Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 7007 ggr
Oregano
11/22/14, 4:39 PM

Stöpa ljus, hur mycket vatten?

När man ska stöpa ljus, hur mycket vatten ska det vara i stöpkärlet? Alltså, det vatten som stearinet flyter ovanpå. Varför ska det vara vatten över huvud taget där? Fyller man på med mer vatten varefter som ljusmassan tar slut, så att ytan är på samma höjd hela tiden? Jag har aldrig stöpt ljus tidigare.

Annons:
[Sabina]
11/22/14, 4:49 PM
#1

Sätter en liten tass här då jag också vill veta.

korseett
11/22/14, 5:33 PM
#2

Hela veken ska få plats i kärlet inbegripet hett vatten och stearinmassa. Det heta vattnet håller massan flytande. Man fyller på massa och hett vatten allt eftersom det tar på det. Där ytan slutar och avståndet upp till kanten ja där blir det ju inget på veken. Doppar man för sakta kan det tidigare doppade smälta. Det kan bli vattenränder också men det har jag för mig var för mycket vatten i förhållande till massa. Det var nog 15 år sen jag stöpte senast

korseett
11/22/14, 5:35 PM
#3

Glöm inte att med jämna mellanrum kapa tippen som blir längst ner eftersom det rinner. Har man lite luftdrag i rummet man är i så vänder man på ljusen varje gång så blir de raka. Man kan också hjälpa ljusen att bli raka i början genom att dra i dem

Oregano
11/22/14, 6:13 PM
#4

Men vad fyller vattnet inuti stöpkärlet för funktion om hela kärlet står i vattenbad? Då behövs det ju inte för att hålla ljusmassan smält. Är det då till för att hålla nivån på ljusmassan ända uppe i kanten på stöpkärlet? Eller är det viktigt att man kommer ända ner i vattnet när man doppar? Varför? Hur mycket ljusmassa i förhållande till vatten, i stöpkärlet? Räcker typ en decimeter ljusmassa, eller ska man hela tiden hålla mängden så att det motsvarar ljusets längd? Vad gör man med resterande ljusmassa, när det inte finns tillräckligt kvar för att doppa i?

korseett
11/22/14, 7:07 PM
#5

Jo ljusmassa stelnar väldigt lätt och att fylla upp ett stort stöpkärl med bara ljusmassa blir ju på tok för mycket ljusmassa att använda. Och att hålla nivån uppe precis som du skriver. Jag har för mig att det blev nån dm i början och allt eftersom massan tryter så blir vattnet den som håller nivån uppe. Resterande ljusmassa kan du hälla i varma burkar med en tillräckligt grov veke så den inte drunkar sen när man tänder. Går även att göra blockljus i tex mjölkkartonger eller liknande. När jag stöpte varje år så sparades den sista kakan till nästa gång. Den får stelna i badet

Oregano
11/22/14, 11:08 PM
#6

Tack så mycket för alla tips! Nu förstår jag lite bättre hur man gör och varför. Nu ska jag bara hitta ett stöpkärl som inte kostar skjortan. Idéer på nåt "skräp" att återanvända? Förresten, hur hög måste vattenbadskastrullen vara i förhållande till stöpkärlet? Lika höga?

Annons:
korseett
11/22/14, 11:29 PM
#7

Nej jag har bara haft en stor gryta under. Spill- och värmehållningskärl

korseett
11/22/14, 11:30 PM
#8

Nu tror jag att jag kom ihåg. För lite ljusmassa ger vattenblåsor på ljusen

Oregano
11/23/14, 10:48 AM
#9

Låter som att man måste hålla koll på flera saker hela tiden, för att det ska bli bra. Roligt, det ska inte vara för enkelt. Men åter till själva stöpkärlet. Att köpa på hobbybutiker kostar upp till 750kr för ett simpelt rör! Det måste gå att hitta nåt "skräp" att återanvända. Men vad? Jag vill kunna göra bortåt 30 cm ljus.

VildaVittra
11/23/14, 11:03 AM
#10

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TerriZue
11/24/14, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag använder ett litet metallrör med botten som min sambo hittade åt mig. Det är inget "riktigt" stöpkärl men det fungerar fin fint för mig. Man måste ju inte använda ett kärl som är tillverkat just för ljusstöpning, det enda du verkligen måste tänk på när det gäller kärlet är att det ät tillräckligt högt och inte alltför stort i diameter (eftersom det då skulle gå åt ofantliga mängder ljusmassa för att fylla kärlet). Mitt metallrör är ungefär 30 cm högt och jag tror inte det är mer än fem centimeter i diameter och det har fungerat alldeles utmärkt för mig i flera år. :) 

På bilden har jag två rör samtidigt för att spara tid men oftast använder jag bara ett rör. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Oregano
11/24/14, 8:19 PM
#12

#10 Tack, det var ju ett mer rimligt pris. Det jag hade hittat var visst i rostfritt. #11 Ser jättebra ut. Det är nåt sånt jag skulle vilja snubbla över i källaren, som är helt gratis. Men nu har jag varit på IKEA och köpt en 30 cm hög, 10-15 cm smal glasburk (sån där med gammaldags "snäpplock") som jag hoppas kan funka. Kostar bara 29:- Men man får nog hacka loss den stelnade kakan sen, för burken smalnar av upptill.

RobinEH
11/24/14, 8:44 PM
#13

Använder folk fortfarande ljusmassa? Trodde de flesta gått över från paraffin- och stearinblandningen till rent stearin vid detta laget. Men det kanske är svårare att arbeta med rent stearin?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
VildaVittra
11/24/14, 8:49 PM
#14

Funkar glas så borde ju en sådan där spagettiburk funka, de är ju helt raka och brukar finnas på de flesta loppisarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Oregano
11/24/14, 9:08 PM
#15

#13 Jag har aldrig stöpt ljus förut, men har läst att rent stearin inte funkar att stöpa med, bara gjuta.

RobinEH
11/24/14, 10:05 PM
#16

#15

Nu gör jag i och för sig inte mina egna ljus. Men jag köpte antikljus av 100% stearin från Delsbo Candle och efter att ha kollat runt lite så skall de tydligen använda någon "stöpkarusell". Men det är fullt möjligt att detta inte är någon riktig stöpning. Hade tänkt att ge mig på att stöpa egna ljus, men det blir ju dumt om man behöver paraffin.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

VildaVittra
11/24/14, 10:24 PM
#17

#16 Det går att stöpa vaxljus också, som exempelvis med bivax.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Oregano
11/25/14, 8:39 AM
#18

Och att elda bivax lär ju vara bra mycket bättre för miljön! Jag visste inte att man kunde stöpa med vax, tack för det tipset! Har bara sett gjutna och rullade bivaxljus tidigare. Rinner såna ljus mycket? Eller osar eller nåt? Det borde ju ha funnits nån anledning att folk gick över till stearin/paraffin tänker jag. Utöver färgen då. Eller så var det bara enklare för industrin.

VildaVittra
11/25/14, 9:38 AM
#19

#18 Vaxljus brinner ner fortare, därför blev stearin mer populärt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Oregano
11/25/14, 10:02 AM
#20

#19 Aha, det är en bra förklaring. Men nu när vi ser miljökonsekvenserna är det kanske läge att tänka om. Men i år blir det stearin/paraffin i alla fall, för det har vi redan hemma. Men man lär sig hela tiden. Tack för alla råd!

Annons:
Upp till toppen
Annons: