Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2543 ggr
[GIKmio]
12/5/17, 6:02 PM

Vilken är er Kalle Anka-favorit?

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul har sänts på julafton på Sveriges Television sedan 1960 och är en riktig tradition. Filmerna har skiftat genom åren, ett fåtal har hängt med varje år sedan 1960. Men vilken av filmerna är just din favorit eller favoriter? Jag tycker dom flesta är bra .. Men Snövit och Robin Hood är dom jag skrattar extra åt.. Tröttnar aldrig på dom 😃

Annons:
Honestyisdead
12/5/17, 6:10 PM
#1

Tomtens verkstad

Carmarino
12/5/17, 6:11 PM
#2

Svårt att välja, för de flesta är bra, men Campingturen och Kalles fotografiska expedition är nog mina favoriter. Å andra sidan kallade jag ju min förra bil för "gamla Bettan". Den nuvarande heter "lilla Bettan".Skrattar

Glömmer aldrig när jag var barn och skulle gå och se Lady & Lufsen. Hade ju sett avsnittet på restaurangen på julafton, men nu skulle jag se hela filmen. Har för mig att jag var 9-10 år, och jag tror att jag av någon anledning gick och såg den ensam.

Kan ju säga så mycket som att det som visas på julafton, plus slutet av filmen, var i princip det enda som inte var jättesorgligt. Åtminstone är det mitt bestående minne av filmen. Har inte sett den igen, så jag vet inte om det stämmer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/5/17, 6:21 PM
#3

#2 Campingturen innehåller en scen när husvagnen släppt från bilen och voltar nerför berget och Kalle Anka hänger utanför husvagnen och är så rädd att han gråter. Den scenen klipptes bort.. Det tyckte jag som barn var hemskt och blev ledsen  när jag såg filmen i sin helhet.. Även scenen när Långben får ström genom gaffeln så majsen poppas till popcorn klipptes bort..

Carmarino
12/5/17, 6:28 PM
#4

#3 Ja, det är nog många av filmerna till julafton som har gjorts lite mer barnvänliga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/5/17, 6:36 PM
#5

Det är många som undrat när Långben äter på en majskolv och plötsligt ligger det popcorn på bordet.. Det är mycket man lägger märke till varje år som man inte lagt märke till tidigare 🙂

Honestyisdead
12/5/17, 6:40 PM
#6

Det med popcornen har jag missat. Det ska jag kolla efter!

Annons:
Carmarino
12/5/17, 6:44 PM
#7

Har ett vagt minne av att jag har sett när popcornen poppades. Vill minnas att jag tyckte det var kul. Man förstod ju att det inte var verkligt.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/5/17, 6:47 PM
#8

Dansk tv visar också Kalle och hans vänner, men jag har för mig att det är antingen på juldagen eller annandagen. Har inte sett det på många år, men vet att de åtminstone tidigare visade en våldsammare film än vår "beskedliga" Musse, Pluto och Piff & Puff. Det var filmen där Kalle och knattarna har snöbollskrig. Den visades på svensk tv tidigare, men byttes ut eftersom den ansågs vara för "krigisk".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/5/17, 6:51 PM
#9

Norsk TV  (NRK) tror  jag också visar Kalle Anka på julafton.. Kanske inte exakt samma filmer..

[GIKmio]
12/5/17, 6:59 PM
#10

En annan favorit för mig som jag tror skulle hamna i topp om det skulle bli en omröstning av dom populäraste filmerna är tjuren Ferdinand.. Ferdinands mor är rolig.. Trots att  hon är en ko 😃

Carmarino
12/5/17, 7:13 PM
#11

Har för mig att tjuren Ferdinand blev framröstad som den populäraste filmen av alla i programmet. Det blev ju ett ramaskri när SVT tog bort den ett år. Det slutade med att de fick sända den separat. Minns inte om det var direkt efter det ordinarie programmet eller om det var senare. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/5/17, 7:23 PM
#12

#11 Julafton 1982.. Jag läste om det för något år sedan…. Det blev ett ramaskri.. Man var tvungna att sända den direkt efter programmet eftersom SVT blev fullständigt nedringda och utskällda..

Carmarino
12/5/17, 7:40 PM
#13

#12 Oj, var det så länge sedan. Nåja, då mindes jag inte helt fel åtminstone. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
12/5/17, 7:44 PM
#14

Jag minns även på 80-talet då en ny nöjeschef på SVT sa att det är var dags att skrota Kalle Anka på julafton.. Troligen  sa hon det på skämt men rejäl uppståndelse blev det i alla fall.. Man rör inte Kalle Anka på julafton! 🙂

Carmarino
12/6/17, 6:08 AM
#15

Nej, åtminstone inte än. Numera är det väl mest de äldre som tittar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

jollycox
12/6/17, 6:40 PM
#16

Tomteverkstaden och Askungen, vad jag kan komma på nu.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jinglebelle
12/7/17, 4:48 AM
#17

Piff och Puff i Julgranen. Den lilla filmen "är" julen för mig på något vis. ✨

Denna kommentar har tagits bort.
Tarotstollan
12/10/17, 4:19 AM
#19

Tycker om de flesta filmerna men Tomteverkstad gillar jag extra mycket.
Däremot kan jag bli mycket besviken på de nya filmerna som kommer  varje år. Det finns filmer som liksom inte är tecknade precis som de andra och de ser slarviga ut eller hur jag skall säga, de gillar jag inte!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/10/17, 6:57 AM
#20

Håller med dig Tarotstollan. De är ofta väldigt lika, så ibland undrar jag om de använt samma mall för de olika figurerna; alla flickor ser likadana ut t.ex. Det är bara hår-/ögonfärg och kläder som skiljer oftast. Samma gäller för en hel del av de andra figurerna. Tycker de gamla figurerna hade mer "personlighet".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
12/10/17, 10:07 AM
#21

#19 Jag håller med. Dessutom ska det vara musikal nu för tiden.. Det är mest sång och inte roligt som förr..

Aleya
12/10/17, 11:21 AM
#22

Jag gillar väl som alla klipp på sitt vis. Jag skulle dock kunna vara utan Robin Hood, men kanske är för att jag inte är förtjust i filmen heller. Vissa gånger blir jag besviken på dom nya filmerna men det är oftast för att man kommer mitt in i en scen och fattar nada känns det som. Tänker på Moana här för nått år sedan. Man kom in i en scen då dom bråkade, sjöng en sång som inte fastnade i mitt huvud. Och jag kände: vad såg jag just? Var som lättare förr när dom tog en sång från filmen. Då kunde man bara se och njuta och kanske gilla sången.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[GIKmio]
12/10/17, 11:34 AM
#23

Lite kuriosa.. I det amerikanska originalprogrammet som  sändes i Sverige från 1960 till 1966 ingick I jultomtens verkstad, Askungen, Lady och Lufsen, Snövit och de sju dvärgarna, Peter Pan, Pinocchio samt Kalle Anka som jultomte ( även kallad Nötkriget )

Aleya
12/10/17, 11:40 AM
#24

#23 annan kuriosa. På 90-talet sände tv3 också nått som liknade det dom sände på ettan men med lite andra kortfilmer. Hittade del 2. Finns även del 3 och fyra men ettan verkar borttagen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[GIKmio]
12/10/17, 11:51 AM
#25

Dom nuvarande filmerna och lite fakta om årtal..

I jultomtens verkstad - med sedan starten 1960.

Kalle Anka i djungeln - sedan 1971.

Askungen - sedan starten 1960, undantaget 1969–1975 och 1978. 

Musse Pigg på camping - sedan 1982.

Lady och Lufsen - sedan starten 1960, dock under vissa år utan "Bella notte"-scenen.

Djungelboken - åren 1969–1970, samt sedan 1977.

Snövit och de sju dvärgarna - sedan starten 1960. 

Tjuren Ferdinand - sedan 1971, undantaget 1982.

Robin Hood - sedan 1974, undantaget 1998.

Plutos julgran - åren 1967–1968, samt sedan 1983.

[GIKmio]
12/10/17, 12:05 PM
#26

Förra året sågs Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul av 3,7 miljoner TV-tittare. Årets mest sedda program. När man ser på programmets Wikipediasida så ser man att det skiftar mycket från år till år och att det skett en viss nedgång dom senaste 20 åren. På 90-talet var vissa år tittarantalet över 4 miljoner..

Carmarino
12/10/17, 12:10 PM
#27

Trevlig information GIKmio och Aleya. 👍

På 90-talet var det väl många som växt upp med Kalle som bildat familj och nu tittade med sina egna barn. Plus att det inte fanns samma utbud då som det finns nu. Det gick ju inte att titta på tv på varken telefonen eller datorn. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
12/10/17, 12:19 PM
#28

#27 Det gick visst att titta på telefonen då, men det var mest plast med lur ståendes i hallen😃

Sedan hör man varje dag nu när det närmar sig jul och tv-tablåer diskuteras att det finns en viss mätthet och trötthet hos vissa. Jag hörde av en kollega häromdan att han vilar och tar en tupplur när frun, barnen och barnbarnen ser på Kalle Anka.. Jag tröttnar aldrig på Kalle.. Jag har missat det en gång, julen 2003 då jag jobbade.. Det är inte jul annars för mig..Men jag respekterar andras åsikter.

Carmarino
12/10/17, 12:24 PM
#29

#28 Ja, men inte titta på tv på (i) telefonen. 😉

Faktum är att de senaste åren har jag antingen inte tittat alls, eller bara tittat "med ett halvt öga". Min mor och jag brukade titta tillsammans och fika under tiden, men sedan hon dog har jag inte brytt mig så mycket. Trodde aldrig att jag skulle kunna vara utan Kalle på julafton, men det har faktiskt gått väldigt bra. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/11/17, 12:13 AM
#30

Jag tittar alltid, det är ett måste!🤓 Ingen jul utan Kalle & Co!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/11/17, 6:49 AM
#31

#30 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: