Annons:
Etikettdryck
Läst 2753 ggr
Juvela
10/30/16, 5:00 PM

Äggtoddy?

Är det någon som har prövat göra egen äggtoddy?

Jag har varit nyfiken på att testa det hur länge som helst, och då också göra egen. 

Är det ens gott? Vill ju tro att det kan vara det, men för några år sen envisades jag med att testa göra grönkål till julafton, hehe det var ingen som åt av den ;P

Annons:
Carmarino
10/30/16, 5:10 PM
#1

Gillar man äggula och socker med tillsatt sprit (ej nödvändigt) så gillar man förmodligen äggtoddy. Det är ju superenkelt att göra själv, så du kan testa i förväg och se om du gillar det. 🙂
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ggtoddy
http://www.hemtrevligt.se/icakuriren/recept/klassisk-aggtoddy-med-rom-eller-konjak


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gladasvampen
10/30/16, 5:12 PM
#2

Jag försökte, men det smakade inte så gott. Tror att det beror på spriten, kanske utan sprit blir godare. Köpt äggtoddy med alkohol är ganska god, så vet inte vad jag gjorde fel :)

Carmarino
10/30/16, 5:15 PM
#3

Testa med en spritsort du tycker om. Vill du ha utan sprit så kan du använda apelsinjuice. Det finns en uppsjö med olika varianter, så om du söker på "äggtoddy" eller "eggnog" hittar du kanske något som passar. Du får prova dig fram - men testa inte alla varianterna på samma gång. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Juvela
10/31/16, 10:07 AM
#4

#1 tack för receptlänken 🙂

#2 vad hade du för sprit i? Har faktiskt missat att det går att köpa här. Eller du menar kanske inte köpt här, som i på systemet? :P

#3 Med apelsinjuice?? 🤪 Låter som en jättekonstig kombo.😃 Hehe, jag brukar ju gilla rom så kör på det. Men brukar det vara ljus eller mörk rom som används?

Carmarino
10/31/16, 12:14 PM
#5

#4 Ja, ägg och apelsinjuice brukar väl skära sig, men jag såg det som förslag i ett recept. Har själv aldrig provat. Tror nog du kan blanda i vilken sorts sprit som helst. Gillar du rom så ta den. Det spelar nog ingen roll vilken sort, men du kanske ska tillsätta den försiktigt, och provsmaka så att det inte blir för stark spritsmak. 🙂

Min mor brukade vispa ägg och socker till mig och min bror när vi var små, men det är den enda äggtoddy jag smakat. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Juvela
10/31/16, 4:04 PM
#6

#5 hehe ja eller hur. Tack för tipset i alla fall 🙂

Annons:
Lavine
10/31/16, 6:52 PM
#7

Denna har jag inte gjort själv, däremot blivit bjuden på och jag tyckte den var jättegod. Det är i och för sig enda gången jag druckit äggtoddy också, så jag har inget att jämföra med. :-) http://www.bloggomat.se/2011/04/21/bloggmat-onskar-glad-pask/

DesK
11/1/16, 7:12 AM
#8

Alla tre länkarna här i tråden är bra 🙂 Äggtoddy är väldigt sött, men gott. För mer julkänsla tillsätt någon eller några juliga kryddor och använd rom (ifall du vill ha sprit i)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gladasvampen
11/1/16, 9:22 PM
#9

Jag använde bourbon och det blev inte så gott, men rom kanske blir bättre :)

Juvela
11/2/16, 3:29 PM
#10

#7 oh det där var ett intressant recept, det sparar jag :P

#8 ja just det, lite julkryddor i ska jag nog testa :) och rom känns givet

#9 nja, kan tänka mig att det inte blir lika gott.

Upp till toppen
Annons: