Annons:
Etikettgodis
Läst 2641 ggr
Gunlog
2015-11-30 23:24

Julgodis. Hjälp!

Min sambo tåler inte choklad, kaffe, lakrits/salmiak, mint/mentol, olja eller syrerika frukter.

Varje jul blir han smått besviken över hur julen överöses med just dessa ingredienser. Han kan inte äta något gott utan att få reaktioner. Jag har bett en vän att leta fram recept då hon själv är allergisk mot mycket och har ganska stor kunskap inom området. Men jag ber även er om hjälp.

Jag vill göra julgodis till sambon i julklapp som inte innehåller ovan nämnda ingredienser. Har ni några recept att dela med er?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Zpookey
2015-11-30 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ta bort lakritspulvret och släng i grovhackade paranötter mot slutet.
Gryyyyyyyyymt gott. 🙂
Smakar precis som Thorntons Brazil nuts för de som vet hur de smakar. 🙂
PS, jag brukar skippa flingsaltet också men det är en smaksak.

LinaLj
2015-11-30 23:49
#2

Mumsmums, marsmallows och knäck är ju höjdare. Vad i chokladen är det han inte tål? Vissa som inte tål riktig choklad kan äta vit choklad utan problem eftersom den saknar kakaomassa,

Rita-S
2015-12-01 08:27
#3

Tål han vit chocklad? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tant Grön
2015-12-01 09:35
#4

Hemmagjort marmeladgodis om han tål äpplen. Innehåller bara äpplen och socker.

LinaLj
2015-12-01 11:22
#5

Marmeladgodis gjorda på hallon är supergott, likaså kola med hallon i.

Tant Grön
2015-12-01 13:12
#6

Kanske går det att byta ut chokladen/kakaon mot carob. Det smakar ju nästan som choklad.
jag skulle testat att göra chokladbollar med carobpulver i stället för kakao Minskat smöret till hälften och i stället ta torkade fikon som mixas till en smet. I stället för kaffe ta en rejäl skvätt mörk rom.

Annons:
DramaSara
2015-12-01 16:48
#7

Marsipan, kanske?

Gunlog
2015-12-01 22:39
#8

#1 Tack för bra tips!

#2 #3 Han tåler inte vit choklad heller. Han är överkänslig mot syror. Om han äter choklad, lakrits eller dricker kaffe så tar det ca 5 minuter, sen sitter han och knakar i lederna hela tiden. Han kan inte röra sig förrän det börjar knaka i den led han rör. Det är syrorna som går ut i brosket innan kroppen hinner "neutralisera" det. Och det värsta är att han få ont. Det börjar "brinna" i lederna, i skelettet, säger han. Jag lider verkligen när han råkar ut för det.

#4 #5 Jag har funderat på marmeladgodis med smak av körsbärslikör. =)

#6 Har aldrig hört talas om det innan, men det är värt att testas.

#7 Marsipan äter han inte.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Zpookey
2015-12-01 22:51
#9

#8
Testa kolan.
Jag har bara gjort den en gång med lakritspulver och visst blev det gott.
Men den är 100 gånger godare utan lakritspulver men med paranötter så jag gör alltid den så istället. :)
Och man får den där "jag-gör-julgodis-känslan". Och det luktar smaskens när man gör den.🙂

Gunlog
2015-12-01 23:12
#11

#10 Tack så hemskt mycket för alla goda tips! Alla ni andra också. Jag ska se vad jag kan få fram av detta! Han ska nämligen få en svinstia i julklapp! 🤪 Små glasburkar ska göras till grisar. Dessa grisar ska då få olika namn. Gullegris, spargris, osv. Och varje gris ska ha egen sorts godis i sig.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2015-12-04 09:16
#12

Brända mandlar :) 
yoghurttoppar: 
1 dl kvarg (med kokos-smak och/eller toffee-smak… eller båda!)
100 gram filadelfiaost
liten aning florsocker tills det är lagom syrligsött
antigen 1,5 dl kokos eller 1,5 dl musli av valfri sort med eller utan torkade bär, eller en mix av båda. 

Värm osten tills den är presis lagom mjuk. Rör ner kvarg. mixtra in florsocker så det smakar lagom. Om du vill det skall stelna lite kan du även smälta ner lite kokosfett i det hela. vänd ner kokos/musli och forma små toppar på bräda eller tallrik, ställ i frysen tills de är hårda förens du lägger de i burk.  Nackdelen är att dessa lär inte kunde serveras varma utan de får tas ut av frysen strax innan servering då de pga brist på chocklad inte stelnar på samma vis som med chockladen. Prova dig fram med mix av kvarg, filadelfia och kokosfett för att se om du hittar bra mix som håller i rumtemp? 

Annars, saltade och rostade nötter av ymse sorter, gelatingodis eller marmeladkulor av de rätta sorter frukter och bär han klarar av
Baka små kakor? Nöttekakor doppat i lönnesirap är skitgott!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-12-04 09:51
#13

Om han kan äta fikon kan du ju ge torkade fikon rollad i socker så det inte kladdar så mycket. Samma med dadlar. 
Kan han äta körsbär? Kanderade körsbär i såfall. 
Kan han äta jordnötter?

Ta 60 gram jordnötssmör, 2 msk kokosfett, 2 tsk honung i en skål och blanda gott, micra på full effekt en minut. Rör ner 1msk grädde, 0,5 tsk vaniljextrakt, och söta med socker eller florsocker tills det är lagom sött. Vänd ner 0,5 dl saltade jordnötter, och klicka ut på plåt. Ställ i frysen, packa på burk och låt vara i kylskåpet sen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Gunlog
2015-12-04 17:23
#14

Mums #13 ! Han klarar jordnötter, ja.

Jag ska lägga in varje bit i cellofan, tänkte jag…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2015-12-04 17:29
#15

celofan blir bra :) men jag tror nog du kanske bör förvara svinstian kallt tills det är dags att packa upp den ändå, så du är riktig säker! 

Hmmm finns det inte chockladersättning tro.. Har för mig det finns? Nåt chockladwannabepulver? I så fall kan du göra tryfflar och rulla i krossade pepparkakor? Skulle det fungera? Och då kan du även göra kokos"chocklad"bollar!

**Lite googlande senare**
Carob-pulver! Utvinns från frön från Johannesbrödträdet, finns inte besläktat med chocklad alls, och kan ersätta chocklad! :) 2 matskedar ersätter 30 gram chocklad. Den är dessutom mycket söt i smaken så man kan minska sockerbruken i recept. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-12-04 17:32
#16

borde gå att få tag på Carob-pulver från nån hälsokost skulle jag tycka!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2015-12-04 19:44
#17

Tant Grön tipsade om carob i #6. Jag ska göra chokladrecept med det. Vi har hälsokost här på köpcentrat. Jag tror dom har. Annars har vårt Coop väldigt stort utbud när det gäller soyaprodukter, glutenfritt mm. Dom har även risglass för mjölkproteinallergiker. Jag tror att Coop eventuellt har.

Annars har jag ju körkort nu *sätter näsan i vädret* så jag kan köra själv.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

LinaLj
2015-12-04 22:30
#18

Det är också väldigt enkelt att göra kyssar men att ersätta minten med en annan smak. Idag finns det ju massor av smakessenser att få tag på. Istället för chokladdroppe ovanpå så färgar man lite av smeten i lämplig färg och lägger en droppe ovanpå.

Gunlog
2015-12-04 23:03
#19

Dom dropparna med mynta har väl med stelningen att göra, har jag för mig?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2015-12-05 00:03
#20

inte i mitt recept :D Jag gör ju mina kyssar med vanilj. Citron. Arrak. Tuttifrutti You name it. Har inget med stelningen att göra i mitt recept iaf ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Gunlog
2015-12-05 10:19
#21

Okej. Då så. Då lägger vi till det i listan bland möjliga. 😉

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

RödPanda
2015-12-05 12:36
#22

#20 Är det svårt att lyckas med mintkyssar? Eller andra smaker…

Tant Grön
2015-12-05 12:38
#23

#20 Kunde man få ditt recept? Låter så gott med citron. 🙂

Rita-S
2015-12-05 12:59
#24

2 äggvitor, ungefär ett paket florsocker, färg och den smak ni vill ha ,) Vispa smak, äggvitor och ev färg så det skummar, sen börjar ni vispa in florsocker tills det går att trilla kulor utan att det kladdar. Trill kulor eller gör som jag: trill korvar och kapa bitar och lägg på bakplåt. Låt torka en vecka ungefär i sval rumtemp så kan de läggas på box och förvaras svalt! ni KAN självklart droppa en droppe chocklad på om ni vill men jag bryr mig inte med just det.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-12-05 13:02
#25

Skall tilläggas att citronkyssarna nästan smakar lite som Fox godiset ni vet :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tant Grön
2015-12-05 13:32
#26

# 24 Tack för receptet. 👍

VildaVittra
2015-12-06 16:51
#27

Gör hemmagjord fransk nougat.

http://mittkok.expressen.se/recept/fransk-nougat-med-pistasch-och-mandel/

Och hemmagjord nötcreme behöver inte kakao, sedan göra små "minicheesecakes" med en botten av exempelvis digestive och smält smör i ischokladformar för att sedan lägga nötcremen ovanpå.

#24 Är det där de där goda pluttarna med saffranssmak som du skickade till mig förra julen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Gunlog
2015-12-06 17:14
#28

#24 Det blir rosa med hallonsmak.

Tack #27. Ska titta närmare på det. 😛

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2015-12-06 19:42
#29

#27 presis de är det :D I det receptet tror jag at jag hade en påse saffran i ett recept på 2 äggvitor. Så det fungerar alldeles utmärkt med saffran med ^^

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

VildaVittra
2015-12-06 19:55
#30

#29 Hade tänkt att fråga dig om receptet, men det blev aldrig av. Är en saffransmissbrukare av magnitud. Måste köpa saffran imorgon, den enda ingrediensen jag inte hade hemma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rita-S
2015-12-06 20:36
#31

:D Då fick du receptet av en slump nu då! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

VildaVittra
2015-12-06 22:29
#32

Kunde inte hålla mig, så gjorde en sats med hemodlad mynta i. Det blev gott, inte lika stark mintsmak som med pepparmynta. Skulle gärna mortlat bladen dock, men har ingen sådan. Verkligen superenkelt att göra dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gunlog
2015-12-07 11:41
#33

#32 Du behöver ingen mortel.

Det går lika bra med en matsked i en skål. 😉

Det blir nog mer än 5 sorter, tror jag. Jag har fått ihop 5 barnmatsburkar från en god vän, men behöver nog fler. Jag får nog sätta ande burkar som tråg i svinstian, och ha godis i också. 🙂 Eller så får jag köpa en brödkorg och lägga olika stora grisar i.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Gunlog
2015-12-18 23:42
#34

Då har jag provat carobpulver ikväll.
Och vilken besvikelse det blev!
Jag hittade ett recept som heter Carobbollar, så jag tänkte att eftersom jag inte har något som helst aning om vad Carob är, eller hur det smakar, så kör jag på dom. Dom skulle vara såååå goda och både vuxna och barn ville ha dom.
Vi satte igång, jag och sonen, började undra vad det var för någon "deg" vi fick ihop…
Det var som en smuldeg torrare än något annat. Jag fick ta i mer kokosolja för att kunna binda degen.
Vi satte oss och fick trycka ihop bollar med fingertopparna, inte rulla för då gick dom sönder.
Jag försökte pressa ner dom i kokosflingor, men det ramlade av lika fort.
Det tog dubbelt så lång tid än beräknat så vi fick bara gjort ett enda recept av tre stycken. Man skulle ha i 2 dl havregryn som skulle köras i matberedaren till mjöl. Man skulle spara 1 dl att knåda i sen plus att man skulle ha ½ dl solrosfrön. Det låg kvar i skålen när vi var klara med rullandet… 😭
Jag var måttligt irriterad så i slutet bestämde jag mig för att slänga ihop en sats med chokladbollar. Jag ersatte kakaon med carobpulver, och tog lika mycket. Jag körde med hans koffeinfria kaffe och det blev faktiskt inte så dumt. Det är inte likadan smak, men det duger till en som aldrig äter det annars, så att säga. Jag tror han kommer att gilla dom i alla fall. Enda nackdelen är att det är mycket smör i, men tar han en och småsmaskar på så ska det nog gå bra.
Kokosoljan till det misslyckade receptet var äckligt dyr, så jag var irriterad på det också. Man skulle ha rågmalt i det receptet, men jag tog muscovadorörsocker. Tack vare det sockret så blev det godare, men det är fortfarande äckligt.
Vi har i alla fall provat och gjort vårt bästa. Tycker han inte om det så får han slänga det.
Men att carobpulver skulle vara sött stämmer inte. Kolaliknande stämmer inte heller. Jag tog en knivsudd i munnen och det smakade… Ja, lite salt faktiskt… Lite kaffe-aktigt…
Men jag är riktigt besviken på detta receptet så det blir istället i framtiden att ersätta kakao rakt av med carobpulver i vanliga recept.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Kajsami
2015-12-21 19:02
#35

Knäck?

Gunlog
2015-12-21 19:19
#36

Njaäe… Det är ingen favorit hos honom, tyvärr.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: