Annons:
Etikettprathörnan
Läst 6106 ggr
RobinEH
2016-12-18 20:08

Aladdin, en död "tradition"

Är det någon som frivilligt köper en Aladdinask till jul utan att de ges bort för halva priset av butiken? Efter tre år med klen tarm hade jag nöjet att åter äta Praliner från Marabou igen. "En tradition sedan 1939" står det på asken, och det verkar enbart gälla asken. För pralinerna är ju tillsynes helt utbytbara.

Trillingnöten hörde jag togs bort, både ur allergi- och ekonomisynpunkt. Tråkigt men rimligt. Nu har vi tydligen tagit bort ägglikören och tillsatt en pralin med billig jordgubbskräm. Körsbärslikören har slängts bort och ersatts med limekräm i smak av toalettrengöringsmedel. Därtill har vi slängt in en dåligt balanserad nougat utspädd med hallonlakrits. Är ingenting heligt längre?! 😭

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Åsa S
2016-12-18 20:11
#1

Det finns inga goda sorter kvar i asken då är det bättre köpa eller göra egen choklad med nötter i för de var de enda goda som de har haft. Har inte köpt nån ask sedan nötterna försvann de smakar bara konstigt de där med jordgubbssmet etc.

Vixxen
2016-12-18 20:12
#2

Glöm Aladdin och Paradis-askarna! Marabou har totalförstört allt!

Honestyisdead
2016-12-18 20:22
#3

Har inte ätit på flera år.

Wony
2016-12-18 20:22
#4

Jag saknar både noisette och ägglikör… Aladdin-asken har liksom tappat mycket av sin storhet för mig. Nu är det så få smaker jag gillar, tyvärr. Får jag en ask av någon blir jag såklart glad, för choklad är trevligt oavsett, men jag betalar ogärna för den själv, om den inte är nersatt.

Carmarino
2016-12-18 20:22
#5

Håller helt med dig om toalettrengörings medlet och jag har också slutat köpa Aladdin och Paradis. Det finns inte så många Praliner kvar som jag tycker är goda. Gjorde en plåt med egna trillingnötter, och har gjort tre olika sorters Praliner. Då får jag de smaker jag vill ha.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

VildaVittra
2016-12-18 20:23
#6

Beklagade mig jag också häromdagen i en tråd. Aldrig mer Aladdin. Bara sötsliskigt barngodis i den numera, förutom romrussinpralinen, men även där smakade chokladen mer socker än choklad.

Tänkte prova Anton Berg istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[PeterTM]
2016-12-18 20:28
#7

Aladdin och Paradis är döda, allt är utbytt om man jämför med originalet en gång för länge sedan när nästan alla bitar var goda. Samma med Twistpåsen, allt utom ett par bitar är utbytt mot sånt som går att köpa för sig, värdelöst. Bu för Marabou 🤢

Fransu
2016-12-18 20:29
#8

Har faktiskt en Aladdin-ask i skafferiet. Fick den i en "julpåse" från jobbet med annat ätbart. Men skulle inte köpa asken själv. Vi brukar köpa en Lindt choklad-julask istället. Där är verkligen alla Praliner goda.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2016-12-18 20:44
#9

Köpte faktiskt en ask, tror det var förra året, men det var deras jubileumsutgåva Den var faktiskt riktigt god. Synd att det inte är den de säljer varje år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2016-12-18 20:47
#10

Jag äter alla Praliner men vet inte om jag kommer att köpa någon i år.
Jag tycker alltid att alla chokladaskar är så dyra, det är ju asken man betalar för inte chokladen. Kommer att köpa en stor Toffifee i alla fall.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
2016-12-18 21:06
#11

#10 Gillar du den? jag provade en sån förra året och tyckte att den smakade söt sand 😉

Tarotstollan
2016-12-18 21:21
#12

#11. Ja, de är söta men det är lite att tugga på.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2016-12-20 11:56
#13

Aladdin lever! Jag brukar få en ask och sätter glatt i mig den. 😃(Fast, som med många traditioner, den var bättre förr…😛)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
2016-12-20 14:41
#14

Jag fick nog när körsbär i likör försvann. Jag har ätit den sedan jag var barn och var så lycklig när det fanns 4 i kartongen. Dom enda jag äter är romrussin och nougaten. Resten är skräp om ni ursäktar min svenska.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[PeterTM]
2016-12-20 14:50
#15

Jag köpte den sista asken Aladdin när trillingnöten försvann, då dog asken för min del och efter det har det bara gått utför med den ena pralinen äckligare än den andra. 🤮

Jag fick höra att trillingnöten togs bort av hänsyn till nötallergiker 😮 Det tycker jag är omvänd diskriminering, för nog finns det fler som INTE är nötallergiker än vad det finns såna som är och det undgår ingen att det är nötter i något som heter "trillingnöt". För övrigt är det väl nötter i allt vad nougat heter! 😡

Carrosh
2016-12-23 10:08
#16

Här har den inte köpts alls sedan upptäckten av palmfett i den. Det är en industri jag aldrig i livet vill stödja, så den faller helt bort här. Gör eget godis till jul och har gjort de senaste åren.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2017-10-09 11:17
#17

Nu utmanar Delicato Aladdin med sin egen ask. Den innehåller miniatyrversioner av fem av deras produkter, bl.a. delicatobollen. Asken börjar säljas den här veckan, men kommer bara att säljas i begränsad upplaga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
2017-10-09 12:19
#18

#17 Spännande! Den vill jag nog prova. Brukar gilla Delicatos godsaker. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2017-10-09 13:56
#19

#18 Då får du skynda dig att kolla i butikerna i närheten. Eftersom upplagan är begränsad så är risken att de tar slut fort. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-10-09 14:07
#20

Läste fel på veckan. Delicatoasken började tydligen säljas redan förra veckan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2017-10-09 14:11
#21

När det gäller Aladdin-asken så försvinner chokladbiten Tryffel i år. Den ersätts av Kakaocrisp, som tydligen inte är någon höjdare enligt Mitt Köks testpanel. Den nya biten kommer att finnas i både Aladdin och Paradis, och börjar säljas den här veckan.

http://mittkok.expressen.se/artikel/popular-pralin-forsvinner-fran-aladdin-arets-nyhet-ersatter/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2017-10-09 20:35
#22

Jag tycker att de kunde samla alla Praliner de tagit bort genom åren i en särskild ask och sälja. På det viset skulle asken bara bli större och större för varje år som går!🤤
Till slut skulle det finnas 2 olika askar att välja på, en ny och en gammal Aladdin ask!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
2017-10-09 22:22
#23

Nutidens vinstkrav medger inte att man lägger särskilt mycket medel på att göra något som inte ger mycket stor avkastning. Jag är helt övertygad om att det är därför unika ting försvinner och ersätts av massproducerade dussinvaror.

Just när det gäller Aladdinasken är det svårt att hänga med i svängarna och svårt att begripa motiveringen bakom förändringarna, särskilt som ingen verkar gilla dem, utan vill ha tillbaka originalet, men säkert finns även här vinstmarginalsyften i botten när förändringarna införs.

När det gäller Twistpåsen, som var min favorit när jag var barn, var det ju bara i den påsen man kunde hitta de godisbitar den innehöll, de gick inte att köpa löst. Nu är det raka motsatsen, påsen innehåller enbart godisbitar från vilken godishylla som helst, totalt värdelöst och naturligtvis en fråga om vinstmarginaler.

Carmarino
2017-10-10 06:43
#24

#22 Tycker det är ett jättebra förslag, men som Peter säger är det förmodligen inte genomförbart. Fast du kan ju alltid kontakta tillverkarna och tipsa dem. Delicatoasken startade ju "på skoj" men blev sedan verklighet.

#23 Gillade också Twistpåsen förr, men numera är det inte särskilt många bitar där som jag tycker är särskilt goda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2017-10-10 06:50
#25

#22 kontakta dom och ge förslaget. Låter som en fantastisk idé.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2017-10-18 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

När jag var och handlade idag så såg jag att Delicatoasken hade landat i butiken. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-10-18 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så här ser den ut inuti.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carrosh
2017-10-18 14:50
#28

Köpte asken förr, men traditionen dog ut när det börjades med palmolja i allt, tyvärr. Tyvärr har de ju även det i Delicatoasken, så kommer inte köpa den heller. Har faktiskt problem att hitta en ask som är utan, så har gjort egna Praliner och eget julgodis under många år istället.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carmarino
2017-10-18 14:55
#29

#28 Köpte bara Delicatoasken för skojs skull. Är egentligen inte så förtjust i "köpekakor", så jag kommer inte att köpa den igen. Tycker också det är bättre att göra egna Praliner och eget julgodis.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
2017-10-18 17:18
#30

Delicato undviker jag. När jag gick kurser på Coop under 70-talet fick vi göra ett studiebesök hos Delicato och där användes oerhörda mängder gammal stenhårt och ibland mögligt vitt formbröd. "Massan" i arraksbollarna var enbart nermalt gammalt bröd smaksatt med arrak och samma gällde för de så kallade "dammsugarna".

För mig spelar det ingen roll att det gått 40 år sedan jag såg det där, jag kan inte äta av det nu heller.

Carmarino
2017-10-18 17:23
#31

Brukar inte heller köpa Delicato (fast deras chokladbollar är rätt goda). Föredrar att baka själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lavine
2017-10-18 19:54
#32

Jag är väldigt förtjust i vissa Delicato, tyckte det var en kul grej av dem. 🙂

Men annars vet jag inte vilken chokladask jag skulle kunna tänka mig i dag. Aladdin är ju som sagt numera mest en stor besvikelse.

Fransu
2017-10-18 20:38
#33

Jag köpte också en sån där Delicato-ask idag. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tarotstollan
2017-10-18 20:42
#34

#27. Många av de kakorna känner jag inte igen, jag har bara ätit dammsugarna och chokladbollarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Lavine
2017-10-19 08:16
#35

#30 Jag hittade en Ahlgrens bil i en arraksboll jag åt! 😃 Men det var på 80-talet, jag har inga problem med att äta Delicatobollar etc i dag. Heller, ska tilläggas, hehe.

Carmarino
2017-10-19 11:56
#36

Det stod på kartongen att det gick att förvara den i rumstemperatur, men att den höll bättre i kylskåp och att den går att frysa. Så nu ligger min Delicatoask i frysen. Förhoppningsvis upptäcker jag den där innan jul. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Rhonda]
2017-11-03 16:23
#37

Var köper man Delicatoasken? Har aldrig sett en sådan förrut.

Carmarino
2017-11-03 16:32
#38

Jag köpte min på ICA Maxi. Tror den är ny för i år, för jag har inte heller sett den tidigare. Det var dock nära att jag missade den, för den är rätt anonym i hyllorna. Kolla om du hittar någon hylla med de andra Delicatokakorna, så kanske den finns någonstans i närheten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Rhonda]
2017-11-03 17:11
#39

#38 Tack!

Lavine
2017-11-03 19:46
#40

Jag har också sett den i en Icabutik, Kvantum. Den var på en gavel med annat juligt ätbart.

[Rhonda]
2017-11-03 19:53
#41

Jag ser att den asken inte innehåller chokladpraliner. Den har dammsugare mm i.

Den är inte riktig en ersättning för tex Aladdin. Tycker jag iaf 😉

Annons:
Carmarino
2017-11-04 10:49
#42

Nej, den är inte menad att vara ersättning för Aladdin. Den tillkom tydligen efter ett önskemål på Facebook, och tillverkarna tyckte att det var en kul idé.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-05-02 18:32
#43

Upptäckte att jag hade kvar Delicato-asken i frysen. Hade nämligen lite ont om plats, och började kolla vad jag kunde ta ut. Så nu har jag provsmakat en av var av de olika sorterna.

Blev glatt överraskad, för de var faktiskt rätt goda. De smakade väldigt färskt, så de har tydligen inte försämrats av alla månader i frysen. 👍

Hade förväntat mig att de skulle vara torra och tråkiga, men de var istället väldigt krämiga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-19 09:58
#44

Även i år ska Delicato tydligen sälja Delicatoasken. De ska dessutom sälja en julkalender med 24 miniversioner av delicatoboll, delicatoboll apelsin och punschrulle.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-10-26 21:59
#45

Delicatoboll med apelsin har jag aldrig sett ute i handeln, den hade jag gärna velat testa!  Finns den bara i kalendern?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2018-10-27 10:54
#46

Den finns även i Delicatoasken i år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-10-28 01:47
#47

Skulle väl förtydligat mig, menade att den fanns att köpa i lösvikt men nu läste jag att den var nyhet för i år, så då kunde den ju inte finnas att köpa innan i år.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2018-10-28 11:10
#48

Ja, vi får hoppas att de tar med den i sortimentet även efter jul.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
2018-12-29 19:34
#49

Nå hur blev det-Fick du eller gav du bort en Aladdinask i jul?

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2018-12-29 20:08
#50

Jag köpte mig själv en Aladdinask men jag har inte öppnat den ännu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lavine
2018-12-29 20:45
#51

Vi köpte en egen Aladdin. Det är riktigt juligt för mig. Men jag tänkte inte på att jag inte tål hasselnöt längre och jag svär på att varannan pralin innehåller nougat! 😂 Men vi är ju två på den, och min stackars partner hävdar att han visst älskar nougat, haha.

[[eskils_]]
2018-12-29 20:58
#52

Är också besviken på Aladdin. En massa nya konstiga smaker, och mina favoriter Trillingnöt och Gräddnougat är borta! 😭

Carmarino
2018-12-30 05:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Det blev ingen Aladdin för mig i år. De har tagit bort de flesta av mina favoriter, och ersättarna är inte alls lika goda. Gjorde egna trillingnötter istället. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-12-30 08:04
#54

Är lite sugen på att köpa en mörk ask till mig själv.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
2018-12-30 08:57
#55

Aladdin innehåller palmolja, så den köper jag inte. + att alla dom goda bitarna är borta.

Annons:
Tarotstollan
2018-12-31 00:27
#56

Jag köpte en Paradis ask  idag.🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2018-12-31 07:54
#57

#56 Den är väl bara med ljus eller hur.

Jag är mer förtjust i mörk choklad.

Får se om jag faller för frestelsen imorgon.

Planen är att bli sockerfri imorgon och framöver så jag borde avstå.

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2018-12-31 08:09
#58

#57. Ja, den är bara ljusa bitar i men det finns ju en ask med bara mörka bitar i också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Torparmor
2019-01-01 14:00
#59

Finns det några Praliner i "förpackad ask" som inte innehåller palmolja 😮? Inte ens Anthon Bergs är ju fri. 

Vi får hålla oss till de små nya svenska chokladfabrikerna som har etablerat sig  typ Åre Chokladfabrik eller Österlenchoklad. Pralinerna är inte så billiga 😮, men det är ju bra för vikten också 👍


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carrosh
2019-01-02 22:19
#60

#59 Verkar vara svårt på den fronten. After Eight och Karl Fazer mjölkchoklad är de enda jag hittat hittills.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[[eskils_]]
2019-01-03 12:59
#61

#59-60 Marabous Noblesse (mörk choklad crisp) innehåller faktiskt inte palmolja.

MonicaLagerquist
2019-01-03 17:20
#62

#61 Tack för info. Det visste inte jag.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Upp till toppen
Annons: