Annons:
Etikettprathörnan
Läst 3353 ggr
[RadioMG]
2012-12-09 12:38

Snacka om att förstöra julen..

Man blir bara mer och mer besviken på detta "underbara" traditions land.

http://na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

Annons:
Jessicahagstrom94
2012-12-09 12:43
#1

det är det fånigaste jag någonsin läst om. men jag fattar det som att det bara är på den skolan man inte får vara pepparkaksgubbe för att lärarn eller rektorn sagt det?

[RadioMG]
2012-12-09 12:45
#2

Än så länge! Det kommer fler ska du se.

Sambons barn har tur som får ha sin skolavslutning i kyrkan, men det är sista gången nu. Dock drar de in på allt, prästen tex ska inte läsa psalmer och de ska bara sjunga en sång i kyrkan som barnen själva sjunger. Sedan pratar rektorn lite och vips.. Slut!

leemland
2012-12-09 12:46
#3

Fy vad tråkigt :( Var är världen på väg egentligen? Ingen kyrka på skolavslutningen och nu inga pepparkaksgubbar i luciatåget :(

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Jessicahagstrom94
2012-12-09 12:47
#4

det är också så himla löjligt… traditioner är traditioner och inget man förstör :(

JMW
2012-12-09 13:10
#5

Inga pepparkaksgubbar…. Jag saknar ord…. Skrikandes

[Annica.78]
2012-12-09 13:14
#6

Det är så förbannat löjligt alltihopa. Jag är så fruktansvärt trött på vårt land. Alla våra traditioner som vi har här i Sverige är snart bannlysna för det är baaara rasistiskt gentemot andra som kommer hit.

Vi får INTE sjunga VÅR nationalsång på skolavslutningar längre heller för det är rasistiskt. Alla Tintin böckerna ska ju oxå plockas bort för det är rasistiskt i den med. Och så nu pepparkaksgubbar!!

Alla som kommer till Sverige tar med sig sina traditioner hit medans vi svenskar ska ta bort våra traditioner. Sjukt samhälle man bor i!!

Annons:
[RadioMG]
2012-12-09 14:24
#7

Expressen "Räddaren i nöden" *suck*

Nu får iaf killen vara pepparkaksgubbe vilket är bra!

http://www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

[Pandette]
2012-12-09 15:04
#8

Fast nu blandas det visst hej vilt här.

Att välja bort psalmer och liknande har mest med att göra att kyrkan och staten är åtskilda, Sverige är inte ett kristet land. Det finns kristna människor i landet ja, men det är inte ett kristet land.

Nationalsången får sjungas. Alla tintinböcker skulle inte plockas bort, men det är väl ingen som kan säga emot att det finns rasistiska inslag i Tintin i kongo, som det handlade om. Om man tittar på de färgade personer i den boken så ser man det ganska klart.

Men de är gamla serietidningar, och det är bra att folk påminns om att så var det förr, folk trodde att vissa människor var sämre än de själva på grund av att de hade mörkare hy.

LinaN
2012-12-09 15:11
#9

pepparkakskryddan som ger smaken är ingerfära, ingerfäran kommer från sydostasien ursprungligen där den odlats och även växer vilt i många tusentals år!

Så att dra paralellen neger/mörkhyad = pepparkaka är ju rena tramset, är det någon som då borde ta illa vid sig är om man kallar en indier pepparkaka eftersom det är därifrån kryddan kommer från början.

men jag tror att skolor och politiker är så in i helvetes rädda för att bli kallade rasister att de går in absurdum för att undvika kränkningar och annat.

Har en bild någonstans i mina album från ett luciatåg där jag vart lucia tror jag, men en klasskompis som vart väldigt mörkhyad kosovo-Alban var pepparkaksgubbe, men han ville det själv och ingen tog illa åt sig då.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RobinEH
2012-12-09 17:26
#10

#9

Jag har ingen ingefära i mina pepparkakor. Tycker att nejlikorna står för mestadels av pepparkakssmaken. Men även kanel och kardemumma behövs.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fotoninja
2012-12-11 09:05
#11

har aldrig köpt så mycket fläskkött som nu (svenskt). funderar även på att knalla till kyrkan med jämna mellanrum mer än bara vid dop och begravningar. jag vill ha kvar våra svenska traditioner. Glad

[Pandette]
2012-12-11 09:09
#12

#11 Du vill ha kvar kristna traditioner menar du?

fotoninja
2012-12-11 09:13
#13

#12 jupp.

Annons:
[Pandette]
2012-12-11 09:16
#14

#13 Fast alla är inte kristna i Sverige, väldigt många svenskar är ateister. Jag har inte blivit uppfostrad kristen och har därmed inte dessa traditioner i ryggen.

Så att säga att det är svenska traditioner är inte riktigt sant. Men du ska naturligtvis utöva din egen tro.

fotoninja
2012-12-11 09:25
#15

#14 tro och tro. heh. är iofs konfirmerad. Glad

tänkte bara försöka fördröja lite att svenska traditioner försvinner helt och byts ut till något annat.

[Pandette]
2012-12-11 09:29
#16

#15 Jag utgår från att du är kristen och vill utöva din religion som anledning att gå i kyrkan.

Annars, att gå i kyrkan är inte en svensk tradition direkt.

fotoninja
2012-12-11 09:41
#17

#16 kan du beskriva svensk jultradition? så jag har något riktigt att följa. jag är bara halvsvensk Glad

[Pandette]
2012-12-11 09:43
#18

#17 Nej, det kan jag inte, eftersom det finns många olika traditioner man kan ha, det är väldigt mycket beroende på vart man bor eller familjen man tillhör.

LinaN
2012-12-11 14:59
#19

#17 Svensk jultradition;

Drick sprit, alkohol och annat. Ända sedan vikingatiden och säkerligen därinnan har man firat midvintern med att dricka till rejält. För att dricka bort onda andar och för att fira det återvändande ljuset.

Det är så svenskt det kan bli, alla andra traditioner är ju mer eller mindre importerade.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fotoninja
2012-12-11 15:03
#20

#19 ett redigt vinterblot med en stekt gris och mycket mjöd vore inte fel! Tungan ute

Annons:
LinaN
2012-12-11 16:19
#21

#20 mjöd blir det på midvinter här iaf! Nån helstekt gris blir det inte då vi är vegetarianer i familjen, men massor med god mat kommer det bli!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

TerriZue
2012-12-11 17:21
#22

Patetiskt! Det är det enda jag har att säga om hela den här grejen, det är så jäkla patetiskt.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

julklappen
2012-12-13 00:01
#23

Jag vill hålla på svenska traditioner som jag och min släkt och många många andra med mig har växt upp med.Såsom:fira Midsommar med midsommarstång och Midsommarmat,Fira jul med att gå i kyrkan och sjunga julsånger som förr,Fira skolavslutningar med att gå i kyrkan och sjunga phalmerna från förr och sjunga  sveriges nationalsång, Fira påsk med barn som klär ut sig till påskkärringar.Jag och många med mig vill bara göra som alla andra länder, hålla på och fira våra traditioner som vi har blivit uppväxta med. Jag tycker att det är fint när barnen går i kyrkan och sjunger, vid Lucia och Jul,skolavslutningen m.m.

[Pandette]
2012-12-13 08:21
#24

#23 Men gå till kyrkan med dina barn då, det är ingen som hindrar dig. Naturligtvis ska man få gå i kyrkan när man är troende.

TerriZue
2012-12-13 08:48
#25

#24 Man behöver inte vara troende för att gå till kyrkan (jag har provat flera gånger och det fungerade fint). Jag är fullt medveten om att julfirande i kyrkan är en religiös tradition men vi ha gjort de i Sverige i så enormt många år att det även blivit en svensk tradition. Alla barn som går och firar sina avslutningar i kyrkan är knappast troende men tycker det är en fin tradition ändå (jag var en av dem och jag vet många fler som känner så).

Det känns fruktansvärt att vara tvungen att ändra på våra svenska traditioner (även om de har religöst ursprung) bara för att en del av eleverna inte är kristna.

Jag har aldrig någonsin varit troende (om man nu inte räknar tomtar, troll och magi som någon sorts religion), det betyder inte att jag någonsin vägrat fira en avslutning i en kyrka. Jag tycker det är vackert i kyrkor, det blir vacker akustik och det luktar gott, så det kan kanppast vara så förförligt att spendera en halvtimme i kyrkan på julavslutningen.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Pandette]
2012-12-13 11:17
#26

#25 I vissa skolor och familjer är det säkert en tradition, det tror jag. Men det går inte att säga att det är en svensk tradition, då det inte sker i alla skolor eller familjer.

TerriZue
2012-12-13 14:34
#27

Om kravet för att det ska få räknas som tradition är att alla hem och alla skolor måste göra samma sak är det nog inte mycket som är tradition…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
[Pandette]
2012-12-13 19:54
#28

Eller så kan man se det som att det är en tradition i just den familjen, eller i den staden.

Niiinah92
2012-12-13 23:37
#29

Tycker det otroligt fel att de går så långt som att vilja plocka bort peppakaksgubben och jag är himla glad över median i detta fallet då det säkert var att de uppmärksammade det hela som gjorde att peppakaksgubbarna fick var med igen. Peppakakor har absolut ingenting med hudfärg att göra.

angående det andra ni pratar om tycker jag att skolan ska vara religonsneutral dvs. tillåta och respektera allas religon men inte framhäva en framför en annan vilket det faktiskt blir när julavslutningarna hålls i kyrkan, prästen snackar om jesus och det sjungs psalmer. De som vill uppleva den där stunden i kyrkan med sina barn kan ta dem till julottan (stavning?) eller vid nått annat tillfälle utanför skoltid.

LinaN
2012-12-14 11:02
#30

#29 många kyrko-avslutningar handlar inte om jesus och gud längre, prästen pratar om skolan, om värdet av lite ledigt osv, så det är inte alla skolor som kör hela gud-snacket och jesu födelse osv.

Och på mina julavslutningar i skolan i grundskolan så vart det julsånger som sjöngs, inga psalmer. Det var lite som luciatåget i repris nästan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Pandette]
2012-12-14 12:12
#31

#30 Fast, vilka julsånger var det som sjöngs?

LinaN
2012-12-14 12:13
#32

#31 ska jag komma ihåg det nu? Det är ju en 10-15 år sedan minst. Och jag har problem och komma ihåg vad jag gjorde förra veckan ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Pandette]
2012-12-14 12:20
#33

#32 Nej, det behöver du inte. Jag menar enbart att några av de julsånger som sjungs också är psalmer.

LinaN
2012-12-14 12:29
#34

#33 jo det är sant, men sen är det skillnad på psalmer och julsånger också. vissa psalmer har ju tappat sin religiösa tyngd är inte den blomster tid nu kommer en psalm från början? fel säsong men principen mest ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[Pandette]
2012-12-14 12:32
#35

Det är ju fortfarande en psalm.

Niiinah92
2012-12-14 12:49
#36

#30 Jag har svårt att se en präst prata utan att ympa ett enda ord om jesus, gud eller något annat från bibeln när de är i kyrkan så nära jul. När vi hade julavslutningar så nämdes alltid jesus födelse men oavsett vad så handlar det inte om det utan om skolans ståndpunkt i religonsfrågan och där SKA de vara neutrala och det blir inte neutralt om man har det i en kyrka för kyrkan är så religonsbaserat som det kan bli även om det inte är tanken bakom det hela.

Jag tycker det är jättefint med julavslutningar i kyrkan men jag har även varit med om dem i en gympasal och jag kan säga att även om de inte var lika mysiga var de minst lika minnesvärda och det utan religonsinblandning. Jag slår vad om att om lärarna på varje skola slår sina kloka huvud ihop så kan de säkert hitta på en underbar skolavslutning ändå.

[Xmizzmansonx]
2012-12-14 15:12
#37

Kalle anka på tv.. nu klipps biten bort där den mörkhyade dockan säger - mamma! till tomten då det anser som kränkning.

Kan läsas på aftonbladets hemsida..:(

[Pandette]
2012-12-14 15:16
#38

#37 Och delen med mannen som kan tolkas som nidbild mot judar. Är det verkligen så viktigt att ha det kvar? Faller hela julen med att man inte får se hela den här filmen?

[Xmizzmansonx]
2012-12-14 15:22
#39

nej det kvittar över huvudtaget men om man bryr sig om sååå små detaljer då är det överdrivet. det är mnin åsikt inte din. jag visste inte ens vad kosackdans var och att han gjorde det:) om man inte brydde sig så mycket om hur saker och ting är då tror jag rasismen inte var lika skarp som den är idag. min åsikt som sagt och snälla börja inte tjata om hur fel jag har. För jag tycker som jag tycker. Så mycket som ändrats inom julen nu så njut med familjen istället. Det som är hela grejjen.

[Pandette]
2012-12-14 15:27
#40

#39 Fast nu måste du väl ändå inse att det var ännu värre förr? Hört talas om slavhandel och koncentrationsläger?

[Xmizzmansonx]
2012-12-14 15:34
#41

jag snacka ju inte om flera hundra år tillbaka?!!? jag snackar om 10 år tillbaka I sverige? ingen brydde sig om tintin, pippis pappa etc så mycket som nu? måste du komma in och klaga på oss? jag tvingar inte dig att fira jul så kan du snälla lugna ner dig och strunta i att ens gå in på detta forumet om du inte gillar någonting som skrivs. Ser att du kommenterat varenda inlägg och att du är äldre än mig, förvånat då du skriver som en tioåring? Jag driver varken slavhandel eller levde ens på den tiden. Och hitlers tid fanns jag inte heller. Jag snackar om sverige idag. Jag tror att du inte firar jul då du är så arg! Och ingen här är pissed off för att saker ändrat. tycker bara det är tråkigt? Så tagga ner nu. Det räcker tycker jag. Och det verkar som om du försöker vända mig till rasist? slavhandel och allt som har med hitler att göra det är sjukt:(! det är fruktansvärt. Så jag blir riktigt arg när du kommer och snackar som du gör pandette.

Annons:
[Pandette]
2012-12-14 15:37
#42

Jag firar jul. Jag ser dock ingen anledning att fortsätta att använda företeelser som användes för att trycka ner andra människor.

Det är väl mycket trevligare att fira jul utan att försöka göra andra illa?

[Xmizzmansonx]
2012-12-14 15:46
#43

göra illa? jag spelar krigsspel med tyskar som älskar kalle ankas jul tex. Dom lolade bara. så det är inte så skarpt (trodde jag)men visst. Kränker det någon så hårt som du säger så visst. Nu tänker inte jag skriva mer med dig för jag hatar inte människor för färg eller religion. Hade en mörkhyade på min tid i skolan som var pepparkaka för han ville det. Julen ska man umgås och älska precis allt med sina nära kära<3 Och att dra in slavhandel och det som du gjorde sårade. För rasism det är löjligt. Det är riktigt äckligt patetiskt. man tycker om någon för dess insida och där är vi alla lika precis dana. God jul på dig. Ber om ursäkt för att jag gjrode dig uprörd men du behövde inte bli så arg som du blev för många av mina vänner är från tyskland och två mörkhyade. Och dom står mig nära<3

[Pandette]
2012-12-14 16:02
#44

Varför pratar du om tyskar?

Rita-S
2012-12-14 16:29
#45

Det samma i denna tråden. Nu taggar ni ner, annars försvinner båda av dessa diskusjoner. Diskutera gärna, men tagga ner och ta det i normala takter, alla.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[RMSLiners]
2012-12-14 16:33
#46

Efter den händelsen med pepparkaksgubbarna fick jag höra världens bästa kommentar till eländet någonsin nämligen, "Sverige är det enda land som är rasistiskt mot sig själv" vilket stämmer med tanke på pepparkakor, tomtar, nationalsången mm är en del av den svenska traditionen.

[Pandette]
2012-12-14 16:34
#47

Fast att två scener är bortklippta ur jultomtens verkstad har ju inte så mycket med Sverige att göra.

[RMSLiners]
2012-12-14 16:37
#48

#47 Jo om man ska hård dra det hela. Kalle Anka är en del av svensk jultradition att de kapar den/tar bort scener är att ändra/inkräckta på den traditionen. Som sagt, om man hård drar det.

Annons:
[Pandette]
2012-12-14 16:42
#49

#48 Hur får man då resultatet av det att svenskar är rasister mot sig själva?

[RMSLiners]
2012-12-14 16:45
#50

#48 Det var pepparkaksgubbarna, tomtarna och nationalsången jag syfta på när jag skrev det.

Kalle Anka är Disneys ansvar och det är de som sitter på beslutet så med andra ord är det att trampa på jultraditionen världen över. Sen kan man ju vända på steken och fråga sig "är inte svarta och judar välkomna på julen?" i och med att det tas bort.

LinaN
2012-12-14 16:46
#51

Det är inte svensk TV som klippt bort delarna utan DISNEY själva som vill ta bort förlegade syner på negrer och judar.

Detta har inte med SVT att göra, det är Disneys egna ställningstagande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[RMSLiners]
2012-12-14 16:47
#52

#51 Det var ju det jag skrev.Obestämd

LinaN
2012-12-14 16:52
#53

#52 troligtvis skrev vi någorlunda samtidigt för jag hade inte läst ditt när jag själv skrev.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

DesK
2012-12-15 15:36
#54

Sverige är numera ett sekulariserat land med religionsfrihet, detta innebär bland annat att ingen får påtvinga någon annan sin egen religion /tro. Detta har såväl för- som nackdelar, men jag tror att fördelarna överväger. I många kyrkor tillåts därför en rent profan julavslutning, men det är upp till varje församling att upplåta kyrkorummet till sådana evenemang. Det förekommer även icke-kristna begravningar i vissa kyrkor.

Alla måste vi skilja på den kristna julen som firas av alla kristna och i alla kristna kyrkor runtom i världen och den svenska julen med sitt julbord och utdelning av julklappar på julafton, istållet för på juldagen. Julbordet är i grunden ett svenskt smörgåsbord med tyngdpunkt på griskött och inlagd sill. Liknande smörgåsbord serveras året runt på många håll i Sverige, men dessa anpassas något efter årstid.

Om du är kristen och vill fira julen enligt kristna traditioner så får du göra det, men förvänta dig inte att alla som bor i Sverige vill fira julen som du gör!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[stblues35]
2012-12-16 11:04
#55

Traditioner är till för att brytas!

Dom kan byta ut hela Kalle Ankas julafton för att sätta in nya avsnitt istället..Disney har klippt och klistrat i KAJ från det Svt började sända det så det är inget nytt. Dom har tagit bort den delen som dom tar bort nu förut men då var det ingen som klagadeGlad

Pepparkaksgubben ja..dom skulle inte ha med pepparkakssången så varför skulle dom ha med en pepparkaksgubben för? Den där grabben kunde väl tagit på sig struten istället för att gnälla! Bortskämda ungar…

Skolavslutningar ska vara religionsfria men även då går det att ha avslutningar i skolan. Julavslutning är ju samma där.."Den blomstertid nu kommer" får man sjunga på avslutningar även fast den innehåller lite religion. Nationalsången får man också sjunga. Fast man brukar sjunga den på Sveriges nationaldag(Dålig låt för övrigt) och hur många kan hela texten?
Men att folk går på dessa myter är ju sanslöst..kan dom inte läsa?

För övrigt om dom tar bort nationalsången så får ni nog skylla på dom som är orsak till det..nazisterna!

Annons:
[Annica.78]
2012-12-16 13:08
#56

#55 Även om det inte skulle sjungas "pepparkaksgubbar" så ska man kunna klä ut sig till det ändå. Och vad har det med bortskämd unge att göra?? Vill du bli tvingad till att klä ut dig till ngt som du inte vill själv då? För er som inte vet om det, så är det VALFRITT att klä ut sig till det man vill när det gäller lucia!! Rättare sagt, det var det förr iaf.

Upp till toppen
Annons: