Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2273 ggr
[Antonia-1986]
11/29/17, 5:15 PM

Barn och jultomten

En sak jag alltid undrat är varför är tycker vissa det är så viktigt att barn tror på jultomten?

Är det för att man skall säga att Jultomten kommer inte till barn som varit stökiga, utan att själv få skulden? Eller något annat?

Annons:
Honestyisdead
11/29/17, 5:20 PM
#1

Det gör ju julen mer magisk. Jag är glad att jag fick tro på tomten som barn.

Carmarino
11/29/17, 5:36 PM
#2

Vet inte om det är så viktigt precis, men det är ju trevligt om de kan få göra det när de är små.

Trodde själv på tomten när jag var liten, men jag minns faktiskt inte när jag slutade med det. Var nog inte så gammal när jag slutade tro på tomten, men vi hade tomte ytterligare några år ändå har jag för mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Antonia-1986]
11/29/17, 5:38 PM
#3

Jag slutade tro på jultomten jättetidigt.  Är glad för det.

Aleya
11/29/17, 5:51 PM
#4

#3 varför är du glad för det? Jag tyckte det var mysigt att tro på tomten. Det var det som gjorde julen magisk och spännande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
11/29/17, 6:28 PM
#5

Jag tror aldrig att mina föräldrar berättade att jultomten fanns, lite spelade dom med däremot.

Jag slutade tro på tomten ganska tidigt men jag gillade ändå när h*n kom. Jag själv var "tomtelisa" flera år som barn också

l'm back

[Antonia-1986]
11/29/17, 6:43 PM
#6

Klart det funkar utan att tro på Jultomten. Födelsedagarna var ju också spännande, grejen var ju vad som fanns i paketen.

Sedan har ju julen massa grejer runtomkring (traditioner, lekar, bak och så varar den längre) så den blir ännu mer spännande än en födelsedag.

Annons:
Honestyisdead
11/29/17, 6:46 PM
#7

För mig handlade det inte om vad som fanns i paketen utan det var tomten som var spännande. Usch så tråkig en jul utan tomte hade varit!

Aleya
11/29/17, 6:46 PM
#8

#6 jo men jag undrade mer varför du var glad för att inte tro på tomten? Jag menar det är ju inte som att tro på saker som inte finns när man är barn är direkt något som man skadas av resten av livet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anne.K
12/3/17, 3:58 PM
#9

Julen blir ju mer magisk om man har en tomte eller liknande att tro på när man var liten. Jag trodde på tomten som liten och ganska länge tack vare att mina föräldrar verkligen fick det att kännas realistiskt då tomten aldrig visade sig för oss, utan vi hittade alltid julsäcken utanför vår ytterdörr. Tomten hade ju bråttom att hinna dela ut julklappar till alla världens barn så han hann ju bara släppa säcken och åka vidare. :) Det är ett väldigt kärt och mysigt minne jag har från barndomen och det kändes ju så magiskt och spännande. 

Jag har startat samma tradition med min egna dotter med säcken utanför dörren, och hon blir ju helt lyrisk och det är så underbart att se hur glädjen strålar ur ögonen på henne. Vi kör även med att under natten innan julafton så har en tomtenisse varit inne hos oss och lämnat ett enda paket under granen och så har vi gjort fotspår av florsocker (som föreställer snö) mellan gran och dörr och hon tycker ju det är sååå spännande när hon vaknar på morgonen och nissen har varit och lämnat ett morgonpaket åt henne. Jag vill att hon ska få uppleva samma magi som jag gjorde som barn. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Carmarino
12/3/17, 4:05 PM
#10

Så mysigt Anne.K. 🙂

Tycker själv om att titta på filmer där barn bevisar att tomten faktiskt finns, typ Miracle on 34th Street (Det hände i New York).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
12/3/17, 4:31 PM
#11

#9 Så hade vi det dom flesta jular. Man fick aldrig se honom men han plingade på dörren när han lämnade klapparna ;)

Upp till toppen
Annons: