Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 2618 ggr
[JeanetteK]
2013-11-19 16:45

Hur gör ni med gran?

Har ni plast eller riktig? Vi har plast och har haft det nu i snart 10 år. När sonen var så där 5-6 år kom han på hur det går till när man köper julgran. Han blev så upprörd och kallade oss för granmördare och gick och skällde på folk hos granförsäljarna. 🙂Så då blev det plastgran och så har det förblitt. Idag är han snart 15 och bryr sig inte så mycket längre, men jag tyckte han hade rätt. Jag tröttnar på granen så snabbt också så det är ett extremt slöseri i vår familj att plocka in en riktig gran för en dryg vecka eller så.

Annons:
Nosen
2013-11-19 18:25
#1

Det är tredje julen som vi bor här nu och vi har varje år huggit ner en gran på våran mark som ändå skulle huggit ner senare. Det är en mysig tradition :) Förutom det året som det var snö upp till midjan och becksvart ute. Haha.. vi var på grinigt humör då men skrattar gott åt det idag :P

[JeanetteK]
2013-11-19 18:56
#2

Det låter mysigt! Det är skönt när tiden går så även såna historier kan skrattas åt! 😉

Ria74
2013-11-19 21:56
#3

Vi har inte haft gran på några år, men detta året kommer vi att gå ut och hugga en eftersom vi har en liten dotter nu och jag vill hon ska känna hur mysigt det är med den traditionen 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

WinterPrince
2013-11-20 07:14
#4

Jag provade riktig gran i 2 år, men har nu bytt till plastgran. Främst för att jag gärna plockar upp den tidigt, då jag ändå inte är hemma över jul sen.

TerriZue
2013-11-20 09:21
#5

När jag bodde hos mamma hade vi gran som vi tagit ner själva, hon har det fortfarande. Själv har jag riktig gran (för mig finns inget alternativ) men jag köper den eftersom det blir så långt och bökigt att åka ut till mamma för att hämta in en gran.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Love-
2013-11-20 12:43
#6

Äkta sak det vara annars kan man skita i att ha gran (undantag om man ej tål gran så klart)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Annons:
jollycox
2013-11-20 14:25
#7

Vi har alltid haft plastgran. Varför mina föräldrar valt det vet jag inte. Men himla praktiskt att slippa gå och hugga/köpa ny gran varenda år, bättre för plånboken, bättre för miljön också kan jag tänka mig och inga barr på golvet. Jag kommer nog alltid ha plastgran :)
Känner förresten ingen som(vad jag vet) brukar ha äkta gran.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Lupse]
2013-11-20 18:58
#8

Vi hade plastgran tills jag var 13 år och tjatade till mig en riktig gran. Sedan dess måste jag inte be om em riktig gran längre, pappa hugger ner den lagom till jul utan att protestera :)

[MyCassie]
2013-11-20 19:14
#9

Vi brukar ha äkta även om jag hatar barrandet. Men i år vet jag inte vad det blir, står mellan äkta eller liten bordsgran.

Intehärutandär
2013-11-20 19:47
#10

Här har vi alltid äkta gran eller tall. Äkta eller inte alls tycker jag.

Tarotstollan
2013-11-20 20:12
#11

Hade alltid äkta gran på landet när jag växte upp. När jag sen flyttade till staden och ännu senare till eget boende hade vi /jag fortfarande riktig gran i många år.
Nu har jag plastgran sen många år tillbaka, det blev alltid så besvärligt när det skulle inskaffas gran för var/när skulle vi köpa alla granar och ibland hittade vi 1 fin gran på ett ställe men skulle ju ha 3 (till tre olika familjer)! Så det blev så besvärligt att köpa eftersom vi alltid var tvungna att åka samtidigt för att var och en skulle hitta sin perfekta gran!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2013-11-20 20:27
#12

eftersom vi har egen skog ser jag helst att det är en riktig gran/tall men ska vi vara borta mest hela julen eller att svågern kommer (allergisk) så kan det bli plastgran istället.

I år tror jag vi ska fälla en fullstor, topparna på fullstora är mycket tätare och finare än små granar.

l'm back

BeccaTilda
2013-11-24 17:37
#13

Vi har alltid haft lite olika :) vi har så mycket fina granar på vår tomt som vi brukar ta in! Men är så synd om lilla mamma som inte tål gran, så blir nog plast i år :) hon brukar stå ut, men tycker inte att hon ska behöva det iår! :)

Annons:
vinteralvan
2013-11-25 14:39
#14

Tidigare hade jag alltid riktig gran men när jag träffade min man för 12 år sedan så fick vi byta till konstgjord då han inte tål gran.

moln50
2013-11-25 15:24
#15

Jag har plastgran🙂

EmelieSaraViola
2013-11-25 18:32
#16

Då har vi djur som är förtjusta att klättra i granen (två katter), har vi alltid haft plastgran i familjen. Just för att kulor ramlar, så de är också i plast och för att det barrar så när dem är på granen :p

[JeanetteK]
2013-11-26 09:00
#17

Det är många som är allergiska mot gran kan man läsa. Hur yttrar sig det? Är det som pollen att man nyser och svullnar i ögon och näsa? Känner faktiskt ingen som är allergisk mot just gran.

Patriszija
2013-11-26 09:03
#18

Har alltid haft äkta och också haft inställningen att äkta ska det vara men sen när jag fick eget och barn på det i en lägenhet så insåg jag hur mycket jobb det är med dammsugning, vattning men att göra sig av med den var nog värst, kan ju inte direkt ta bussen till tippen ;). Så i år blir det plastgran tyvärr men men :).

AnnaMariaB
2013-11-26 12:01
#19

Åh, jag älskar lukten av gran inne och har alltid äkta gran. I år skall vi köpa en lite dyrare för jag har hört att då håller den längre.

Sedan tycker ju katterna det är urkul med klätterträd inne 🙂

lekandur
2013-11-26 12:28
#20

Kungsgranar (?) barrar näst intill aldrig. Ialla fall inte dem granarna vi haft. Vi sätter upp granen 23 december och tar ut den tjugondag knut eller vad det heter :)

Where you invest your love
you invest your life 

Annons:
tlover
2013-11-26 12:29
#21

dom barrar mindre med vatten + sockerbitar också

l'm back

lekandur
2013-11-26 13:38
#22

Jaha, då måste vi haft världens tur att pricka rätt gran varje år då vi bara vattnar vanligt :)

Where you invest your love
you invest your life 

Rita-S
2013-11-26 21:38
#23

#17 en kompis till mig nyser inte, men sväller i ögonen och får kliande utslag överallt där han råkar komma borti barr. En annan nyser och sväller i ögonen men får inga utslag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

vinteralvan
2013-11-27 12:05
#24

#17 Min man får svårt att andas.

Upp till toppen
Annons: