Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1323 ggr
dragonstar
10/3/14, 6:23 PM

Hjälp/ hjälpa med julen

Jag satt förra året och tänkte att jag vill hjälpa till med julen för andra.

Har inte massor med pengar men tillräckligt för att kunna ge bort något litet och även att hjälpa till på annat sätt.  Så nu undrar jag vad man kan hjälpa till med och vart man ska vända sig.

Tänkte att denna tråd kan vara både för oss som vill hjälpa och för de som behöver hjälp.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Saffran0Spice
10/3/14, 7:55 PM
#1

Det finns inget ställe som organiserar för hemlösa under julen?
De tar säkerligen emot all hjälp de kan få - om det var sådan hjälp du menade =)

jossa5
10/3/14, 8:46 PM
#2

Det finns ju Hoppets stjärna som skickar paket till Polen eller vilket land det är. Fast dom vill ju få ett färdigt paket från den som donerar. Typ en bananlåda full i mat och nödvändigheter. Dom har en lista som man ska använda.

Men annars kan du kolla på din ort/närliggande större ort om det finns något härbärge/något för hemlösa där man kan skänka saker. Dom brukar bli glad för det mesta, typ kläder, hygienartiklar osv osv. 

Det går ju även att kolla med dom om dom behöver volontärhjälp med, om du vill hjälpa till med sådant.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

dragonstar
10/4/14, 1:09 AM
#3

Jag vill ge till de familjer i Sverige som inte har råd, dagens ekonomi har ju fått många familjer att få kämpa och man hör ofta om de som av olika anledningar inte beviljas stöd från socialen. De som sover runt på soffor och ensamstående.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Saffran0Spice
10/4/14, 9:15 AM
#4

Kvinnojourer, hemlösa och ensamkommande flyktingbarn tar emot all hjälp de kan få vid jul - ring till växeln i din kommun så kan de ge dig nummer, adresser och personer att kontakta på olika ställen =)

WinterPrince
10/5/14, 9:23 AM
#5

http://www.givingpeople.se/ 

Går förstås att hjälpa året runt, men kan tänka mig att det är många i extra behov av hjälp just runt julen.

Gunlog
10/5/14, 8:04 PM
#6

Vissa kyrkor tar emot bättre begagnat. Dit kan folk vända sig, tex föräldrar som inte har råd att köpa julklappar till barnen kan gå dit och se om det finns någon fin julklapp till de små.
Du kan kanske till och med kontakta din församling och höra om du kan starta upp en insamling som denna i deras namn. Det skulle nog vara mycket uppskattat.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
dragonstar
10/5/14, 10:33 PM
#7

Tack =) ska fundera vidare lite. Får se vad de kan bli jag gör =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Moa-]
10/11/14, 8:00 PM
#8

Svenska Kyrkan har på flera ställen även julfirande för ensamma/de som vill delta dit man kan bidra både med mat, gåvor och arbetskraft (behoven varierar). Det finns säkerligen även andra organisationer som har dylika arrangemang. Hör av dig till de lokala föreningarna och hör om det finns något du kan bidra med, det mesta brukar vara uppskattat!

Intehärutandär
10/12/14, 2:00 PM
#9

Du kan starta en insamling själv? 

En kvinna i min stad skapade en julklapps-insamling genom facebook-grupp som blev en stor hit och många glada barn fick en klapp. 

En kyrka blev insamlingsplatsen och så fick föräldrar anmäla sitt intresse för klapp.

dragonstar
10/12/14, 2:32 PM
#10

Skulle gärna göra de men jag kan inte ta på mig något sådant ansvar tyvvär.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Intehärutandär
10/12/14, 9:06 PM
#11

#11 Du kan ju vara intiativ-tagare, fast överlåta till någon annan? Bara hojta i en facebook-grupp t ex om intresse finns. Det kan jag lova, och då kanske andra kan ta tag i det och Du hjälpa med det Du kan.

Upp till toppen
Annons: