Prathörnan

Prathörnan (OT)

2017-09-13 18:23 #0 av: Carmarino

Tänkte vi kunde ha en liten prathörna där vi kan prata om allt möjligt. Det behöver inte handla om julen, men det är roligt om det gör det.

Har själv nästan börjat komma i lätt julstämning eftersom jag följer tidningen Hembakat på Instagram. De har börjat förbereda sitt julnummer nu, så det kommer lite bilder på olika julgodsaker lite då och då. Idag visade de en bild på "Saffransbaba med clementin". Vet inte vad det är, men det ser gott ut. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-09-13 21:42 #1 av: Jinglebelle

Men så mysigt! Och saffransbaban såg väldigt god ut. Nyfiken som jag är så var jag tvungen att göra en sökning på vad det kunde vara och det tydligen är "vanlig" baba i alla fall ett litet bakverk som man äter indränkt i rom. Helt nytt för mig!

Har också börjat komma i lite julstämning till och från. Säkerligen eftersom hösten är i antågande och jag just nu sitter på jobbet och filar på alla årets julordrar.

Har också hittat till http://ilovechristmas.se/ , en liten nystartad bloggportal för julbloggar. Trevligt och fint Glad

Anmäl
2017-09-14 06:38 #2 av: Carmarino

Vilken trevlig länk. Ska kolla lite närmare på den lite senare, när jag har bättre tid. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-09-16 02:14 #3 av: Tarotstollan

Jag funderar allvarligt på att strunta helt i julen i år! Tyst
Jag tyckte inte julen var kul förra året och ärligt talat har jag upptäckt att jag missat eller helt enkelt inte orkat bry mig plocka ner allt pynt från förra året ännu.
Tänker som så att om jag struntar i julen i år så kanske jag tycker det är roligare nästa jul, om jag lever då!
Å andra sidan, vem vet, jag kanske ändrar mig sen......KämparFunderar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2017-09-16 11:16 #4 av: Carmarino

Ingen press. Gör som du tycker. Julen ska inte vara krav, utan glädje. Bättre att lägga ribban lågt och kanske bara känna lite julstämning, än att stressa så att du inte orkar med julen alls. Kramas

Anmäl
2017-09-16 23:00 #5 av: Tarotstollan

Jo, det är ju sant men så är det ju det här med tradition, det kommer nog att vara konstigt utan julgran och julgardiner och pynt.....Funderar
Jaja, den som lever får se hur det blir!Oberörd

Anmäl
2017-09-17 10:59 #6 av: Carmarino

Börja lite smått med en bordsgran (om du har, annars kan en liten prydnads-en också fungera) och fäst lite pynt i gardinerna, så blir det ändå lite julstämning. Skulle du sedan känna att du hinner och orkar kan du utöka efter hand. Spela sedan lite julmusik, så känns det förhoppningsvis lite juligare.Glad

Fast om du inte har plockat ner allt julpynt sedan förra julen, så behöver du ju inte göra så mycket mer. Skämtar

Anmäl
2017-09-17 23:12 #7 av: Tarotstollan

Damma......Gapskrattar

Anmäl
2017-09-18 06:31 #8 av: Carmarino

Tummen uppSkrattar

Anmäl
2017-09-21 17:55 #9 av: Carmarino

Om ni vill börja öva på julsånger redan nu, för att riktigt hinna lära er texterna, så finns det många att välja på här: http://www.julsånger.se/

Det finns dock inga noter till, men nog vet vi väl hur melodierna är ändå? Skämtar

Anmäl
2017-09-21 21:37 #10 av: Tarotstollan

Oj redan, ja det kanske är lika bra att harkla sig och sätta igång!SkämtarLyssnar på musik

Anmäl
2017-09-24 18:43 #11 av: jollycox

Igår började jag komma i julstämning Vinkar
Liten nackdel att komma i julstämning så tidigt är att jag blir nästan less lagom till december.

Anmäl
2017-09-24 18:46 #12 av: Carmarino

Du kanske kan pausa julstämningen emellanåt, så att den varar ända till julafton? Glad

Anmäl
2017-09-24 18:57 #13 av: jollycox

Ja jag får försöka Skämtar

Anmäl
2017-09-24 19:35 #14 av: Tarotstollan

#11. Vad var det som triggade igång det?

Anmäl
2017-09-25 16:17 #15 av: jollycox

#14 Jag vet inte riktigt, att det är mörkare ute på kvällarna är nog en orsak.

Anmäl
2017-10-03 07:51 #16 av: flocken

Här blev det nästan lussebullsbak i helgen. Hindrade mig o gjorde vaniljbullar. Även börjat titta efter julskinka i affären.

Sajtvärd rexkanin & fibromyalgi Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2017-10-03 09:18 #17 av: Carmarino

#16 Har sett flera lussebulledegar i mitt instagramflöde den senaste tiden, så det är tydligen många som börjat förbereda redan nu. Fast det har förstås många gånger varit tidningar som måste vara ute i god tid med bakning till julnumret. Glad

Själv har jag bakat saffransbröd även om det inte har varit jul. Bakar man inte ut degen som lussekatter så tycker jag gott att man kan baka med saffran. Så du får satsa på saffransbröd nästa helg istället. Visa gärna resultatet här på sajten. Tummen uppGlad

Anmäl
2017-10-03 11:40 #18 av: flocken

#17 får se om jag får till lite saffrans bullar.

Redan börjat planera årets julpyssel. Jag o en väninna ses med alla barn o bakar pepparkakor. Sen alltid något nytt. Förra året gjorde vi blockljus. Året innan dess chokladhus

Sajtvärd rexkanin & fibromyalgi Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se / vh Mette
Anmäl
2017-10-03 14:01 #19 av: Carmarino

#18 Så mysigt. Tror att barnen kommer att minnas det med glädje när de blir äldre.

För många år sedan brukade min mor och jag börja med julbroderier redan i augusti, och efter några år ville min brorson vara med, för han tyckte det var så mysigt. Det gjorde väl en del till att vi alltid brukade ha fikabröd och en skål med godis på bordet. Glad

När det började bli lite mer höstväder (september-oktober ungefär) så spelade vi även julmusik när vi broderade, så att vi riktigt skulle komma i stämning. Glad

Anmäl
2017-10-17 20:00 #20 av: flocken

Idag åkte denna säsongens första julskinka i korgen när jag handlade. Eller som det kallas, helg skinka. Se hur många vi hinner äta innan julafton

Anmäl
2017-10-17 20:56 #21 av: Carmarino

#20 Har de börjat sälja dem redan? Ja, det är aldrig fel att tjuvstarta på skinkan. Den går att använda till mycket.

Får kanske köpa en och göra lite lapskojs. Visserligen är det normalt inte skinka man använder till det, men det bryr jag mig inte om.

Min version av lapskojs är för övrigt så långt ifrån "normalreceptet" man kan komma. Jag gör helt enkelt potatismos och blandar ner tärnad skinka i moset. Serveras med lingon. Snabbt, lätt och jättegott. Skrattar

Anmäl
2017-10-18 06:12 #22 av: flocken

#21 Jag har letat länge. Netto hade.
Lapskojs som är så gott. Jag kör julskinka blandat i potatismos, brunsås till. Min man vågade knappt prova.

Anmäl
2017-10-18 06:14 #23 av: Tarotstollan

#22. Vad tyckte han när han hade smakat?

Anmäl
2017-10-18 06:18 #24 av: flocken

#23 lite misstänksam. Själv var det riktig lyx mat när man var liten

Anmäl
2017-10-18 06:19 #25 av: Tarotstollan

#24. Tror faktiskt inte jag ätit lapskojs någon gång.

Anmäl
2017-10-19 14:21 #26 av: Carmarino

Såg nyss detta i min profil:

Insider till: 2032-12-24

Alltså Julafton om 15 år! Tummen uppGlad

Anmäl
2017-10-26 16:55 #27 av: jollycox

Imorse när jag drog upp rullgardinerna möttes jag av Narnia. Ni kan nog lista ut vad jag menar. Snacka om att jag blev glad och julkänslan är här igen.

Anmäl
2017-10-26 17:39 #28 av: Carmarino

Härligt. Här har det varit solsken och runt 10-12 grader varmt, så det är inte direkt juligt. Fast inombords har julkänslan börjat komma åtminstone. Glad

Anmäl
2017-10-26 18:36 #29 av: flocken

#27 åh så mysigt. Här +15 o sol under dagen.
Men planering inför julpyssel o julklappar är i full gång

Anmäl
2017-10-26 22:36 #30 av: Tarotstollan

Jag känner fortfarande ingenting inför julen.

Anmäl
2017-10-27 06:41 #31 av: Carmarino

#30 Det är ju bara oktober ännu. Alla är ju inte som vi riktiga julfreakar som kan känna julstämning på sommaren. Glad

Anmäl
2017-10-27 07:44 #32 av: flocken

#31 när lilla sonen ska sova så ska jag alltid sjunga. Även mitt i sommaren så blir det " sockerbagaren" & " 3 gubbar från pepparkakeland"
Min man blev allmänt sur när jag började prata julpyssel i september. Vadå bara 3 mån kvar då ju.

O Hur ska man få en envis man att ändra " Vi har alltid gjort så på julen & kan inte ändras" till att våga prova något nytt?
Vill ex ha julfika ute i skogen. Jag är en skogsmulle. Eller varför inte grilla korv?
Sen lite mer grönt på julbordet? Grönkål är ju supergott

Anmäl
2017-10-27 09:53 #33 av: Carmarino

#32 Du får visa din man alla annonserna för julbroderier som brukar komma i augusti. Skrattar

Det är ett dilemma när man har två helt olika jultraditioner och ska försöka jämka ihop dem. Är glad jag har sluppit det. Visserligen har mitt julfirande ändrats genom åren, men i grunden är det ungefär samma. Det har bara minskats ner en del - och jag har själv fått bestämma.

Fast det tror inte de som besöker mig under julen på. Har alltid fått höra att jag har så mycket julpynt, och då har jag ändå inte mer än en bråkdel av vad jag har brukat ha. Glad

Anmäl
2017-10-27 10:00 #34 av: Jinglebelle

#27 Här är det också Narnia vibbar! Mysfaktorn är total Kär

Har där av faktiskt totalt tjuvstartat pyntandet och fått fram en väldigt diskret adventsstjärna i sovrummet.  

Angående jultraditioner #32, så är väl just att man har lite olika föreställningar och idéer det som kan göra firandet speciellt? Plockar man det som är viktigast för var och en så hittar man sina gemensamma i slutändan. Även om det kan bli lite av en dragkamp Skämtar

Anmäl
2017-10-28 16:37 #35 av: Carmarino

Vill du ekipera dig till jul så finns det lite olika tröjor att välja mellan. Glad

https://www.allas.se/billiga-jultrojor-roliga/

Anmäl
2017-10-28 20:03 #36 av: Tarotstollan

#35. Inte riktigt någon som föll mig i smaken!Skämtar

Anmäl
2017-10-28 20:21 #37 av: flocken

Jag som sagt älskar tiden innan julafton. Men avskyr självaste julafton. Vi börjar dagen med kyrkogården för att sätta ljus hos vår dotter. Sen hon lämnade oss avskyr jag alla högtider när familjen ska ses. Det fattas en.
Säkert därför jag vill ändra allt. Mår bäst i skogen.

Anmäl
2017-10-28 21:24 #38 av: Jimmy.L

Regnade när jag besökte höstens sista Bondens egen marknad på Södermalm i sthlm. Inhandlade najad lax och kallrökt lax, Blir mer av den varan när dom håller sin julmarknad i slutet av november.  

10-12 november åker man på en liten tripp med båt och hotellnätter på en ö. 

Anmäl
2017-10-31 07:57 #39 av: Jimmy.L

Runt + 0 ute och det snöar lite.

Anmäl
2017-10-31 12:11 #40 av: Carmarino

Ingen snö i sikte här. Drygt noll och blåsigt - som vanligt. Tydligen är det varmare väder på väg, med temperaturer runt 6-8 grader.

Anmäl
2017-10-31 13:25 #41 av: Jimmy.L

Japp det ska bli lite varmare ute. 

Anmäl
2017-10-31 14:18 #42 av: Carpinus

Inköpt årets första lussekatter plus julmust därtill idag, enligt Oscar Wildes devis
"Det enda sättet att bli kvitt en frestelse är att ge efter för den."

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-10-31 14:32 #43 av: Carmarino

#42 Har du bildbevis? Glad

Anmäl
2017-10-31 14:46 #44 av: Carpinus

#43 Så klart!

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-10-31 14:48 #45 av: Carmarino

#44 Julmusten då? Glad

Letar du efter russinen i kakan, eller var lussekatten så liten att det var svårt att hitta den? Skämtar

Anmäl
2017-10-31 14:51 #46 av: Carpinus

Du ville ju ha bevis, och då använde jag Sherlockmetoden.Får idé

Anmäl
2017-10-31 14:56 #47 av: Carmarino

Aha, du menar så. Tummen upp

Anmäl
2017-10-31 15:04 #48 av: Carpinus

#45 Mustkylaren har inte varit använd på ett tag, så den är inte så välputsad.

Anmäl
2017-10-31 15:10 #49 av: Carmarino

#49 Tjusigt. Det gäller att servera musten med stil, och det har du ju lyckats med. Tummen uppGlad

Anmäl
2017-11-02 05:11 #50 av: flocken

Titta vad 5 åringen ställde fram.
Bad mannen ordna ljusslingorna ute. " Nu! Är du galen. Vänta åtminstone till mitten av november "
Tur att han inte bor i mitt huvud 😁

Anmäl
2017-11-02 06:24 #51 av: Carmarino

Det är ju ändå november så... Tummen uppSkrattar

Anmäl
2017-11-09 07:40 #52 av: Tarotstollan

Måste säga att jag blev förvånad igår!
Var nere på Ica och hämtade deras Ica blad, som går från måndag - söndag, med veckans billiga varor, döm om min förvåning när jag fick se att "Veckans fika" var Kaffe & Semla!Förskräckt
Kunde de inte hittat på något annat, nu när det snart är Advent?!Nörd

Anmäl
2017-11-09 07:46 #53 av: flocken

#52 Nej inte semla 🙈 lussebullar ska det vara nu.

Anmäl
2017-11-09 07:53 #54 av: Tarotstollan

#53. Ja, det hade passat betydligt bättre!Dreglar

Denna hade jag velat ha som påslakan:
https://sovtex.se/jul-2016/jul-vaxduk-bla

Anmäl
2017-11-09 13:31 #55 av: Carmarino

#52 Nä fy! Kan vi inte få fira jul först, innan de börjar med fastlagsbullar? Får kolla när jag kommer till ICA nästa gång. Kommer i så fall att tala om för dem vad jag tycker. Arg

Anmäl
2017-11-09 13:33 #56 av: Carmarino

#54 Den hade jag också velat ha som påslakan. Synd att det är vaxduk, för det blir lite styvt om man skulle vilja sy lakan av den. SkämtarSkrattar

Anmäl
2017-11-09 14:03 #57 av: Carmarino

Såg att man nu kan "dricka lussebullar". Ett skånskt bryggeri har tagit fram ett julöl med smak av saffran, citrus och mandel. Inget för mig, men kanske någon annan tycker det är något att testa. SkrattarDrink

Anmäl
2017-11-09 15:39 #58 av: flocken

#57 njae... Tror jag hoppar över den ölen

Anmäl
2017-11-09 15:56 #59 av: Carpinus

#57 Anything goes...Skämtar

Anmäl
2017-11-09 23:22 #60 av: Tarotstollan

#56. För inte prata om hur kallt det skulle bli att dra på sig det påslakanet!!!Skämtar

Anmäl
2017-11-10 06:26 #61 av: Carmarino

#60 Ja, fast många vaxdukar har ju tunn filt på baksidan, för att den ska ligga still på bordet. Glad

Anmäl
2017-11-10 06:32 #62 av: Jimmy.L

#61 Du får göra en kjol av den. Skämtar

Anmäl
2017-11-10 06:34 #63 av: Tarotstollan

Ja men det funkar ju inte som påslakan då, man kan ju inte vända på det.

Hoppades att det skulle funnits tjusiga jul påslakan på detta stället, eftersom jag alltid letar efter jul och vinter påslakan men ännu inte hittat några snygga!Ledsen

Anmäl
2017-11-10 06:36 #64 av: Jimmy.L

Kortare weekendresa idag till en ö, 

Anmäl
2017-11-10 06:39 #65 av: Carmarino

Har inte heller hittat några snygga påslakan till jul, så jag har löst det så att jag lagt en julpläd över täcket. Glad

Hittade tyvärr inget foto på bara pläden. Fotot är taget efter en leksession med katten i sängen. Skrattar

Anmäl
2017-11-10 16:15 #66 av: flocken

En omgång lussebullar färdiga. Redan ätit 2 st.

Anmäl
2017-11-10 16:43 #67 av: Carmarino

Det ser gott ut. DreglarTummen upp

Anmäl
2017-11-10 16:44 #68 av: Carmarino

Lägg gärna in bilden i den här tråden också, så får vi njuta dubbelt: Glad

https://julen.ifokus.se/discussions/5872903ece12c43376000558-julbakat

Anmäl
2017-11-10 17:08 #69 av: Jimmy.L

Ska se om jag kan hitta lite julstämning här på ön.

Anmäl
2017-11-10 17:13 #70 av: Carmarino

Det låter som en bra idé. Tummen uppGlad

Anmäl
2017-11-10 22:45 #71 av: Tarotstollan

#65. Jättefint, katter och tomtar hör ihop!Tummen upp
#66. Ser gott ut men tyvärr är jag överkänslig/allergisk mot saffran.

Anmäl
2017-11-11 06:09 #72 av: flocken

#71 Så tråkigt. Saffran som är så gott.

Har det problemet med apelsin, nötter , mandel.

Anmäl
2017-11-11 09:45 #73 av: Jinglebelle

Min julpepp dog igår när jag fick veta att min sambo kommer att jobba 12-23 på julafton (plus kvällen innan, dagen efter osv.).
Vi bor 97 mil ifrån min familj, släkt och vänner. Det arbete jag har gör att jag  jobbar på för fullt fram till dan före dopparedagen, vilket gör att jag inte har möjlighet att ta mig hem. 

För min del så är det absolut viktigaste och själva kärnan av julen att man umgås med nära och kära. Så hur kan man applicera julmys på att sitta ensam? Någon som har erfarenhet eller idéer? Känns helt hopplöst just nu.

Anmäl
2017-11-11 10:10 #74 av: Carmarino

Tråkigt. Har inga tips mer än att ni kanske kan försöka fira någon annan dag istället, och att du ägnar julafton åt någon aktivitet du tycker är trevlig. Det blir naturligtvis inte samma sak, men det är nog inte så mycket annat att göra tyvärr.

Anmäl
2017-11-11 13:43 #75 av: Jimmy.L

#70 En och annan butik här på ön hade lite julpynt i fönstren.

Anmäl
2017-11-11 14:32 #76 av: flocken

3 fynd. Lyktan lyser snön virvlar när den är på.
Sen 3 adventsljusstakar, 2 stjärnor o lite annat smått och gott

Anmäl
2017-11-11 16:42 #77 av: Carmarino

#75 Tog du inget foto? Glad

Anmäl
2017-11-11 16:45 #78 av: Jimmy.L

#77 Jo då men jag kan tyvärr inte ladda bilder till denna surfplatta får bli i nästa vecka då blir det även massa bilder här i från.

Anmäl
2017-11-11 16:46 #79 av: Carmarino

#78 Aha. Trodde nästan det var något sådant, för du brukar ju vara bra på att lägga med bilder. Glad

Anmäl
2017-11-11 16:51 #80 av: Carmarino

Var och köpte årets utgåva av pepparkakor från Arbrå ångbageri idag. Orkar inte baka pepparkakor själv, och tycker att de här är väldigt goda.

Såg att de även hade Valdéngårdens ekologiska mandelmassa, så jag kunde inte låta bli att köpa ett paket av den också. Den är dyr men så otroligt god. Köpte den förra året också. Smaksatte med olika likörer och rullade kulor av dem. Hade tänkt doppa dem i choklad, men det blev aldrig av. Kan säga att det inte gjorde ett dugg. De var jättegoda som de var. Tummen upp

Anmäl
2017-11-11 16:52 #81 av: Jimmy.L

Jo jag tog inte med min bärbara dator blir lite mycket att släpa på.

Anmäl
2017-11-11 16:57 #82 av: Carmarino

Förstår det. Vi får vänta tills du kommer hem, och den som väntar på något gott... Skämtar

Anmäl
2017-11-11 17:00 #83 av: Jimmy.L

Tänkte prova en efterrätt vid middagen ikväll som har saffran i rätten.

Anmäl
2017-11-11 17:01 #84 av: Carmarino

Det låter gott.

Anmäl
2017-11-11 22:26 #85 av: Tarotstollan

Såg i förra veckan att de hade satt upp och tänt en elljusstake i ett fönster redan! Fy 17 så smaklöst!Arg

Anmäl
2017-11-12 09:43 #86 av: Rhonda

*BLOSSA alkoholfri grogg'

???? tänkte jag.  Glögg var det. 

Anmäl
2017-11-12 10:22 #87 av: jollycox

#85 1 november var det en här i byn som hade satt upp röda gardiner, stjärnor och adventsljusstakar i fönstrena. Liiite tidigt kan jag tycka.

Idag toksnöar det! Tummen upp ska komma ca 20 cm.

Anmäl
2017-11-12 13:03 #88 av: Carmarino

#85 Vissa gillar att börja tidigt. Själv håller jag hårt på att inte sätta upp adventsljusstakarna i fönstret förrän tidigast kvällen innan första advent.

#86 Skrattar

#87 Här är det 6-7 plusgrader, så ingen snö i sikte. Har faktiskt inget emot det. Glad

Anmäl
2017-11-12 15:22 #89 av: Jimmy.L

Julpynt vid en affär i Visby.

Anmäl
2017-11-12 15:24 #90 av: Jimmy.L

Saffranspannkaka.

Anmäl
2017-11-12 16:27 #91 av: Carmarino

#89 Det var ordentligt juligt där må jag säga. Passade du på att köpa någon julstjärna?

Anmäl
2017-11-12 16:29 #92 av: Carmarino

#90 Det ser gott ut. Är det salmbärssylten som ligger under pannkakan?

Har alltid trott att saffranspannkaka var ungefär som ugnspannkaka, men den här ser ju ut som en vanlig pannkaka.

Anmäl
2017-11-12 16:51 #93 av: Jimmy.L

#91 Nej det blev en burk salmbärssylt i butiken.

#92 Det stämmer, sylten i botten.

Den var lika tjock som en ugnspannkaka bilden lurar en lite. 

Anmäl
2017-11-12 16:54 #94 av: Carmarino

#93 OK, då hade jag inte fått fel för mig beträffande tjockleken på saffranspannkakan. Det kan ju vara bra att veta om jag skulle få för mig att göra sådana själv. Glad

Har aldrig smakat salmbärssylt. Vad smakar den?

Anmäl
2017-11-12 17:01 #95 av: Jimmy.L

Lite som hallon typ. Svårt att beskriva sylten tycker jag men god var den. 

Anmäl
2017-11-12 17:04 #96 av: Carmarino

Ja, den lär ha en speciell smak, så jag förstår att det inte är lätt att beskriva den.

Anmäl
2017-11-12 18:01 #97 av: flocken

Lite utebelysning är uppe nu ❄

Anmäl
2017-11-12 18:18 #98 av: Carmarino

Stämningsfullt. Glad

Anmäl
2017-11-12 18:24 #99 av: flocken

Säger till 5 åringen att vi måste visa tomten var vi bor. Annars hittar han inte.
Även bestämt nu att vi ska på julmässa i Kalmar slott 3 dec

Anmäl
2017-11-12 18:25 #100 av: Carmarino

Ja, det vore ju inte alls bra om inte tomten hittade dit. Tummen upp

Anmäl
2017-11-12 18:38 #101 av: Carmarino

Den 19 december visas en julspecial med paret Mandelmann. De två kommer också att vara julvärdar på TV4.

https://www.dromhemochtradgard.se/da-sands-julspecialen-med-mandelmanns/

Anmäl
2017-11-20 12:57 #102 av: Jimmy.L

Julmarknaden i Gamla stan tvingas öppna senare än vanligt i år. Nu anklagar Centerpartiet den styrande rödgrönrosa majoriteten för att vara julfientliga – och jämför Daniel Helldén (MP) med Grinchen. Men allt verkar i själva verket bero på ett misstag på trafikkontoret.

https://www.dn.se/sthlm/julmarknaden-i-gamla-stan-forsenad-for-forsta-gangen-pa-30-ar/

Anmäl
2017-11-20 13:31 #103 av: Carmarino

Tyvärr är det en betalartikel, så den går inte att läsa utan abonnemang. Ledsen

Suck, varför måste det bli politik av allting. Kan de inte bara konstatera att det blivit fel, och låta det räcka med det.

Anmäl
2017-11-20 15:27 #104 av: Jimmy.L

Den var inte låst förut, handlade om att man i Stockholm stad gjort fel och råkade bara tillåta julförsäljning från 1 advent men nu gjorde man en pudel. Men för marknaden hinner man inte ställa upp bodarna innan första advent.

Anmäl
2017-11-20 17:10 #105 av: Carmarino

Det är rätt vanligt att artiklarna låses efter en stund. Irriterande.

Första advent är ju sent i år, så det kanske inte är så konstigt att det blev fel. Eftersom fjärde advent är på julafton, så är det i år den absolut senaste första advent som går att få, nämligen 3 december.

Anmäl
2017-11-20 17:11 #106 av: Jimmy.L

Jo det skrev dom med i artikeln, kortare försäljning ger lägre intäkter och lägre hyra. 

Anmäl
2017-11-20 17:13 #107 av: Carmarino

Det är ju åtminstone bra att de får betala lägre hyra när det blir kortare tid.

Anmäl
2017-11-20 17:16 #108 av: Jimmy.L

Förloraren blir arrangören och deras välgörenhetsarbete som får mindre intäkter från hyran. 

Anmäl
2017-11-20 17:54 #109 av: Carmarino

Så synd. Då får vi hoppas att de kommer ihåg det till nästa år, för då är det första advent den 2 december.

Anmäl
2017-11-21 18:08 #110 av: Jimmy.L

I helgen blir det första julmarknaden för min del. Kommer självklart ha kameran med mig. Glad

Anmäl
2017-11-21 18:21 #111 av: Carmarino

Den ser vi fram emot att få se bilder ifrån. Tummen upp

Anmäl
2017-11-21 18:50 #112 av: Jimmy.L

Från Facebook. 

En miljon juleljus på över 40 gator, platser och torg. Missa inte invigningen av årets #Stockholmsjul på Brunkebergstorg, nu på lördag kl. 15.00.

Anmäl
2017-11-21 18:55 #113 av: Carmarino

Ska du dit också och fotografera Jimmy?

Anmäl
2017-11-21 19:07 #114 av: Jimmy.L

Tyvärr inte, innan marknaden på lördag ska jag fotografera ett stort konstverk i sthlm. 

Kommer även fotografera Gamla Stans julmarknad och troligen en till senare i dec. 

Anmäl
2017-11-21 19:13 #115 av: Carmarino

Julmarknaden blir säker lika mysig som "Stockholmsjul". Glad

Anmäl
2017-11-21 19:19 #116 av: Carmarino

Det är inte alltid så lätt att veta vilka julklappar man ska köpa. Här är en lista på de julklappar som man helst inte ska köpa. Kan ju vara bra att veta det också. Glad

10 saker du INTE bör ge bort i julklapp

Anmäl
2017-11-21 19:48 #117 av: Jimmy.L

Så en guldfisk till Carmarino är ingen bra julklapp. Skämtar

Anmäl
2017-11-21 22:04 #118 av: Jimmy.L

Det bor ca 58.000 på Gotland, det kom in 500.000 röster på en luciakandidat nu nollställs tävlingen igen. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6826403

Anmäl
2017-11-22 06:49 #119 av: Carmarino

#117 Nej inte precis - men katterna hade nog gillat den. Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.