Annons:
Etikettjulmaten
Läst 1914 ggr
Annira
2012-12-19 10:15

Lite om förberedelser - Snart Jul!

Hallå på er alla goa'!
Nu närmar sig julen med stormsteg och jag börjar både känna en intensiv längtan till själva julafton då det gäller med julbord och allt övrigt som ska ordnas, men samtidigt lite orolig att något ska dyka upp, bli fel eller främst att jag ska glömma bort något!..
Vill kunna förbereda så mycket som det går nu dagarna innan, men mycket känns som jag inte kan göra förren tidigast lördag, men hade gärna velat få undan en del tidigare än så. På lördag ska allt i frysen fram och tinas, kakor och mat. Röbetssalladen ska göras, allt ska dekoreras (vågar man göra det redan på lördagen?) Vegetariska skinkan ska kokas och garneras. Jag tänkte även göra en sillsallad med äpplen och purjolök och grejer, samt två typer av pateér som jag inte vågat göra tidigare, då jag inte trott att det går att frysas in!.. Går inte att klistra in, men recepten finns på Arlas hemsida: Potatispaté med senap. Samt på coops hemsida: Smördegsinbakad getostpaj.
Tror ni att jag kan göra något av detta och ha i kylen redan nu?

Och en helt annan fråga- Skulle vilja servera nybakat bröd av enkelt slag på julaftonsmorgon, som går att förbereda kvällen innan så att det är färdigt på plåten och bara kan sättas in i ugnen nästa morgon!.. Förslag på recept mottages tacksamt!:)

Julkramar till er alla!!

Annons:
Rita-S
2012-12-19 12:49
#1

Både pajjen och pastejen borde gå att göra nu, jag har för mig dom kan ätas varma som kalla :) Pastejen gör sig nog god kall iaf! Rödbetsallad kan du göra nu under helgen och ha i kylen. Du kan även göra den redan nu, men du kan göra den mellan fredag och söndag och förvara i kylen. Sillsalladen skulle jag rekomendera att göra lördag tidigast, även den kan förvaras i kylen men kom i håg att viss sallad kan bli lite misfärgat efter någon dag så kvällen innan är nog lämpligt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annira
2012-12-19 13:02
#2

Tack för svar Rita! Då känner jag mig lite lugnade direkt.:) Och javisst, sillsalladen får jag nog försökagöra på söndag då!..

Upp till toppen
Annons: