Annons:
Etikettjulmaten
Läst 1240 ggr
Sindri
2017-12-23 01:33

Koka eller ugnsbaka skinkan?

Ja, hur gör ni? Vi äter inte dopp i grytan så jag har alltid ugnsbakat min skinka, men kanske är det lättare att koka. Nu ligger den ändå i blöt. 
Blir den saftigare av att kokas? Och kanske lite mindre salt?

Bakar den alltid till 70 grader, i folie och på låg temperatur, men tycker att den kan bli lite torr ibland.

Och framförallt vill jag minimera användning av aluminiumfolie. Den är svår att tvätta ren så man kan använda den igen.

Annons:
Gladasvampen
2017-12-23 01:54
#1

Föredrar att koka skinkan. Tycker den blir för torr i ugnen, men det kanske bara jag som är kass på att få till en ungsskinka.

Jinglebelle
2017-12-23 08:12
#2

Jag brukar också koka och inbillar mig att den blir betydlig saftigare. 

Dessutom äter vi gärna dopp i grytan, så inte mycket att välja på 😉En del av spadet brukar också gå till att smaksätta grönkålssoppa med, mums!

Sindri
2017-12-23 09:42
#3

OK - tror jag provar i år. Tack för svar.

Carmarino
2017-12-23 12:57
#4

Brukar inte köpa skinka, eftersom de oftast är för stora för mig. (Firar julaftonen på annat håll, och blir då bjuden på julbord.) I år köpte jag dock en liten skinka - förkokt. Förmodligen kommer jag bara att skiva upp den och äta den som den är. Bryr mig inte så mycket om griljeringen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: