Annons:
Etikettdieter
Läst 1844 ggr
tlover
2014-12-05 17:04

Bästa glutefria och mjölkfria pepparkakan?

På tal om "bästa pepparkakan" tråden så vill jag gärna ha tips på "bästa gluten och mjölkfria pepparkakan".

Tidigare har det varit någorlunda enkelt då jag "bara" varit mjölkfri, men nu är jag glutenfri också så det blir helt nytt för mig.

Vad är bäst, hemmagjort eller köpt? om köpt, vilket märke? om hemmagjort, Vilket recept?

(även annat gluten och mjölkfritt julbaksrecept tex lussebullar uppskattas)

l'm back

Annons:
Elinim
2014-12-05 23:17
#2

Har varit glutenintolerant sedan 6 års ålder och har dessvärre inte hittat någon god glutenfri köpe-pepparkaka.. Brukar baka egna, samma recept som vanliga, eventuellt lite mer mjöl vid utbakning. De blir supergoda, hela familjen äter hellre de än vanliga :) vet dock inte hur de blir om man gör dem mjölkfira också.

tlover
2014-12-06 08:29
#3

#2 Mjölkfritt är oftast enkelt att göra, (man byter smör mot mjölkfritt margarin, grädde mot havre/sojagrädde, mjölk mot havre/sojamjölk etc).

Vilket vanliga recept är det du följer? (jag har alltid köpt deg förut)

l'm back

Elinim
2014-12-06 14:48
#4

#3 Receptet jag brukar använda är dessvärre hemma hos mina föräldrar, men tycker det ser ut att vara samma som detta :)

OlgaMaria
2014-12-10 14:40
#5

Jag har gjort glutenfria pepparkakor från 7 sorters kakor, om du har den? Använder hälften av ägg för annars blir de för mjuka. Använde dock riktigt smör. Tycker de blir goda och är rätt så lättbakade. Använde Lailas gula mjölmix.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Zachapacka]
2014-12-10 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ska man baka gluten fria rekommenderar jag Lailas mjölmix :) De bilder ihop allt ganska bra, och det blir inte en gigantisk pannkaka.

Annons:
Upp till toppen
Annons: