Annons:
Etikettdekoration
Läst 977 ggr
tlover
2016-12-08 14:36

När klär du julgranen?

På tal om denna artikel då Edwars Blom ilsknar till över att Julgranen kläs förtidigt så undrar jag när ni klär granen?

l'm back

Annons:
tlover
2016-12-08 14:37
#1

Då min man ofta vikarierat inom vården kring jul så har vi fått som tradition att klä den när vi har tid. Det går helt enkelt inte alltid kvällen före julafton

l'm back

vendelay
2016-12-08 14:38
#2

Nu har vi ingen gran så jag valde det alternativet men när jag var mindre och firade hos mina morföräldrar klädde vi antingen granen typ första dagen på jullovet (är väl 2-3 dagar innan julafton kanske?) eller om vi kom dit någon helg innan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[alladjurärvälkomna]
2016-12-08 14:40
#3

Dagen innan klär vi granen efter vi huggit den

Emo
2016-12-08 14:41
#4

Jag har två klädda granar. En, som är toppen på en plastgran och en som är mindre.

Praktiskt. Jag behöver bara flytta på den större när det är jul.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

jollycox
2016-12-08 14:42
#5

Vi har så länge jag kan minnas klätt granen(plast) på lucia. I år blir första året utan gran då vi har två kattungar :P
Vi har även en liten bordsjulgran och den har jag och min syster klätt när vi julpyntat resten av huset kring 1:a advent.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Scorpio97
2016-12-08 14:43
#6

Någon vecka innan jul, när det känns lämpligt och vi har tid. Visste inte att man "ska" klä den kvällen före julafton, har faktiskt aldrig hört det. För mig känns det väldigt sent, för mig behövs granen för julkänslan och den vill jag gärna ha i några dagar innan jul i alla fall :)


//Jessie

Annons:
JMW
2016-12-08 15:06
#7

Jag klär 2-3 dagar före julafton. Dagen före brukar det vara en massa annat att fixa med så då hinner jag inte klämma in granklädning. Fast i år ska jag inte ha någon "riktig" gran. Istället ska jag göra en av material jag hittat i naturen. Om jag kommer ihåg så lägger jag in bild senare.

DesK
2016-12-08 15:24
#8

Det har varierat genom åren, vanligast är nog kvällen före julafton, men de senaste åren har det blivit mellan Lucia och julafton. Så mysigt att få ha granen framme lite längre 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2016-12-08 15:28
#9

#6 det är så att den inte ska barra för tidigt utan hålla till tjugondag knut

l'm back

Scorpio97
2016-12-08 15:36
#10

#9 Då förstår jag varför. Vår brukar dock hålla hyfsat till tjugondag knut ändå, men lite barr blir det såklart :)


//Jessie

Carmarino
2016-12-08 15:58
#11

Brukar klä den dagen innan julafton - om jag hinner. Ibland har det blivit julaftons förmiddag. Något år har jag faktiskt klätt den redan den 22 december, men det var ett undantag, för jag hade inte möjlighet att klä den dagen efter.

När jag var liten klädde alltid mina föräldrar granen när min bror och jag hade gått och lagt oss kvällen innan julafton. När vi sedan kom upp på julaftonsmorgonen så stod den där färdigklädd och vacker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kyllan56
2016-12-08 16:05
#12

#11 Precis så var det hemma hos oss också. Min mamma klädde granen på lillejulafton när vi sov. Vi steg upp på julaftonsmorgon till en klädd tänd gran. Som barn vaknade vi tidigt på julaftonsmorgon när det fortfarande var mörkt!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Carmarino
2016-12-08 16:12
#13

#12 Vår gran var inte tänd på morgonen, eftersom vi bara hade levande ljus i den, men vi hade en liten gran på övervåningen, och den hade elljus. Min far brukade tända den när han gick upp vid femtiden, och det var så mysigt att komma ut och se den lysa upp mörkret.

Den stora granen tände vi bara när vi satt och fikade i rummet där den stod, så att vi kunde njuta riktigt av det vackra skenet. Har själv fortsatt med levande ljus i granen, men jag kompletterar med en ljusslinga med små ljus, som jag tänder under dagen/kvällen. (Den minsta bilden i bildspelet i länken visar granen mina föräldrar klätt.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Kyllan56
2016-12-08 17:29
#14

#12 Mina 10 första år firade vi alltid jul hos farmor och farfar.  De hade alltid levande ljus i granen och svenska flaggor. Jag håller med dig att inget går upp mot levande ljus. Levande ljus eller ej, så gillar jag traditionen att tända granen på julafton.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tarotstollan
2016-12-09 00:34
#15

Förhoppningsvis på natten innan Julaftonen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

moln50
2016-12-09 20:51
#16

Jag har en liten färdigklädd julgran på golvet.👍🙂

Upp till toppen
Annons: