Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1926 ggr
Gunlog
12/8/13, 5:07 PM

Servetter

Man gör så fint på sitt julbord med finservisen, finglasen och vackra ljusstakar…

Men så kommer det till servetter… Hur tråkigt är det inte med dessa sååå tråkiga pappersservetter man köper i affären? De går sönder bara man tittar på dom, de färgar av sig osv… Det är inget kul alls.

Köp tygservetter! Sy egna tygservetter! Ta gamla diskhanddukar eller annat tjockt tyg som du har över. De flesta tygservetter är 40x40cm, men det finns ju såklart andra storlekar också.

Pricken över i blir en vacker vikning av servetterna…

Här kommer några länkar på hur du viker de finaste servetterna, men googlar du så hittar du säkert flera…

Min favorit är julgranen… Den är så fin och enkel att göra!

Länken hittar du HÄR.

Sen har du en stående julgran, om du vill ha höjd. Länken är till ett klipp på youtube och när du har tittat klart på klippet kommer det upp mååånga andra fina vikningar…

Länken till den stående Julgranen hittar du HÄR.

Det är mycket enklare att göra servettvikning än vad man tror…

Som sagt: Googla på och leta även på youtube…

Lycka till!!!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
DesK
12/9/13, 9:14 AM
#1

Du har så rätt Gunlog, visst är det fint med tygservetter 🙂 Vi är nog många som har ett litet lager av tygservetter liggande. Inspirerande länkar! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TerriZue
12/9/13, 11:00 AM
#2

Det har du ju helt rätt i! Har faktiskt aldrig tänkt på att göra mig några fina tygservetter men det är ju en jättebra idé! 

Vita i fint linne skulle nog passa mig men då är jag lite orolig över hur man ska få bort eventuella fläckar. Några bra tvättips för extrema fläckar på vita servetter? :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

DesK
12/9/13, 11:05 AM
#3

Tvätta i 90 grader och Vanish funkar för oss 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TerriZue
12/9/13, 3:03 PM
#4

Toppen! Då finns det ingenting som hindrar nu då! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Gunlog
12/9/13, 5:37 PM
#5

Jo, men visst är det så? Man har tänkt på ALLT liksom… Och så står man där, kanske till och med med gästerna sittandes vid bordet och väntar på att du också ska sätta dig. Då är det någon "smartjöns" som naturligtvis kommer på det: "Ska vi torka oss på ärmarna, på din duk eller har du hushållspapper?" Det vill man ju höra… 😮

Man lägger sig på alla fyra, börjar rota i bokhyllan nere i skåpen och allt trillar ut utom några servetter. När du väl hittar dom i ett av köksskåpen så är de tillknycklade och skrynkliga. Du tar fram dom och ser att det fattas en. Den ligger längst in så du får rota ordentligt inne i skåpet. Du drar i den och när du gör det så går den söööööönder….. 😞

*SUCK!* 🤦‍♂️

Näe… Tacka vet jag tygservetter… ✨

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
12/9/13, 6:45 PM
#6

Servetter är inte ett stort problem här i huset med mig och en mamma som köper direkt man ramlar över ett paket särskillt fina servetter.. men i regeln aldrig har nåt tillfälle att nyttja dem.. har två fulla lådor med servetter för alla anledningar 😞

Men visst har jag tygservetter med! Fast de jag har tycker jag är för fina att faktisk användas så jag har de som smådukar i stället 😞😞

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Upp till toppen
Annons: