Annons:
Etikettprathörnan
Läst 942 ggr
[postmortum91]
2015-12-11 14:09

Vilka jultraditioner har ni?

Vilka traditioner har ni i december/runt jul?
En av mina är att jag alltid ser igenom alla Harry Potter filmer i december för att de ger mig julkänsla.

Annons:
molam
2015-12-11 14:16
#1

1a advent Julstdning för hela slanten!! =D Poopar julmusik högt, skickar pappa hemifrån för hn ör så tjurig, så städsr vi och pyntar hela lägenheten

Runt Lucia Är det bak med småsystrarna

På Julafton äter vi julboret mellan 1 och 2 VARJE år Sedan tar jag och mamma hand om disken medan alla andra kollar på Kalle, efter Kalle blir det julklappar ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[postmortum91]
2015-12-11 14:20
#2

Visst är det härligt med traditioner? :D
Nu när jag får barn ska jag starta sådana härliga traditioner kring både jul och påsk :D
Jul för mig förknippas lite med nostalgi. Utan nostalgi. ingen riktig jul

molam
2015-12-11 14:41
#3

Agreed! Förra året jobbade jag och mamma som ett par idioter å kunde inte Göra vår vanliga julstädning den första advent utan fck skjuta på den till den 3 Advent så vi kunde inte städa och Poppa vår julmusik och därför hade inte jag nån julkänsla förränn tredje advent :o Så att en Sketen städning kan göra så mycket är helt otroligt! =D

älskar våra Traditioner! trots att det kanske inte är de mest intressanta traditioner, men utan dom är jg doomed xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

fruktgumman
2015-12-11 18:22
#4

Det har nästan blivit olika för varje år med hur vi gör på julafton. Ibland är vi hos sambons mamma och ibland är vi hos min släkt. Ibland har vi åkt på bägge ställena vilket har kännts lite stressigt. I år stannar vi hemma och alla får komma till oss istället.

XeZafir
2015-12-15 13:22
#5

Julen är underbar! Traditioner är fantastiska, nya som gamla :)

En ny tradition som min yngsta dotter har tagit in i familjen, med start i år, är en jultröja. Ingen dyr super utan en mysig som ger en en bekväm känsla.

Vi firar hemma med vår lilla familj sen 5 år tillbaka, innan var vi vart annat år hos min mamma och vart annat hos min mans pappa.  Livet skapar själv förändringar vare sig vi vill eller ej.

Vi har många olika traditioner, tänkte skriva om några.

1 advent gör vi vår egna dörrkrans. Det innefattar att ut och plocka granris och kottar till att plocka fram pyssellådan. Denna låda blir större för vart år ;)

Medan vi pysslar dricker vi glögg (årets första) och äter nybakade lussebullar, dessa görs oftast på förmiddagen.

Givetvis hängs även julstjärnor/ljusstakar upp.

3 advent är det dags att klä granen, numera pga miljö mm har vi plastgran. I år inköptes en vit gran också :) En mindre till bottenvåningen för dekoration snarare än något annat. Den traditionella gröna granen är stor och jättefin, där läggs alla julklapparna under allt efter som de inskaffas.

Lille julafton är det ny pysseldag. Pepparkakor, pepparkakshus, lite nya mysiga pynt och julgröt, skinka och revben fixas. Åh, vad jag längtar till den 23 :)

Självaste julafton är det mys och mys. Jullunch, till kalle blir det glögg, sen startas det i köket med alla julmat som ska fixas och donas med. Efter maten är det julklappsutdelning, men bara hälften för mellan tar vi gröten, innan vi fortsätter med utdelningen. 

GOD JUL :D

Upp till toppen
Annons: