Annons:
Etikettjulväxter
Läst 5988 ggr
Carmarino
3/14/17, 3:32 PM

Har ni några julblommor kvar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köper gärna amaryllis till jul, och sedan ställer jag undan dem när de blommat klart. Förvarar dem i ett rum som inte har så mycket direkt solljus och där det är rätt svalt. Det händer därför ibland att de blommar om, men oftast inte lagom till jul, utan när de egentligen ska blomma, d.v.s. på våren.

Just nu har jag två amaryllisar med blommor och två som bara har producerat blad. Den vita har tre stora klockor, som alla har slagit ut nu. Den röda har fyra klockor, som nog behöver ytterligare ett par dagar på sig att öppna knopparna. (Bilden togs i lördags.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
3/14/17, 3:46 PM
#1

Åh, vad fin! Visste inte att amaryllis är en vårblomma

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
3/14/17, 3:57 PM
#2

#1 Det är med den som med hyacinten, de är drivna så att blomningen ska komma igång till jul, men deras egentliga blomningstid är på våren. (Knepig artikel, men scrolla ner lite så hittar du texten.)

Jag brukar aldrig göda eller plantera om mina, utan låter bara bladen vissna ner så att kraften går tillbaka ner i löken. Lite beroende på hur stor löken är så kan de blomma om både en och två år i följd. Fast vissa blommar aldrig om, och när de inte längre får gröna blad ens, så slänger jag dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
3/25/17, 1:03 AM
#3

Hade bara hyacinter och när de var överblommade kastade jag dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
3/25/17, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den röda amaryllisen tog lite tid på sig innan alla fyra klockorna slog ut. Nu är den nästan överblommad, och en av klockorna är avbruten. Lyckades dock fotografera den innan klockan trillade av helt och hållet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/8/17, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Upptäckte en stängel på en av de minsta av mina amaryllisar. Stängeln är så tunn att jag trodde det var ett blad först. Inte förrän knoppen började bli lite tjockare såg jag att det faktiskt var en blomstängel. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
4/8/17, 6:38 PM
#6

#5 Julen vara ända till påsk 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Carmarino
4/8/17, 6:43 PM
#7

#6 Åtminstone julblommorna. 😃

Amaryllisen ser jättestor ut på bilden, men stängeln, inklusive knoppen, är bara knappt 20 cm hög.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/29/17, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5 Nu har amaryllisen slagit ut. Det blev bara två klockor, men det var ju också en väldigt tunn stängel. Tror dessutom att löken är från julen 2015, så den har nog förlorat en del av sin kraft nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/29/17, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Till min stora förvåning så hittade jag även en blomma på min vita julkaktus. Den för en rätt tynande tillvaro, men den fick faktiskt rätt många blommor i julas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/25/17, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ytterligare en av mina gamla amaryllisar visade sig ha en knopp. Den är rätt liten och spenslig så det blir bara två klockor, men det är ju inte illa det för en så liten växt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/31/17, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har amaryllisen fått två stora klockor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
5/31/17, 2:04 PM
#12

Waow! Vad roligt! Min amaryllis har blivit misshandlad av "någon" 🐶

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
5/31/17, 2:22 PM
#13

Har dina älsklingar lagt sig på amaryllisen, eller bara använt den som leksak? 😃

Förutom den här amaryllisen så har jag ytterligare fem, men de har bara blad och det lär inte bli några knoppar i dem vad jag kan se. Två av dem är ju de andra två här ovan, så de har redan blommat om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
DesK
5/31/17, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vi har inte gjort nått 😊😇

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
5/31/17, 2:51 PM
#15

Tänk, den minen känner jag igen! Visserligen från mina katter, men den ser likadan ut oavsett vem den kommer ifrån. 😃

Jisses, vad "lilleman" har blivit stor nu. Man skulle kunna tro att ni ger honom gödningsmedel. 😉Det märks verkligen att han är av en mycket större ras.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/6/17, 2:32 PM
#16

Nu har mina amaryllis vissnat ner, och jag ser inga spirande knoppar i några av de andra lökarna. Så nu är julblomningen definitivt över för den här julen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
6/6/17, 6:33 PM
#17

Lilleman växer som ogräs 😃

Julen varade alltså nästan ända till midsommar hos dig, Carmarino 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
6/6/17, 6:36 PM
#18

Ja, åtminstone till pingst i alla fall. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
6/7/17, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Blev väldigt förvånad när det kom en knopp på min amaryllis. Den blommade ju i november. Så här ser den ut idag. Tre klockor blev det. 🙂

Carmarino
6/8/17, 10:56 AM
#20

Så tjusig. Har också haft en sådan amaryllis, och det är en av mina favoriter.

Det är faktiskt inte så svårt att få amaryllisar att blomma om som man tror, men det är många som slänger löken när den blommat över efter jul, för de tycker den ser så tråkig ut.

Låter man dem bara vara, och slänger till dem en skvätt vatten då och då, så blommar många av dem om till våren, eller nästa vår. Fast det beror ju lite på löken förstås. Är det en stor lök så kan den blomma om både två och tre (kanske fler) gånger, medan en liten lök kanske bara blommar om en eller två gånger.

Man behöver inte alls plocka upp löken och lägga den på något mörkt ställe, som jag sett i vissa råd. Man behöver inte ens ge den gödning, utan bara låta bladen (och kanske även stängeln) vissna ner så att kraften går tillbaka ner i löken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
6/11/17, 12:33 AM
#21

Jag har hört att man måste ge dom mycket näring för att dom skall blomma om. Brukar sluta vattna i början på augusti och sen får dom inte en droppe förrän knoppen kommer någon gång vid jul.
Brukar glömma att ge dom  näring regelbundet, men denne hade jag samplanterat med några andra amaryllisar och dom fick både algomin och egentillverkad maskkompost.
Nu har alla klockorna slagit ut och den är ännu finare i verkligheten. Inte så röd utan milt rosa/vit.
Löken köpte jag för 5 kr i Göteborg av holländare som var där och sålde. Det var i augusti och knopparna var redan på väg, det var därför det var så billigt.
Denna gav en sidolök, men det tar väl några år innan den blommar.
Fick också en frökapsel på en, och av fröna var det några som grodde, men bara en klarade sig och är väl några cm stor nu. Skall bli spännande att se hur den blomman blir. Jag hade korsat den med en som hade en annan färg.

Carmarino
6/11/17, 12:05 PM
#22

Har aldrig gett mina amaryllis näring. Det brukar räcka med att låta löken få näringen från de nervissnade bladen. Vattnar dem året om, men inte särskilt mycket. Det brukar bli när jag tycker de ser torra ut. Då får de en skvätt, men inte så att de blir blöta. Kanske några centiliter.

Brukar passa på och köpa amaryllis när de reas ut efter jul. Då får man dem ofta för halva priset eller lägre. Förmodligen för att de oftast har blommat på en stängel redan. Lyckas man hitta en stor lök med en eller två stänglar på väg så blommar de ju ändå. Dessutom brukar det inte vara svårt att få dem att blomma om.

Vill man att de ska blomma till jul så tror jag att man ska göra som du gör, men annars kan man låta dem vara. Då brukar de blomma under våren istället.

Är imponerad över att du lyckas fröså en med lyckat resultat. Håller tummarna för att den blommar, och då hoppas jag att vi får se bild på den här. Blir det inte förrän till sensommaren/hösten/jul, så får du gärna skapa en egen tråd för den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
6/11/17, 12:10 PM
#23

Trodde dom behövde en viloperiod. Skall prova att göra som du. Mina är ju rosa/vita så det passar bättre att dom blommar på våren.
Blir inte lökarna mindre och mindre så småningom om dom inte får näring?

Carmarino
6/11/17, 12:19 PM
#24

Jo, det stämmer att lökarna blir mindre, så vill man ha dem länge får man nog ge dem näring. Mina brukar klara 2-4 omblomningar innan de börjar bli för små. Ofta får de dock blad ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/5/18, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Så här ser årets amaryllis ut. Det är två stänglar med fyra klockor på vardera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/14/18, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hittade den här lilla knoppen idag, när jag skulle vattna blommorna. Trodde nästan att löken var död, så det var en glad överraskning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
3/14/18, 11:48 AM
#27

Ja vi sparar alla amaryllisar o eg. ska man ju ta upp lökarna ur jorden i augusti o lägga dem mörkt o svalt minst 1 månad o sedan åter plantera dem o sätta dem ljust o varmare o då kan man få blomningen till jul. Fast vi är dåliga på att få dem ur jorden o ofta blir det inte att vi låter dem vissna ner förrän i september oktober o min sambo planterade inte om dem förrän i januari o inte kom de ur jorden o fick vila som de skulle heller, men de har också blommat nu o det är bara en lök som inte satt blommor, men den har satt blad så det är i alla fall liv i den.😃

Annons:
Carmarino
3/14/18, 12:07 PM
#28

Själv gör jag inget alls med dem. Låter dem stå kvar i sina krukor och planterar aldrig om dem. Vattnar när jag kommer ihåg det och låter bladen vissna ner när de själv vill.

Vissa behåller sina gröna blad väldigt länge. Ibland kommer det både blad och blommor, ibland bara blommor och ibland bara blad. Ser det som en extra bonus om de blommar om. 🙂

Borde nog kolla igenom alla mina amarylliskrukor, för jag tror att det är en hel del lökar som skrumpnat ihop.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
3/14/18, 12:16 PM
#29

Ja de gör ju tyvärr det, men samtidigt är det som du säger en bonus att de alls blommar om för man låter dem ju leva lite vind för våg. Brukar sätta ut dem på sommaren o då ställer jag 3-4 krukor på ett större blomfat. De står så att de får sol men är skyddade av vedförrådets utstickande tak från hällregn så länge det kommer rakt uppifrån😇 o ibland kommer jag ihåg o vattna dem regelbundet men ofta blir det lite hipp som happ o tur de är så pass tåliga. Svärmor grävde ner sina i rabatten, men vi tog ju bort alla rabatter då vi dränerade om huset o dessutom är ingen av oss överdrivet intresserade av att ligga o luka ogräs, men framförallt så är ju växter intill huset eg. ingen bra idé då de håller jorden fuktig in till husgrunden o det var eg. den anledningen till att vi tog bort rabatterna. Så numera har vi blommor i krukor istället. Inte lika fint som rabatter, men bättre för huset i alla fall.

Carmarino
3/14/18, 12:38 PM
#30

Egentligen så ska ju all näring finnas i löken och om man inte vill spara amaryllisen behöver den varken vatten, jord eller näring.

Vill man däremot spara den så måste man sköta den åtminstone lite. Näring får den ju genom att man låter bladen vissna ner, men vatten behöver den nog i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cessy
3/14/18, 1:01 PM
#31

Jo o de mår definitivt bättre när de får vatten regelbundet, för det ser man ju på lökarna som blir kraftigare o inte skrumpnar (fast det gör de ju av för mycket vatten också). Men de är ändå förhållandevis tåliga o det är synd att fler inte sparar sina lökar. 

Hyacinter gräver vi ner i gräsmattan invid träden o de blommar sedan jättefint varje vår o vi har även gjort så med en del påskliljor.

Carmarino
4/2/18, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Amaryllisen i #26 ser ut så här idag. Det blev ingen blomning till påsk, men bra nära.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/4/18, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Upptäckte två nya julblommor med knoppar idag.

Den vita julkaktusen har tre knoppar. Här är en av dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/4/18, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Ytterligare en amaryllis har fått en knopp. Den har smugit sig upp så att jag inte har sett den. Trodde det var ett nytt blad bara. Även amaryllisen är vit.

I bakgrunden syns den röda amaryllisen, som nu har vecklat ut sig lite mer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Taggeman
4/4/18, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Julkaktusen har startat om nu med ett hundratal blommor.
Kaktusen är nog mer än 70 år gammal men blommar rikligt till jularna.
Den är nu ca 1,3 m i diameter.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
4/4/18, 5:44 PM
#36

Wow, det var inte illa! Den måste stå på ett helt perfekt ställe. 👍

Hade också en jättestor julkaktus, som blommade ungefär lika rikligt, men den blev för stor så jag kunde inte ha den kvar. Tyvärr, för det är verkligen något särskilt med sådana gamla fina exemplar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
4/5/18, 1:50 AM
#37

Hur får ni era kaktusar att blomma?
Har 3 stycken + modersplantan (katterna har hjälpt mig med den delningen)😉 och modersplantan har blommat 1 gång efter att jag fick den för ca 10 år sedan och sen aldrig mer, inte ens knoppar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
4/5/18, 11:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jul- och påskkaktusar behöver få en viloperiod där det är svalt för att sätta knopp. Det är sällan de blommar om när de alltid står i normal rumstemperatur. Min mor hade en inglasad balkong. Där hängde hon sina kaktusar, och kollade naturligtvis att temperaturen inte gick ner under fryspunkten. De blommade rikligt varje år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
4/6/18, 12:39 AM
#39

Aha, det förklarar saken!👍Har bara hört att de skall vara utan vatten en lång tid och då skall de börja blomma.
Fast vet att min morfar hade en kaktus hängande i ett fönster åt väster och den glömde han vattna och den blommade så det gick inte fatta hur den torra kaktusen kunde blomma på det viset. Skulle tro att den i bästa fall fick vatten 4 ggr om året.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
4/6/18, 9:18 AM
#40

Ja, de ska inte ha det för bra. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
4/6/18, 1:22 PM
#41

Ja, mina svälter nu och har gjort så sen innan jul!🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
4/6/18, 2:36 PM
#42

Ge dem en slurk vatten en eller två gånger i månaden, och se till att de inte har det för varmt. Runt 15-16 grader skulle jag tippa är en bra temperatur, om du har någonstans där det är så svalt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
4/6/18, 11:14 PM
#43

Nej, jag har bara min lägenhet, iskall balkong eller iskallt vind att välj på. Inget idealiskt för blommorna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
4/7/18, 11:25 AM
#44

Kan du sätta ut den på balkongen på sommaren, i någon vrå som är någorlunda skyddad från vind och regn?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
4/7/18, 11:23 PM
#45

Har sol på balkongen hela sommaren.  Det enda stället där inte solen är mer än någon timma, precis jämte balkongplåten, där blåser och regnar det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
4/14/18, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Den röda amaryllisen i #34 har börjat blomma nu. Tyvärr öppnades blommorna i olika takt, så de två första har redan hunnit vissna. Den fjärde är skymd bakom den som är öppen, men den har inte öppnat sig helt än.

Den vita är på gång, men tar nog ytterligare några dagar på sig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/17/18, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#47

Nu har novemberkaktusens blommor i #33 slagit ut. Det blev tre blommor, och man kan ana den tredje i bakgrunden på ett av fotona.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/21/18, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Den vita amaryllisen fick bara två klockor, och de var inte så vackra. 😭


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
4/21/18, 4:15 PM
#49

Fantastiskt att den blommat om på så kort tid och blommorna är fortfarande stora om än naggade.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
4/21/18, 4:28 PM
#50

Fast det har ju tagit drygt ett år. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
4/21/18, 7:00 PM
#51

Ja, jag sa ju att det gått fort. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
4/22/18, 11:17 AM
#52

👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
5/8/18, 1:06 PM
#53

Knoppar på tre av mina amaryllisar nu. 🙂

Carmarino
5/8/18, 7:05 PM
#54

Så kul. Glöm inte att visa bilder när de slår ut. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
5/12/18, 8:11 AM
#55

Har blommande hyacinter i växthuset som kommer från julens grupper.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
5/12/18, 9:29 AM
#56

Trevligt. Doftar de fortfarande lika gott?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
5/12/18, 9:37 AM
#57

#56 Set doftar ljuvligt.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
5/19/18, 7:45 AM
#58

Jag har två amaryllis som jag nog behöver flytta mörkt så bladen börjar vissna. Några blommor har de inte, men en av dem har blommat om en gång


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
5/19/18, 7:47 AM
#59

Jag brukar sätta ut mina amarylliskrukor och sätta dem under/bredvid svartavinbärsbuskarna.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
5/19/18, 7:49 AM
#60

Monica sätter du ut hela krukan eller gräver du ner?  Jag har buskarna i gräsmattan och har inte hunnit rensa under


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
5/19/18, 7:50 AM
#61

Jag gräver ner krukorna så att de inte torkar ut lika lätt.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
5/19/18, 7:52 AM
#62

Tack 🌺 , då blir det nog lite buskrens och amaryllisjobb i helgen.

När tar du upp krukorna?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
MonicaLagerquist
5/19/18, 7:57 AM
#63

Jag plockar in dem innan frosten augusti-september.

Stolt ägare till fem La permer

Torparmor
5/19/18, 8:05 AM
#64

Tack då försöker jag med ditt sätt i år.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MonicaLagerquist
5/19/18, 8:21 AM
#65

👍

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
5/19/18, 11:07 AM
#66

#58 Jag brukar aldrig ställa mina amaryllis mörkt. De vissnar ner ändå, fast kanske inte när vi vill att de ska göra det. 😉

Om jag minns rätt så är inte december amaryllisens naturliga blomningstid, utan det är framåt våren. Det är därför vi måste ställa dem mörkt sent på sommaren eller tidigt på hösten, för att de ska tro att det är vinter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
5/20/18, 2:45 PM
#67

#63 Vet du om mördarsniglarna gillar dem?

Carmarino
5/20/18, 3:12 PM
#68

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
5/20/18, 4:19 PM
#69

#67 Vi har massor av mördarsniglar men mina amaryllisar har överlevt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Tant Grön
5/20/18, 6:26 PM
#70

Har fått ohyra på dem så jag vill gärna sätta ut dem.

Carmarino
3/6/19, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Råkade titta på mina "undanstoppade" amaryllisar idag, och bland de som står i fönstret hittade jag den här. Den står numera i köket istället, så att jag kan se när den slår ut. Hade inte ens märkt att den fått en knopp, så det var nära att jag missade den. (Kameran hade svårt att fokusera på knoppen, så därför är bilden lite suddig.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
3/6/19, 12:03 PM
#72

Nja! November kaktusen blomma om men nu skrumpnar dom sista vita blommorna bort.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
3/21/19, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Nu har amaryllisen börjat slå ut. Det blir fyra klockor, men bara tre har vecklat ut sig än så länge.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
4/27/19, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Julen varar till Påska!  O nu har julkaktusen satt lite blommor. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
4/27/19, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Det har mina två också. Fast inte lika många som din. 🙂

Växten i bakgrunden - med gula, lite intorkade blommor - är en glasörtskaktus som blommar lite då och då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/27/19, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Moderplantan till höger och dotterplantan till vänster.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: