Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 802 ggr
[Antonia-1986]
2017-12-14 14:30

Skolklasser i kyrkan inför jul

När jag gick i skolan kunde vi ibland till advent, Lucia eller inför julen gå till Svenska kyrkan och sjunga, titta på Luciatåg eller julspel eller titta på julkrubban. Till påsk kunde man också gå dit.

Nu är det bråk om skolavslutningar och liknande jämt, varje jul och varje sommar. Hur tycker ni? Själv tyckte jag det var ganska trevligt.

Annons:
Annette
2017-12-14 14:40
#1

Jag är kyrkvaktmästare i ett område med många asylsökande. Skolan kommer till kyrkan vid jul och det är inga diskussioner om det.

[Antonia-1986]
2017-12-14 14:42
#2

Skönt. Det behöver inte vara just avslutningsdagen man går dit, utan det kan lika gärna vara dagen innan.

Carmarino
2017-12-14 15:00
#3

Bruka inte gå till kyrkan. Är inte medlem.

Antonia-1986, undrar lite över varför nästan alla trådar du skapar här på Julen så ofta innehåller något negativt? Visserligen brukar du avsluta med något positivt, men du framhåller alltid negativa saker som slagsmål, fylleri och annat.

I den här tråden hade det ju t.ex. räckt om du skrivit första stycket för att få svar på dina frågor.

Den här sajten är för oss som tycker det är mysigt med julen. Inte så att vi blundar för att det finns problem, men dessa blir vi påminda om på så många andra ställen så här på Julen iFokus vill vi helst hålla oss till positiva ämnen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Galenidjur
2017-12-14 16:38
#4

Det roliga är att man hör så ofta om dessa "bråk" om skolavslutningar i kyrkan och dylikt, men jag har personligen aldrig hört en enda person klaga över det. Varken förälder eller elev. Och då har jag under hela min uppväxt gått i klasser där en majoritet var barn till invandrare från ej kristna länder.  En gång sa en tjej i min klass att hon var tvungen att täcka över sitt halsband (som hade någon religiös symbol), när hon gick in i en kristen kyrka, och det är det enda jag hört om det. Och det var inte ens kritik. Hon bara nämnde det i förbigående när vi var påväg in i kyrkan för sommaravslutning.  Nu kan ju inte min upplevelse tala för alla andra som nånsin gått i skolan (såklart), men jag undrar ändå hur många som faktiskt personligen känner någon som inte tycker det är okej med skolaktiviteter i kyrkor?  Jag tror inte det är särskilt många? Eller? 

När det gäller vad jag själv tyckte, tja. Jag såg det varken som trevligt eller otrevligt. Det var något man gjorde bara.  En tradition som alla andra. Att vi råkade befinna oss just i en kyrka under typ skolavslutningar och så  reflekterade jag aldrig över. Kunde varit vilken byggnad som helst.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annette
2017-12-14 19:56
#5

Den kyrka jag arbetar vid är för liten för att ha skolavslutningar i då det kommer fler föräldrar än vid julavslutningarna. Men vi har andra kyrkor i pastoratet där även sommaravslutningarna hålls och det har alltid fungerat bra.

Fritidspedagogerna anordnar både jul- och påskvandringar för skolklasser vilket är väldigt uppskattat.

Upp till toppen
Annons: