Annons:
Etikettprathörnan
Läst 2003 ggr
Frosstis
2015-10-25 16:03

Hur ser eran jul ut?

Längtar så mycket så jag snart spricker!

Hur ser eran julafton ut?

Annons:
Frosstis
2015-10-25 16:03
#1

Såhär brukar våran se ut. Barnen vaknar runt 9 och då har mamma gjort risgröt som vi äter och det som blir över gör hon ris a la malta på. Vi får även öppna en julklapp var som mamma o pappa la i julstrumpan kvällen innan. Runt 12 äter vi lunch, med massa mat som julskinka, köttbullar, prinskorv, potatis, sill och allt som brukar vara på julbordet. Sedan väntar vi till klockan tre och då ser vi på Kalle Anka. Runt 5 äter vi middag vilket brukar vara nästan samma som lunchen. Vid sju går pappa ut och letar efter tomten, då kommer tomten medan pappa är ute, och när tomten lämnat lite paket och gått kommer pappa hem igen. ;) Sedan börjar vi öppna paket från tomten och sen under Julgranen. thats it typ! Men det är väldigt mysigt, försöker se på julfilmer o sådär under dagen med.

Gunlog
2015-10-25 21:31
#2

Vi börjar Lille Julafton med räktårta och uppesittarkväll med BingoLotto.
På julafton äter vi sillfrukost med en (!) nubbe.
Sedan myser vi av bara den. Vi trånar efter julklapparna, så det blir lite småöppnande då och då. Vi tittar på någon julfilm, går ut och går en runda eller leker i snön om det finns någon (bor i Skåne). Sedan blir det glögg till Kalle klockan 3. Då ställer sig mannen och fixar maten som är lagom klar tills Kalle slutar.
Mannens dotter och hennes sambo brukar komma när Kalle slutar.
Och då äter vi alldeles för mycket mat, i vanlig ordning.
Därefter blir det julklappsutdelning som oftast tar hela kvällen.
Vi delar först ut alla julklappar. Sedan turas vi om att öppna. Det är jätteroligt. Vi har sådana skrattanfall.
Gröten brukar vi glömma bort och när vi kommer på det så är klockan kring midnatt.
Vi är 4 vuxna och vår son på 10 år och det är bara så mysigt… Vi trivs så, allihopa.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Frosstis
2015-10-26 21:01
#3

vad mysigt det låter 😘

DramaSara
2015-10-28 09:50
#4

I våras köpte vi hus, och bjöd i samband med att flyttlasset gick in mina syskon att fira med oss. Så jag kan inte svara rakt på hur julafton kommer se ut, för det är en helt ny julafton på sätt och vis för oss! :)

I nuläget är en julklappslek inplanerad utöver att vi kommer köpa en julklapp till en person för en maxsumma. Alltså någon utanför familjen lottar att jag t ex köper till min tvillingbror, min tvillingbror köper till min man etc. Sen är ju jag och maken svaga för att baka, laga mat och lägga in, så vi ska försöka göra det vi kan själva. Jag funderar nästan på att småbörja med kakbaket och fylla frysen pö om pö ;)

Både Kalle och Karl-Bertil är givet.  :)

[dr_acula]
2015-10-29 10:04
#5

Vi brukar börja dagen innan med att spela bingo lotto på uppesittarkvällen.  Äter något gott till det :) På Julafton vaknar vi runt 7 tiden. Går upp och så får sonen öppna ett paket. Sen äter vi tomtegröt med tända ljus. Sen gör vi i ordning oss grejar lite och så dyker väl resten av släkten upp och vi äter lunch runt 12 tiden. Sen kollar vi på kalle Anka, öppnar paketen (ingen tomte nu längre sonen tror inte längre)  och sen äter vi julmiddag. På kvällen spelar vi sällskapsspel, kollar på någon film, äter godsaker och myser :)

Brukar även fira lilljulen med lite släkt helgen innan, så några dagar efter julen firar vi hos en kompis också. Så blir mycket jul haha :)

Carrosh
2015-10-31 16:22
#6

Det har blivit lite olika nu på senare år, beroende på hur man jobbar och hur livet ser ut i övrigt. Förra året så firade sambon och jag tillsammans med hans mamma och bror här hemma hos oss. Ingen Kalle i år, då vi inte har tv hemma. Men det var väl det enda som saknades då. Året innan blev det inte heller mycket till traditionellt firande, då mor min låg på sjukhus och vi var där och besökte henne istället. Så har inte blivit något vanligt firande nu på ett par år. Men när vi växte upp var det i princip alltid hemma hos mamma, när vi började med julfrukost (vörtbröd med skinka och senap/äppelmos/rödbetssallad), sen klädde vi på oss, ställde oss med julgröten och övriga matförberedelser som tog lite tid. Pappa kom över någon gång under förmiddagen och vi satt ofta i köket och bara umgicks medan gröten kokade och Janssons stod i ugnen. Mitt i all matlagning så blev det Kalle och glögg, innan vi fortsatte göra klart, sen satte vi oss och åt lagom till "Kan du vissla Johanna". Sen blev det julevangeliet och sen julklappsöppning (vi skippade dock julklapparna sista åren helt). Sen åt vi gröt och myste bara.

I år vet jag inte riktigt hur vi gör, eftersom jag jobbar natt på julafton. Men lite julmiddag ska man väl hinna med iaf. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
TjockaBerta
2015-11-09 15:25
#7

Jag lagar mat hela förmiddagen och sen äter vi kl ett. Sen blir det kaffe och choklad och så delar vi ut paketen kl tre. Till middag äter vi ännu mera julmat. På kvällen brukar jag ser något bra tv program, gärna teater.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: