Julväxter

Iskonvaljer

2018-05-23 08:57 #0 av: MonicaLagerquist

Iskonvaljer till jul är alltid trevligt.

Bor du som jag och har liljekonvaljer på tomten som du kan "offra" några så att de blommar till jul.

Gör så här.

Gräv upp det antal konvaljer du vill ha till jul.Ta gärna några extra för säkerhets skull.

Linda in dem i lite mossa och lägg i kylskåpet. De bör få ligga där minst sju veckor.

Sex veckor innan du vill att de ska blomma tar du fram dem och planterar dem i krukor med vanlig jord.

Vattna försiktigt.

Har du prickat rätt så blommar de till jul.

Efter blomningen kan du ha dem undanställda ljust och när våren komer kan du plantera ut dem igen.

Har du inte tillgång till en liljekonvaljbacke där du får gräva upp så kan man köpa groddar på blomsteraffärer sex veckor före jul.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-05-23 09:22 #1 av: Sindri

Kul tips, mina har förökat sig väldigt. När skall man tidigast ta upp dem?

Anmäl
2018-05-23 10:10 #2 av: MonicaLagerquist

Jag brukar låta de blomma över och sen gräva upp dem. Det tar ju 13-14 veckor minst innan de blommar. Sen är jag väldigt glömsk och för att komma ihåg att gräva upp de gör jag det tidigt. De tar ju inte så stor plats i kyle. Lika bra att de ligger där än att jag glömmer att gräva upp i tid.

Anmäl
2018-05-23 10:53 #3 av: Sindri

Ok - skall komma ihåg att testa. De börjar just slå ut!

Anmäl
2018-05-23 11:14 #4 av: Carmarino

Trevligt tips. Har inte själv några "lagliga" liljekonvaljer i närheten, men tycker de doftar väldigt gott.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-06-29 12:43 #5 av: MonicaLagerquist

Idag har jag grävt upp lite liljekonvaljer packat in och ställt i kylen.

Anmäl
2018-06-29 12:46 #6 av: Carmarino

#5 Det gäller att förbereda sig i tid. Tummen upp

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-06-29 13:09 #7 av: MonicaLagerquist

#6 Ja om man vill ha dem till jul gäller det att ta dem i tid så att de hinner få lite vinter i kylen innan det är dags att väcka dem igen.

Anmäl
2018-06-29 18:28 #8 av: Carmarino

Hoppas vi får se dem till jul när du har väckt dem ur dvalan. Glad

Anmäl
2018-06-29 18:39 #9 av: MonicaLagerquist

#8 Är rädd för att ni inte slipper det.

Anmäl
2018-06-29 18:40 #10 av: Carmarino

#9 Inget att vara rädd för. Skämtar

Anmäl
2018-06-29 23:37 #11 av: Sindri

Åh, berätta gärna mer om hur du packar in dem. Fukt? Plast? Papper? Skötas/kollas under tiden eller bara ligga där?

Det är väldigt trångt i min konvalejrabatt så den skulle nog må bra av lite gallring.

Anmäl
2018-06-30 08:29 #12 av: MonicaLagerquist

Jag packar dem i en plastlåda med lock med lite fuktig mossa-gräs. Fuktade lite extra eftersom att det är så torrt i år. Sen på med ett lock och in i kylen. Lådan bor tillsammans med löken längst ner i kylen och där får den bo ca 7 veckor innan jag vill att de ska blomma .Kollar ibland så att det inte har torkat allt för mycket eller börjat mögla.

Anmäl
2018-06-30 17:33 #13 av: Sindri

Tack.  Så cirka tretton veckor före jul gräver man upp dem om man vill att de skall blomma till jul?

Anmäl
2018-06-30 18:06 #14 av: MonicaLagerquist

Det spelar ingen större roll när du gräver upp dem Det är de sju veckor vinter som de behöver. De måste alltså ha minst sju veckor vinter. Eftersom jag har minne som en fiskmås så glömmer jag ofta av att gräva upp dem i tid.

Anmäl
2018-06-30 18:20 #15 av: Sindri

Aha! Så bara de grävs upp minst 13 veckor före jul så blir det bra. Då fattar jag.

Anmäl
2018-08-04 08:35 #16 av: MonicaLagerquist

Här kommer en lite hälsning från mina blivande iskonvaljer.De ser lite blöta ut just nu så jag har tagit av locket och låter dem torka upp lite ett tag. Vill ju inte att de ska mögla eller ruttna.

Anmäl
2018-08-04 11:50 #17 av: Carmarino

Håller tummarna att de klarar sig.

Har märkt att det blir väldigt mycket kondens nu, om man tar ut något ur kylen. Kanske det räcker med att öppna dörren till kylskåpet för att det ska bli kondens?

Anmäl
2018-08-04 13:37 #18 av: MonicaLagerquist

Det beror säkert på värmen vi har nu.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.