Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 648 ggr
[Antonia-1986]
2017-11-29 17:49

Julklappsöppning på julafton eller juldagen?

Är det någon här som bor i Sverige, och ändå öppnat julklapparna på juldagen och ser det som den stora dagen? I Sverige har ju julafton i praktiken blivit julens huvuddag (utom i kyrkan, där är ju juldagen så klart huvuddag)?

Jag är framför allt intresserad av ni som firar mest på juldagen främst för att ni är intresserade av att ändra lite traditioner. Inte så mycket de som härstammar från länder där juldagen är störst, och inte de som på grund av skilsmässa försöker få firandet att passa ihop.

Jag tycker det här inlägget i Expressen från 1 december 2015 är riktigt intressant:

https://www.expressen.se/debatt/traditioner-ar-inte-samhallets-ansvar/

Annons:
Carmarino
2017-11-29 18:04
#1

Vi har alltid firat den 24 december, och vi har aldrig sett någon anledning att ändra på det.

Tycker också att inlägget i Expressen är intressant, för det är ju så att traditioner förändras. Så gör även julfirandet beroende på förändringar i familjen. Som barn firade vi riktiga "Fanny och Alexander"-jular, men när mina föräldrar skildes så förändrades det - och det gick bra det också.

Har firat julafton ensam med min mor några gånger, och vi hade det väldigt mysigt. Sedan har jag firat med släkten också, och även det har varit väldigt trevligt. Det gäller bara att anpassa förväntningarna efter omständigheterna. Allt måste inte vara som det alltid har varit, för då blir man bara besviken.

Själv tycker jag om själva stämningen tiden innan jul, och när julafton är över känns det lite tomt en stund. När sedan granen börjar barra en massa, känns det rätt skönt att slänga ut den och rensa undan julpyntet.

Hade man haft julpyntat året om så hade det inte varit något speciellt med julen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2017-11-29 18:26
#2

Jag har ibland öppnat paket på juldagen men inte de flesta utan det hade med att man tex var hos mamma julafton och pappa juldagen. Då öppnade man dom från släkt som inte var närvarade och mammas, syskons m.m på julafton och pappas, farmor och farfars på juldagen.

Men det hade inget med att man öppnar på juldagen i andra länder utan för att våra föräldrar skulle kunna ha en liten del var

l'm back

DesK
2017-11-29 20:24
#3

När mina barn var mycket små, införde vi en tradition med att öppna eb eller två klappar på julafton, likadant på juldagen och annandagen och så fortsatte det till julklapparna var slut. Detta gjorde att barnen kom ihåg vem de fått sina julklappar av och kunde tidigt själva tacka rätt person för rätt klapp.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

lunaticIam
2017-11-29 23:36
#4

När jag var liten öppnade vi på julafton och det har jag väl hållit fast vid sedan dess. Det händer ibland att det öppnas den 25:e också men då med andra släktingar/vänner som inte hanns med under julafton :)

Upp till toppen
Annons: