Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1466 ggr
tlover
12/17/15, 2:53 PM

Jul fortfarande kristen högtid?

Julen räknas ju som en kristen högtid (även om dess rötter är förkristna) men hur många som firar jul är kristna egentligen?

l'm back

Annons:
Honestyisdead
12/17/15, 3:02 PM
#1

De flesta jag känner firar jul. Ingen av dom är kristna. De firar det helt enkelt för att ha trevligt med familjen.

starhawk
12/17/15, 3:04 PM
#2

Jul är ju inte kristen  utan helt enkelt en fest för att liva upp denna mörka årstid. Jesus föddes ju på sommaren så han har inget med saken att göra, bara ännu ett av kristendomens försök att kidnappa högtider som redan firades och eftersom bibeln inte specifikt nämner när på året Jesus föddes så passade man att sätta den till samma tid som Julen firades. Lusläser man bibeln framgår det dock att det inte är på vintern det hela utspelar sig, snarare sommaren.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Katniss
12/17/15, 3:04 PM
#3

#2 Snarare våren, är det väl?

R.I.P. Anton 💔

starhawk
12/17/15, 3:07 PM
#4

Knappast, herdarna tillbringade natten ute med boskapen det gjorde man ibland på sommaren, resten av året var det helt enkelt för kallt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
12/17/15, 3:08 PM
#5

#2 Fast den blev ju kidnappad av kristendomen och blev kristen och har varit det i flera hundra år.

l'm back

Magi-cat
12/17/15, 3:08 PM
#6

Jag svarade "annat"

Firar jul av tradition och för att träffa familj, släkt och vänner, äta godsaker som vi inte äter annars, pynta rött, grönt och guld för att det är vackert och värmer, för myset med alla ljusen, för musiken och de gamla sångerna, för alla generationer tillsammans…Och så Tomten förstås. 😃Och Kalle Anka.🙂

Men inte tror jag någon tänker på om det är "kristet" eller vad det är…Det tror jag i allmänhet  är borta för länge sedan. (Eller trodde, ända tills vissa började tjura om julvärden på TV…😕)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tlover
12/17/15, 3:09 PM
#7

#4 Är det något du vet att man gjorde så på den tiden i Israel? För förr sov ju renherdar ute med hjorden på vintern så även om det är kallt kan ju herdar sova ute.

l'm back

tlover
12/17/15, 3:10 PM
#8

#6 Men frågan var inte om du såg den som en kristen högtid utan om den som firar är kristen el inte.

l'm back

Rita-S
12/17/15, 3:11 PM
#9

Sen 300-talet på kyrkomötet i Nikea faktisk, när konstantin "gjorde om" mycket i bibeln. Så.. 1700 år. Give and take some. Konstantin lade firandet av Jesu födelse till romernas fest som redan fanns på den tid, och som hos oss i skandinavien råkade sammanfalla med midtvintersblotet, Yule.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

LinaN
12/17/15, 3:13 PM
#10

Jag anser att alla som är skrivna i svenska kyrkan fortfarande är kristna oavsett om de firar högtiderna eller ej.

Jag gick ur kyrkan för en tio år sedan och har sedan dess firat julen som en familjehögtid, men det som jag faktiskt firar är midvintersolståndet. Den tid på året då det vänder mot ljusare tider igen. I framtiden när jag har barn kommer vi inte fira jul, utan vi ska fira på midvintersolståndet. hedniskt kan några tycka, men då får de göra det. Har åtminstonne inte kidnappat en högtid som inte vart min religions eller livsåskådnings från början ;)

Ska man se till när jesu föddes så ska man vända sig till Jehovas vittnen för av alla missionerande kyrkor jag träffat så är det de som har kunnat ge otroligt adekvata svar på mycket av mina frågor och funderingar när vi suttit och pratat religion. Och de brukar inte ge några halvdana svar utan brukar backa upp det rätt rejält med fakta och tro't eller ej, sunt förnuft.

och där är ju som sagt en del plot-holes i den protestantiska kyrkans resonemang kring jesu födelse som jag alltid tyckt vart underliga ^^

Mer om jesu födelse kan man läsa här:

http://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/n%C3%A4r-f%C3%B6ddes-jesus/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

vallhund
12/17/15, 3:31 PM
#11

Kunde knappast bry mig mindre, förutom att man får högre OB när man arbetar, vad gäller årstid så är vintrarna i Mellanöstern inte så kalla som här i landet, så länge man inte är uppe i bergskedjorna, dessutom fanns det redan då , hör o häpna, välisolerade tält av t ex filt o djurskinn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Anna-1988]
12/19/15, 12:52 PM
#12

Var det inte bra mycket varmare i Norden vid den här tiden? I så fall är det inte säkert Mellanöstern heller hade samma klimat som i dag.

vallhund
12/19/15, 1:01 PM
#13

Borde ju inte vara så svårt att ta reda på om man är intresserad.
Tvivlar på att det var varmare på våra breddgrader för 2000 år sedan, snarare kallare med tanke på inlandsisen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
tlover
12/19/15, 1:07 PM
#14

#13 men istiden var långt före det. Det har varit både varmare och kallare perioder mellan istiden och nu. För 2000 år sedan var det en varmare period om jag minns rätt. Det är ju dessutom mellanöstern vi pratar om.

l'm back

vallhund
12/19/15, 1:37 PM
#15

#14 men #12 frågade om norden, därav mitt svar.

Bergskedjorna från Turkiet till Kina/Mongoliet har knappast utsatts för plusgrader de senaste 10 tusen åren mig veterligen, det är dock inte de områden som avses i tråden.

Norra halvklotets polarbefolkning har överlevt o frodats trots brist på + grader o med ständig tjäle.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
12/19/15, 2:08 PM
#16

#15 men hursomhelst så var det varmare då även här.

l'm back

Gunlog
12/20/15, 3:16 PM
#17

Jag är kristen, men har dock inte tron på Gud så som många andra kristet troende har. Jag firar för att det är en högtid som tillhör min tro, min tradition och min uppväxt.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MariinaS
12/21/15, 10:47 AM
#18

Ja klickade på "jag firar jul men är inte kristen". Jag kommer ifrån Greklands och där är må grekiskt ortodoxa, i just min familj är vi inte troende däremot är de lite äldre generationerna det och några andra i släkten. I just min familj firar vi för att det är en fin och mysig högtid. Vi firar påsk också med släkten t.ex. Trots att vi inte är troende. :)

[GråHäxa]
12/21/15, 10:12 PM
#19

Jag valde "Jag firar jul men är inte kristen"

Jag firar i förstahand Yule/Vintersolståndet eftersom jag är hedning. Men jag firar även Jul som den kristna varianten eftersom att det bara  är här hemma vi är hedningar, resten av släkten firar den kristna varianten. Men det är så mycket av Julen som har sina rötter i hedendomen så jag tycker inte att det är särskilt problematiskt att kombinera båda högtiderna. Jag låter bara bli att blanda in Jesus i det hela så känns det bra för min del 😃

[Antonia-1986]
11/29/17, 4:23 PM
#20

Julen är en blandning av alla möjliga folkliga traditioner från västvärldens alla hörn, med bland tomtar, gröten, lutfisk, kalkon, lekar, mistel, sport och senare även film samt radio- och TV-program, och mitt bland allt det där har minnet av Jesu födelse också råkat halka in på ett skal mitt  i smältdegeln när året snart är slut.

Annons:
TatsuOni
11/29/17, 6:03 PM
#21

Jag är inte kristen, men firar jul. Dock kan jag inte säga att jag är någon "julmänniska", firar mer för att man "ska" och för att det kan vara kul att träffa familjen🤪


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: