Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1281 ggr
Mollypierce
11/9/14, 3:48 PM

vegetarisk julmat?

Vad äter ni veganer/vegetarianer vid julmaten?

Annons:
tlover
11/9/14, 3:55 PM
#1

Det som blivit klassiker på mitt julbord är

Terökt tofu, tofu sk*nka, gratinerad kålrot, flera sorters auberginesill (senap, chili, "inlagd" etc), mammas typ janssons, saffransfallafel, fräst grönkål, rödkålssallad med chaimarinerade russin, rödbetssallad (vegansk) och ofta nått nytt man testar.

Förr har jag testat/hade jag även seitanribbs, seitan sk*nka, bollar av något slag, bovetesylta, vanlig fallafel, köpt "ölkorv" etc

Såklart finns kokt potatis också

Till maten serveras Masala chai, hemmagjord alkoholfri glögg och julmust.

Jag har säkert testat mer men det viktigaste har jag tagit upp i alla fall.

l'm back

Bill&Bull
11/9/14, 4:04 PM
#2

Jag brukar inte laga till något veg till mig, utan äter det jag kan istället, potatisgratäng, sallad som jag tar hälften av ;-) och gott bröd till. Vi är ganska kräsna av oss i familjen så brukar inte bli så mycket.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Torpedtass]
11/9/14, 4:11 PM
#3

Vegetariska prinskorvar, vegetariska bullar, vegetarisk janssons mm. Allt som vi brukar ha på julbord fast i vegetarisk form. I stället för sill äter jag vegetarisk sill dvs inlaggd aubergine gjord på samma sätt som inlagd sill.

Finns alltid vegetariska lösningar på maträtter.

Bill&Bull
11/9/14, 4:18 PM
#4

#3 gör du den veg sillen själv eller finns det att köpa?

||My Love For Animals Is Immortal||

Bill&Bull
11/9/14, 7:12 PM
#6

#5 okej, tack :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
VildaVittra
11/9/14, 7:17 PM
#7

Jag är i startgroparna till att testa om det inte går att göra en vegetarisk jansson som faktiskt smakar jansson med tångkaviar för fisksmaken och sedan de kryddor som används för ansjovisen, möjligen en skvätt rödvin. 

Tål inte fisk längre och älskar ansjovis. 😭

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/9/14, 7:22 PM
#8

#7 Jag minns inte alls hur janssons smakar längre men kanske alger också skulle funka?

l'm back

Intehärutandär
11/9/14, 7:26 PM
#9

Potatisgratäng eller veg. frestelse. Färsbullar och cocktailkorv Hemgjord rödbetssallad Vörtlimpa, julknäcke Must

TerriZue
11/10/14, 1:12 PM
#10

Finsk morotslåda! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: