Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 5822 ggr
tlover
2015-01-06 09:58

När slutar julen?

Hur länge julen varar har varit olika i historien vad jag förstår, förr var den i alla fall hela December vad jag förstått och julen fortsätter ju även efter annandag jul nuförtiden men hur lång tid vet jag inte. Är det nån som vet hur länge julen vara nuförtiden?

l'm back

Annons:
[Juel70]
2015-01-06 10:00
#1

Trettondedag knut brukar vara en dag då man kastar ut granen vad jag vet.

Maria
2015-01-06 10:01
#2

"Trettondedag Knut dansas julen ut" och det var väl vanligt förr att man hade julgransplundring då och hemma så tog julen slut den dagen när jag växte upp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nickiee
2015-01-06 10:03
#3

å det är idag

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

tlover
2015-01-06 10:03
#4

Så att julen räcker fram till fastan (fettisdag) gäller inte längre?

l'm back

VildaVittra
2015-01-06 10:06
#5

#1 och #2 Nu blandar ni ihop trettondagen (6/1) med  tjugondag Knut (13/1). 

Tjugondag knut dansas julen ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-01-06 10:12
#6

#5 Jag trodde det nog var så, men eftersom två sa att det var annars så trodde jag att jag minns fel.

l'm back

Annons:
Lia
2015-01-06 10:15
#7

#5 Skulle också inflika med det :-) vi "firar" från början av december tills tjugondag knut

Maria
2015-01-06 10:19
#8

#5 Du har alldeles rätt, jag blandar ihop dagarna. Tjugondedag Knut ska det vara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
2015-01-06 10:20
#9

Enligt nuvarande tradition så avslutas julen på Knutdagen, 13 januari. Men förr då Knut hade namnsdag på trettondagen så avslutades julen då.

Vet ej varför Knutdagen var så viktig att julens avslut också flyttades när namnsdagen ändrades.

Men jag känner ingen som blivit anmäld för att julen firats längre.  😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
2015-01-06 10:22
#10

Ska man vara noga så börjar julen med julaftonen. Fast det är ju inte många som bryr sig om.  Tiden innan är ju advent.   🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Intehärutandär
2015-01-06 20:24
#11

Jag avslutar alltid julen på min födelsedag - tjugonda knut (dansas julen ut). Det håller vi hårt i. (Sonen brukar fylla kring första advent, då åker den fram.)

[Sabina]
2015-01-07 00:25
#12

Vi avslutar också julen 20:e dag Knut, då vi dansar julen (slänger granen) ut.

Rita-S
2015-01-07 02:15
#13

Beroende på hur jag känner för det åker julen ut antigen helgen efter nyår, trettondedagen eller tjugondedagen ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Antonia-1986]
2017-11-29 16:10
#14

Egentligen Kyndelsmässodagen i början av februari.

scratsch
2019-01-04 14:28
#15

Julen slutar 13 Januari enligt vad jag lärt mig!….men det verkar som om folk har svårt att skilja på 6 januari (trettondagen) och just 13 Januari (tjugonde dag knut). Det är iofs lite förståeligt då man med "trettondagen" menar just 13 dagar efter jul!. (Julafton) och "tjugonde dag knut" menar således 20 dagar efter jul!… Det som vilseleder lite är nog att "tjugonde dag knut" infaller just den 13:e (trettonde!!) januari och lätt då blandas ihop med "trettondagen" (6 januari). Nog om detta!.. Nuförtiden hör man om folk som verkar städa bort julen redan på nyårsdagen!..ja tom på juldagen/annandagen!…..det är ju ALLDELES för tidigt egentligen!….varför har vi en trettondag jul då!?….det borde väl vara JUL det med!?….eller!?…visserligen känns ju den helgen väldigt föråldrad!….någonting om de tre vise männen!? Känns inte särskilt 2019!?….eller hur!? Kanske dags att slopa den!…..då folk verkar vara sååå trötta på julen redan typ den 2 januari!….kanske byta ut den mot något mer "modernt" !? Göra "alla hjärtans dag" till allmän helgdag istället för just trettondagen (6 januari)!? Och som det verkar numera så känns det som julen är SLUT!! Vid julafton (eller strax efter) när den egentligen BÖRJAR då!!…..inte så underligt kanske med tanke på att hela samhället "genomsyras" med julmusik, julfester, julreklam (i tv och radio) redan i början av november !…..inte undra på att folk är trötta på julen då när den i egentlig mening BÖRJAR!…

Eda
2019-01-06 13:52
#16

I sajten Uppskattat läste jag om Tjugondag Knut att det var en dansk hertig Knut Lavard, som mördades och senare blev helgonförklarad som låg bakom Knutsdagen som firades under nära 400 år i Sverige med karnevalsliknande festligheter.

Traditionen med julgransplundring kom under slutet av 1800-talet och startade i städerna och sen spred sig. Vanligast var julgransplundringar på 1950- och 1960-talen. 

Själv skall jag ha julgransplundring nu på lördag den 12:e! Förra året fick alla göra egna hattar, något som det då 4-åriga barnbarnet uppskattade.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

MonicaLagerquist
2019-01-06 15:37
#17

Här hemma firas julen från den 19/12 till den 14/1,Beroende på att vi har ett barn som fyller den 18/12 och ett som fyller den 15/1 och jag vill att de ska få ha sina födelsedagar "ifred" utan julfirande.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: