Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1311 ggr
MonicaLagerquist
6/9/18, 3:39 PM

Julkakor

Vilka kakor bakar du speciellt till jul?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
6/9/18, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Om jag hinner/orkar så brukar jag baka "amerikanska pepparkakor". Det är ett recept min mor fick när hon var ung, och hon bakade dem varje jul. Det är egentligen inga pepparkakor utan snarare snittar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
6/9/18, 4:43 PM
#2

Mina "måste" kakor är struvor.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
6/16/18, 12:17 PM
#3

Potatismjölskakor är oftast de enda småkakor jag bakar, ibland kan det bli havreformar också - arverecept från uppväxten


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
6/16/18, 12:47 PM
#4

#3 Det låter spännande. Delar du med dig av receptet eller är det hemligt? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
6/16/18, 5:52 PM
#5

#4  Potatismjölskakorna brukar många tycka inte smakar något, men vi är två i släkten som gillar dem och fortsätter baka. Receptet är i huvudet så det kommer här:

2,5 dl vispgrädde + 100 g smör + 100 g socker + 200 g potatismjöl + 0,5 - 1 tsk hjorthornssalt blandas. Tillsätt vetemjöl till lagom konstistens. 

Kavla ut och ta ut runda kakor med mått. Jag brukar variera en del med hål i mitten. Nagga lite och grädda. De ska få en aning färg och vara  torra i konsistensen.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
6/16/18, 8:32 PM
#6

Det är ju perfekt för glutenallergiker. 👍

Edit: Såg nu att det skulle vara vetemjöl också. Kan man byta ut det mot t.ex. mandelmjöl eller glutenfritt mjöl tror du?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
6/17/18, 8:31 AM
#7

#4 Måste jag testa.Man borde ju kunna använda dem som midsommarkakor också.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
6/17/18, 9:26 AM
#8

#6  Det går säkert även om det inte blir samma sak. Mandelmjöl gör dem inte så spröda. Jag skulle testa att öka på potatismjölet

Jag brukade förr göra glutenfria chokladbollar och syltbollar till en marknad som skolan hade. Då tog jag enbart potatismjöl, eller hade i 1 st ägg till 5 dl potatismjöl


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
6/17/18, 9:38 AM
#9

#8 Tror jag testar med potatismjöl. Det är ju enklast. 👍 Tack för receptet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
6/17/18, 11:03 AM
#10

#7  Javisst de fungerar när som. Om jag får några kvar i frysen brukar jag äta den tillsammans med jordgubbsglass


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
6/17/18, 11:29 AM
#11

Glömde ju fråga om temperaturen på ugnen. Är det 175 grader som vanligt?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Torparmor
6/17/18, 1:08 PM
#12

#11  Ja det borde fungera i en vanlig ugn,  jag kör 160 i min 3D-varmluft


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carmarino
6/17/18, 2:37 PM
#13

#12 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
12/2/18, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Idag bakade jag en omgång amerikanska pepparkakor. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
12/8/18, 7:56 PM
#15

Nästan kakor som är måste är mammas snickers, pepparkakor och lussebullar är inte lika roliga sedan jag blev glutenfri. Jag brukar däremot göra andra favoriter som även görs året om som matchakakor och pu-erh havrekakor

l'm back

Upp till toppen
Annons: