Traditioner, historia, budskap!

Julen i radio och TV

2017-12-15 16:03 #0 av: [Antonia-1986]

Tiden mellan första advent och tjugondedag jul bjuder ju på en hel del program, äldre och nyare (ja, jag vet att traditionell radio och TV är på väg att försvinna, men det finns i alla fall än så länge programtablåer).

Vad sägs om Musikhjälpen, konserter, gudstjänster, Luciatåg, bak- och heminredningsprogram, julkalendrar, julfilmer (som "Ensam hemma"), uppesittarkväll, idrott (som damhandbollsturneringar och juniorishockey-VM), Kalle Anka, Disney, Karl-Bertil Jonsson, Charles Dickens-filmatiseringar av Christmas carol", sktecher som "Grevinnan och betjänten", Ivanhoe, "Kan du vissla, Johanna?" och numera har Sverige en enligt mig fantastisk tradition där man byter julvärd varje år.

Säkert har jag missat mycket, men vilka julprogram föredrar ni? Själv försöker jag se någon trevlig julfilm veckan innan jul, och i år damhandboll när Sverige är så bra. Försöker även se något med musik.

Anmäl
2017-12-15 16:20 #1 av: parsley

Visar SVT någon välgjord serie under julhelgen så är den ett måste.

Anmäl
2017-12-15 17:31 #2 av: Carmarino

Kollar gärna någon mysig julfilm innan jul, men julafton tittar jag faktiskt inte på så många program. Numera oftast inte ens Kalle Anka. Tittar även på julkalendern, även om årets kalender inte hör till någon av de bättre. Fast jag vill ju se hur den slutar. Skrattar

Kommer även att kolla sista omgången av Fröken Frimans krig. Har sett de tre tidigare säsongerna, så jag vill se avslutningen också. Den brukar vara bra.

Sedan missar jag inte Dessermästarnas jul. Det är nog det mysigaste julprogram jag vet. Sista avsnittet är på måndag, men de visar även förra årets program i veckan som kommer, så jag kommer att frossa riktigt. Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-12-15 18:22 #3 av: GIKmio

Kalle Anka och Tomten är far till alla barnen brukar jag se på julafton...Men jag glömmer alltid den svartvita tomtefilmen varje år som jag alltid såg som barn..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2017-12-15 18:28 #4 av: [Antonia-1986]

Menar du denna?

https://www.oppetarkiv.se/video/1670057/tomten-en-vintersaga

Anmäl
2017-12-15 18:58 #5 av: GIKmio

#4 Japp Glad Den har visats i många år..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2017-12-15 19:28 #6 av: [Antonia-1986]

Här är ännu en klassiker jag tycker väldigt mycket om: Julotta från 1937

https://www.oppetarkiv.se/video/1664261/journalfilm-julotta-en-bildberattelse-av-gosta-roosling

Någon som lägger märke till något på vers 2 i "Nu tändas tusen juleljus"?

Anmäl
2017-12-15 19:58 #7 av: GIKmio

#6 Jag ryser av välbehag till minnet när jag var barn och vaknade på juldagsmorgon och hörde julottan ifrån vardagsrummet. Mina föräldrar såg alltid julottan klockan sju på TV.. Dessa vackra julpsalmer..

Anmäl
2017-12-28 16:35 #8 av: [Antonia 1986]

Det här programmet gillade jag verkligen:

https://www.svtplay.se/video/16391630/judarna-som-skrev-julen/judarna-som-skrev-julen-avsnitt-1?info=visa

Anmäl
2017-12-29 17:23 #9 av: GIKmio

Idag klockan 13:00 sändes Vinter i P1 i Sveriges Radio P1 med en repris från 2012 med Rikard Woff som gick bort för en tid sedan. Programmet går i repris ikväll klockan 22:05. Programmet Vinter i P1 sänds varje år vid tiden för jul och nyår och en är en vintrig motsvarighet till Sommar i P1.

Anmäl
2017-12-29 18:43 #10 av: GIKmio

Tradtionellt nyårsfirande på TV..

Nyårsafton

19:45 Grevinnan och betjänten (SVT1)

23:15 Tolvslaget på Skansen (SVT1)

Nyårsdagen

11:15 Nyårskonsert från Wien (SVT2)

14:00 Backhoppning från Garmisch-Partenkirchen (SVT1)

15:00 Ivanhoe ( brittisk långfilm från 1982, TV3 )

20:00 Året med kungafamiljen (SVT1)

20:00 Agnetas nyårskarameller (TV4)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.