Annons:
Etikettprathörnan
Läst 287 ggr
[Antonia-1986]
12/13/17, 6:36 PM

Luciafylleri

I dag är ju Luciadagen, men i alla fall jag tycker man inte hör så mycket om ungdomsfylleri i Luciatider längre.

Det är naturligtvis bra, men vad har hänt? (jag vet att det finns åtgärder i Luciatider, som nattbio, innebandyturneringar på skolor, alkohol- och drogfria skoldanser eller diskotek och liknande, men det har ju varit länge)

  • Redigerat 9/12/20, 3:32 PM av Carmarino
Annons:
Carmarino
12/13/17, 6:42 PM
#1

Det är väl kanske inte lika vanligt med luciafirande i skolorna längre, och därmed inga lussevakor.

Oavsett anledning så är det ju positivt att det är mindre fylleri.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Scorpio97
12/13/17, 7:08 PM
#2

Jag visste faktiskt inte ens att det var en grej att man skulle dricka på Lucia. Har aldrig hört om det tidigare.


//Jessie

[Jimmy.L]
12/13/17, 7:12 PM
#3

Såg något inlägg på Facebook om att inte langa till ungdomar till lucia förekommer säkert fylla bland ungdomarna även om det inte skrivs så mycket om det.

Lona
12/13/17, 8:01 PM
#4

Det hade jag helt glömt, att "man" söp på Lucia. Men jag tror även att luciafirandet rent allmänt gått ner, kanske till förmån för tex Halloween? Det var liksom en större grej på 70- och 80-talen även om man fortfarande firar på dagis och skolor. Det är väl alltid positivt när en "fyllehelg" minskar, i och för sig, men synd om traditionerna urholkas.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
12/14/17, 7:04 AM
#5

Man kan ju fira lucia utan att supa, så det är skönt att just den delen med lussevaka/fylla har minskat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
12/14/17, 8:17 AM
#6

Mitt i en vecka tror jag få dricker som tur är. Hade lucia varit under en fredag eller lördag hade det nog varit fler.

Annons:
[Antonia-1986]
12/14/17, 2:20 PM
#7

Fast vissa som är lite äldre har berättat att vissa kunde komma berusade eller bakfulla till skolan under Luciadagen.

[Jimmy.L]
12/14/17, 2:28 PM
#8

#7 Det hände mig med eller mina kompisar, fast ofta ringde man och sa att man var sjuk det var enklare än hänga i skolan när man var bakis.

Scorpio97
12/14/17, 2:29 PM
#9

Jag har nog aldrig märkt av att veckodag skulle vara hinder för att dricka bland folk jag känner. Varken i högstadie-, gymnaise- eller universitetsålder. Är inte ovanligt att folk i min klass (universitet) går ut både på tisdagar och torsdagar. I gymnasiet var det oftast onsdagar som gällde, varför vet jag faktiskt inte (inte min grej). 

Om det är så att folk dricker mindre på Lucia numera (jag har som sagt aldrig ens hört talas om det), tror jag nog snarare på att det är för att Lucia firas mindre, snarare än att det skulle ha med vilken dag det blir på :)


//Jessie

[Antonia-1986]
12/14/17, 2:33 PM
#10

Kan inte intresset för data- och TV-spel samt det ökade TV-utbudet ha minskat ungdomsfylleriet?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-farre-ungdomar-begar-brott-umgange-via-skarmar-en-forklaring

[Jimmy.L]
12/14/17, 3:00 PM
#11

#10 Mycket möjligt. Det fanns inget internet när jag gick i grundskolan eller gymnasium då fanns bara TV-spel som man lirade, även mobil var rätt nytt hade några klasskamrater i gymnasium som skaffade mobiler under sista året. 

Hemkört kom vi över rätt så ofta i skolan fanns alltid någon som kunde fixa det.

Upp till toppen
Annons: