Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 2279 ggr
[RMSLiners]
2012-12-05 16:31

Julklappsångest

Har ni någonsin skickat en julklapp till någon där ni sedan fått tanken "varför ska jag ens" ? 

Jag funderar på att skicka julklapp till min mor men samtidigt känns det som "varför", varför skicka till en som skitit i mig i 14 år?! Jag vet att hon kommer sticka något till mig som vanligt i julklapp, något hon gjort de senaste 3 åren efter att jag hitta henne efter en tids letande genom Sverige. Men jag pratar aldrig med henne, hon vill inte prata i telefon, på sin höjd att hon skickar sms, hon vill inte chatta med mig på en chat osv.

Nu förväntar hon sig julklapp men samtidigt ger det mig en enorm ångest känsla och ilska över att ens tänka tanken och skicka en julklapp åt henne. Jag vill inte slänga iväg pengar på den människan och sen är hon så tråkig att hon gillar i princip bara rock artiklar med nitar och annat skit på.

Hur gör jag?

Behöver höra andras tankar just nu.

Annons:
dramanda1
2012-12-05 16:36
#1

du kan ju göra ett julkort som du gör själv

Zondell
2012-12-05 16:37
#2

Skicka ett häftigt kort för 10 kr?

[RMSLiners]
2012-12-05 16:39
#3

Då skulle hon bli förbannad och börja skriva på facebook att ingen bryr sig om henne och bla bla bla och sen får jag ta hela den vändan med henne. Det skedde på hennes födelsedag.

Zondell
2012-12-05 16:41
#4

Aj då. Köp något på rea som verkar dyrt men inte kostar skjortan?

dramanda1
2012-12-05 16:42
#5

men du kan väl bjuda hem henne på nyårsafton och ni kan kanske gå på en resturang eller något kul och lära känna varandra mer.

[RMSLiners]
2012-12-05 16:43
#6

#4 Tanken har slagit mig men det finns ingen rea här just nu.

#5 Svårt när hon bor sådär 200mil bort och även om vi bott närmare hade hon inte velat träffa mig, ville hon inte när jag bodde nära tidigare. Hon bryr sig inte.

Annons:
[RMSLiners]
2012-12-05 16:51
#7

Kan man ge ett ställ med massa små tavelramar med små bilder från/på oss? Har ett sådant set till överflöd hemma och har dessutom fotoskrivare så det kostar mig inget annat än tid. Eller är det för lamt?

Rita-S
2012-12-05 16:55
#8

Men vad med ett paket där du skänker en slant till något veldedig föremål i hennes namn och får en liten presentlapp hem? 
Ta denna exempelvis, där du kan köpa 100 påser vätskeersätning för 65 kronor?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[RMSLiners]
2012-12-05 16:59
#9

#8 Sånt bryr hon sig inte om. Skulle bli samma problem där som med ett kort.

Rita-S
2012-12-05 17:11
#10

Hm ja då blir det svårt.. 
Helt ärligt skulle jag nog inte brydd mig att lägga mycket pengar på en sådan person. Det känns fel att ge något åt en person som förväntar massor och kör värsta guilt-trip om man inte svarar till förväntningen.

Jag hade kanske köpt nåt juligt te eller något på en interiöraffär som exempelvis kardemumma här i Ljusdal, Ombonat i Hudiksvall eller motsvarande som brukar ha allt möjligt roliga saker och ofta till en billig penning bara för att släppa guilt-trippen. Kanske en smaksatt burk honung exempelvis, eller en påse handgjorda karameller eller annat rolig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[RMSLiners]
2012-12-05 17:45
#11

#10 Jag funderar det jag nämnde i #7. Säkert inget hon lär uppskatta fast hon inte har en enda bild på mig annat än den på facebook. Annars funderar jag ÖB eller Myrorna om de kan ha något smått som hon säkerligen inte heller kommer uppskatta. Hon brukar ha väldigt höga förväntningar och att klapparna ska kosta "miljoner". Detta med guilt-trip kör hon kontinuerligt, var och varannan dag är det ingen som bryr sig om henne tydligen.

Rita-S
2012-12-05 19:02
#12

Den missade jag! Jag tycker ju faktisk det låter som en suveren klapp att ge bort, ett fotocollage tycker ju jag är superfint! Köp lite guldfärg och måla så ser det omedelbart mer classy ut ;)

Vilka förväntningar hon har skall du absolut inte låta dig stoppas av. Att HON förväntar tusenlappar i presenter säger mer om henne än om dig. Jag tycker du gör helt rätt att göra något med mening som kanske inte kostar många hundralappar. sen kan hon väl sura över att hon inte får klappar värda många tusen kronor allt hon vill, hon bevisar ju bara med det att det är värdier hon är ute efter, inte en klapp som vitnar om omtanke.

Jag kan ju säga som så att min mamma uppskattar presenten för tanken bak och inte hur mycket pengar dom kostar. hon älskar handgjorda presenter, och ett fotocollage är något hon skulle älska för att det ligger en mening bak, inte för att ramen är skitdyr.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Bruden-Mbuti
2012-12-05 19:29
#13

ett billigt tips å hon behöver inte veta att du gjort det nästan gratis. låt henne tro att du köpt det ifrån nån konstnär eller modeskapare.

om du har nåt gammalt äkta skinn som skräpar å inte används så testa dej fram hur skinnet uppför sej i kokande vatten. ett gammalt läderbälte, kappa,jacka etc

klipper du små trekanter så brukar bitarna vika sej så du får avlånga pärlor.

klipper du remsor så blir det som korkskruvar.

trä sen upp de sk pärlorna på ett snyggt band å så har du ett ovanligt halsband som nog kommer matcha hennes klädstil.

Annons:
[RMSLiners]
2012-12-05 20:15
#14

#13 smart men läder har jag inte.

[Pandette]
2012-12-06 11:44
#15

Tja, du kan ju ge dig själv en julklapp i år genom att inte fortsätta kontakten med henne.

Rita-S
2012-12-06 12:05
#16

what #15 said ;) Fast det skulle väl leda till guilt trip om något..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[RMSLiners]
2012-12-06 12:57
#17

#15 Saken är ju den att jag gärna vill ha min mor i mitt liv men det är svårt när det bara är jag som vill det. Min far varnade mig redan när jag kontakta henne och sa "vänta dig inte för mycket, du vet hurdan hon är. Det har berättat sen du var barn". Hon lämnade trots allt mig i spjälsängen ensam när jag var spädbarn och stack ut på krogen och söp, när pappa separera från henne och hon fick vårdnaden om mig. Blev att min far tog in sig i hennes bostad och tog mig därifrån när hon var ute sen flytta familjenämnden vårdanden över till pappa.

[Pandette]
2012-12-06 13:07
#18

Varför är det så viktigt att ha henne i ditt liv?

[RMSLiners]
2012-12-06 13:11
#19

#18 Viktigt är det väll inte men jag är som många andra, den typen av person som önska ha både en mor och en far. Aldrig haft en mamma i mitt liv, min far har aldrig gift sig eller haft en tjej efter min mor så det enda jag haft är min far i princip.

Jag har ju alltid hoppats på att min mor får mer förstånd i sig men jag betvivlar att det skulle ske numera.

[Pandette]
2012-12-06 13:17
#20

#19

Man kan iofs inte få allt här i livet.

Men du kanske kan söka efter någon typ av extramamma eller liknande? Någon äldre, ensam människa?

Jag röstar ändå på att du ska ge dig själv en julklapp, och strunta i din biologiska mor. Att klämma ut en unge betyder inte att man är mamma.

Annons:
[RMSLiners]
2012-12-06 13:21
#21

#20 Du har givetvis rätt. Hon är bara en besvikelse i mitt liv. Jag har ju haft farmor vid min sida hela mitt liv som hjälpt mig. Så jag ska väll inte klaga direkt.

Min halvbror har till och med upphört kontakten med vår mor och flyttat långt ifrån henne och han har vuxit upp med henne. Han orkar inte med henne längre. Säger väll en hel del bara det.

[Pandette]
2012-12-06 13:22
#22

Se där, använd farmor som mamma då!

Eller om du har en vettig svärmor kan du alltid adoptera henne.

martdat
2012-12-09 10:40
#23

skicka ett julkort . varför ge henne presenter när hon inte ens vill träffa dig. det är HON som är mamman här. att du skickar julkort o har henne på faccebook  gör ju att du visar att du vill ha kontakt. nu är det ju upp till henne med.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[RadioMG]
2012-12-09 12:43
#24

#22 - Jag håller fullständigt med dig.

Det är väl inte riktigt bra att rekommendera dig säga upp vänskapen med din mamma. Men i detta fallet hade du förmodligen mått mycket bättre med att vara "själv" utan henne. När hon skickar det hon stickat så skicka tillbaka det med ett kort där det står att du är väldigt tacksam för gåvan, men du hade hellre fått en massa i julklapp som bryr sig mer.

Om det inte väcker henne ordentligt så vette fan…

fotoninja
2012-12-11 08:57
#25

hade min mor skickat nåt stickat till mig, hade jag gått ut och dränkt det i fotogen och tänt på. sedan fotat och printat ut fotot, som jag skickar som ett tackkort, tack för den värmande klappen! Skrattande

har dock inte träffat min snikna hemska mor på över 20 år. hon ringer bara när hon behöver råd om nåt hälsoproblem.

jag tyr mig till mina svärföräldrar. de är mer som kompisar liksom Glad

Upp till toppen
Annons: