Annons:
Etikettbarnslig-jul
Läst 3558 ggr
jollycox
11/5/17, 2:24 PM

SVTs julkalender 2017

I år heter julkalendern Jakten på tidskristallen.
Citat från dn.se:
"Det här året heter kalendern ”Jakten på tidskristallen”, och kretsar kring tre elever på internatet Framtidsakademin och deras lärare professor Styregaard. Onda krafter hotar att stanna tiden dagen innan julafton, och barnen är de enda som kan rädda högtiden och världen med den. Enligt SVT ska julkalendern vara ”ett spännande och juligt sci-fi-äventyr”.  "

Här kan man tjuvkika på den
https://www.svtplay.se/klipp/15807023/tjuvkika-pa-julkalendern-2017

Vad tycker ni?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Carmarino
11/5/17, 2:28 PM
#1

Hoppas den lever upp till att vara "spännande och julig". 🙂

Se även den här tråden: https://julen.ifokus.se/discussions/58986c2c8e0e7423170001f8-arets-julkalender-2017


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
11/5/17, 2:38 PM
#2

Jag tycker den verkar spännande i alla fall. 🙂

Såg pappkalendern till i affären här om dan. Den såg också spännande ut. Så hoppas den håller vad den lovar i år! 😎

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

flocken
11/5/17, 2:41 PM
#3

Hoppas detn är bra. Förra årets var en av de bästa på länge.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
11/5/17, 2:45 PM
#4

Ja, den verkar spännande. Hoppas att den lever upp till förra årets kalender, för jag håller med dig flocken, den var en av de bästa på länge.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

flocken
11/5/17, 2:53 PM
#5

#4 hela familjen satt klistrade framför julkalendern förra året. Riktigt lyckad. Årets har mkt att leva upp till

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[GIKmio]
11/5/17, 3:07 PM
#6

Jag som inte följt en julkalender på över 25 år hoppas att man funnit julstämningen i handlingen..

Annons:
Carmarino
11/5/17, 3:58 PM
#7

#5 Ja, det har den verkligen. Kan ju erkänna att varken Rickard Wulff eller Eva Rydberg hör till mina favoriter, men jag hoppas att jag kan bortse från det när jag kollar julkalendern.

#6 Det hoppas jag också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
11/5/17, 4:15 PM
#8

Nej, nej och åter nej.. julkalendern på TV skall innehålla tomtar, vättar, eventuellt änglar, Jesus och en vitskäggig man som skrockar Ho-ho.. annars så blir det ingen riktig Jul!

Dvs jag struntar i Julen numera och firar i stället Felize Navidad och prospero ano y felicidad, på stranden i varmare trakter, helt enligt Jesus tradition!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
11/5/17, 4:20 PM
#9

För övrigt.. Nemas problemas med Felice Navidad.. det är dansen kring granen som är lite knepig och kräver en del övning!

Såå.. ni har bara någon månad kvar att öva på.. så sätt igång genast!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
11/5/17, 4:20 PM
#10

Svenska tomtar skrockar inte Ho-ho, de säger "finns det några snälla barn". 😉

Tror nog att det dyker upp några tomtar och vättar i årets julkalender också. I förra årets julkalender var det rikligt av dem i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
11/5/17, 4:29 PM
#11

Mnjae.. de hoahoade på TV när jag var barn.. oså sjöng Bengt Feldrich alltid "ser du stjärnan i det blå"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
11/5/17, 4:45 PM
#12

En helt annan svensk jultradition är att skjuta Julgran!

Vilket skall göras minst en vecka före juafton!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[GIKmio]
11/5/17, 4:52 PM
#13

#12 Du är lite Off Topic nu 😃Bengt Feldrich sjunger fortfarande "ser du stjärnan i det blå"! på julafton..

Annons:
Zepp
11/5/17, 4:53 PM
#14

För övrigt;

Jag är en lugn person, måttfull och  balanserad.

Jag är tyst och still och det skall mycket till innan jag blir exalterad.

Men jag har en last som håller mig fast i ett järngrepp varje vinter.

När året är slut och slädarnas medar slinter.

Jag vill ha mer Felize Navidad i varmare trakter!

Tills vintern går över!

Och mer Arne Wise i rutan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
11/5/17, 5:01 PM
#15

#13

Mm.. kunde lixom inte hejda mig.. med tanke på Felize Navidad.. och att jag redan beställt resan till Playa Inglese dagen före Julafton.🤤☺️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jollycox
11/5/17, 6:23 PM
#16

#1 Letade efter en befintlig tråd för årets julkalender men hittade inte, den var nog för gammal.  :)

#3 Håller med dig helt!

Jag tycker att den påminner lite om vintergatan, ni som sett dom serierna med Peo, Mira och Gaia. Med rymden och så.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zepp
11/5/17, 6:41 PM
#17

#16

Risken finns att jag spammade den tråden oxo?

Det är en tradition jag har.🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
11/5/17, 9:32 PM
#18

#12 Det verkar effektivare än att använda yxa. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
11/5/17, 9:34 PM
#19

#16 Den andra tråden är från februari, så ja, det var ett tag sedan. 😃

Den gamla tråden finns att hitta under "Aktuellt just nu". Lägger in denna också där, så fortsätter vi här istället. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
11/5/17, 9:55 PM
#20

#18

Prexis.. superefktivt, det var väl på järnåldern/vikingatid man använde yxa?

Iallafall.. sen den tiden så var det mannen i huset som hade som uppgift att skjuta en gran.. men nu så är vi väl så emanciperade att även kvinnan i huset har licens ?

Hur som helst traditioner i alla ära.. men alla bör då oxå ta vissa hänsyn.. det får man lära sig på jägarexamen.. se till att ingen hare trycker under grenarna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Carmarino
11/22/17, 1:32 PM
#21

Lite information om årets julkalender Jakten på tidskristallen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jinglebelle
12/12/17, 8:03 AM
#22

Återuppväcker den här tråden igen.

Min fråga lyder, är det någon som kikat något på årets julkalender? Vad tycker ni i så fall om den, såhär långt?

Carmarino
12/12/17, 9:23 AM
#23

Har tittat på den. Tycker den är "sådär". Kanske det beror en del på att jag inte är särskilt förtjust i Eva Rydberg. Hon spelar över rätt mycket tycker jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/12/17, 9:36 AM
#24

Jag har inte sett ett enda avsnitt. Det är några år sedan jag följde någon kalender, kommer inte ens ihåg vilken som var sist.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jinglebelle
12/12/17, 6:38 PM
#25

Jag har gett den två avsnitt. Men klarar inte heller av Eva Röses agerande riktigt.

Tycker annars att det kan vara lite mysigt att se på julkalendern, även om jag inte är någon slavisk följare. Men i år så känner jag mest njaa..

Carmarino
12/13/17, 6:46 AM
#26

Eva Röse är inte med i den här kalendern vad jag vet. Du menar nog Eva Rydberg. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jinglebelle
12/14/17, 4:36 AM
#27

Men hoppsan! Lite galet där 😂

Annons:
Carmarino
12/14/17, 7:03 AM
#28

Ja, det är inte lätt att hålla reda på alla Eva. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlgaMaria
12/14/17, 11:59 AM
#29

Tycker att årets är en riktig flopp. Vi kollade på kanske 8 avsnitt men sen har vi liksom inte orkat bry oss. Jag och min dotter brukar alltid kolla tillsammans men ingen av oss är intresserad nu. Jag tänker att det var väl väntat att det skulle komma en riktigt kass i år efter några riktigt lyckade julkalendrar de senaste åren. Speciellt förra årets var ju helt magisk!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Carmarino
12/14/17, 12:04 PM
#30

Kollar fortfarande på den, och den har inte blivit bättre OlgaMaria, så ni missar inte så mycket. Kan dock inte låta bli att kolla nu när den har kommit mer än halvvägs. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlgaMaria
12/14/17, 12:07 PM
#31

#30 Tack för upplysningen! Haha :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tjeja
12/14/17, 11:33 PM
#32

Tittar på den fortfarande, men mest för att det bara råkat bli så att jag tittat på tv just när den har gått samt att jag är så förtjust i Sci/fi och speciellt SG som portalen påminner om (tagits från typ).

Själva programmet i sig självt känns väldigt enformigt och tjatigt på något vis i övrigt tycker jag. Inte känns den speciellt julig heller. 

Nej detta året är kalendern inte någon superhöjdare.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OlgaMaria
12/15/17, 8:29 AM
#33

Tycker det känns som att de velat gå på sci/fi, star wars-tema och med det valt att köra på långsamma och stela dialoger, dåligt skådespel och allmänt segt och torrt. Alltså jag gillar star wars trots detta, men här faller det platt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Antonia-1986]
12/15/17, 12:15 PM
#34

Bara att SVT vågar satsar på science fiction tycker jag är väldigt roligt. Julen ligger där lite i bakgrunden. Var dock besviken på att Luciadagens avsnitt inte hade Luciatema.

Annons:
Carmarino
12/15/17, 1:27 PM
#35

Gillar också sci-fi-temat, men skådespelarna är så stereotypa, och spelar över alldeles för mycket. Barnen är faktiskt de bästa.

Håller med dig Antonia. Tror inte ens de nämnde Lucia i avsnittet i onsdags. Normalt brukar det ju åtminstone finnas någon lite hänvisning till luciafirande, men kan inte minnas att det fanns något alls i årets kalender.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

jollycox
12/17/17, 4:09 PM
#36

Jag tycker den är sådär. Väldigt förutsägbar men har blivit lite bättre nu senaste dagarna.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Åsa S
12/20/17, 12:17 PM
#37

Och jag älskar den och jag gillar alla serier och filmer de stulit scener från både jag och min man sitter och pekar ut sånt man sett i andra filmer ex. är ju Richard Wolffs arm väldigt lik Hellboys arm och liknande.

Carmarino
12/24/17, 3:44 PM
#38

Nu är julkalendern slut för i år. Håller med jollycox om att den blev bättre de senaste dagarna, men det tog ju några veckor.

Ni som har sett hela, vad tyckte ni om den?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
12/24/17, 4:29 PM
#39

Har inte sett allt. Jag ska kolla sen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

angest
12/24/17, 11:26 PM
#40

Riktigt dålig tyckte jag tyvärr

Carmarino
12/25/17, 12:33 PM
#41

Över lag tyckte inte jag heller den var bra, men de sista avsnitten var rätt okej.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
jollycox
12/25/17, 3:51 PM
#42

I helhet, ingen höjdare.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: