Annons:
Etikettadvent
Läst 1934 ggr
Jinglebelle
2016-10-15 11:24

Adventskalender

Med bara (!) 6 veckor kvar till första advent så måste jag fråga er alla om ni brukar mysa med någon form av adventskalender under december månad?

Nuförtiden finns dessa i alla former- kaffe, godis, te, choklad, olika leksaksfabrikörer, skönhetsprodukter, etc.  För att inte tala om dem man gör själv i form av klappkalendrar och liknande.

Unnar du dig själv eller nära och kära någon variant? Vilken/vilka? Dela med er! 🙂

Annons:
Lojs
2016-10-15 11:42
#1

Vi brukar göra egna, jag gör åt sonen och maken och om jag har tur så kommer maken ihåg att göra till mig (han är underbar, men lite glömsk). 

Tack för påminnelsen, dags att börja beställa från wish till makens kalender!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Carmarino
2016-10-15 11:46
#2

Jag brukar nöja mig med en (eller två, eller tre - har svårt att välja motiv) chokladkalendrar.

Förra året hade jag stora planer på att själv göra chokladpraliner och kalendrar, så jag köpte två färdiga kalendrar med inlägg för pralinerna. Det stupade dock på att jag inte hann, och orkade. Får se om det kan bli av något annat år, för jag har kvar de tomma kalendrarna. I värsta fall får jag väl köpa färdiga praliner och fylla dem med det.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2016-10-16 18:32
#3

Jag köper varje år två chokladkalendrar. En till mig och en till maken. Det är liksom så det ska vara.

Everlyn
2016-10-17 01:17
#4

Jag  har köpt en kalender med skönhetsprodukter från Rituals,  sen blir det såklart en chokladkalender eller två! Alla till mig själv 😃



Juvela
2016-10-17 20:17
#5

Vi har haft tekalender två år i rad. Var en riktigt mysig grej första året i alla fall. Andra året tror jag att vi råkade hitta en annan leverantör och den var inte riktigt lika bra (och dessutom lite upprepningar). 

Förra året fick dottern en my little pony-kalender o året innan en med bamse.

Får se vad det blir för nåt till oss/henne i år, inget med godis eller choklad i alla fall.

Gladasvampen
2016-10-17 22:04
#6

Jag kör på te-kalender och en från the body shop. Försöker undvika att äta sötsaker på vardagar så skippar helst chokladkalendrar :)

Annons:
DesK
2016-10-18 06:22
#7

Tekalender låter som en trevlig idé 🙂 Finns det någon färdig att köpa? Eller får man sätta ihop en själv?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jinglebelle
2016-10-18 09:37
#8

#7 Verkligen! Har själv varit inne på det spåret, här har jag hittat en variant som verkar fin: http://www.teadventskalendern.se/

Annars verkar det finnas andra fabrikörer också, om man söker på det 🙂

Funderar på att köpa kaffe- varianten till karln, eftersom han är mer förtjust i det än te.

I övrigt skulle jag gärna ha någon form av chokladkalender att dela med sambon, men inte sugen på en gammal klassisk, utan någon som är liiiite godare i så fall. Får så vad det blir i slutändan!

Juvela
2016-10-18 11:28
#9

#8 ååh kaffekalendern där känns intressant ju :P

jackiejohn
2016-10-18 12:08
#10

Söker lite inspiration på adventskalender till min dotter på 2år, helst inte chokladkalender. Hittade en kalender med 24 små mini bamseböcker på cdon men vill se om det kan finnas något annat som är lämpligt för småttingar. Att göra en själv är uteslutet i år då jag är gravid och löper risk att få prematur igen och får inte göra mer än vad som är absolut nödvändigt därför vill jag köpa en färdig till henne :)

Jinglebelle
2016-10-18 12:39
#11

#10 Jag var tidigare inne på adlibris hemsida och sökte på adventskalendrar. Där finns många bokvarianter och en del med leksaker. Kanske är hon i yngsta laget för dem med små figurer och liknande i? Har själv inte testat dem alla, men förra året fick svågerns döttrar en Pixibok- kalender och det var mäkta uppskattat, så böcker är kanske inte helt fel 🙂
Såg också den här julgranen:  www.jollyroom.se/leksaker/adventskalendrar/melissa-doug-adventskalender ,  kanske går bra om den används och undersöks tillsammans med en förälder? 🙂

jackiejohn
2016-10-18 12:52
#12

11# Tack för tipsen! Åh finns det bok kalender med pixi? Tyckte att 24 småböcker med bamse kanske vore tråkigt roligare med varierade böcker i såna fall :) Den i länken såg ju också mysig ut, blir ju för hela familjen på ett sätt ju :)

Jinglebelle
2016-10-18 14:41
#13

#12- Så lite så 🙂 Det gör det! Den går t ex att beställa på tidigare nämnda adlibris (http://www.adlibris.com/se/bok/pixiadventskalender-9789163888731), men de brukar även synas till i bokhandlarna nu inför jul.
Men eller hur, tycker att det var en rolig idé med lilla Julgranen och den är riktigt dekorativ dessutom!

Hoppas att du hittar något riktigt mysigt åt er 🌺

Annons:
tlover
2016-10-29 08:46
#14

Jag skippar teadventskalender eftersom jag inte får köpa hem det till min butik (eftersom jag har webbutik, konstigt nog får andra webbutiker köpa av dom 😡) och jag har inte tid att ordna något själv.

Men jag funderar på en chokladkalender, med "mjölk"choklad. Just eftersom jag så sällan kan äta mjölkchoklad

l'm back

Carmarino
2016-11-01 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Var i affären idag och de har börjat sälja chokladkalendrar nu. Nej, jag köpte ingen. :-)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gladasvampen
2016-11-01 20:15
#16

För något år sedan såg jag en kalender från lindt, hoppas de har en i år också :)

Tarotstollan
2016-11-03 20:17
#17

Var längesedan jag hade en kalender.
Köpte alltid en chokladkalender till min hund när han levde. Det var innan jag visste att choklad var giftigt för hundar. Han visste precis vad som väntade när vi ropade "dags att öppna kalendern eller kalenderdags"!😃
Vill ha en kalender men har inte hittat någon jag gillar!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2016-11-05 07:37
#18

Jag köpte en skrapkalender förra året där det döljde sig siffror och var dragning varje dag. Kanske köper jag en i år också.

jollycox
2016-11-05 11:58
#19

Mamma brukar köpa en kalender från triss som vi turas om att skrapa. Jag brukar köpa en vanlig billig chokladkalender men det kommer jag inte göra i år. Kanske köper jag en lite dyrare med lite godare choklad.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Carmarino
2016-11-10 02:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Årets första chokladkalender är inköpt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Lojs
2016-11-10 10:59
#21

Jag har faktiskt ångrat mig med makens kalender. När jag började leta runt efter saker nu så upptäckte jag att jag plockat de flesta av de bästa idéerna förra året. Så i år får han en färdig kalender. Jag hoppas att triss har i år med, det blir perfekt tror jag!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Honestyisdead
2016-11-10 12:00
#22

Har alltid chokladkalender av den typ som jag haft sedan jag var liten.

Carmarino
2016-11-12 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Den här kalendern såg jag i en affär - men jag köpte den inte. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

jollycox
2016-11-13 12:47
#24

#23 En sån köpte jag 🙂

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Carmarino
2016-11-13 13:01
#25

#24 Hade nog också gjort det om den inte hade varit så stor. Vet inte var jag ska förvara den. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: