Annons:
Etikettprathörnan
Läst 2135 ggr
tlover
2016-01-05 12:29

Vad är bäst med julen?

Vad tycker du är bäst med julen förutom gemenskapen/att vara med familj och vänner. (så om det är det bästa röstar du på vad som är nummer 2)

Jag tänker mer på tex maten, att få pynta, att ge eller få klappar etc

l'm back

Annons:
Rita-S
2016-01-05 12:38
#1

I och med att jag bara kunne svara ett alternativ valde jag pynta&pyssla, men det är lite alltihopa egentligen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tlover
2016-01-05 12:41
#2

För mig är det maten. Jag tycker om allt annat också men jag älskar att laga mat och att bjuda på mat (men pga lokala traditioner är det sällan jag bjuder på mat) så jul är nästan det enda tillfället på året jag kan bjuda på mat.

l'm back

Gunlog
2016-01-06 00:58
#3

Jag svarade Att se ljus och pynt. Det är en mysig tid med det mörka utomhus och alla ljus som lyser upp.

Men jag tycker om helheten med julen: att pynta och förbereda, handla julklappar, handla maten och göra maten.

Gemenskapen som finns på olika forum, sociala medier osv. Att få ta del  av alla  förberedelser som folk gör. All kärlek och värme som människor gör för sina nära  och kära genom att visa vad de köpt eller gjort som gåvor, vilken mat de gör, vad de planerar osv.

Hela julen är stor. Jag önskar att våra andra högtider vore lika stora.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Tarotstollan
2016-01-06 00:58
#4

Valde annat. Det är i stort alltihopa ovan, förutom sista alternativet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JMW
2016-01-06 14:21
#5

Att pynta och pyssla absolut. Det bästa med julen är tiden från 1:a advent fram till julafton. Det tycker jag är mysigt. Att få tända upp all belysning, småpyssla och pynta lite av och till. Underbar tid. När julafton kommit så känns det liksom klart och slut.

Carmarino
2016-03-10 18:15
#6

#5 Precis vad jag tycker, fast jag brukar börja få lite julkänsla redan i november. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Farwuq
2016-03-10 18:47
#7

Lite ledighet, annars tycker jag att julen blivit ett smaklöst jippo.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Gunlog
2016-03-10 22:02
#8

Jag har full förståelse för hur du tänker, Draken.

Det blir för mycket för tidigt.

Som exempel:

Skyltsöndag finns ju inte längre i den spännande form som den var när jag var liten. Veckan innan skyltsöndagen så var det jättetråkigt att åka bussen genom Malmö för då var det brunpapper i var och varenda skyltfönster.

Men sen på självaste skyltsöndagen, när julen officiellt startade, ja då var det jättespännande och alla gick med tindrande ögon.

Idag börjar julmarknaderna redan i mitten på november. Alldeles för tidigt.

Varje år tänker jag att jag ska gå på julmarknad någonstans i december. Men det blir aldrig så för då har det redan skyltats om julmarknader i en månads tid. Så längtan finns inte riktigt där när dagen väl är kommen.

Jag gör det mysigt här hemma istället. Ja, jag har stressat som en tok för att fixa och dona, men nu i julas så tog jag det ganska lugnt, och det blev mys ändå. =)

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

abcö
2016-03-11 08:04
#9

Det bästa med julen är när den är över.

Farwuq
2016-03-11 15:05
#10

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jinglebelle
2016-03-13 11:24
#11

Jag valde alternativet "att få pynta/pyssla".
Egentligen är det en helhet av alla alternativen, men det är definitivt den punkten som får det att börja klia mest i fingrarna. På en delad andraplats blir nog mat- och dryckesrelaterat och att få uppleva alla ljus och pynt.
Blir alldeles varm inombords, längtar efter julmyset redan nu! Känner att jag missade mycket av julkänslan som brukar uppkomma, pga arbetsrelaterad stress och hets. 😕

Gunlog
2016-03-13 11:38
#12

Jinglebelle. Jag har haft samma stress i många år. Nu jobbar jag inte kvar där så nu slipper jag stressen. 😉

Man blir frustrerad och besviken på sig själv när man inte hinner allt pga att jobbet tar all ork.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Castlevania]1
2016-07-15 09:55
#13

Mitt svar: Att få pynta och/eller pyssla
Det blev svårt att välja, men varje år får jag en pik om att jag är tidig med julpyntet :P Jag tycker även om att pyssla.

Annons:
carro.
2016-07-15 10:45
#14

pynta är bäst och det är tradition att börja den 15/7 för då går jag på semester och hinner pyssla i lugn och ro

mangemani4
2016-10-07 20:00
#15

precis allt är bra med julen tycker jag.

finner julen lika mysig och rolig nu som jag gjorde när jag var barn, trotts att vi vuxna har sagt att vi numera inte ger klappar till varandra, ja mer än om man väljer det själv dvs.

en perfekt jul för mig är när man vaknar på morgonen, tittar ut och ser stora tjocka snöflingor så där sakta far ned till marken, julmusiken som spelas hela dagen tills det är dags att fara iväg till släkten och sedan få umgås med dem hela kvällen, se barnen slita upp julklappspapperet, se deras glada miner, se de springa runt och leka med klapparna, umgänget i soffan där antingen musik eller TVn är igång, små pratat och mycket mera. tror jag aldrig har haft en enda misslyckad jul som jag har lämnat besviken, tja, mer än förra julen där min rygg la av dan före julafton och jag missade julen helt, men annars så njuter jag utav varje sekund utav dem.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

leemland
2016-10-07 21:02
#16

Jag får nog säga att för min del är det en kombination av de du skrivit 😛 
Traditioner, MATEN, pyntet, ljusen, musiken och filmerna 🤪 

Jullistorna är redan påbörjade här 😇

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[tk1971]
2016-10-17 09:40
#17

Alla ljus, lampor och ljuskedjor. Jag avskyr mörkret under vintern så jag brukar ta fram en massa små lampor och ljushållare, det lättar upp lite.

tlover
2016-10-17 09:44
#18

#17 Min man tycker samma om julen, det är ljusen som är bäst, därför vill han gärna att jag pyntar tidigt och tar ner sent, iallafall ljusen

l'm back

carro.
2016-10-17 14:18
#19

#18 Han vill att du pyntar tidigt? Varför pyntar inte han för att få ljus?

tlover
2016-10-17 14:19
#20

#19 Därför att han vet att jag älskar att pynta och han vill inte ta det från mig 😍

l'm back

Annons:
carro.
2016-10-17 14:21
#21

Aha! :)

Juvela
2016-10-17 20:05
#22

Traditioner valde jag, för det är nog allt som är bra. Pyntandet, ljusen, myset, musten, maten, det härliga i att finna bra julklappar, granen, dofterna, familjemysen, musiken, alla gamla goa julfilmer, godisfixandet, kakbaket, färgerna, kläderna, julskyltningen, marknaderna, glöggmys. 

Kan bara komma på en sak som inte skulle vara bra är väl att ibland uppstår en stress för att hinna med allt, men det är inte varje år och det går att släppa.

Upp till toppen
Annons: