Annons:
Etikettjulmaten
Läst 2292 ggr
Gunlog
2014-10-29 22:28

En tanke om all julmaten som blir över

…hur mycket slängs egentligen? Hur mycket blir frysbränt och uttjänt i frysen? Köttbullarna är en sak, tycker jag, för vi gör vanliga köttbullar till jul. Vi har inga speciella kryddor eller så, men skinkan? Vem tröttnar på skinkan innan man har smakat den?  Och sillen? Vi säger varje år att vi inte ska köpa så mycket sill, men nog blir det att vi vill ha olika! Så där står vi med 5 (!) sorter på frukostbordet! Sen står sillen där utan någon som äter den! *SUCK!* All sylta och rullader, revben och annat som man inte har orkat proppa i sig trots att man knäppt upp byxorna vid matbordet även om man har tänjt ut magsäcken någon månad innan…

Vad gör ni med all maten?

Har ni några tips eller recept?

Kan vi samla några tips och recept tillsammans här inne så kanske vi till och med kan göra en artikel av det?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
fridelfina
2014-10-29 22:32
#1

Vi brukar bara ha det vi vet att vi äter upp, eller jo, kanske att maken gör för mycket skinka…..

 
 

Lojs
2014-10-29 22:44
#2

För mycket skinka? Har aldrig hänt här hemma, den går åt på max 2 dagar och vi börjar köpa så fort den finns i butik. ^^

Skämt åsido så har vi på senare år verkligen tänkt på hur mycket som kommer gå åt, på sin höjd kan det blir lite sill över, annars hjälps vi åt att äta upp allt på julafton eller juldagen

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

VildaVittra
2014-10-29 22:54
#3

Gillar ni olika sill så är det ju en smal sak att köpa en burk med naturell inläggningssill och sedan göra egen lag/sås.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gladasvampen
2014-10-29 23:42
#4

Av kvarvarande köttbullar, skinka och prinskorvar samt potatisen gör vi rest-pyttipanna. Det är sällan det blir mat över vid jul hos oss, vi äter så mycket så att vi spyr tills all mat är slut.. Det enda problemet är väl de resterande bakelserna som blir över, det är svårt att klura ihop något av dem..

Intehärutandär
2014-10-30 18:41
#5

Nu äter jag inte kött o traditionell julmat, men kommer från fattigt hem där julmat varit en kamp att få ihop jämte någon julklapp. Så inget slängs. Skinkspad blir dopp i grytan, skinka äts på bröd. Kokt potatis blir stekt osv. Men vi har inte mer än vad som tar slut efter annandagen.

tlover
2014-10-30 21:34
#6

Jag äter upp det, eftersom jag är ovo-vegetarian måste jag göra det mesta själv (annars brukar alla ta med sig nått så det inte blir så mycket för värden/värdinnan att göra) och min man tycker inte om att jag "slavar" i köket flera dagar i förväg.

Då brukar jag alltid svara att jag arbetar så mycket så att jag slipper laga mat på flera dagar.

Skulle nått bli över ändå (tex förra året köpte mina systrar en jätteäcklig låtsasskinka) så får hönsen det oftast.

l'm back

Annons:
WinterPrince
2014-10-31 18:35
#7

Hos oss äts det också julmat tills den är slut! Brukar ta 2-3 dagar. Skinkmacka, Sillmacka det är mumsigt! Sillen är väl det som är kvar sist, men vi köper nu bara små burkar, så det är inte så farligt…

leemland
2014-10-31 20:46
#8

Vi brukar äta det tills det tar slut. Men något år så har där blivit väldigt mycket skinka över och då har vi faktiskt gjort Janssons fast med skinka istället för sill (eller vad det är) och det är väääldigt gott 🙂 (äter inte vanlig janssons)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Torparmor
2014-11-02 14:02
#9

Ingen av oss är förtjust i julbord, så vi har bara det vi gillar och i lagom mängd. Sen har vi knytis på julaftonen och då kan varje familj ta med lite av det som andra har gjort. Här kastas inget och vi äter oss inte heller proppmätta


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Carrosh
2014-11-02 23:02
#10

De senaste åren har det varit mest julmat hos mamma. Och hon skickar med en del med alla som varit där, så att det går åt och inte slängs i onödan. Brukar ju bli en del av både skinka och köttbullar och sill, men sillen tror jag aldrig vi fått något över av, då det är den som tar slut först. Vi är alla helt silltokiga i familjen, och på senare år har syster min gjort egen sill till oss alla (fast hon inte äter det själv). Mycket uppskattat! Och den går fortare än kvickt :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Rita-S
2014-11-06 11:14
#11

jag brukar frysa ner lunchlådor i frysen av julmat om jag har över. Går det att frysa, fryser jag ner i portionslådor. Annars brukar det bli en del rästemiddagar där vi värmer upp kvarbliven mat och är lat de dagar vi inte har gäster i juldagarna :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2014-11-09 13:50
#12

#8 Janssons på skinka har jag aldrig provat. Däremot har jag gjort det några gånger med bacon. Det är mums!

Att göra egna sillinläggningar hade varit kanon, men tiden räcker inte riktigt till att stå i köket och förbereda så mycket, utan det blir färdigköpt, allting.

Janssons gör sambon själv. Jag äter inte Janssons. Och naturligtvis köttbullarna! De gör jag själv.
Jag testade en ny grej förra året som var mycket bra. Jag rullade alla bullarna och kokade dom i köttbuljong istället. Det blev tyvärr inte mycket smak, för jag tänkte ju inte på att en del smak försvinner när man kokar dom. Men detta året ska jag trycka i mer salt och mer vitpeppar, så blir det nog bra.
När man kokar dom istället så kan man lägga in dom i frysen och ta fram när det är dags för stekning. Det går mycket fortare att göra på detta viset istället, och bullarna ser mer aptitliga ut. 😉

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

leemland
2014-11-09 15:21
#13

#12 Jo de är riktigt smarrigt :) Äter inte heller vanlig Janssons och va väldigt skeptisk till det när mamma gjorde det första gången (är väldigt petig när det gäller mat) , men de va verkligen gott :) Så de rekommenderar jag om ni får skicka över :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
[Torpedtass]
2014-11-09 15:23
#14

Vi lagar inte mer än vi orkar äta och det som blir över ställer vi i kylen och så blir det julmat några dagar i sträck, vi slänger inget såvida det inte blivit dåligt förstås.

Mollypierce
2014-11-09 15:51
#15

Maten som blir kvar äts upp 25 december till lunch :)

WinterPrince
2014-11-10 08:36
#16

#12 Ungssteka köttbullar har jag sett att många gör, smidigt när man ska göra många, och man slipper det flottiga oset.

[WickedAlly]
2014-11-10 10:18
#17

Vi fryser det som kan frysas, blir det något kvar av julskinkan t ex strimlar jag den och stoppar i frysen. Är perfekt till pizza, pastasås och gratäng. 

Sånt som inte kan frysas försöker vi äta upp under mellandagarna, är väldigt sällan vi slänger något :)

tlover
2014-11-10 10:23
#18

Ni som fryser, glöm inte att äta det också.

När vi städade ur min pappas frys (2008) så hittade vi "Div pyttrester, jul - 87" 🤪

l'm back

leemland
2014-11-10 19:18
#19

#18 Oj, kanske börja städa ut lite oftare ;P 

Själv så hittade jag en påse lussebullar idag i frysen, dom är "bara" ett år gamla ;P haha

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gunlog
2014-11-22 10:37
#20

Absolut, #16, är det smidigt med att göra dom i ugnen. Men när man har kokat upp dom i buljongen så kan man slänga in dom i frysen sen. När det är dags att ha köttbullarna så bryner man dom då och risken över knaprigt brända köttbullar är borta. Jag tycker inte om återuppvärmda köttbullar. Jag tycker det smakar bränt, även om man tar dom på låg värme.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: