samma fönster, men det är lite synd att de knappt syns bakom gardinerna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
12/3/18, 3:55 PM
#243

Kokar risgrynsgröt och ser fram emot att få äta den till frukost ett par dagar.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
12/3/18, 3:57 PM
#244

Så gott. Har inte bestämt mig än om jag ska koka någon gröt i år. Funderar på det varje år, men oftast blir det inte av. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
12/3/18, 4:07 PM
#245

Jag har redan ätit tomtegröt flera ggr sista veckan 🙂

Carmarino
12/3/18, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#246

Igår hade jag bjudit grannarna på adventsfika. Hade planerat att ta en bild på adventsfikabordet. Skulle bara ställa fram kaffekannan också, men märkte att den läckte. Kollade lite närmare och såg då att botten var lös.

När jag skulle skruva fast den så lossnade alltihop och termosglaset splittrades i tusen bitar (kändes det som). Tur i oturen att det mesta hamnade i vasken, men det kom en del både på mina kläder och på golvet.

Mitt i röran kom gästerna, så de fick vänta medan jag dammsög golvet och kokade en ny kanna kaffe. Det blev en trevlig fika trots allt, men ingen bild på varken adventsljusstaken eller fikabordet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
12/3/18, 4:57 PM
#247

#246 Hoppas att du varken skar eller brände dig.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
12/3/18, 5:02 PM
#248

#247 Tack.

Ja, som genom ett under så klarade jag mig från bägge, men det var mycket glassplitter. Fick dammsuga köksgolvet flera gånger för att få bort alla småbitar. Hoppas i alla fall att jag fått bort dem, så att inte katterna får några glasbitar i tassarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
12/3/18, 5:38 PM
#249

Tur det inte blev några skärskador. Bra du dammsög flera ggr med tanke på katterna.

[Jimmy.L]
12/3/18, 5:41 PM
#250

Läskigt tur du klarade dig.

MonicaLagerquist
12/3/18, 6:50 PM
#251

Kunde inte hålla mig så nu har jag nyss ätit en tallrik risgrynsgröt

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[VSK]
12/3/18, 6:59 PM
#252

Med kanel och socker väl 😛

MonicaLagerquist
12/3/18, 9:30 PM
#253

#252 Kall mjölk och sirap.

Stolt ägare till fem La permer

[VSK]
12/3/18, 9:31 PM
#254

😮

Aldrig hört talas om den kombinationen ☺️

Carmarino
12/4/18, 10:25 AM
#255

#249 och #250 Tack VSK och Jimmy.

#253 Brukar också ha mjölk på risgrynsgröten, fast jag har kanel på och inget socker. Åtminstone inte om gröten är tillräckligt söt i sig själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/4/18, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

Var nere i stan en runda idag. Så här såg det ut på ett av torgen där. Lamporna i granen blinkade i en massa olika färger, så bilden blev därefter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/4/18, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#257

Gjorde även ett besök på Clas Ohlson. Den här synen möttes man av innanför dörren strax innan rulltrappan upp till affären.

Om någon skulle vilja köpa dem så stod dessa priser på skylten under ugglan: 😉

Liten ren: 249 kr
Stor ren: 499 kr
Uggla: 299 kr
Flamingo: 399 kr
Träd med snö: 499 kr
Träd med vita LED-kulor 1 m: 349 kr
Träd med vita LED-kulor 2,5 m: 699 kr

Det stod inga priser för svanen och pingvinen tyvärr.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
12/4/18, 8:27 PM
#258

Nu har vi varit nere på Svärmors boende.Ca 100 personer åt gröt skinksmörgås och drack glögg.Mycket trevligt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Tarotstollan
12/4/18, 9:47 PM
#259

Här på "vårat" Clas Ohlson kör de med julgranar i olika färger och prisklasser i entrén.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
12/5/18, 8:07 AM
#260

Igår skickade jag ut inbjudningarna till julafton. Hoppas att alla ungarna vill komma och fira jul med oss.

Stolt ägare till fem La permer

[Jimmy.L]
12/6/18, 5:49 PM
#261

😈

[Jimmy.L]
12/7/18, 8:33 PM
[Jimmy.L]
12/8/18, 8:24 AM
#263

Man skulle kunna tänka sig att den ökande näthandeln skulle bli dödsstöten för alla julmarknader i Värmland - men så ser det inte alls ut. Trots att e-handeln är lättillgänglig och bekväm så berättar Kristin Mikalsen, som jobbar på Värmlands museum, att julmarknader växer tack vare traditioner.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=7107277

[Jimmy.L]
12/9/18, 9:16 AM
#264

Under lördagen var det åter dags för Tomteracet i Kalmar, ett evenemang som lockade omkring 300 deltagare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kalmars-gator-fylldes-av-tomtar

[Jimmy.L]
12/9/18, 9:37 AM
#265

Den årliga pepparkakshustävlingen på Arboga museum är igång. Temat, Elsa Beskows sagovärld, är ett av de populäraste hittills. Bland bidragen finns Kung vinter, Petter och Lotta, Tomtebobarnen och en Hattstuga – med extra allt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/har-visas-sagoklassikerna-i-pepparkaksform

Annons:
Carmarino
12/9/18, 12:02 PM
#266

#264 Oj, så många tomtar! 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/9/18, 12:03 PM
#267

#265 Det passar ju bra så här på pepparkakans dag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/10/18, 8:22 AM
#268

Som traditionen bjuder hålls det även i år julmarknad på Fredriksdal – för 31:a året i rad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/se-bilderna-fran-fredriksdals-julmarknad

Carmarino
12/10/18, 11:05 AM
#269

#268 Det var i helgen som gick. Var där både fredag och söndag. Bilder kommer så snart jag hinner. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
12/10/18, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#270

Här på Madeira så firas julen med ett färgsprakande julbelysningspel.
Hela ön bjuder på olika fina belysningar under julen.
http://www.madeira-live.com/se/photos/xmas.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
12/10/18, 11:27 AM
#271

Är inte jätteförtjust i julbelysning i en massa olika färger - åtminstone inte om de blinkar hela tiden - men som det är gjort på träden på Madeira är det faktiskt riktigt vackert. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
12/10/18, 11:32 AM
#272

Ja inget blinkande diskobelysning här inte dom har förstått hur det ska va.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[VSK]
12/10/18, 11:38 AM
#273

#270

Tjusigt med färggrann belysning.

Carmarino
12/10/18, 2:31 PM
#274

Nu har jag lagt upp lite bilder från julmarknaden på Fredriksdal. Ni hittar dem här:

https://julen.ifokus.se/discussions/5bc8d8adce12c43e1d003f6b-julmarknader-2018#29


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/10/18, 5:46 PM
#275

Försvarsmaktens julgransflygningar. Preliminärtider.

Tisdagen den 11 december 
(Flygskolan Malmen, SK 60)

1. Stockholm/Uppsala klockan 10-12

2. Östergötland

Vadstena 14:46

Motala 14:48

Borensberg 14:51

Berg 14:54

Norrköping 15:01

Söderköping 15:08

Linghem 15:14

Linköping 15:16

Malmen 15:17

Onsdagen den 12 december 
(F 17 Ronneby, JAS 39 Gripen)

Blekinge och Skåne

Sölvesborg 13:45

Kristianstad 13:48

Ystad 13:57 (strax norr om staden)

Trelleborg 14:03

Malmö 14:06

Helsingborg 14:13

Ängelholm 14:16

Halmstad 14:23

Ljungby 14:30

Växjö 14:37

Kalmar 14:47

Karlskrona 14:57

Karlshamn 15:04

Ronneby 15:10

Onsdagen den 12 december 
(F 7 Såtenäs, JAS 39 Gripen + TP 84)

JAS 39:

Såtenäs 13:30

Åmål 13:40

Säffle 13:42

Karlstad (Stora torget) 13:46

Kristinehamn 13:50

Laxå 13:55

Karlsborg 14:01

Skövde (Kyrkoparken) 14:06

Falköping 14:09

Ulricehamn 14:14

Borås (Stora torget) 14:17

Landvetter flygplats 14:21

Göteborg Slottsskogen 14:23

Göteborgs Garnison Kärringberget 14:24

Övningsmoment: Sjömålsrobotanfall, Skagerack

Kungsbacka 14:33

Göteborg Götaplatsen, norrut 14:36

Kungälv 14:38

Stenungsund 14:40

Ljungskile 14:43

Uddevalla (Kungstorget) 14:44

Munkedal 14:46

Tanumshede 14:51

Grebbestad 14:54

Fjällbacka 14:55

Hunnebostrand 14:56

Smögen 14:59

Lysekil 15:00

Trollhättan (Strandgatan) 15:07

Vänersborg (Vänersborgs k:a) 15:08

Plats Såtenäs (östlig kurs) 15:11

Tun 15:11

Lidköping (Stora torget) 15:14

Skara 15:16

Vara 15:20

Grästorp 15:22

Plats Såtenäs (nordlig kurs) 15:23

Såtenäs 15:30

TP 84 Hercules

Kusten runt från Göteborg till Kalmar, där de vänder inåt landet.

Tider inte klara.

Måndagen den 17 december (F21 Luleå, JAS 39 Gripen)

Tider och rutt inte klara i dagsläget.

Carmarino
12/10/18, 5:51 PM
#276

Tack Jimmy. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
12/10/18, 9:04 PM
#277

Det är så festligt med denna julgransflygning. 

#275Tack för att du påminner.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Torparmor
12/11/18, 7:43 AM
#278

Vet du om vi får chans längre norrut i landet?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Jimmy.L]
12/11/18, 11:06 AM
#279

#278 Tider och orter för norra Sverige var inte klara så fort jag vet något så skriver jag här.

Annons:
Torparmor
12/11/18, 1:30 PM
#280

Tack Jimmy


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Jimmy.L]
12/11/18, 1:48 PM
#281

På grund av rådande väder i södra Sverige så måste man tyvärr ställa in årets julgransflygning från Flygskolans sida, både idag och imorgon. Detta gäller alltså flygningarna i Östergötland samt Mälardalen.

Carmarino
12/11/18, 2:22 PM
#282

Här kom de idag, men det verkar ha varit en extraflygning av något slag, för imorgon ska de tydligen flyga över med JAS-plan.

Dagens flygning blev ingen julgran, för det var bara fyra Herkulesplan i ruterformation. De flög dock rakt över vårt hus, och bara några hundra meter upp i luften, så det var obehagligt nära. Förmodligen för att molnen låg ganska lågt. De försvann in i molnen efter en liten stund.

https://www.hd.se/2018-12-11/flygande-julgran-over-skane-redan-i-dag


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/11/18, 2:47 PM
#283

Idag bjöd dom på Herkulesplan, i morgon är det JAS, och jag har bett dom flyg extra lågt över Carmarinos hus 😉

Carmarino
12/11/18, 2:58 PM
#284

JAS-planen lär väl låta ännu mer än Herkulesplanen misstänker jag. Herkulesplanen hördes en stund innan de flög över här, så det var därför jag hann ta mig ut på balkongen.

Hann dock inte ta upp kameran, men jag hade ändå inte hunnit ta några foton, så det gjorde inget. Från det att de dök upp i mitt synfält tills de försvann in i molnen gick det inte många sekunder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
12/11/18, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#285

Chokladleverans till Carmarino

MonicaLagerquist
12/12/18, 12:09 PM
#286

100 julköttbullar klara för att stoppas i frysen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Jimmy.L]
12/12/18, 12:43 PM
#287

Lite ändrat idag på grund av vädret. 

Såtenäs 13:40
Vänersborg 13:59
Västra Uddevalla 14:02
Lysekil 14:05
Skärgården söder ut (inga fasta punkter än)
Göteborg Käringberget 14:14
Varberg 14:22
Falkenberg 14:25
Kungsbacka 1433
Göteborg Götaplatsen (nordlig kurs) 1436
Kungälv 1438
Stenungsund 1440
Ljungskile 1443
Uddevalla (Kungstorget) 1444
Munkedal 1446
Tanumshede 1451
Grebbestad 1454
Fjällbacka 1455
Hunnebostrand 1456
Smögen 1459
Lysekil 1500
Trollhättan (Strandgatan) 1507
Vänersborg (Vänersborgs k:a) 1508
Plats F7 (östlig kurs) 1511
Tun 1511
Lidköping (Stora torget) 1514
Skara 1516
Vara 1520
Grästorp 1522
Plats F7 (nordlig kurs) 1523
F7 1530

Carmarino
12/12/18, 4:16 PM
#288

#286 Det var en rejäl laddning det! 👍

Ska förmodligen göra köttbullar imorgon, men jag tror inte det blir lika många. Fast det beror ju på hur stora jag gör dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/12/18, 4:16 PM
#289

#287 Här kom de punktligt klockan 14.13. Såg dem dock inte, för de flög inte direkt här över. Däremot hörde jag dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/12/18, 4:45 PM
#290

Har inte hunnit gör köttbullar än, ska även grava lax och göra rödkål, lägga in sill m.m.

Carmarino
12/12/18, 5:21 PM
#291

#290 Det är ju inte julafton förrän om knappt två veckor, så du hinner nog. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/12/18, 5:26 PM
#292

Vet men det brukar ändå bli stressigt på slutet. 🥵

Carmarino
12/12/18, 6:17 PM
#293

Jo, jag vet. Det är samma här, även om jag varje år säger till mig själv att jag inte ska stressa. Fast nu är jag nästan klar med julstädningen, så nu har jag bara det roliga kvar - att göra julgodis och baka. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
12/13/18, 3:26 PM
#294

Tider norra Sverige på måndag 17 december

Kiruna 11:00
Gällivare 11:12
Jokkmokk 11:21
Vidsel 11:30
Älvsbyn 11:37
Piteå 11:43
Boden 11:52
Kalix 12:01
Luleå 12:10
F 21/Luleå-Kallax flygplats 12:11

Skellefteå 13:00
Umeå 13:14
Örnsköldsvik 13:26
Sundsvall 13:42

Fakta
Flygplanen flyger på cirka 400 meters höjd i cirka 500 km/h. Avståndet mellan flygplanen är mellan fem och tio meter.
Reservdag är tisdag 18 december.

Carmarino
12/13/18, 3:48 PM
#295

#34 Dagen till ära kom jag mig äntligen för att testa lussebulleglassen. Den smakade verkligen lussebulle, med mycket saffranssmak och små bitar deg i glassen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/13/18, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#296

Igår, när jag julstädade, bestämde min gamla dammsugare sig för att lägga av. Den har krånglat då och då länge, men ändå funkat för det mesta, men igår gick det inte längre. Så det var bara att ge mig ut och hitta en ny. Det blev den här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/13/18, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#297

Så här såg den ut i lådan, och när den var uppackad och monterad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/13/18, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#298

Nu har granen kommit upp på gaveln på huset. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/13/18, 4:32 PM
#299

Så nu suger den utmärkt. 🙂

Carmarino
12/13/18, 6:01 PM
#300

Har inte testat den än, men det förutsätter jag att den gör. 👍

-----

Vi fortsätter i nästa tråd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: