Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2631 ggr
[Antonia-1986]
2017-12-15 16:03

Julen i radio och TV

Tiden mellan första advent och tjugondedag jul bjuder ju på en hel del program, äldre och nyare (ja, jag vet att traditionell radio och TV är på väg att försvinna, men det finns i alla fall än så länge programtablåer).

Vad sägs om Musikhjälpen, konserter, gudstjänster, Luciatåg, bak- och heminredningsprogram, julkalendrar, julfilmer (som "Ensam hemma"), uppesittarkväll, idrott (som damhandbollsturneringar och juniorishockey-VM), Kalle Anka, Disney, Karl-Bertil Jonsson, Charles Dickens-filmatiseringar av Christmas carol", sktecher som "Grevinnan och betjänten", Ivanhoe, "Kan du vissla, Johanna?" och numera har Sverige en enligt mig fantastisk tradition där man byter julvärd varje år.

Säkert har jag missat mycket, men vilka julprogram föredrar ni? Själv försöker jag se någon trevlig julfilm veckan innan jul, och i år damhandboll när Sverige är så bra. Försöker även se något med musik.

Annons:
parsley
2017-12-15 16:20
#1

Visar SVT någon välgjord serie under julhelgen så är den ett måste.

Carmarino
2017-12-15 17:31
#2

Kollar gärna någon mysig julfilm innan jul, men julafton tittar jag faktiskt inte på så många program. Numera oftast inte ens Kalle Anka. Tittar även på julkalendern, även om årets kalender inte hör till någon av de bättre. Fast jag vill ju se hur den slutar. 😃

Kommer även att kolla sista omgången av Fröken Frimans krig. Har sett de tre tidigare säsongerna, så jag vill se avslutningen också. Den brukar vara bra.

Sedan missar jag inte Dessermästarnas jul. Det är nog det mysigaste julprogram jag vet. Sista avsnittet är på måndag, men de visar även förra årets program i veckan som kommer, så jag kommer att frossa riktigt. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2017-12-15 18:22
#3

Kalle Anka och Tomten är far till alla barnen brukar jag se på julafton…Men jag glömmer alltid den svartvita tomtefilmen varje år som jag alltid såg som barn..

[GIKmio]
2017-12-15 18:58
#5

#4 Japp 🙂 Den har visats i många år..

[Antonia-1986]
2017-12-15 19:28
#6

Här är ännu en klassiker jag tycker väldigt mycket om: Julotta från 1937

https://www.oppetarkiv.se/video/1664261/journalfilm-julotta-en-bildberattelse-av-gosta-roosling

Någon som lägger märke till något på vers 2 i "Nu tändas tusen juleljus"?

Annons:
[GIKmio]
2017-12-15 19:58
#7

#6 Jag ryser av välbehag till minnet när jag var barn och vaknade på juldagsmorgon och hörde julottan ifrån vardagsrummet. Mina föräldrar såg alltid julottan klockan sju på TV.. Dessa vackra julpsalmer..

[GIKmio]
2017-12-29 17:23
#9

Idag klockan 13:00 sändes Vinter i P1 i Sveriges Radio P1 med en repris från 2012 med Rikard Woff som gick bort för en tid sedan. Programmet går i repris ikväll klockan 22:05. Programmet Vinter i P1 sänds varje år vid tiden för jul och nyår och en är en vintrig motsvarighet till Sommar i P1.

[GIKmio]
2017-12-29 18:43
#10

Tradtionellt nyårsfirande på TV..

Nyårsafton

19:45 Grevinnan och betjänten (SVT1)

23:15 Tolvslaget på Skansen (SVT1)

Nyårsdagen

11:15 Nyårskonsert från Wien (SVT2)

14:00 Backhoppning från Garmisch-Partenkirchen (SVT1)

15:00 Ivanhoe ( brittisk långfilm från 1982, TV3 )

20:00 Året med kungafamiljen (SVT1)

20:00 Agnetas nyårskarameller (TV4)

[Antonia 1986]
2018-01-01 01:18
#11

Trevligt nyårsfirande i SVT från Skansen i Stockholm i natt.

[Göstage]
2019-11-16 19:24
#12

Sverige Radio har tidigare år haft webkanaler för julmusik, en för klassisk och en för andra jullåtar, men i år blir det inget sådant. Istället skall man enligt uppgift  sända mer julmusik på P2 och P4.

[Göstage]
2019-11-16 21:03
#13

Åren 1971 till1999 sände Bertil Perrolf direktsänd radio från Visby varje natt mot julafton kl. 00-02, och det  blev ett måste att programmets första musikstycke  skulle vara "O Helga Natt" framförd av Jussi Björling. 

Det där blev så inarbetat att efter att programmet lagts ner levde traditionen vidare, och  direkt efter tolvslaget har "O Helga Natt" tonat ut som första stycke i P3 och P4. Men förra julafton hände det oerhörda: man spelade det före midnatt, så alla traditionalister som slog sig ner vid radion klockan 00.00 blev blåsta på Jussi.

Reaktionen blev ungefär som när Gustav Svensson blev utan Arne Weise i TV: julafton skall inledas med Jussi Björling! Så jag håller en slant på att den här julen kommer nog Jussi att vara tillbaka på rätt sida tolvslaget…😉

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/a2MRzO/lyssnare-besvikna-pa-sveriges-radio--brot-mangarig-jultradition

Annons:
Carmarino
2019-11-17 11:44
#14

#12 Så synd. Har haft den som genväg på min "musikmobil", men då är det lika bra att ta bort den. Får lyssna på Mix Megapol Jul istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-11-17 11:46
#15

#13 Det programmet är jag nästan säker på att jag inte lyssnade på. Vill bestämt minnas att min bror, jag och mina kusiner hade annat för oss då än att lyssna på radio. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-11-17 13:05
#16

#15 Nej, jag har inget bestämt minne av att ha lyssnat på det heller, men det hade nog sina stammisar eftersom det höll på i 28 år. På den infogade länken finns det sista programmet från 1999, men det är ju inte i närheten av att vara "direktsänt" längre…  (Perrolf har ju för övrigt lämnat ifrån sig mikrofonen för gott för ett bra tag sedan.)

Carmarino
2019-11-17 13:19
#17

#16 På den tiden lyssnade jag mycket på radio, så jag minns mycket väl Skivor till kaffet med Perrolf, men just julafton tror jag inte att jag lyssnade på honom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-12-08 10:11
#18

TV4 och Sjuan sänder mycket julprogram i år. Här är en sammanställning av dem som finns på TV4 Play.

https://www.tv4play.se/kategorier/jul


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Streama julfilmer och serier i jul på TV4 Play!
  • Redigerat 2021-12-08 10:12 av Carmarino
Carmarino
2021-12-08 10:16
#19

Även SVT har en del julprogram på Play. Det är många gamla julkalendrar, men även en del annat.

https://www.svtplay.se/sok?q=jul


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.
Carmarino
2022-12-31 17:23
#20

På SVT Play visas en brittisk dokumentär om Alla tiders julfilmer. Den finns kvar till23 dececember 2024.

Fanny och Alexander. White Christmas. Ja, till och med Bruce Willis i Die Hard. Följ med på en jullunch där vi väljer 20 av alla tiders favoriter bland helgens filmer. Visst platsar också Sound of Music - för det snöar inte överallt när vi sätter oss i tv-soffan nu i december.

https://www.svtplay.se/video/KBM7dEB/alla-tiders-julfilmer


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fanny och Alexander. White Christmas. Ja, till och med Bruce Willis i Die Hard. Följ med på en jullunch där vi väljer 20 av alla tiders favoriter bland helgens filmer. Visst platsar också Sound of Music - för det snöar inte överallt när vi sätter oss i tv-soffan nu i december.
Annons:
Upp till toppen
Annons: