Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1793 ggr
Lia
2015-08-02 15:05

Ensam jul

Egentligen är det ju lång tid kvar, men varför inte börja spekulera redan nu? Jag bor ihop med mamma, som nu beslutat att vara hos min bror under julen tillsammans med hans flickvän och förmodligen hennes familj. Jag har ingen energi kvar att lägga på honom, och julen ska inte bli ett enda bråk, så jag vägrar sitta där. Min pojkvän ska vara med sin familj, det är han alltid. Övrig släkt är inget alternativ, då den är så gott som obefintlig och med pappa eller mormor skulle det knappast bli någon vit jul… Så det får bli en ensam jul i år.

Frågan är bara: vad gör man när man är själv på julafton? Jag äter ingen traditionell julmat, så jag bryr mig inte så mycket om den biten. Och all form av bakning är jag helt ointresserad av, så det blir inget godisbakande. Vad finns det då man kan göra? Enda planen jag har just nu är att sitta vid tv:n halva dagen och vänta på nästa, haha… Förslag?

Annons:
Aleya
2015-08-02 15:09
#1

Min tanke var att jag skulle nog ordna en lokal och kanske sätta upp lappar och att vem som än ville fick komma. Och ha typ knytkalas. Kanske skulle vara något?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jinglebelle
2015-08-02 15:13
#2

Bara snabb fundering… det finns ingen möjlighet att tillbringa julen med din pojkvän och hans familj? Kanske är det opassande av någon anledning, men om inte så kanske det är ett alternativ?

 Jag hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för dig!

Lia
2015-08-02 15:13
#3

#1 Jag har jättesvårt för nya människor i och med social fobi, så tyvärr skulle det inte fungera. Men annars var det ett bra tips! :)

Haku
2015-08-02 15:14
#4

Måste du fira jul då? jag känner ibland att jag får för mycket krav inför min födelsedag eller julafton, jag är vuxen nu mina födelsedagar är inga  jätteroliga längre det kanske blir lite tårta och någon present men utöver det en helt vanlig dag! det blir lite vad man gör det till också ;) Julafton om jag inte åker ner till min släkt då det blir ett större firande så stannar jag hemma jag brukar inte orka åka ner i all julstress dit. Jag och min Sambo brukar inte göra så stor sak av julafton om vi stannar hemma känns lite stressigt med allt förberedande men lite julmat godis och kanske titta på lite kalle anka brukar vi ändå hinna med, någon julklapp är ju alltid kul att få också :)

Lia
2015-08-02 15:15
#5

#2 Ja, hans mamma avskyr mig och har klart uttryckt att jag inte är välkommen under hennes tak… Så det går inte heller tyvärr :(

Aleya
2015-08-02 15:19
#6

Aj då… Humm… Du har inga kompisar som är ensam och vill typ lana? (Men du kanske inte är typen som gillar dataspel)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Lia
2015-08-02 15:22
#7

#4 Jo, jag tänker lite så också. Jag slutade mer eller mindre fira födelsedag när jag fyllde 17, och nu vill jag helst inte bli firad alls. Men julafton har jag alltid på nåt sätt sett fram emot. Men det har väl också lite att göra med depression, det är svårt att släppa något man vet gör en lite uppåt när det mesta inte gör det. Men egentligen har jag inte så stora krav på julen, vill mest bara ha nåt att göra så det inte känns lika ensamt. Men får väl se till att göra nåt extra kul, som att sitta vid sims heeeela dagen eller nåt, hihi ^^

Lia
2015-08-02 15:23
#8

#6 Jag har i princip bara en kompis, och han ska vara med sin familj 20 mil bort, så det går inte. De enda spelet jag spelar är sims, så det får väl bli det :P

Aleya
2015-08-02 15:33
#9

#8 om jag och min kille kunnat så hade vi nog spelat hela julen. ;) Ne men än är det inte jul. Det kanske hinner ändras. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lia
2015-08-02 15:38
#10

#9 Ja, jag får väl se ^^

Haku
2015-08-02 15:39
#11

Fira en riktig jul på the sims! man kan ju fixa julgran och allt där hehe och drick och ät massa gott till 😃

Lia
2015-08-02 15:47
#12

#11 Haha, ja precis, varför inte!

Silent_Hill
2015-08-02 16:10
#13

#1 … och så kommer ingen GapskrattarDet blir ju ett minne för livet om inte annat.

TS, hade det varit jag så hade jag nog inhandlat det jag ville ha i mat och snacksväg och sedan parkerat mig i soffan med laptop och tv. Kanske inte så aktivt men jag hade kunnat njuta i fulla drag av det Skrattar

Kanske hitta några andra ensamfirande här på iFokus och tjöta med? Glad

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Haku
2015-08-02 16:11
#14

Jag ska vara ganska ensam på julafton så jag är gärna social! ;D

Aleya
2015-08-02 16:14
#15

#13 hahaha ja det hade vart kul. ;)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lia
2015-08-02 16:39
#16

Ja, vi ensamma kan vara inte lika ensamma ihop! Kan ju lägga upp någon tråd när det börjar närma sig!

Haku
2015-08-02 16:42
#17

#16 Gör så :)

TerriZue
2015-08-03 17:23
#18

Om jag skulle fira min jul ensam skulle jag se till att spendera dagen med att göra just exakt vad jag känner för att göra just den dagen. Inga krav, inga måsten, bara fokus på mig och vad jag vill. Om jag kände för att titta på TV och äta vattenmelon till middag skulle jag göra det, om jag kände för att klättra i träd skulle jag göra det. Bara en lugn dag (med lugn menar jag här sinnesfrid, det behöver inte nödvändigtvis betyda att man fysiskt är lugn om man inte vill det) med totalt fokus på mig själv och mina egna önskemål. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

WinterPrince
2015-08-04 10:41
#19

Jag hade bunkrat upp med härliga julfilmer och spenderat hela dagen i soffan :) Äta skumtomtar och dricka julmust till jag blir illamående :P

monstermash
2015-08-04 21:41
#20

Jag är visserligen inte ensam, men jag är inte upptagen hela dagen heller, så jag är mer än gärna social om någon skulle vilja det på julafton.

Annons:
InkaAthilea
2015-09-28 18:52
#21

Jag och sambon har två år i rad bjudit över en kompis på Julafton. Vi vill inte/kan inte fira med våra familjer och vännen kulle annars sitta hemma själv. Så vi tyckte det var en bra lösning.  

Vi äter vegetariskt här, så vi fixade lite alternativt käk (behöver inte bli stort eller överdådigt tycker jag)

Kanske har du några vänner som är i liknande situation som du?  Det är jättemysigt och roligt att skapa nya, egna traditioner.  ;)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Åsa S
2015-09-30 09:28
#22

Kyrkan brukar ofta ha julbord för ensamma eller såna som bara vill fira jul med andra. Kan hända de även vill ha volontärer som hjälper till med julbordet. Men har man social fobi kan ju det vara jobbigt med även om kyrkan ofta brukar kännas som en trygg plats.

Upp till toppen
Annons: