Recept - Dryck

Göra egen glögg

2014-09-15 10:42 #0 av: Tant Grön

Skulle vara roligt att göra egen glögg. Är det någon som har något bra recept? Drink
Tänkte göra äppelvin och kanske kunde man ha det som bas.

Anmäl
2014-09-15 10:47 #1 av: tlover

Jag brukar göra egen alkoholfri "glögg" varje år (typ kryddad, varm saft). den brukar alltid gå hem i min familj.

Missa inte julklappsrimtävlingen på te ifokus!
Snart börjar nedräkningen till jul, köp teadventskalendern nu

Anmäl
2014-09-15 10:56 #2 av: Rita-S

jag har ju mitt recept på hemgjord glögg här på sajten :) Sök på "hemgjord glögg" så hittar du!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anmäl
2014-09-15 12:07 #3 av: Tant Grön

#2 Den måste jag prova, men kanske byter jag ut äpplejuicen mot hemmagjort äppelvin.

Anmäl
2014-09-15 12:58 #4 av: Rita-S

#3 självklart kan man byta all saften med vin av någon form om man vill ha alkoholinnehåll i glöggen :) jag har även använt flädersaft i stället för äppelsaft med för den sakens skuld.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Anmäl
2014-09-16 15:53 #5 av: TerriZue

Rekommenderar Ritas glögg varmt! Har testat göra den två år i rad nu och den är supergod! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anmäl
2014-09-16 16:13 #6 av: Rita-S

#5 tack :D

Anmäl
2014-09-16 17:48 #7 av: Saffran0Spice

Ska absolut testa Rita-S glögg iår!
Är lite sugen på att göra två sorter - någon som känner till ett bra recept där kanel är starkaste smaken (tokig i kanel!) ?
Eller räcker det med att öka mängden kanel i ditt recept Rita-S? Glad

Anmäl
2014-09-16 19:11 #8 av: Rita-S

Du kan öka kanelen hur mycket du vill, #7, om du vill ha stärk kanelsmak kan låta det stå varmt en stund, smaka av, tillfoga en bit kanel till, låta det stå i 20 minuter varmt innan du smakar av etc, fortsätt så tills du är nöjd med kanelsmaken

Anmäl
2014-09-16 19:12 #9 av: Saffran0Spice

#8 super! ^^

Anmäl
2014-09-18 10:56 #10 av: jossa5

Åh, kanske får prova göra egen glögg jag med. Gör nog som dom andra och provar Rita-S recept. :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.