Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1487 ggr
[Antonia-1986]
12/3/17, 1:50 PM

Kyrkan i advents-, Lucia- och juletider

Brukar ni gå till kyrkan i advents-, Lucia- och juletider? Även om man aldrig går annars, vet jag många som går just då. Många tycker det är fint med ljusen och sångerna, och att det tillhör kulturen i västvärldens länder.

Annons:
Carmarino
12/3/17, 2:06 PM
#1

Nej, jag går inte i kyrkan till jul. De enda gångerna jag går i kyrkan är om det är bröllop, dop eller begravningar.

Brukade säga att det enda som kunde få mig att delta i julottan var om jag fick åka dit med häst och släde, men inte ens det skulle få mig att gå i julottan numera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
12/3/17, 2:52 PM
#2

Nix. Går inte till kyrkan till jul. Som sagt är det om jag måste på dop, bröllop eller begravning. Ser inte vitsen med att kyrkan ska duga för mig till jul när jag inte går någon av dom andra dagarna om året.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JMW
12/3/17, 3:50 PM
#3

Egentligen inte men eftersom jag sjunger i kör så är jag i kyrkan vid varje gudstjänst som hålls i juletid. Det är faktiskt riktigt fint och stämningsfullt. Har också sjungit på julaftonen kl 22:00 i många år nu. Så fint. Jag är inte troende eller religiös men älskar att sjunga i kör.

DesK
12/3/17, 6:06 PM
#4

Jag går i kyrkan året om. Det är något visst med att följa kyrkoårets växlingar och advent- och jultid vill jag helst inte missa. Mina barns far och båda barnen sjöng i diverse olika kyrkokörer, så det har alltid varit en del av mitt liv och jag har alltid varit mer eller mindre kyrkligt aktiv. Nu har jag förmånen att bo in en högkyrklig församling och dessutom granne med ett kloster, så det är lätt och enkelt att promenera till kyrkan och/ eller klostrets underbara kapell. Just idag var det många ungdomar i kyrkan också och jag fick sällskap hem med en av systrarna i klostret, vi samtalade om det viktiga i att umgås över generationerna, så att alla känner att det finns något för dem i kyrkan och i gudstjänstlivet 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
12/6/17, 7:29 AM
#5

Ja det gör jag, Jag går sporadiskt i kyrkan även året om. Går dock inte bara i kyrkan där jag bor, i helgen var jag i Kolsva en av orterna som ligger i närheten av min sommarstuga.

Upp till toppen
Annons: