Annons:
Etikettjulmaten
Läst 4801 ggr
Rita-S
2012-12-03 22:15

Hemgjort leverpastej!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har man tur och får tag på nöt eller fläsklever kan man göra egen hemgjort leverpastej införe julen!

Du behöver:

500 gram lever från nöt eller svin
250 gram fläskkött som sidfläsk eller bogfläsk
4 st ansjovisfileter
0,5 gul lök
2 ägg
1,5 dl grädde
0,75 dl vetemjöl
2 ts ansjovisspad
2 ts salt
lite peppar
2 ts dill
2 ss finhackat gräslök

För lite ekstra julig känsla, en tesked kardemumma och en halv tesked muskatnöt!

Jag gillar inte ansjovis så jag ersätte ansjovisen med bacon och tog baconstekfett i stället för ansjovisspad. :)

Tvätta levern gott i kallt vatten och skär bort trävler och sener om du hittar några.
Dela sen upp levern i bitar och kvarna den två gånger. Har du ingen köttkvarn kan du använda matberedare och skärkniven tills den är så finskuren du vill ha den.
Kvärna köttet. Vill du ha grov leverpastej kvärnar du bara en gång på lever och kött, fin leverpastej kvarnar du minst två gånger.
Ha så malen lever och kött tillsammans med alla andra ingredienser i matberedaren och kör med blandar-kniven tills det är en jamn smet. Om du vill ha gurka i kan du använda exempelvis bostongurka en fyra matskedar eller så som du har i allra sist.

Detta utgör ungefär en halvannan liters form, ha nu smeten över i formen, och ställ den i vattenbad under folie i ugnen på 200 grader i minst en timme. Dra sen av folien och se till så det får stekyta innan du tar ut leverpastejen och kyler ner den :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Honestyisdead
2012-12-03 22:24
#1

Detta recept sparar jag :) Ska bli kul att testa!

Rita-S
2012-12-03 22:31
#2

Det har fått åtta tummar rakt i vädret från gubben. I brist på tummar har han då nallat i grannskapet påstår han.

Själv tycker jag att jag kunde nog ha dragit på lite mer med baconet med, men skitsamma, det är gott även så som jag gjorde det över :) det blev perfekt salt med det salta baconet och två teskedar salt med, så inte saknade jag något ansjovis.

Det var dessutom mycket enklare att göra än jag trodde och såg för mig, lite fickel innan jag fick till köttkvarnen bara, men sen gick det hur smidigt som helst!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: