Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 3081 ggr
[Hanna 1996]
2017-12-23 21:53

Finklädd? Fulklädd? Julklädd?

Nu är det ju snart jul och nyår, så jag undrar hur viktigt ni tycker det är att man, inklusive barnen, är finklädd till sådana tillfällen? Det behöver självklart inte gälla endast i juletider, utan andra tillfällen som är lite finare, exempelvis födelsedagar, kalas, om man får besök eller om man går på lite fin restaurang. Och i så fall undrar jag också vilka kläder?

Jag har alltid avskytt finkläder, men som flicka (från jag var 4-5 år och sedan hela tiden, även som tonårsflicka) var jag alltid tvungen att sätta på mig finkläder till sådana tillfällen, bland annat just till julen (julafton, juldagen och annandag). I mitt fall var jag tvungen att knäppa på mig antingen blus med kjol till eller en skjorta med fina byxor till. Som sagt var jag inte speciellt förtjust i detta. Men nu förstår jag att det ser lite bättre ut.

I dag försöker jag, fast jag inte gillar det, klä mig lite bättre till sådana tillfällen och sätta på mig en blus med eller skjorta och finare byxor till. Jag accepterar att det sitter åt lite, men försöker ändå få hitta något som sitter åt alltför hårt. De blusar och skjortor jag var tvungen att ha när jag var yngre var ganska stela men då hade jag inget val.

Annons:
Aleya
2017-12-23 21:57
#1

Som barn skulle det vara finklädd. Sen äldre så blev det uppklädd. Nu är jag sjuk i flunsan så det blir bekväma kläder.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2017-12-23 22:08
#2

Det är inte viktigt. Jag tvingar inte på mig eller barnen något vi inte trivs med. Dottern älskar fina klänningar så där är det lugnt. Sonen vill kanske inte ha en skjorta (och fluga som jag hoppas) men det går lika bra med ett par snyggare byxor och en vit pikétröja. Man ska ha kul och njuta och absolut inte tvinga på sig något man inte vill. Alla får ha på sig det man känner för.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
2017-12-23 22:13
#3

Finklätt men gärna bekvämt. Tex dottern kommer att ha en röd grön stickad klänning som hennes farmor gjort. Jag vet inte än vad jag ska ha däremot (bra att planera eller hur 😉).

Min man är det däremot omöjligt att få finklädd men jag älskar honom ändå

l'm back

Scorpio97
2017-12-23 22:18
#4

Jag tycker inte det är så viktigt. Så länge man är någorlunda hel och ren tycker jag det är helt okej. Vid högtider, födelsedagar och så alltså. På finrestaurang kan jag däremot tycka att man kan försöka klä upp sig lite. Sånna ställen kan ju även ha krav på viss klädsel. Vid bröllop skulle jag respektera vad brudparet vill. 

Sen föredrar jag personligen att klä upp mig lite vid jul och liknande (nyår har jag dock oftast spenderat i myskläder, har aldrig riktigt firat det) för att jag tycker det blir roligare då. Tights eller finare byxor, samt skjorta/blus typ. När jag var liten var det väl oftast klänning, men numera känner jag mig inte så bekväm i det. Jag bryr mig inte så mycket om hur andra personer klär sig, förutom att det är roligt när folk vill klä upp sig. 
Om valet skulle vara mellan bekväma kläder eller (obekväma) finkläder på jul, skulle jag välja bekvämt.


//Jessie

angest
2017-12-23 22:38
#5

På bröllop klär jag upp mig. Beroende på hur brudparet vill förstås. Men jag trivs inte att gå i finkläder alls. Så vid alla andra tillfällen, jul nyår födelsedagar har jag jeans, blå eller svarta. Det känns mer som jag än klänning/kjol/finbyxor

Carmarino
2017-12-24 05:46
#6

Som barn klädde jag alltid upp mig till jul och nyår, men nu i vuxen ålder så nöjer jag mig med att klä mig i någon lite "juligare" tröja t.ex. Vill ha bekväma kläder. Framför allt vill jag inte ha något som sitter åt - det måste ju finnas plats för julmaten också. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
flocken
2017-12-24 06:16
#7

När arbetsveckan är slut åker arbetskläder i tvätten. Mannen tar på sig skjorta o snygga jeans. Jag tar ofta på mig klänning. Men ibland jeans & en snygg tröja till. Vi fixar alltid iordning oss på fredag & lördag. Så om det är en vanlig fredag eller jul har ingen betydelse för oss. Det finns inget mer avtändande än mjukiskläder så fort man är ledig. Vi anstränger oss för att se snygga ut för varandra även efter 13 år.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Hanna 1996]
2017-12-27 14:08
#8

Förut var det ganska vanligt att man alltid klädde upp sig till söndagarna, eller i varje fall söndagsmiddagarna, vareviga vecka. Finns fortfarande en del som gör så.

[Rhonda]
2017-12-30 12:24
#9

Spelar ingen roll för mig.

[Antonia 1986]
2017-12-31 22:26
#10

Jag tycker man kan klä upp sig, och begära att barnen också gör det. Vill man att de skall vara finklädda på exempelvis julafton, juldagen och annandagen eller någon annan finare tillställning när familjen äter middag så visst.

Däremot kan man slappna av framåt kvällen. Ser ingen direkt anledning till att barn som inte vill skall behöva sitta finklädda vid TV-soffan på kvällen, eller om man bara äter lite lättare då.

Sedan kan det finnas andra finare tillställningar som hålls på kvällen, till exempel någon finare middag, besök eller så, och då kan man förstås begära att barnen är finklädda även då.

Upp till toppen
Annons: