Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 2970 ggr
tlover
12/2/14, 8:19 PM

Behöver julklappstips

Vi har bestämt att i vår familj ska vi göra en julklappslek, dvs alla kommer med en julklapp för ca 100:- och alla går med en julklapp.

Lite tråkigt men praktiskt eftersom vi har bebis på g så vi har inte övermycket pengar.

Problemet är att presenten man kommer med ska passa "alla" eftersom vi ska spela om presenterna el dra lott eller liknande.

och det finns vissa som är totala motsatser i familjen så jag behöver idéer (till två klappar för jag och min man kommer ju att komma med en var).

Min mamma: är väl som vilken mamma som helst och verkar nästan bara bry sig om oss och sitt snart första barnbarn men hon gillar också musik (särskilt kristen musik och musikaler), spelar fiol, är med i alla möjliga föreningar (och är därför ofta stressad), gillar teater, gillar god mat, älskar att läsa.

Min styvfar: älskar mat, särskilt sånt som innehåller kött och gärna är mycket salt, älskar allt som har med motorer att göra, tycker om min mans läderhantverk, älskar att vara ute i skogen och tex fiska.

Min storasyster: är pescitarian men funderar på att bli vegan (och kan inte tänka sig något min man gjort i läderhantverkväg), älskar att shoppa, kläder, att festa,  fairtrade, eko, plastfritt, hälsa (men gillar inte att träna hårt).

Min lillasyster: är pescitarian (men tycker om det min man gör i läderhantverkväg), är konstnär, gillar musik (särskilt my chemical romance), "udda och roliga kläder", costplay, fairtrade, eko, plastfritt, djur.

Som ni ser är min styvfar och min storasyster totala motsatser vilket ger problem.

Jag hade funderat på att göra hemmagjort spakit till tjejerna i min familj och nått ätbart till styvfar innan vi bestämde oss för att göra julklappsleken men nu vet jag inte.

Jag funderar på om man kan göra ett spakit "unisex" på något sätt. Tex hemmagjord salva med rosenträdoft, kådsalva, risvärmare etc men jag kommer inte på nog för att det ska komma upp i 100:-

nån som har nån idé?

edit: Jag kommer inte att ge nått med alkohol eller liknande droger.

l'm back

Annons:
Gladasvampen
12/2/14, 8:26 PM
#1

Det känns som att jag tjatar om det hela tiden, men du kanske kan gjuta ljus av gamla ljusstumpar i söta glöggmuggar? En söt glöggmugg kostar runt 25 kr. Jag gjorde det på bloggen HÄR till exempel :)

Att gör hemmagjort julgodis är inget alternativ? Det ska jag göra i år till julklappsleken, hemmagjorda kolor i olika smaker i en burk för 30 kr :)

Ett par mjuka strumpor i tex marinblått kan ju passa alla, eller vantar till exempel :)

Whippet
12/2/14, 8:33 PM
#2

Köksredskap, en flaska vin, spotify premium, en almanacka som du gör av egna bilder på tex önskefoto  :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Perly
12/2/14, 8:59 PM
#3

Tänker att någon sorts kryddsamling skulle kunna fungera?

(Tips inför nästa år; ha en dragning med vem som köper paket till vem aka. hemliga tomten, blir lite lättare då. 🙂)

Alltid Oavsett

tlover
12/2/14, 9:00 PM
#4

#1 Det blir mycket godis om jag ska komma upp i 100:- Ljusgrejen kan ju passa i "spakitet" däremot

#2 Hmm skulle kanske sagt det i första inlägget men alkohol vägrar jag att köpa och ingen förutom min storasyster dricker det regelbundet heller.

Mamma har fullt i köksskåpen så det funkar inte, jag kan kolla upp almenackan däremot, bara den kostar nog mycket, jag tror inte att mina systrar skulle gilla det däremot men kanske min man kan ge nått sånt med hans bilder från gården.

l'm back

tlover
12/2/14, 9:03 PM
#5

#3 Nä nästa år kommer jag nog att vägra nån sån tråkig lek, det roligaste på julen är ju att ge presenter (tätt följt av julmaten) men just i år då jag är höggravid så blir det enklare på ett sätt.

Hur tänker du med kryddsamling, det var intressant.

l'm back

Perly
12/2/14, 9:40 PM
#6

#5 Eftersom samtliga verkar ha en eller annan "matmani" gemensam kan en söt liten korg (eller kanske ett kryddställ) med olika kryddor vara passande, antingen färdigköpta eller egna blandningar.

Ex. 

Fisk/skaldjurskrydda - Vitlök, cayennpeppar, paprika samt en gnutta saffran

Salladskrydda - Finns tusen olika varianter men har en handgjord katalansk hemma som är lite speciell med bland annat dill och paprika i utöver "det vanliga"

Chilisalt

Alltid Oavsett

Annons:
tlover
12/3/14, 8:20 AM
#7

#6 Ok nu förstår jag, jag tror det får bli plan B då mina systrar inte gillar att laga mat men kryddor använder man ju såklart (kanske kan man köpa fina småburkar som man kan ha kryddorna i). Eller så kanske min man tar den idén (han har ännu mer ingen aning om vad han ska ge än jag, vanligtvis brukar jag skriva att presenten är från oss båda).

Jag har förresten kommit på hur man ska kunna få spakitet att funka till min styvfar. Jag tror då det, han älskar nämligen att basta (han är ju ändå från tårnedalen) så jag skulle kunna göra bastuhonung och ha i kitet.

idéerna till spakitet är då hittills, med ca produktionskostnad.

Salva m rosenträ (ca 45:-), kådsalva (2:-?), oliv och saltscrub (3:-?), bastuhonung (40:-?), badbomder (små för fotbad 5:-?)

ev också ljus (typ som #1), bad/massageolja (20:-?) och läppbalsam (15:-?)

Det känns som ganska könsneutralt och svärfar har dessutom rejäla exem på händerna.

Men inget är skrivet i sten än, salva ska vi däremot ändå göra (mormors present).

l'm back

Torparmor
12/4/14, 9:51 PM
#8

Du kan göra eget sockerskrub också och kanske en ha med en liten borste


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Lavine
12/4/14, 10:29 PM
#9

En liten svampbok.

[LUV]
12/5/14, 5:54 PM
#10

köp ett par böcker du tror de flesta skulle gilla? köper du på second hand kan du ju köpa kanske 3-5 stycken för 100 kr!

asylkalendern: https://www.facebook.com/events/336948033151547/

http://www.viskogen.se/ge-en-gava/handla-i-gavoshopen/ovrigt/

Upp till toppen
Annons: