Annons:
Etikettbakning
Läst 3173 ggr
Carmarino
2017-01-08 20:17

Julbakat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom mig äntligen för att baka lite, även om julen snart är över. Fast saffranssnittar kan man ju äta när som helst. De hade strykande åtgång på eftermiddagsfikan idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
VildaVittra
2017-01-08 20:27
#1

Saffran!!!!🤤 Åt bara en lussebulle i år och den var en besvikelse, köpt sak där den gula färgen inte kom från saffran.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
2017-01-08 21:05
#2

Bättre sent än aldrig. Jag bakade lussekatter en vecka efter lucia.

Carmarino
2017-01-09 08:48
#3

#1 Dessa smakar verkligen av saffran, så jag rekommenderar verkligen att baka dem. De är dessutom väldigt lätta att göra och de går snabbt att baka.

Tror inte att man behöver "blötlägga" saffranen i sprit om man inte vill, för saffranssmaken kommer fram ändå. Det står lite fel i receptet, eftersom det står att det blir ca 30 stycken. Då får man göra dem väldigt breda, så om man gör dem "normalbreda" (1,5-2 cm) räcker degen till 40-45 snittar. Kollar man på fotot så är det minst 47 snittar där. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-10-03 09:21
#4

Det är hög tid att "väcka liv" i den här tråden. Vill ni börja förbereda julbaket redan nu så får ni gärna lägga ut en bild här så att vi andra får lite inspiration. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

flocken
2017-11-10 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu är det dags att ta fram denna tråd. Lussebullar gjorda.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
2017-11-10 17:21
#6

Mums! Har ju alla ingredienser hemma, så jag måste verkligen se till att baka lite lussbullar snart. 🙂

Det största problemet är dock att jag inte har plats i frysen. Får nog ge bort lite av bullarna och kakorna som ligger där och tar plats. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2017-11-15 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det var extrapris på saffran när jag handlade idag, så jag köpte två påsar. Dessutom får Childhood 50 öre per såld påse, så lite gott gör det även för andra. 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-16 17:38
#8

Råkade hitta det här receptet på Kokostoppar med saffran och apelsin. Blev så sugen på att laga det.

När jag sedan tittade på videon som hör till, så gjorde Roy Fares även Skurna pepparkakor med mandel, som var busenkla att göra. Så då blev jag naturligtvis sugen på att baka det också. Får se när jag kan hinna med det.

Inte blev det sämre av att höra julmusiken i videon heller. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-11-27 14:27
#9

Ännu en anledning att använda saffran. Som det står i artikeln finns det förvisso en mindre önskvärd biverkning av att äta lussebullar, men ett par stycken kan man ju unna sig. 😉

https://www.allas.se/nya-halsoron-saffran-gor-dig-lyckligare/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-12-04 15:25
#10

Apropå saffran; det är inte alltid saffran i saffransbullarna. Så här upptäcker du färgfusket med lussekatterna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-12-13 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Idag har jag bakat saffransbullar. Orkade inte baka lussekatter, så det fick bli bullar istället. De smakade precis lika gott. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: