Annons:
Etikettdekoration
Läst 1757 ggr
Jinglebelle
12/15/17, 4:39 AM

Hur ser din julgran ut?

Nu när julafton är runt hörnet så är det snart dags att ta in/sätta upp granen för den som inte hunnit det. 
Därför är jag nyfiken på hur era traditioner ser ut! Ska den vara riktig eller plast? Åker den fram till advent eller kvällen före julafton? Någon särskild typ av pynt/färgskalor? Julgransljus eller ljusslingor?

Dela gärna med er av bilder och inspiration!

Annons:
Carmarino
12/15/17, 7:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har alltid en riktig gran, eftersom jag har levande ljus i den. Har även en ljusslinga med små ljus, eftersom jag inte tänder de levande ljusen så ofta. Brukar oftast klä den tidigast 22 december, men helst inte förrän den 23 december. Det har hänt att jag inte hunnit klä den förrän julaftons förmiddag, men det hör till undantagen.

Kör med samma julpynt varje år, men beroende på hur granen ser ut är det inte säkert att allt får plats, så det varierar lite år från år. Har dock alltid röda kulor och halmstjärnor i den.

Så här såg den ut förra julen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlgaMaria
12/15/17, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Brukar ha en sån där mellanstor plastgran men i år tog jag hem en liten gran från mina föräldrar på höstlovet. Den har stått inne planterad i jord sen dess. Vid advent fick den en liten ljusslinga och några röda kulor. Väldigt liten julgran men tycker det passar fint i adventstiden och duger bra då vi inte ska fira jul hemma.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Antonia-1986]
12/15/17, 9:39 AM
#3

plastgran

Carmarino
12/15/17, 1:21 PM
#4

#2 Den är ju jättefin.

Brukar försöka hitta en liten gran, eftersom jag inte har så mycket plats till den. Av någon anledning så brukar alltid granen, som såg så liten ut hos försäljaren, växa väldigt snabbt så fort den kommer innanför dörren här hemma. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
12/16/17, 12:22 AM
#5

Har bordsgran då jag har katt. I år blir det två bordsgranar som ska placeras på varsin sida av vardagsrummet. Den nya valde min sambo, så blev en rosa. Vi har hittat vita och silvriga kulor till den bl.a.

Den gamla är en vanlig grön, som jag fyller med diverse kulor och gammalt pynt från min barndom, mina mor- och farföräldrar osv.

Sätter upp den samma vecka som julafton, allra helst bara ett par dagar innan, absolut tidigast 7 dagar innan.

Ska försöka komma ihåg att lägga upp bild här när den kommer upp till veckan. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
12/16/17, 3:01 PM
#6

Carrosh jag har också katt - två stycken. De älskar att ligga "i skogen", och ibland också att leka med halmpyntet.

Eftersom de tycker det är kul att springa i full fart genom rummet, under granen, så fick jag köpa en extra stadig julgransfot. Utan vatten väger det nog ett par kilo och eftersom det går i fyra liter vatten i den så blir den rätt tung när jag hällt på vattnet. Än så länge har de inte lyckats rubba granen, bara trassla ihop julgransmattan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Aleya
12/16/17, 3:46 PM
#7

Jag har min mormors lilla plastgran. Den har dock fått byta lampor då dom var slut och jag ville ha lite olika färger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tarotstollan
12/16/17, 11:13 PM
#8

En grön plastgran med samma pynt år efter år, brukar däremot fylla på med lite nytt pynt någon gång något år. Förra året hittade jag halmstjärnor med silver på.
Jag har också katter men det enda de gör är att nosa lite och den äldsta brukar ligga under granen och sova.
Hade en kattfröken som hoppade in i granen och lade sig att sova på grenarna men när hon var ca 2 år fick jag ta bort henne ur granen för grenarna böjde sig under henne!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JMW
12/17/17, 12:57 PM
#9

Jag har en gran gjord av björkpinnar och hängs på väggen. Vi har lite ont om plats här på nedervåningen (där vi är mest) så då fick det bli en sådan lösning.

https://julen.ifokus.se/discussions/57f253c1ce12c4617300ba62-julpynt-2016?participating-1#49

Tidigare när vi hade gran så var det givetvis en riktig. 😉 En plastgran skulle aldrig få komma in i mitt hus.

Carmarino
12/17/17, 4:45 PM
#10

#9 Den är jättefin. 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
12/17/17, 7:46 PM
#11

#6 Tyvärr är ju problemet att katten går och tuggar på granen, därav bordsgran på en plats hon inte kommer åt. Kan inte riktigt ha någon riktig gran ändå som det ser ut, och vill inte att hon tuggar i sig plast.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

flocken
12/18/17, 8:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Såhär 🙈 Här hunddagis & har går mellan 7-10 hundar här varje dag. Vill inte att de ska tro det är en ny leksak

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[VSK]
12/19/17, 8:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Grönvit gran med lite stänk av guld i. Får säkert byta ut glittret det här året då spelet haltar.

Annons:
jollycox
12/20/17, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Med tre katter, varav två på 1,5 år så skippar vi julgran även i år men vi ville ha någon liknande mysbelysning som en julgran ger och då fann vi denna. Den är lite rynkig pga att vi har ett långt plaströr som tyngd i nederkanten och den böjer sig lite.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Carmarino
12/20/17, 7:16 PM
#15

#14 Den ser ju riktigt mysig ut.

En jul hade jag fyra kattungar som var sju veckor gamla på julafton. Då band jag fast granen i ett fönsterhandtag. Det funkade.😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
12/21/17, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Här är mina 2 bordsgranar, som kom upp igår. 😃 Tyvärr verkar bilderna hamna på tvären, av någon anledning…

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[VSK]
12/21/17, 11:52 AM
#17

#16

Om du har möjlighet att öppna bilderna i nåt program, tex paint (om du har Windows) och spara om de, så skall de hamna på rätt köl om du lägger ut de igen.

Tjusiga granar.

Carrosh
12/21/17, 1:25 PM
#18

#17 Fast de är ju rättvända i både burk och mobil.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[VSK]
12/21/17, 1:26 PM
#19

#18

Är nån bugg på iFokus. Prova spara om de bara. Jag brukar även ändra storleken lite på bilden.

Carrosh
12/21/17, 1:27 PM
#20

Äh, de får vara som de är nu, känns dumt o krångla när det är någon bugg som ändå gör det.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
[VSK]
12/21/17, 1:43 PM
#21

Man ser ju granarna ändå 🙂

Carmarino
12/21/17, 2:50 PM
#22

#16 Fina granar. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrosh
12/21/17, 2:50 PM
#23

Precis. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Hanna 1996]
12/21/17, 8:14 PM
#24

plastjulgran här också

Upp till toppen
Annons: