Annons:
Etikettdryck
Läst 1419 ggr
DesK
10/25/16, 3:32 PM

Glögg hemgjord

Det finns många recept på glögg. Ett ganska vanligt recept är den glögg som görs på svagdricka. Om du vill göra sådan glögg är det dags att sätta den. Faktum är att den blir faktiskt godast om du gör den nu och dricker den först julen 2017. Så här gjorde jag igår:

6 l svagdricka

6 potatisar

2 kg socker

1/2 kg russin

50 g vanlig bakgäst

1 pkt hela nejlikor

1 pkt hela kardemummakärnor

1 påse hela pomeransskal

4 bitar hel kanel

Värm ca 1/2 l svagdricka till 37 grader. Smula ned jästen och rör om tills den har löst upp sig. Skala potatisarna och skiva dem tunt. Lägg dem i en 10 l hink, tillsätt russinen och fyll på med all svagdricka + den med den upplösta jästen i, krossa kryddorna lätt med en kavel eller tung stekpanna,. Tillsätt socker och kryddor i svagdrickan och rör om till sockret har löst upp sig. Sätt på lock och ställ vid ett element, eller i pannrum eller vira in hinken i en tjock filt och låt stå i 6 veckor. Sila och tappa upp på flaskor. Jag sparar svagdrickaflaskorna till detta. Diska hinken mycket noga och låt den vädra ut ordentligt. 

Tips för dem som inte vill ha så söt glögg, blanda lika delar glögg och enkelt rött vin, eller svart vinbärsdricka.  Den här glöggen passar även dem som inte tål vin.

Kom gärna med era tips på bra glöggrecept!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Ria74
10/25/16, 11:29 PM
#1

Låter spännande 🙂

Jag har bara fuskat med glögg på äpplemust och kryddor som man värmer ihop.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: