Annons:
Etikettbarnslig-jul
Läst 2857 ggr
Carmarino
10/16/16, 5:56 PM

SVT's julkalender 2016 - Selmas saga

I år heter julkalendern Selmas saga, och ska vara "ett magiskt juläventyr".

Brukar ni titta på julkalendern på TV, och vad tror ni i så fall om årets kalender?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/1/16, 1:44 PM
#1

Här är lite mer information om årets julkalender. Vad tror ni om den?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/3/16, 8:12 PM
#2

Den verkar bli intressant. Hade nog gärna tittat på den men den sänds antagligen så tidigt att jag missar den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

jollycox
11/3/16, 8:47 PM
#3

Jag tror och hoppas att den blir bra. Det märks att det är samma som gjorde tjuvarnas jul för jag tycker att det är samma mysiga feeling.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Honestyisdead
11/4/16, 12:30 AM
#4

Har inte sett någon julkalender på många år. Senaste jag minns är greveholm (tror jag den hette)

DramaSara
11/8/16, 10:27 AM
#5

Jag har inte sett någon trailer än om årets julkalender, men jag älskade både "1000 år till julafton" 2015 och "Tjuvarnas jul" 2011. :)

Carmarino
11/8/16, 12:32 PM
#6

SVT:s hemsida finns trailern för julkalendern. Den verkar faktiskt bli rätt bra i år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Jaguar_
11/13/16, 7:37 PM
#7

Hm kollar inte längre… Har gett upp det där då de gör så kassa nu för tiden. Jag köper in de som är bra och kör dom istället via dvdn. Då vet jag att jag får se något som är bra 😉

Ska dock se om denna är något att ha… man kan alltid hoppas de bättrat sig sen förra året. 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Aleya
11/17/16, 9:22 AM
#8

#2 du kan ju se den på kvällen annars. Om du missar morgon. Jag tror detta kan bli bra. Men mina favoriter har varit: Albert och Herbert, liv i luckan, Kurt Olsson, Sune, jul i kapernaum(eller hur det stavas), klasses julkalender. Har säkert glömt någon.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Outlawly]
11/17/16, 10:08 AM
#9

Jag tycket den ser mycket trevlig ut!
Vi på kontoret har planerat att se den varje morgon på vår projektor😃

Carmarino
11/17/16, 11:15 AM
#10

#2 Tror att den kommer att gå på Barnkanalen också, om du har den kanalen. Annars kan man se den när man vill på Barnplay.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
11/17/16, 11:30 AM
#11

#9 vilken trevlig grej. 😍 det lät helt underbart

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tarotstollan
11/17/16, 6:25 PM
#12

#8 och 10. Det får nog bli Barnplay då.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jaguar_
11/23/16, 7:10 AM
#13

Hmm går den inte ens på normal tv kanal?! Typ ettan…. som de brukade göra innan.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Aleya
11/23/16, 7:58 AM
#14

#13 jag har för mig att på kvällen går det på ettan. Men kan ha fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
11/23/16, 1:58 PM
#15

#13 Jodå, visst går den på SVT1 även i år: 07.15, 10.00 (teckenspråkstolkat) och 18.45.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jaguar_
11/23/16, 5:48 PM
#16

Ah! Härligt. Då ska jag ge denna en chans men kommer väl missa en del avsnitt då man har vattengympan. Dock om den är bra så kan man ju bara köpa den på dvd 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Aleya
12/1/16, 8:27 PM
#17

Verkar mysig. Som få. Och bra skådespelare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
12/2/16, 9:55 AM
#18

Ja, starten är ju lovande åtminstone. Hoppas den fortsätter likadant.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
12/2/16, 10:02 AM
#19

#18 jag tycker att den var bra idag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Anna-1962]
12/3/16, 4:40 PM
#20

Tycker det är lite roligt att de vävt samman de stora polarexpeditionernas tid under tidigt 1900-tal med amerikansk jultradition där det sägs att Jultomten bor i Arktis.

Annons:
Carmarino
12/3/16, 5:18 PM
#21

#20 Tror inte heller att de hade sådana här diskställ under den tid sagan verkar utspela sig. 🙂Såg att både Selmas familj och von Trippelhatt hade det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
12/3/16, 5:31 PM
#22

#21 och dom hade inte telefoner heller. Dom sa ju att dom skulle ringa polisen. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Anna-1962]
12/3/16, 5:38 PM
#23

Telefonen uppfanns 1876 av Alexander Graham Bell, och Sverige var ganska tidiga med att utveckla telefonnätet.

Carmarino
12/3/16, 5:42 PM
#24

#23 Ja, redan i slutet av 1800-talet så började fler och fler få telefoner i Sverige. Fast det var nog inte så många som hade råd att ha en.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
12/3/16, 5:44 PM
#25

#23 och #24 Åhå. Ja man lär sig saker. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

lutralutra
12/6/16, 5:19 AM
#26

Tycker årets julkalender är jättemysig :)


Aleya
12/22/16, 10:08 AM
#27

Dagens avsnitt var så jäkla bra att jag fick gråta en skvätt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
jollycox
12/22/16, 3:47 PM
#28

#27 Håller med!

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Tarotstollan
12/22/16, 7:47 PM
#29

Jag har inte hunnit se ett enda avsnitt än, hoppas att det finns kvar på Play ett bra tag till.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/28/16, 5:27 PM
#30

Selmas saga är den mest sedda julkalendern av alla. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jaguar_
12/29/16, 6:16 AM
#31

Vet inte om man kan hålla med att den är bättre än vissa andra julkalendrar. Den slår fortfarande inte Jul i Kapernaum eller Diselråttor och sjömansmöss. Men det är bra för en gångs skull! De senaste åren har det bara varit ren skit, men de kanske ha lärt sig och här är resultatet? YEY! Ska troligt köpa in denna på dvd. Att han blev tomten var ju ingen surprice dock ;)

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

lutralutra
12/30/16, 12:25 AM
#32

Sista avsnittet var liiiiiite tråkigt tyckte jag, tyvärr! 

SPOILER NEDAN för er som inte sett den: 

Tycker det var lite trist att Nordestjärne försvann såpass "tidigt".. Jag hade velat haft lite mera spänning emot sista avsnittet liksom! 

Men överlag en supermysig kalender tycker jag, helt klart den bästa på många år 🌈 🙂


Carmarino
2/2/19, 12:33 PM
#33

Selmas saga är den första julkalendern som har sålts till länder utanför Norden. Just nu visas den i Frankrike och den kommer att visas i bl.a. Tjeckien, Nederländerna och Ryssland (dubbad till ryska).

http://www.bt.se/tt-feature/svt-kalendern-selmas-saga-dubbas-till-ryska/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: