Annons:
Etikettdekoration
Läst 3003 ggr
suur
12/2/14, 1:24 PM

hugga egen julgran

Hej!

Jag tänkte se om det är någon som vet ifall man kan hugga en egen gran i Jönköping, en kungsgran?

Annons:
[peter54]
12/2/14, 1:33 PM
#1

Menar du allvar? Kungsgran är ett försäljningsnamn, arten heter silvergran (Abies alba) och tillhör ädelgranarna. Växer vilt i medelhavsområdet. I Sverige finns den enbart som parkträd och i odlingar.

Man får förstås inte hugga någon gran alls om man inte har egen mark eller har lov av markägaren att göra det. Samtliga svenska granar ägs av någon, så att bara ta en är stöld.

suur
12/2/14, 3:05 PM
#2

jag har självklart tänkt att betala för den……… ville bara hugga en egen gran iår

[peter54]
12/2/14, 3:10 PM
#3

#2 Okej, om du vet någon markägare som du tror skulle sälja en gran på rot så kan du självklart göra så, men du lär inte hitta en silvergran i någon skog.

Rita-S
12/2/14, 4:16 PM
#4

Det går ju att fråga några av de lokala bönder om man får hugga en gran i bondens skog mot en slant. Om de har just den sorten gran är ju en sak, men åtminstonen har de säkert nån skog med vanlig gran om inget annat. jag vet iaf i norge ett antall bönder i min hembygd som säljer självhugg av lämplig storlek gran som står i el-gatorna där kraftledningarna går, de får en krona  och får hjälp att hålla gatorna rena! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lily
12/3/14, 8:13 AM
#5

Jag vet tyvärr inte hur det ser ut i Jönköping, men åtminstone här i Linköping så finns det 'självplock' av gran. Dvs en granodling där man får hugga sin egen gran och där finns både vanliga granar och ädelgranar. Förutom att det är trevligt att hugga sin egen gran så vet man också att den är nyhuggen och inte har sått i en månad och kommer att börja barra efter en halv dag inomhus…

Anders 50
12/3/14, 8:28 AM
#6

#0 Kungsgran (Abies nordmannia) tror jag inte odlas kommersiellt i Småland.  Vet att det finns en firma som har stora julgransodlingar här men Kungsgranen är frostkänslig så den odlas mest Skåne.  I Degerberga finns stora odlingar av kungsgran.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
suur
12/3/14, 2:03 PM
#7

#6 antog att de mest finns i Skåne. Ska in till min familj i Helsingborg snart.. någon som vet om man kan hugga en gran någonstans på vägen dit?

Anders 50
12/3/14, 3:00 PM
#8

#7 Se mitt inlägg.  Tror det heter Gunnars granodling.  I Degerberga. Han kanske har på fler ställen? 

Eller chansa och ring Södra Skogsägarna i ditt område. De brukar ha koll på om det är någon skogsägare som har någon liten experimentodling.   Skulle tro att det odlas  som hobby där det är liten risk för frost på försommaren.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

suur
12/3/14, 6:51 PM
#9
Degeberga ligger på andra sidan av skåne.. blir en dyr gran om jag ska åka dit :)

får kolla runt lite.. tack för hjälpen

[peter54]
12/3/14, 7:46 PM
#10

Jag ber om ursäkt för ett något statiskt yttrande om "kungsgran", jag utgick ifrån den gran som hos oss säljs som kungsgran (Norduppland) och det är den art jag tidigare nämnde, silvergran (Abies alba).

Efter lite sökning ser jag att i södra Sverige handlar det om nordmanngran. Här är det ibland också fråga om ytterligare en art av gran; blågran (Picea pungens).

Det som kallas kungsgran kan alltså vara olika granarter lite beroende på var geografiskt man köper den. Gemensamt för dem är dock att det är ett handelsnamn, i floran heter de något annat.

Anders 50
12/3/14, 7:48 PM
#11

#9  Det ska kosta om man ska ligga på topp!  😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: