Annons:
Etikettgodis
Läst 1706 ggr
cissi_1993
6/6/15, 8:41 PM

Polkagrisar

hej

såg i en gör de själv film om polkagrisar att man kunde använda sig av en silikonmatta istället för marmor som det står i mina gamla kokböcker stämmer de?

(vet att det är fel årstid men någon kollar kanske in här endå)

MVH

Cecilia

Annons:
Rita-S
6/8/15, 8:16 AM
#1

Nja, beror på silikonmattan. Jag har provat båda, och det blir inte lika bra med silikonmatta oavsett vilken jag har provat. 
Anledningen för marmorskivan är att den först kyler ner massan lite snabbt och sen bibehåller en del värme så att massan inte stelnar för fort medan man arbetar med massan, det gör inte silikon vars uppgift är att leda bort värmen helt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

cissi_1993
6/8/15, 3:51 PM
#2

okey men med ej tjock silikon matta går det resultatet blir bara sämre? tror jag måste prova då om de enda som händer är att man slösat lite tid. jag va rädd att alltihop skulle smälta genom bakbordet eller nått :S

Rita-S
6/8/15, 3:53 PM
#3

Nej smälta genom silikonmattan borde det inte göra så snabbt, men det står på paketet till silikonmattan hur mycket temperatur de garanterar att den tål. Min ena tål 225 grader, den andra 240 grader, en tredje endast 180 grader exempelvis. Ett sockertermometer berättar snabbt för dig om sockermassan har högre temperatur än som så, så du vet om du kan använda silikonmattan eller inte :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

cissi_1993
6/8/15, 4:08 PM
#4

då måste jag googla och se vad min klarar har en gammal tupperwe matta

Rita-S
6/8/15, 4:20 PM
#5

Borde ju finnas info om det, det är ju rätt viktig säkerhetsinfo trots allt :) Kolla tupperware hemsidan, de borde iaf ha en mail du kan använda att fråga

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

cissi_1993
6/8/15, 4:26 PM
#6

den var ganska lätt att hitta 220+ stod de man ska vara på en plåt medunderlägg och folie under utifall att.

Annons:
Upp till toppen
Annons: